Skip to main content

Zet de NS extra/lange treinen in voor de 10.000den demonstranten bij de klimaatmars 12 november zondag in Amsterdam?

Er worden geen extra treinen ingezet.


Het is aan de organisatie van de klimaatmars om extra treinen/capaciteit aan te vragen. Daar zou je om.extra inzet moeten vragen. Er zit echter een prijskaartje aan die extra inzet.


Ik hoop het niet. Al die demonstraties bieden alleen maar meer overlast dan een daadwerkelijk signaal. 


Het is hier geen plek voor discussie over klimaat, maar voor het klimaat zouden regiobijeenkomsten beter zijn.


Die ‘mega’ mars/demonstratie wordt georganiseerd door een aantal groeperingen/organisaties, en is meer een politieke demonstratie (‘voor klimaat en gelijkwaardigheid’ dus ook inkomen, woningbouw, LGBTIQX rechten, oorlog, etc.)

Daar gaat de NS echt niet aan meewerken, zolang Extinction Rebellion (maar ook bijv. Greenpeace en de FNV doen mee) niet met een bak geld komen, hoezeer de NS klimaatneutraal reizen ook toejuicht.

Wordt nog leuk, allemaal groepjes met een eigen doel. Wellicht sluiten wat boze boeren (stikstofgeneuzel, tegen zure regen!) en Kick Out Zwarte Piet zich ook nog aan, of wat pro-Palestina mensen… 🤣

https://www.klimaatmars.nl met als gezamenlijk doel ‘we willen verandering!’ Veel plezier.

 


Als NS voor ieder politieke demonstratie op eigen kosten extra treinen moet gaan inzetten zijn ze snel failliet.


Als NS voor ieder politieke demonstratie op eigen kosten extra treinen moet gaan inzetten zijn ze snel failliet.

Ja, ga lekker de A12 bezetten als ‘oefening’ (zo worden die acties genoemd op de website/agenda van XR) 🤣


Als NS voor ieder politieke demonstratie op eigen kosten extra treinen moet gaan inzetten zijn ze snel failliet.

Alle tekorten van NS worden al sinds het bestaan probleemloos aangevuld vanuit de Nederlandse schatkist. NS kan daarom ook niet failliet gaan (net als bijvoorbeeld Holland Casino).

Misschien kunnen we alle tientallen berichten van jou boven water halen waarin je het het faillissement van NS aankondigt als de eisen van de vakbonden worden ingewilligd? 

Of NS extra treinen in moet zetten voor een politieke demonstratie is een andere vraag, maar de faillissementaankondigingen van jou worden vermoeiend, een plaat die best uitgezet mag worden. 🥱


a.s. treinreis moet ik o.a. via Amsterdam , Utrecht, Alphen reizen. En terug… 

W.b. de demonstratie heb ik als reiziger andere prioriteiten. Dat de NS geen extra vervoer voor de demonstranten inzet is dus mijn probleem??? Nou, lekker duidelijk…. Dacht dat de NS voor groene stroom ging? Dus toch maar de auto?

Laten we hopen dat de reguliere reiziger gewoon een plaats heeft. ;)

Geen idee hoe druk het wordt, maar zorg als NS dat de gewone gebruiker hier niet al te veel last van ondervindt.

 

@MoDe Misschien wil TS ook wel gewoon met de trein. 

@Laura NS Ik die dag wel. 

 


a.s. treinreis moet ik o.a. via Amsterdam , Utrecht, Alphen reizen. En terug… 

W.b. de demonstratie heb ik als reiziger andere prioriteiten. Dat de NS geen extra vervoer voor de demonstranten inzet is dus mijn probleem??? Nou, lekker duidelijk…. Dacht dat de NS voor groene stroom ging? Dus toch maar de auto?

Laten we hopen dat de reguliere reiziger gewoon een plaats heeft. ;)

Geen idee hoe druk het wordt, maar zorg als NS dat de gewone gebruiker hier niet al te veel last van ondervindt.

 

@MoDe Misschien wil TS ook wel gewoon met de trein. 

@Laura NS Ik die dag wel. 

 

Wat houd je tegen om de drukte indicators van de app in de gaten te houden, en omdat je het toch weet dat het druk kan worden, eerder te reizen? 


@Tijdvoor NS groene stroom? NS heeft een contract getekend voor grijze stroom.

Er zijn elk weekend wel ergens demonstraties en evenementen. Moet NS hierop participeren? Extra materieelinzet naar/van Amsterdam zal ten koste gaan van inzet elders in het land. 


Geen zorgen. Het is opgelost aldus de website van de organisatie:

 

 


Alle tekorten van NS worden al sinds het bestaan probleemloos aangevuld vanuit de Nederlandse schatkist. NS kan daarom ook niet failliet gaan (net als bijvoorbeeld Holland Casino).

Dat is een behoorlijke aanname (er gaat niet zomaar geld van de staat naar de NS, andere vervoerders zouden daar super boos over worden!) maar zit een kern van waarheid in.

De overheid heeft zichzelf ‘verplicht’ om landelijk openbaar vervoer te regelen. Dat zoiets door de NS dient te gebeuren (hoofdrailnet) is handig!

Hier houdt mijn kennis op, wetende dat andere vervoerders via de provincies wél betaald mogen worden.

120 miljoen naar de NS en 300 miljoen naar de stad/streekvervorders, dat dan weel wel.


H

Dat is een behoorlijke aanname (er gaat niet zomaar geld van de staat naar de NS, andere vervoerders zouden daar super boos over worden!) maar zit een kern van waarheid in.

De overheid heeft zichzelf ‘verplicht’ om landelijk openbaar vervoer te regelen. Dat zoiets door de NS dient te gebeuren (hoofdrailnet) is handig!

Hier houdt mijn kennis op, wetende dat andere vervoerders via de provincies wél betaald mogen worden.

NS heeft een onderhandse concessie zonder aanbesteding en in dat geval mogen de diensten bij nieuwe concessies vanaf 2025 volgens de wet niet gesubsidieerd worden om de belastingbetaler te beschermen tegen mogelijke inefficiëncy als gevolg van een monopolie.

Andere vervoerders hebben een concessie op basis van een openbare aanbesteding. In dat geval is subsidie wel toegestaan omdat dan de efficiency via concurrentie is gewaarborgd.

Dat de overheid zichzelf verplicht heeft om landelijk openbaar vervoer te regelen zegt niet zoveel omdat er niets bepaald is over wat de omvang daarvan zou moeten zijn. Er staat ook nergens dat dat überhaupt met treinen dient te gebeuren. In de praktijk betekent het alleen maar dat particulieren niet zonder toestemming openbaar vervoer mogen verrichten.


@Aar & @MoDe

Geen app en w.b. grijze stroom.

Denk dan ik de auto pak.


Reageer