Extra trein in plaats van geannuleerde trein

• 12 april 2020
  • 9 reacties
  • 293 Bekeken

Reputatie 1

We begrijpen dat de spoorwegen het momenteel moeilijk hebben. En nu zie ik herhaaldelijk dat een trein, bijvoorbeeld de trein van 16:07, is opgeheven, en dat er een extra trein rijdt om 16:07. Kortom, de dienstregeling wordt, wat die trein betreft, normaal uitgevoerd. De reiziger krijgt verwarrende informatie te zien. Kan de CTA-computer niet worden opgevoed om deze gegevens te combineren zodat de reizigers hiermee niet worden vermoeid?

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat een trein al extra trein vermeld wordt komt omdat deze dan onder een ander treinnummer rijdt. Het oorspronkelijke treinnummer is dan vervallen, geheel of op een gedeelte van de route en in plaats daarvan komt er aangepast treinnummer, bv het oude nummer vooraf gegaan door “30”. Het reisinformatie systeem ziet dat dan als een extra trein want is niet de standaard.

Is inderdaad wat verwarrend maar het is nu al een hele klus om de reisplanner juist te krijgen qua reisadviezen. Dit speelt overigens niet alleen nu, ook onder normale omstandigheden komt dit voor.

Reputatie 1

Het klopt wat Momo zegt: het komt vaker voor, niet alleen in de coronatijd. Momenteel hebben de spoorwegen hun handen vol maar als het wat rustiger is, heeft de CTA-programmeur vast wel wat tijd over om dit te fiksen.

Dat de trein een ander treinnummer heeft, is niet van belang. In NL worden treinnummers niet naar de reizigers gecommuniceerd en de treinnummers staan niet op de CTA.

Het reisinformatie systeem ziet dat dan als een extra trein want is niet de standaard.

Hier wil ik toch graag een nuance op aanbrengen. In principe is er hier de functionaliteit ‘ritbeeldmatching’, welke bij een opgeheven maar vervangen trein die voor de reiziger niet functioneel anders is (andere route e.d.) er juist voor moet zorgen dat deze in de vertrekstaten gewoon doorloopt. Je ziet als reiziger dan geen dubbele regels (eentje opgeheven, eentje extra), maar de reguliere trein. Dat deze bijvoorbeeld onderweg opgeknipt is, wordt niet weergegeven en is voor de reiziger ook niet interessant.

Daar willen overigens zeker wel eens situaties voorbij komen waarbij het toch fout gaat, momenteel met de uitgeklede dienstregeling is het sowieso behelpen in bepaalde opzichten, maar het zou niet de standaard mogen zijn.

Reputatie 6
Badge

En bovendien staat dit los van de CTA's. Die krijgen gewoon een datastroom en die tonen deze gewoon voor wat ze moeten tonen.

Ach, niet iedere reiziger zal de mengelmoes aan (deel)systemen begrijpen. Dat het feitelijk PUB is, met data uit CRIS, weer gevoed uit ……………………… :yum: Ik weet het ook al niet meer precies moet ik zeggen.

CTA’s bestaan ook al wat jaren niet meer, al betrap ik me er ook op om te blijven hangen in die ‘oude’ terminologie.

Badge +3

Dan zou een (1)4600 sprinter Zwolle - Den Haag (die geknipt wordt in Amsterdam) toch ook niet getoond moeten worden als ‘overstap zelfde perron’? Is wel de standaard weergave.

Dat is niet te vergelijken, daar is juist bewust het treinnummer in tweeen gesplitst. Het gaat hier om vervangende ritnummers voor praktisch dezelfde trein. 

Dat opdelen van treinnummers blijft mij overigens verbazen. Er is juist allerlei functionaliteit gemaakt om dat NIET te hoeven doen, maar door een paar implementaties die het niet ondersteunen lost men dat nu toch zo op. 

Reputatie 7
Badge +3

Het reisinformatie systeem ziet dat dan als een extra trein want is niet de standaard.

Hier wil ik toch graag een nuance op aanbrengen. In principe is er hier de functionaliteit ‘ritbeeldmatching’, welke bij een opgeheven maar vervangen trein die voor de reiziger niet functioneel anders is (andere route e.d.) er juist voor moet zorgen dat deze in de vertrekstaten gewoon doorloopt. Je ziet als reiziger dan geen dubbele regels (eentje opgeheven, eentje extra), maar de reguliere trein. Dat deze bijvoorbeeld onderweg opgeknipt is, wordt niet weergegeven en is voor de reiziger ook niet interessant.

Daar willen overigens zeker wel eens situaties voorbij komen waarbij het toch fout gaat, momenteel met de uitgeklede dienstregeling is het sowieso behelpen in bepaalde opzichten, maar het zou niet de standaard mogen zijn.

Het is inderdaad niet zo dat het altijd bij een dergelijke situatie zo is dat de vervangende trein als extra trein wordt aangegeven, maar andersom volgens mij altijd weer wel. Dus niet alle vervangende treinen zijn extra treinen, maar de extra treinen zijn wel vervangende treinen. zoiets als dat alle mussen vogels zijn, maar niet alle vogels zijn ook mussen.

Daarnaast zijn er situaties dat een extra trein echt extra is met een compleet ander ritnummer of een extra stop maakt en op dat betreffende station een extra trein is. 

Een “echte” extra trein zal altijd zo worden gecommuniceerd voor zover mij bekend. Die trein is immers ook extra. Wat ik aan wilde geven met mijn reactie is dat er in ieder geval wel is nagedacht over dit probleem, en er pogingen zijn gedaan om (een deel van) de situaties af te vangen. Over de precieze implementatiedetails kan dan nog heel lang gediscussieerd worden natuurlijk.

Klein uitstapje als voorbeeld voor wat betreft de (lastige) grensgevallen, een aantal jaren terug werd er bijvoorbeeld kort voor Utrecht CS een nieuw dienstregelpunt opgeleverd. Sneltreinen vanuit het zuiden naar Noord-Holland werden daardoor “omgeleid” via dit nieuwe punt. Voor de reiziger veranderde er niks, maar de informatieketen pikte dit wel op en gaf op de CTA-bakken de melding “Rijdt via een andere route”. De verkorte route (tussenliggende stations) verdwenen daardoor ook ineens, waardoor je op een station als Weert enkel “Alkmaar, Rijdt via een andere route” zag staan.

Reageer