beantwoord

Eurostar aansluiting naar Utrecht

Mooi dat het vanaf vandaag mogelijk is om 2x dag vanaf Londen rechtstreeks naar Rotterdam en Amsterdam te reizen! Ik was mij aan het oriënteren op een ticket en kwam er toen achter dat de middag/avond Eurostar uit Londen nogal een slechte aansluiting heeft voor reizigers naar Utrecht.

De Eurostar met vertrek uit Londen om 17.31 (de perfecte trein voor zowel toeristen als zakelijke reizigers) komt volgens dienstregeling aan op Rotterdam CS om 21.32. De eerste (haalbare) trein naar Utrecht gaat echter pas om 22.05 uur (dat is 33 minuten overstaptijd). Doordat de Thalys-treinen in hetzelfde tijdspad rijden, was dit ook altijd al het geval bij de twee laatste Thalys-treinen.

Bij de Thalys kan je er rekening mee houden bij het boeken zodat je uiterlijk om 20.02 op Rotterdam CS aankomt. Doordat de Eurostar maar 2x dag gaat, ben je bij vertrek in de middag daarom echter altijd aangewezen op de overstap van 33 minuten.

Zou het voor de aantrekkelijkheid van de Eurostar een idee zijn om in de avonduren de kwartierdienst Rotterdam – Utrecht wat langer te laten doorgaan? Ik denk dat twee extra IC’s vanaf Rotterdam CS met vertrektijd 21.20 (aansluiting voor Thalys van 21.02) en vertrektijd 21.50 (aansluiting voor Eurostar van 21.32) heel fijn zou zijn voor de internationale reiziger. Daarnaast hebben reizigers uit Rotterdam/Blaak/Dordrecht/etc. hier natuurlijk ook veel profijt van.
icon

Beste antwoord door Thomas NS 5 april 2018, 08:58

Ik begrijp heel goed dat een aansluiting met 33 minuten overstaptijd alles behalve wenselijk is Wjans, in een ideale dienstregeling zou deze trein ook een overstap hebben van 10 minuten. Helaas is het voor een bestaande dienstregeling heel lastig om een goede aansluiting te kunnen vinden met dit soort 'nieuwe' diensten. De Eurostar moest als het ware in een bestaand kleed geweven worden. Voorlopig zal deze aansluiting zo blijven helaas, maar dat haalt niet weg dat ik dit signaal zal doorspelen naar het Eurostarteam, om aan te geven dat vanuit de reizigers hier ook vraag naar is.

Klant_Jac komt wel met een goed punt (uiteraard niet inbegrepen bij de beslissing, maar een praktische meevaller) dat langeafstandstreinen snel vertraging kunnen oplopen bij hun eindbestemming ,waardoor het fijn is om wat speling te hebben. In de praktijk zal het wellicht niet een volle 33 minuten wachttijd zijn. Daarnaast is Rotterdam Centraal niet verkeerd om 's avonds nog even een drankje te halen m.i., maar dat is mijn persoonlijke mening. Bedankt voor het meedenken Wjans, dat waarderen wij zeer!
Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Hoeveel reizigers stappen er vanuit die Eurostar over richting Utrecht? Vermoedelijk niet meer dan10 of 20, dus om daarvoor in de avond om het kwartier te gaan rijden lijkt nogal overdreven. Daarnaast is NS momenteel slecht bij kas en is er geen reizigersgroei meer dus extra treinen zitten er voorlopig niet in.
Ik zou niet weten hoeveel reizigers er naar Utrecht doorreizen en wat de vervoersvraag verder is. NS heeft daar waarschijnlijk een beter beeld van. Ik vind een overstap van 33 minuten behoorlijk lang (dat is dus ook voor twee Thalys-treinen het geval). Het zou voor sommige reizigers een reden kunnen zijn om niet de trein te nemen maar het vliegtuig. De NS heeft dit zelf in de hand (het "eigen dienstregeling eerst" argument kan hier niet worden gebruikt, zie dit item vandaag bij de NOS: https://nos.nl/artikel/2225807-de-trein-als-alternatief-voor-korte-vluchten-lijkt-nog-ver-weg.html). Ik snap ook dat extra treinen inzetten niet gratis is. Misschien is er een andere optie mogelijk zoals de half uur dienst een kwartier om te draaien. Dan zijn er nog steeds twee treinen per uur en krijgen verdere bestemmingen (Amersfoort/Zwolle) ook een goede overstap vanaf Rotterdam. Dat heeft alleen wel weer behoorlijk grote gevolgen voor de rest van de dienstregeling waar ik geen zicht op heb, dus misschien is dat niet helemaal realistisch.
Reputatie 7
Badge
pfff. we gaan een reis van UREN maken, en knibbelen op een kwartiertje? Dreigen met vliegtuig, waar je uren tevoren moet rondhangen in een peperdure omgeving?

