beantwoord

Flevolijn + ERTSM 200 km/u?

• 14 January 2021
  • 12 reacties
  • 409 Bekeken

Reputatie 4

Is het mogelijk om met het huidige tracé, betere bodem en ERTMS, de Flevolijn te upgraden naar 200 km/u

icon

Beste antwoord door Julian 14 January 2021, 21:11

Bekijk origineel

12 reacties

Als je er genoeg geld tegenaan gooit, ongetwijfeld. Voor zover ik weet staat er echter alleen een upgrade naar 160 km/u op de planning na de uitrol van ERTMS daar.

Ik durf niet te zeggen of het spoor of de bodem daar wel klaar voor is. Misschien dat er iemand hier dat wel weet, maar ik kan zo 1,2,3 nog geen plannen op lange termijn achterhalen dat dit wordt gerealiseerd.

Reputatie 4

Als je er genoeg geld tegenaan gooit, ongetwijfeld. Voor zover ik weet staat er echter alleen een upgrade naar 160 km/u op de planning na de uitrol van ERTMS daar.

Volgens mij als men 200 km/u Flevolijn wil, moet men het badkuiptracé en Almere aanpassen en dat is nét niet via het huidige tracé, alleen ik dacht een keer geruchten te horen dat er 200 km/u op de Flevolijn gereden kon worden.

Reputatie 7
Badge +3

Dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Met de bovenleidingspanning van 1500V ben je eindeloos bezig om op snelheid te komen. Met welk materieel zou dat gedaan zijn?

Ik kan me wel herinneren dat er op het traject Amsterdam - Utrecht ooit proeven zijn gedaan met een Thalys die daar kortstondig 199,5 km gereden heeft. Dat was in de nacht voordat het traject buiten dienst genomen werd voor de ombouw naar de viersporigheid.

Badge

Ik durf niet te zeggen of het spoor of de bodem daar wel klaar voor is. Misschien dat er iemand hier dat wel weet, maar ik kan zo 1,2,3 nog geen plannen op lange termijn achterhalen dat dit wordt gerealiseerd.

Bodem zal het probleem niet zijn want een groot deel van de Hanzelijn met ERTMS loop ook door Flevoland tussen Lelystad opstel en de Drontermeertunnel.

Het badkuip gedeelte in de Oostvaardersplassen zal denk ik ook geen probleem opleveren aangezien die bochten heel flauw zijn. Bij o.a. Lelystad opstel is er een scherpere bocht waar de snelheid lager zal moeten liggen net als dat de bocht bij Kampen Zuid nu op de tekening staan voor maximaal 160 km/uur.

Er zijn wel proeven gedaan op de Hanzelijn met 200 km/uur maar voor zover ik weet niet op de Flevolijn, mede ook omdat het beveiligingssysteem daar ook neit geschikt voor is.

Reputatie 6
Badge

Je hebt grofweg met 4 punten te maken:

1. Stations en perrons. Als je 200 km/uur rijdt, mag je niet direct langs het perron rijden. Je moet dus over een spoor zonder perron. Dit kun je ook zien bij Dronten, Holendrecht, Abcoude, Breukelen, Maarsen en Zuilen. Het spoor is hier geschikt voor 200 km/uur en daarom liggen de perrons niet aan het doorgaande spoor. Bij Dronten stopt de sprinter via een wissel op een ‘zijspoor’, bij de stations tussen Amsterdam en Utrecht zijn de buitenste sporen geschikt voor 200, maar mag je op de binnenste niet zo hard, omdat hier de eilandperrons liggen. Helaas liggen alle perrons tussen Lelystad en Almere Poort direct aan het doorgaande spoor, dus je moet alle stations ingrijpend verbouwen om hier 200 te mogen rijden. Gelukkig zijn er geen overwegen, want ook die zijn niet toegestaan bij 200 km/uur.
  2. Bovenleiding. Het kost veel vermogen om op te trekken naar 200 km/uur. Met name het ‘laatste stukje’ van pak 'm beet 160 tot 200. Op het reguliere spoor in Nederland staat 1500 Volt. Je moet gigantisch veel stroom vragen om tot 200 op te trekken. Dat kan simpelweg niet geleverd worden (je voeding, de ‘onderstations’, klappen er uit of je bovenleiding trekt het niet qua dikte). Dus krijg je minder stroom, minder vermogen en duurt het optrekken zo lang dat je maar heel kortstondig 200 rijdt. Niet voor niets is bij de HSL 25.000 volt gebruikt. De bovenleiding kan dan ook nog eens dunner (en één draad i.p.v. twee) want veel beter is voor hogere snelheden. Simpelweg meer spanning op de bovenleiding zetten, lukt niet zomaar. Dan moet je enorme investeringen doen. Denk aan de isolatie die je gebruikt, maar ook simpelweg aan het materieel dat geschikt moet zijn voor hogere spanningen. En voor wie zicht afvraagt ‘er heeft toch een ICE 200 gereden op de Hanzelijn tijdens een proefrit?’. Jazeker, dat klopt. En je kan ook met sommige treinen echt de 200 wel halen, maar het hangt sterk af van je samenstelling en belading. Een lege ICNG-V krijg je straks best op 200. Maar rijd je met twee volbeladen achtbaks ICNG, kun je het denk ik vergeten.
  3. Bochten. Je kan niet door alle bochten hard rijden. Gelukkig zitten er op de Flevolijn geen scherpe bogen. De 'badkuip’ bij de Oostvaardersplassen is vrij flauw. Ik denk dat je hier wel met hogere snelheid dan de huidige 140 doorheen kan, maar of 200 lukt, geen idee. Lelystad mag je 140 rijden, maar door de boog aan de noordkant zal een hogere snelheid er niet in zitten.
  4. Grond / baanstabiliteit. Durf ik niets over te zeggen. De hele spoorbaan in Almere ligt op een goed dijklichaam. Dat is anders dan bijvoorbeeld het Kamperlijntje. Maar ik ben expert in grondmechanica, dus of de baan de hoge snelheid aankan, geen idee.

