beantwoord

Extra trein s-Hertogenbosch Oost Nijmegen tijdens de Vierdaagse

• 9 juli 2019
  • 19 reacties
  • 544 Bekeken

Ls, is er nog een mogelijkheid om om 4.35 uur een extra trein van s-Hertogenbosch Oost naar Nijmegen te laten rijden voor de wandelaars? Dan rijden de treinen mooi om het half uur. Dit zou heel mooi uitkomen voor de wandelaars van de 1e start! Er wordt nu alleen gekeken naar de feestvierders terwijl de wandelaars het per slot van rekening moeten doen. Dit zou pas service zijn van de NS!
icon

Beste antwoord door Momo 10 juli 2019, 11:24

En specifiek over de nachttreinen staat er dit:

De nachtlijn rijdt constant heen en weer tussen Nijmegen en Den Bosch, dus ook Ossenaren kunnen eventueel ook op elk tijdstip naar de Brabantse 'buren', zij het slechts één keer per uur.

En "Verder (dus buiten de nachttreinen) rijdt de Sprinter naar Den Bosch in een halfuursdienst in plaats van om het uur".
Nergens lees ik dat ook de nachttreinen ook elk half uur lezen.
Er is ook nog zo iets als selectief lezen.

Ook op de eigen NS website maakt NS verschil tussen extra nachttreinen en extra (overdag) treinen:

Extra treinen

NS rijdt extra treinen en langere treinen om alle wandelaars op tijd naar de start te brengen en ‘s middags weer terug. En natuurlijk wordt er ook voor de feestvierders gezorgd. Een speciaal nachtnet zorgt ervoor dat ook feestvierders weer met de trein naar huis kunnen.
  • Er rijden extra nachttreinen van zaterdag 13 tot en met vrijdag 19 juli op de trajecten Zwolle-Arnhem-Nijmegen, Utrecht-Arnhem-Nijmegen en ’s-Hertogenbosch-Nijmegen.
  • Er rijden extra treinen van zaterdag 13 tot en met vrijdag 19 juli op de trajecten Zwolle-Arnhem-Nijmegen, Utrecht-Arnhem-Nijmegen en ’s-Hertogenbosch-Nijmegen.
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat 1x per uur toch echt genoeg is op dat tijdstip. Het is al mooi dat NS de hele nacht rijdt lijkt me.
De trein van 4.56 uur zit in Nijmegen aankomst 5.35 uur barstensvol met wandelaars die geen een van alle de eerste start van de 40 km kunnen halen omdat er tot 5.45 uur gestart kan worden. Dan zou het fijn zijn dat er ook een trein eerder zou rijden. Ik begrijp dat jij geen wandelaar bent?
Reputatie 7
Badge +3
Maar die eerste starters kunnen dan toch met de trein van 3.56 uur?
Klopt, maar dan niet in de krant zetten dat er elk HALF uur er een sprinter gaat!
Reputatie 7
Badge +3
@joanja
Ik snap dat het misschien niet helemaal handig aansluit, maar NS is natuurlijk niet verantwoordelijk voor wat de krant schrijft. Er staan wel vaker berichten in de krant die niet kloppen.
Reputatie 6
De termijn voor het inleggen van extra treinen en/of afwijkend materieel is 10 weken of meer.
Dus alleen daarom gaat dat niet lukken.

Extra nachttreinen voor Vierdaagselopers

Met de nachttrein naar de Vierdaagse van Nijmegen of weer terug naar huis na een avondje Vierdaagsefeesten? Dat kan vanaf volgende week ook in het holst van de nacht. De NS biedt ook dit jaar weer nachtvervoer aan voor de bezoekers van het wandelevenement en de Vierdaagsefeesten.

Tijdens de Vierdaagse en de Vierdaagsefeesten rijden er van 13 tot 19 juli langere en extra nachttreinen om alle wandelaars, toeschouwers en feestvierders naar hun bestemming te brengen.

De nachtlijn rijdt constant heen en weer tussen Nijmegen en Den Bosch, dus ook Ossenaren kunnen eventueel ook op elk tijdstip naar de Brabantse 'buren', zij het slechts één keer per uur. Verder rijdt de Sprinter naar Den Bosch in een halfuursdienst in plaats van om het uur.

Tussen 13 en 19 juli wordt er vier dagen gelopen en zes dagen feestgevierd in Nijmegen en omgeving. Het evenement trekt gemiddeld 1,6 miljoen bezoekers en een kleine 50.000 lopers. Er zijn ruim duizend optredens op verschillende podia, verdeeld over de stad. Dit jaar is een jubileumeditie; de Vierdaagsefeesten vinden voor de vijftigste keer plaats. De openingsavond vindt zaterdag plaats. Zondag is er een grote vuurwerkshow aan de Waalkade.
Sprinter elk half uur, dat zuigt de krant toch niet uit zijn duim! Ik heb dit nu al meerdere jaren aangegeven om treinen regelmatiger te laten rijden in de hele vroege morgen voor de WANDELAARS maar de NS wil gewoon niet. Dan beginnen ze over 10 weken voorbereiding!
Reputatie 7
Badge +3

De nachtlijn rijdt constant heen en weer tussen Nijmegen en Den Bosch, dus ook Ossenaren kunnen eventueel ook op elk tijdstip naar de Brabantse 'buren', zij het slechts één keer per uur.