Ik ben graag op tijd bij een trein die niet elk half uur rijdt, en met koffie in de hand kijkend naar al die mensen die haast hebben kom ik de wachttijd met plezier door 🆒
Excuus, ik wil niet de indruk wekken te dreigen. Ik denk graag mee om het Eurostar-product aantrekkelijker te maken. Een hogesnelheidstrein is er om snel vervoer te verzorgen, als er dan aan het einde van de rit een overstap van 33 minuten inzit, vind ik dat afbreuk doen aan de kwaliteit van het aangeboden product.
Reputatie 7
Badge
Ik reis vaak met lange-afstand-treinen, en die zijn vaak bij het eindpunt niet op tijd, maar later. Een kwartier tot een half uur vertraagd is geen uitzondering. Dus de kans is groot dat u blij bent dat u de aansluiting naar Utrecht haalt.
Badge +3
Voor de aansluiting van Eurostar 9148 op IC 583 in Rotterdam is erg veel te zeggen. Daarmee kun je in ieder geval nog tot Groningen komen. De meerwaarde van een extra IC van Rotterdam Centraal naar Utrecht Centraal zie ik ook niet zo. Dat scheelt ongeveer een kwartier op een internationale reis.
En die 583 sluit in Zwolle ook weer op meerdere laatste regionale treinen aan. Ik ben er vaste klant omdat het de laatste mogelijkheid is om in Zwolle nog ri. Enschede te kunnen overstappen.
Reputatie 4
Ik denk dat dit niet aangepast gaat worden. Je zou dan de tijden van de Eurostar
moeten aanpassen of extra treinen. Ik denk dat de Eurostar met andere treinen misschien betere aansluitingen heeft.
Ik denk dat de groep reizigers Utrecht-Londen klein is en er zijn ook genoeg reizigers uit andere delen van het land.
Reputatie 7
Ik begrijp heel goed dat een aansluiting met 33 minuten overstaptijd alles behalve wenselijk is Wjans, in een ideale dienstregeling zou deze trein ook een overstap hebben van 10 minuten. Helaas is het voor een bestaande dienstregeling heel lastig om een goede aansluiting te kunnen vinden met dit soort 'nieuwe' diensten. De Eurostar moest als het ware in een bestaand kleed geweven worden. Voorlopig zal deze aansluiting zo blijven helaas, maar dat haalt niet weg dat ik dit signaal zal doorspelen naar het Eurostarteam, om aan te geven dat vanuit de reizigers hier ook vraag naar is.

