beantwoord

Even wachten?

• 19 januari 2018
  • 7 reacties
  • 182 Bekeken

Trein uit Amsterdam 1 minuut te laat in almere erg fijn dat aansluiting naar lelystad van 17.31 even wacht. NEE DUS bedankt weer NS voor de fijne service
icon

Beste antwoord door Stijn NS 19 januari 2018, 18:36

Goedenavond Chris Fransman. Ik vind het vervelend om te lezen dat je door deze vertraging een overstap hebt gemist. Helaas is het vrij zelden mogelijk om op een overstap te wachten. Dit kan namelijk een domino-effect aan verdere vertragingen veroorzaken. Als je door deze situatie meer dan 30 minuten vertraging hebt opgelopen, kun je wel een compensatie aanvragen.
Bekijk origineel

7 reacties

Goedenavond Chris Fransman. Ik vind het vervelend om te lezen dat je door deze vertraging een overstap hebt gemist. Helaas is het vrij zelden mogelijk om op een overstap te wachten. Dit kan namelijk een domino-effect aan verdere vertragingen veroorzaken. Als je door deze situatie meer dan 30 minuten vertraging hebt opgelopen, kun je wel een compensatie aanvragen.
Reputatie 3
Ik had woensdag een soortgelijk geval: https://forum.ns.nl/dienstregeling-59/slechte-aansluiting-43863 en er staan er nog meer op dit forum. Men komt met dooddoeners als antwoord, maar de conclusie is eigenlijk dat de dienstregeling belangrijker is dan de klant. Als een trein vertraging heeft schuift men het probleem door naar de reiziger in plaats van zelf de verantwoording voor de vertraging te nemen.
Ik neem aan dat Stijn heel goed weet dat de vertraging niet langer zal zijn dan 30 minuten op dat traject, dus dat is wederom een dooddoener. Het gaat om de klantonvriendelijkheid in dit soort gevallen.
Helemaal eens
Helaas is het vrij zelden mogelijk om op een overstap te wachten. Dit kan namelijk een domino-effect aan verdere vertragingen veroorzaken.
Kap toch eens met dat domino effect, dat is één groot leugen! Vervoerders worden door ProRail verplicht om marge op te nemen in de dienstregeling, een minuutje wachten zal dus nooit en te nimmer een domino effect veroorzaken. Tussen Almere en Zwolle zit immers minimaal twee minuten marge in de dienstregeling volgens de plannormen.

Wat in dit verhaal alleen niet klopt is de genoemde vertraging, de betreffende trein vanuit Amsterdam zal minstens 5 minuten te laat geweest moeten zijn om deze overstap te missen. Niet dat het uitmaakt voor het wachten, met +5 wacht de aansluitende intercity twee minuten, wat deze bij aankomst in Zwolle heeft ingehaald. Achter de intercity zit niks vanaf Almere Centrum dus daar heeft niemand last van, de sprinter van Oostvaarders naar Lelystad loopt wel +2 op maar die staat 4 minuten stil in Lelystad en is vanaf daar dus ook weer op tijd. Kortom, hooguit twee treinen zullen circa 90 seconden te laat in Lelystad arriveren, dat is de enige schade van het wachten.
Reputatie 4
Volgens ovtijden.com had de IC uit Amsterdam inderdaad +5 bij aankomst in Almere. Maar, hij vertrok met +2. Volgens treinposities.nl had de IC uit Amsterdam nog maar +1 ter hoogte van Weesp, desondanks wordt de IC uit Den Haag voorgelaten. Waarom? Een vertraging van 1 minuut is zoals Bemined aangeeft prima op te vangen.
Badge
Ter referentie: de vertraging werd veroorzaakt door de IC Berlijn die vandaag in 0 minuten moest keren te Amsterdam C (wat vanzelfsprekend goed fout ging). Ik zat toevallig in de IC Berlijn 241 (v 17.00 +9), die parallel aan de IC 2661 (v 17.07 +2) (trein van TS) vertrok. Koud het station uit moest de 2661 vol op de rem om die 241 voor te laten. Waarom de 2661 niet op tijd had mogen vertrekken ten koste van 1 minuut extra vertraging van de 241... het is mij een raadsel.

Ingelopen tot +1 thv Weesp vind ik wel apart. Dan moet m'n 241 wel érg veel gas hebben gegeven.
Reputatie 4
Ah excuus, ik maakte een rekenfoutje. De IC 2661 was 2 minuten later dan de IC 761 (ipv 2 minuten eerder). In dat geval was de vertraging al +5 dus, en was het wel logisch dat de IC 761 voorging. Blijft staan dat even wachten op de overstap prima uitvoerbaar is.

Reageer