En "Verder (dus buiten de nachttreinen) rijdt de Sprinter naar Den Bosch in een halfuursdienst in plaats van om het uur".

Ook op de eigen NS website maakt NS verschil tussen extra nachttreinen en extra (overdag) treinen:

Extra treinen

NS rijdt extra treinen en langere treinen om alle wandelaars op tijd naar de start te brengen en ‘s middags weer terug. En natuurlijk wordt er ook voor de feestvierders gezorgd. Een speciaal nachtnet zorgt ervoor dat ook feestvierders weer met de trein naar huis kunnen.
  • Er rijden extra nachttreinen van zaterdag 13 tot en met vrijdag 19 juli op de trajecten Zwolle-Arnhem-Nijmegen, Utrecht-Arnhem-Nijmegen en ’s-Hertogenbosch-Nijmegen.
  • Er rijden extra treinen van zaterdag 13 tot en met vrijdag 19 juli op de trajecten Zwolle-Arnhem-Nijmegen, Utrecht-Arnhem-Nijmegen en ’s-Hertogenbosch-Nijmegen.
Waardeloos!
Ook ik heb dit al meerdere jaren bij de NS aan gegeven. Een trein om het half uur om de lopers tegemoet te komen en dus een extra trein rond 4.30 zou écht wenselijk zijn. De eerste trein vanaf station Oost nu zit altijd bomvol met wandelaars en die zijn er allemaal bij gebaat om een half uur eerder te kunnen starten. Het klopt inderdaad dat er om 3.56 ook al 1 gaat, maar om nu eerst een half uur de kroeg in te gaan voor het lopen, lijkt me ook niet handig 😉
De termijn voor het inleggen van extra treinen en/of afwijkend materieel is 10 weken of meer.

Meen je dat nou echt?
Badge +3
Moet dat niet Gelderse buren zijn? 😂

Extra treinen

Jij schrijft bij verder, hierboven dat er overdag halfuursdiensten rijden met de Vierdaagse, halleluja. Dit is normaal al elke dag een halfuursdienst!
Reputatie 7
Badge +3
Dat schreef ik niet, dat komt uit jouw eigen post wat je denk ik zo uit het krantenartikel hebt overgenomen. Ik heb dat verder alleen gequote. Beklaag je anders bij de krant die dit zo vermeldt.
Reputatie 7
Badge +3

De nachtlijn rijdt constant heen en weer tussen Nijmegen en Den Bosch, dus ook Ossenaren kunnen eventueel ook op elk tijdstip naar de Brabantse 'buren', zij het slechts één keer per uur.Moet dat niet Gelderse buren zijn? 😂

Nee, tussen Nijmegen en Oss rijden de nachttreinen twee keer per uur, daarvan gaat er één per uur door naar Den Bosch. Naar de Gelderse buren kun je dus ook 's nachts twee keer per uur. Overigens is de nachtdienstregeling op dit traject wat rommelig.
Reputatie 7
Badge +3
Jij schrijft bij verder, hierboven dat er overdag halfuursdiensten rijden met de Vierdaagse, halleluja. Dit is normaal al elke dag een halfuursdienst!
Dat is niet waar. Later op de avond en op zondag tot 17.00 uur rijden deze treinen normaal maar om het uur (daar zijn ook juist veel klachten over). Van komende zondag t/m vrijdag volgende week rijden de treinen echter op zondag en in de late avond ook om het halfuur.

Meen je dat nou echt?

Het is niet een Legotrein die je bij de Intertoys koopt en “effe” laat rijden. Met alle respect maar een snuffelstage bij NS zal bij u meer begrip kweken hoe complex deze operatie is.
Reputatie 7
Badge +3
10 weken zegt natuurlijk ook iets over de flexibiliteit bij NS en ProRail. Dat de "operatie complex" is klopt maar dat komt vooral door de volkomen doorgeslagen regelgeving en ambtelijke bureaucratie in de spoorwegsector.

In incidentele gevallen kan het wel sneller. Toen pas geleden bleek dat NS de laatste trein van Eindhoven naar Venlo op Tweede Pinksterdag door een fout was vergeten in te plannen werd die alsnog op de dag zelf toegevoegd.

Overigens zijn de (particuliere) goederenvervoerders op het spoor wel in staat om veel sneller aanpassingen te doen, anders zouden ze ook niet lang leven gezien de concurrentie van het wegverkeer.

Reageer