Klant_Jac komt wel met een goed punt (uiteraard niet inbegrepen bij de beslissing, maar een praktische meevaller) dat langeafstandstreinen snel vertraging kunnen oplopen bij hun eindbestemming ,waardoor het fijn is om wat speling te hebben. In de praktijk zal het wellicht niet een volle 33 minuten wachttijd zijn. Daarnaast is Rotterdam Centraal niet verkeerd om 's avonds nog even een drankje te halen m.i., maar dat is mijn persoonlijke mening. Bedankt voor het meedenken Wjans, dat waarderen wij zeer!
Bedankt voor de reactie. Ik snap dat het lastig is om in de internationale context de Eurostar te verschuiven. Het toevoegen van binnenlandse treinen leek mij een relatief simpele (maar misschien wel te kostbare) oplossing. Ik heb geen oog op de vervoersvraag, maar het valt mij wel op dat Amsterdam CS - Utrecht CS tot 00.00 een kwartierdienst is terwijl Rotterdam CS - Utrecht CS al vanaf 21.00 een halfuurdienst is.

Het punt dat vertraging kan optreden bij langeafstandstreinen snap ik. Je zou het ook kunnen zien als een argument voor een extra trein. Je hebt bij meer treinen namelijk altijd een grotere kans op een goede aansluiting, ook als er iets veranderd in de dienstregeling. Geen dank, fijn dat het wordt gewaardeerd!
Reputatie 1
Amsterdam-Utrecht heeft een hogere vervoervraag dan Rotterd.-Utrecht. Daarom eerder een halfuursdienst. De halfuursdiensten een kwartier eerder/later heeft grote consequenties voor de rest van de dienstregeling in het hele land vanwege aansluitingen op andere knooppunten zoals Zwolle.
Badge +3
Dat Rotterdam - Utrecht 's avonds een halfuursdienst is snap ik wel, want er rijden ook al 2 intercity's per uur van Den Haag naar Utrecht.

Anders heb je anders ineens vanaf Gouda 8 intercity's per uur naar Utrecht. Beetje overkill :?
Hoeveel reizigers stappen er vanuit die Eurostar over richting Utrecht? Vermoedelijk niet meer dan10 of 20, dus om daarvoor in de avond om het kwartier te gaan rijden lijkt nogal overdreven. Daarnaast is NS momenteel slecht bij kas en is er geen reizigersgroei meer dus extra treinen zitten er voorlopig niet in.

Ik las vandaag dat in een Eurostar e320 maar liefst 902 passagiers passen terwijl in een Thalys PBKA 'slechts' 377 passagiers mee kunnen. Als 10% van de reizigers een bestemming in de omgeving van Utrecht heeft en de Eurostar voor 80-90% vol zit, is er toch al snel een extra reizigersvraag van 80 reizigers van Rotterdam naar Utrecht.

In een oud artikel van de Daily Mail wordt zelfs genoemd dat de Eurostar doorgetrokken zou kunnen worden naar Utrecht (wat mij wel wat onlogisch lijkt met de grenscontroles, maar het geeft wel aan dat Eurostar de verbinding ook belangrijk vindt): http://www.dailymail.co.uk/news/article-5143751/Direct-train-travel-London-Amsterdam-months-away.html
Badge +3
Haha, wel grappig dat plaatje in dat artikel :)

Schiphol ligt ergens in de buurt van Hoorn, en een intercity heet een 'flyer train' :?

Badge
Een intercity wordt geen "flyer train" genoemd, hoor. Je moet het lezen als "Dutch flyer: train and ferry".
De 'Dutchflyer' is de merknaam voor de reis met trein (Abellio Greater Anglia), boot (Stena Line) en trein (NS) van Londen via Harwich en Hoek van Holland naar Amsterdam. Alleen heeft men in Engeland nog niet door dat de trein van HvH naar Rotterdam inmiddels is vervangen door een metro (of nee toch niet 😉 ).
Badge +3
Ah, duidelijk en inderdaad daar sta je dan in HvH dan met je koffers 😃
Reputatie 7
Badge +3
@Wjans
Het probleem is dat Eurostar blij mag zijn als ze die trein na Brussel nog voor 25% vol kunnen krijgen. Bij de treinen Brussel-Londen is ook vaak de helft afgesloten.
Badge +3
Ah, duidelijk en inderdaad daar sta je dan in HvH dan met je koffers :D
Dat valt reuze mee.
https://forum.ns.nl/internationaal-reizen-37/dutch-flyer-ticket-rotterdam-metro-32216

