beantwoord

Extra reistijd 5100 serie

Reputatie 1
Ik zag dat de sprinter van Rtd maar gvc maar liefst 11 min extra reistijd heeft door lang te wachten in rijswijk en moerwijk. Wat is de reden? Te weinig perroncapaciteit gvc?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 10 april 2017, 08:26

Veilige planningsnormen van ProRail en voorrang aan Intercity-verkeer en goederenvervoer liggen hieraan ten grondslag. Dit kan wekelijks veranderen of anderzijds periodiek. Ik zie dit bijvoorbeeld ook terug in de 7800-serie die lang halteert in Gouda (Goverwelle) en Woerden.
Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 7
Zo te zien heeft het ook te maken met het kruisend verkeer: https://www.ovtijden.com/avtdag/GV/20170506
Heb je voor mij ook je vertrektijd, Arjan1?
Reputatie 1
Vandaag doet ie het weet. 5 min wachten op rijswijk en 6 min op moerwijk. Komt waarschijnlijk vanwege werkzaamheden op station HS. Perron 6 is niet beschikbaar. IC mag naar 5 waardoor sprinter moet wachten?
Klopt. Ik heb ook begrepen dat het incidenten waren in verband met overig treinverkeer. Wat overig treinverkeer hierbij is, is even gissen. Het is (gelukkig) niet standaard.
Reputatie 7
Badge +3
Gelukkig was het alleen die paar dagen zo. Door de manier zoals het in 1 van die sprinters werd omgeroepen werd (in ieder geval bij mij) de indruk gewekt dat het standaard zo was in de nieuwe dienstregeling, of eigenlijk het wijzigingsblad van begin april.
Badge
Super dat je hier nog op terugkomt! Echt bevredigend is het antwoord niet (leeg mat of goederenvervoer heb je niet de hele dag door 'last' van), maar daar kun jij niks aan doen... 😉
Nog even terugkomen op de halteringstijden. Dit had te maken met overig treinverkeer. Het is helaas niet duidelijk geworden dan het om leeg 'mat' ging of goederenvervoer, maar ik ga uit van het laatste.
Ik heb geen reactie ontvangen van ProRail. Ik ga er deze week opnieuw achteraan.
Dat zou mooi zijn Momo. Ik ben zelf ook benieuwd.
Reputatie 7
Badge +3
Dank je Klaas-Jan.
Misschien kan ProRail uitleggen waarom die veiligheidsnormen wel golden afgelopen maandag, donderdag en vrijdag, maar niet op dinsdag en woensdag terwijl er voorzover ik kan zien exact dezelfde treinen reden op dezelfde tijden.
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat dus weer om die 3-minuten onzin norm van ProRail. Wie beschermt de treinreiziger tegen ProRail?
Volgens de achterliggende afdeling heeft ProRail het toch echt besloten in verband met de veiligheidsnormen in combinatie met overig treinverkeer. Dat kan toch geen foutje zijn. Ik zal nog eens proberen wat meer achtergrondinformatie te vinden.
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad een vreemde reden die er gegeven wordt. Er rijden daar iedere dag dezelfde treinen op dezelfde tijd, geen goederentreinen en er hoeft op het spoor waar de sprinter rijdt niet ingehaald te worden. Het is daar 4-sporig en de IC die de sprinter inhaalt rijdt ernaast op het buitenste spoor. Dan is het toch vreemd dat er 3 dagen wel lang gewacht wordt en de rest van de week niet.

Ook is het zo dat er door het lange wachten er op HS nog maar 4 minuten zitten tussen het vertrek van de 5100 (.13 en .43) en de aankomst van de 5000 (.17 en .47). Wanneer de eerste dan op HS een vertraging oploopt kan de tweede niet binnenkomen, heeft dan ook vertraging en de overstap op de IC is weg.