Goede punten @Sneltram, al snap ik de “expert” die “geen idee” heeft niet helemaal :wink:

@ReizigerRijssen , waarom zou je 200 km/u willen rijden op een stukje spoor van 40 km? Misschien haal je dan een halve minuut tijdswinst. In het algemeen is ons kleine landje met vele IC stations helemaal niet geschikt voor hoge snelheden. Ik denk dat je gemiddeld meer tijdswinst zou halen uit iets minder IC stations en/of iets betere aansluitingen, maar het eerste kost waarschijnlijk reizigers en het tweede kan misschien niet (anders had de NS het al lang gedaan).

Reputatie 6
Badge

Goede punten @Sneltram, al snap ik de “expert” die “geen idee” heeft niet helemaal :wink:

Haha, leuk. Had natuurlijk ‘geen expert’ moeten zijn. Maar je mag op dit forum je berichten niet meer aanpassen na het posten. =D

Reputatie 4

Goede punten @Sneltram, al snap ik de “expert” die “geen idee” heeft niet helemaal :wink:

@ReizigerRijssen, waarom zou je 200 km/u willen rijden op een stukje spoor van 40 km? Misschien haal je dan een halve minuut tijdswinst. In het algemeen is ons kleine landje met vele IC stations helemaal niet geschikt voor hoge snelheden. Ik denk dat je gemiddeld meer tijdswinst zou halen uit iets minder IC stations en/of iets betere aansluitingen, maar het eerste kost waarschijnlijk reizigers en het tweede kan misschien niet (anders had de NS het al lang gedaan).

Als men de Thalys verlengd naar Groningen via de Lelylijn en (ik oordeel hier gelukkig niet over) Bremen/Hamburg/Kopenhagen/Oslo/Stockholm, dan kan men over de Flevolijn 3-4 minuten sneller rijden of zoiets. Tevens zijn de bogen (ik heb het net gecheckt) van het BKT (ik weet niet of dit een gebruikte afkorting is) geschikt voor max. 300 km/u, dus daar zal het niet aan liggen.

Reputatie 4

@ReizigerRijssen, waarom zou je 200 km/u willen rijden op een stukje spoor van 40 km? Misschien haal je dan een halve minuut tijdswinst. In het algemeen is ons kleine landje met vele IC stations helemaal niet geschikt voor hoge snelheden. Ik denk dat je gemiddeld meer tijdswinst zou halen uit iets minder IC stations en/of iets betere aansluitingen, maar het eerste kost waarschijnlijk reizigers en het tweede kan misschien niet (anders had de NS het al lang gedaan).

Als men de Thalys verlengd naar Groningen via de Lelylijn en (ik oordeel hier gelukkig niet over) Bremen/Hamburg/Kopenhagen/Oslo/Stockholm, dan kan men over de Flevolijn 3-4 minuten sneller rijden of zoiets. Tevens zijn de bogen (ik heb het net gecheckt) van het BKT (ik weet niet of dit een gebruikte afkorting is) geschikt voor max. 300 km/u, dus daar zal het niet aan liggen.

Pardon, geen 300, maar zo'n 220. Al die formules ook:angry:

Reputatie 5

Vooral die iets betere aansluitingen. Ik ken ontelbare situaties van "achterlichtaansluitingen" waar een klein beetje extra snelheid dus zo een half uur tijdswinst kan zijn. Wel allemaal in de minder frequente gebieden buiten de randstad uiteraard.

Ik vind het wel typisch dat er in Nederland trajecten zijn waar 200 gereden kan worden en dat daar vervolgens niks mee gebeurd. Niet echt profesioneel om op die manier geld over de balk te gooien...

Reputatie 7
Badge +3

Er kan op dit moment geen 200kmh worden gereden, daarvoor zijn nog gigantische investeringen nodig. En na covid zullen die voorlopig ook geen prioriteit hebben. 

Reageer