De tickets van de Dutch Flyer zijn gewoon geldig op de metrovervangende bus van de RET.
En bij Stena UK zijn ze op de hoogte van de "replacement bus services" tussen Schiedam Centrum en Hoek van Holland Haven.
https://www.stenaline.co.uk/ferry-to-holland/rail-and-sail/timetable
volgens de website ns.nl is er a.s. maandag een hele goede overstap: aankomst uit Engeland 21:33 - vertrek naar Utrecht 21:35 aan de overzijde van het perron - geen idee of dit een overstap is die je in de prakrijk ook haalt (er lijkt er wel wat speling in de dienstregeling te zitten. De trein uit London doet 2 minuten langer over de reis uit Antwerpen dan de Thalys )
Badge +3
Tot het moment dat je deze verbinding probeert te reserveren. Dan is die verbinding opeens verdwenen op de websites van NS International en b-europe.com.

Op dinsdag 10 april is de snelle overstap er niet omdat die niet op hetzelfde perron is.

Blijkbaar valt er iets te verfijnen door de Eurostar op spoor 13 i.p.v. spoor 11 te plannen in Rotterdam Centraal. Dan wordt het nog een behoorlijke sprint om de trein van spoor 14 te halen. Dat hangt er natuurlijk ook vanaf waar je in de Eurostar zit. En dan moet je waarschijnlijk ook nog langs een incheckpaaltje.

Een steekproefje leert ons dat de aankomst op spoor 13 alleen op maandagen geldt. Op zondag raadt de reisplanner aan om niet in Rotterdam Centraal maar in Amsterdam Centraal over te stappen. Ook heel bijzonder.
Badge
Heeft spoor 13 een incheckpaaltje? Nee toch? Dus dan moet je alsnog naar perron 11-12 racen om daar in te checken. Met Eurostar op spoor 13 gaat de kans om je aansluiting richting Utrecht te halen dus eerder omlaag dan omhoog.
Reputatie 7
Badge +4
Ik pak die aansluiting van xx02 naar Utrecht altijd, en die van xx32 heeft dezelfde marge. Er moet geen vertraging zijn, dan is het over.
Reputatie 7
Badge +4
Ik pak die aansluiting van xx02 naar Utrecht bijna altijd en die van xx32 heeft dezelfde marge. Ik ben een senior. 😉 Er moet geen vertraging zijn, dan is het over.
Een cross-over zou ideaal zijn. In de NS International app krijg ik dat alleen niet te zien. De overstap is daar altijd 33 minuten. Misschien komt dat omdat de perronnummers van de Eurostar in die app niet beschikbaar zijn.

Overigens wel een goed punt als er geen overstappaaltjes staan. Misschien zou dat nog geregeld kunnen worden op het perron van spoor 13?

Hierbij een screenshot van maandag 9 april uit de app:

Reputatie 7
Badge +4
Rotterdam hanteert vijf minuten voor een overstap. Als een trein binnen vijf minuten na aankomst van de vorige vertrekt, dan geeft men aan dat er geen aansluiting is. Maar veel aansluitingen zijn binnen vijf minuten, in dit geval drie, in de praktijk toch te halen. Vijf minuten is een gemiddelde en wie weet doe je er korter over. Dan haal je de trein in de praktijk wel. Ik pak uit de Thalys van 22.02 bijna altijd de aansluiting om 22.05 richting Utrecht. Die vijf minuten in Rotterdam is niet meer dan een gemiddelde marge, de werkelijkheid is vaak een andere.

Dit verschijnsel doet zich in Zwolle of Utrecht ook voor. Ervaren reizigers weten dit, en halen de aansluiting daardoor soms wel. ;-)

Het gegeven dat de reisplanner aangeeft dat er geen aansluiting is, betekent echt niet dat u een trein niet kunt halen. Dat bepalen we nog altijd zelf.

Reageer