Dit zag ik vrijdagmiddag met eigen ogen. Met de IC Lelystad kwam ik rond 17.15 langs Moerwijk waar de 5054 stond te wachten met open deuren. Bij aankomst om 17.17 op HS bleek daar de 5154 nog te staan, die had om 17.13 al weg moeten zijn. Deze vertrok uiteindelijk om 17.18, iets voor de IC vertrok. De 5054 kwam met een ruime +2 op HS aan en de overstappers hebben misschien nog net in de verte de achterkant van die trein kunnen zien. En dit is zo te zien op OVtijden ook 's morgens een keer gebeurd.
Badge
Het verschil is dat de 7800-serie altijd lang halteert in Gouda Goverwelle en Woerden. Dat is om andere treinen te laten passeren. Bij de 5100-serie doken de lange halteringen vorige week plotseling op. Behalve dat het voor reizigers 'spookhalteringen' leken (er waren geen werkzaamheden o.i.d. te zien en er komt ook niet ieder half uur een goederentrein langs...), was de extra reistijd nergens aangekondigd. Het was in de reisplanner verwerkt, maar meer ook niet. Dat lijkt mij op z'n minst een aandachtspunt voor NS...
Veilige planningsnormen van ProRail en voorrang aan Intercity-verkeer en goederenvervoer liggen hieraan ten grondslag. Dit kan wekelijks veranderen of anderzijds periodiek. Ik zie dit bijvoorbeeld ook terug in de 7800-serie die lang halteert in Gouda (Goverwelle) en Woerden.
Badge
Beide treinseries rijden Dordrecht - Den Haag Centraal v.v.
Reputatie 7
Het zou fijn zijn als mede-forumleden gewoon het traject zouden noemen bij al die treinserienummers. Al die serienummers is mooi voor de NS en liefhebbers van treinennummers.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_treinseries_in_Nederland
Reputatie 2
Het zou fijn zijn als mede-forumleden gewoon het traject zouden noemen bij al die treinserienummers. Al die serienummers is mooi voor de NS en liefhebbers van treinennummers.
Ik heb dit issue momenteel uitstaan. Het zal met overig treinverkeer o.i.d. te maken hebben, maar ik ben achter een specifieker antwoord aan!
Reputatie 7
Badge +3
Die werkzaamheden maandag en dat de 5000 serie die dag niet reed waren inderdaad aangegeven, maar van dat stilstaan van de 5100 kan ik er nergens een melding vinden, die tijden met stilstaan zijn alleen terug te vinden in de reisplanner en op OVtijden.com.

Zoals het gistermiddag door de conductrice in de sprinter omgeroepen werd leek te suggereren dat dit de vaste nieuwe dienstregeling is vanaf afgelopen maandag. Maar wat ik kan vinden is dat er dinsdag en woensdag niet stil gestaan is en dat dit ook niet meer het geval is na vandaag.
Dan zou het dus maar 3 dagen zijn en gelukkig niet standaard. Maar er is nergens te vinden wat de reden is.
Badge
Dit blijft inderdaad mysterieus!
Afgelopen maandag werd nog melding gemaakt van werkzaamheden, waardoor er minder sprinters reden. Dat betekende dat de 5000-serie niet reed en dat de 5100-serie richting Den Haag Centraal minutenlang stil stond in Rijswijk en Moerwijk.
Gisteren en vandaag werd geen melding gemaakt van werkzaamheden, maar stonden/staan de sprinters van de 5100-serie richting Den Haag Centraal minutenlang stil in Rijswijk en Moerwijk. Geen idee waarom!
Reputatie 7
Badge +3
Misschien kan er beter even iemand van NS eens reageren met de reden hiervoor en of dit nu wel of niet de nieuwe standaard dienstregeling is. Zoals gezegd kan ik dit alleen voor deze week maandag, donderdag en vrijdag terug vinden, niet voor andere data.
Dat schiet ook anders niet op. En niemand kwam zeker met de koffie langs? (LOL) Dan is het erg slordig van de NS. Ik denk dat je dan dit beter bij Rover kwijt kunt. www.rover.nl
Reputatie 7
Badge +3
Ik vroeg mij vanmiddag hetzelfde af Arjen. Zelf zat ik vandaag in de 5156 en daar werd omgeroepen dat er sinds deze week een wijziging was en dat de sprinter 5 minuten stil zou staan op Rijswijk en 6 minuten op Moerwijk. Reizigers voor Den Haag HS of Centraal waren sneller wanneer ze over zouden stappen op Delft op de IC naar Amsterdam of Den Haag Centraal.

Wanneer ik dit nakijk op de reisplanner en op OVtijden blijkt dit inderdaad vandaag de hele dag in de dienstregeling te staan voor de 5100, maar het gekke is dat ik dit niet kan terugvinden voor gister en eergister, wel weer voor afgelopen maandag en ook voor morgen. En voor volgende week en later staan er weer de gewone tijden in, dus zonder de extra wachttijd in Rijswijk en Moerwijk.

Wat was/is er maandag, vandaag en morgen anders dan dinsdag en woensdag? Kan toch niet liggen aan perroncapaciteit in GVC? Normaal, zonder dat extra stilstaan, komt de 5100 aan op GVC om .07 en .37 op spoor 3 vertrekt dan weer om .23 en .53. Nu met het extra stilstaan komt die sprinter aan om .16 en .46, ook weer op spoor 3 en vertrekt ook weer om .23 en .53
Afgelopen maandag reden er hier ook al minder treinen vanwege mysterieuze werkzaamheden: ze waren slechts aangekondigd als 'minder treinen', maar niemand wist wat er nou gedaan werd. Naast de minder treinen (opgeheven 5000 serie) was de 5100 serie toen ook aangepast, en dat was toen ook nergens aangekondigd.

Reageer