beantwoord

FLIRT sprinter Tilburg Universiteit

Ik hoorde dat de NS (binnenkort) FLIRT sprinters wil gaan inzetten tussen Tilburg Universiteit en Weert. Ik ben er alleen bang voor dat de sprinter niet op het kopspoor past. Dit behoeft de nodige uitleg, dus bij deze:
- Het station Tilburg Universiteit heeft één kopspoor aan de zuidzijde van het perron. Deze heeft een maximale bakkenlengte van 8 (volgens mij tenminste, het eerst volgende bord is zo'n blauw bord zonder een cijfer)
- Dat is alleen niet het totaalplaatje voor dit kopspoor. Er is namelijk een gelijkvloerse oversteek zonder slagbomen tussen de Zuidzijde van Tilburg en het perron. Deze bevindt zich tussen bordje 8 en 6. Situatie: http://www.nicospilt.com/anderen/DD20141104-fluitbord.JPG
- Daardoor zou elke sprinter op dit kopspoor maximaal 6 bakken mogen hebben, want anders bevindt de sprinter zich op deze oversteek en zouden er gevaarlijke situaties ontstaan doordat mensen over het spoor en langs de sprinter af moeten lopen. Dat lijkt me niet de bedoeling aangezien de sprinter daar 5 minuten moet wachten om vervolgens te keren naar Tilburg toe.
- Momenteel rijdt de DDZ (4-bak) hier als sprinter. Omdat deze niet te lang is past deze prima.
- Maar als men van een nu al vaak volle DDZ naar FLIRT wil gaan dan moet deze om capaciteitsredenen een 6, 7 of 8 baks sprinter zijn. 6 bakken is misschien mogelijk, maar iets te laat remmen brengt moeilijkheden met zich mee.

Om dit verhaaltje aan te sluiten op mijn vraag, hierbij het volgende: Is de NS zich ervan bewust dat de Flirt sprinters (zodra ze 7 of 8 bakken lang zijn) mogelijk voor problemen op Station Tilburg Universiteit gaan zorgen?
Met vriendelijke groet,
DDZLoungebank
icon

Beste antwoord door Tamzin 10 april 2017, 01:27

DDZ heeft niet zoveel plaatsen tweede klas omdat het als IC-trein erg veel (nu meestal ongebruikte) plaatsen eerste klas heeft.

De bakken van de Flirts zijn daarnaast maar 3/4 van de lengte van andere treinen. 8 bakken Flirt zijn dus vergelijkbaar met bijv. de 6 bakken Plan V die vroeger ook in deze dienst reden in de spits. In principe zijn 8 bakken Flirt dus net mogelijk maar in de praktijk zullen 6 of 7 bakken voldoende zijn aangezien de Flirts voor de spits over een grote hoeveelheid staanplaatsen beschikken.
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +3
DDZ heeft niet zoveel plaatsen tweede klas omdat het als IC-trein erg veel (nu meestal ongebruikte) plaatsen eerste klas heeft.

De bakken van de Flirts zijn daarnaast maar 3/4 van de lengte van andere treinen. 8 bakken Flirt zijn dus vergelijkbaar met bijv. de 6 bakken Plan V die vroeger ook in deze dienst reden in de spits. In principe zijn 8 bakken Flirt dus net mogelijk maar in de praktijk zullen 6 of 7 bakken voldoende zijn aangezien de Flirts voor de spits over een grote hoeveelheid staanplaatsen beschikken.
Dankjewel Tamzin.
Omdat het aantal reizigers op het Station toe aan het nemen is, is het dan ook niet verstandig om die oversteek naar achter te verplaatsen? Zijn daar al plannen voor?
Reputatie 7
Badge +3
Zoals gezegd, 7 bakken past nog prima en moet ruim voldoende zijn om een DDZ te vervangen. Dus het lijkt me eerlijk gezegd niet nodig iets aan de infra te veranderen.
We zullen het zien 🙂
Reputatie 6
Badge
Het is Tilburg Universiteit, geen Amsterdam Centraal vanuit het Noord-Westen. Buiten de werktijden heeft niemand er wat te zoeken.
Toch zo'n 6000/7000 reizigers per dag, dat is niet mis.
Reputatie 6
Badge
Dat heeft Lombardijen ook, maar daar rijdt ook maar SGM5 standaard. Bovendien daalt het aantal reizigers van Tilburg Universiteit de laatste jaren enorm, aangezien de andere steden in Brabant, zoals de hoofdstad, veel betere universiteiten hebben.
Reputatie 7
Badge +3
Overigens heeft het Locov NS gevraagd om in de dienstregeling 2018 de IC Zwolle-Roosendaal weer in Tilburg Universiteit te laten stoppen.
Reputatie 7
Badge +3
@landrsthrn
Het klopt dat zowel de universiteit als de Fontys hogeschool niet de beste reputatie hebben maar of er daardoor minder studenten in Tilburg zijn zou ik zo niet te durven beweren. De universiteit in Nijmegen heeft ook al sinds jaar en dag niet de beste reputatie zonder dat dat studenten afschrikt.
Heb je al wat meer inzichten gekregen DDZloungebank? Mis je nog informatie?
Nee bij deze heb ik wat meer duidelijkheid en is de vraag beantwoord. Ben alleen wel benieuwd hoe druk het zal zijn in de sprinter, maar dat is gewoon afwachten tot de FLIRTs rijden. Is er al meer bekend over wanneer ze gaan rijden tussen Weert en Tilburg Universiteit.
Ik heb die planning niet tot mijn beschikking. Wanneer je met de FLIRT reist zijn we uiteraard benieuwd naar jouw mening over deze treinen en eventuele drukte.
Reputatie 2
@landrsthrn
Het klopt dat zowel de universiteit als de Fontys hogeschool niet de beste reputatie hebben maar of er daardoor minder studenten in Tilburg zijn zou ik zo niet te durven beweren. De universiteit in Nijmegen heeft ook al sinds jaar en dag niet de beste reputatie zonder dat dat studenten afschrikt.

Die universiteiten met de beste reputatie, hebben de crisis niet zien aankomen. Wat vertelt ons dat.
Goed plan om de intercity Zwolle - Roosendaal te laten stoppen op Tilburg Universiteit. Alleen zou wel jammer zijn als daardoor snelbussen van station Tilburg naar Tilburg Universiteit half leeg rond rijden.
Reputatie 6
Badge
Dat maakt niks uit, die worden toch door de gemeente betaald?
Reputatie 7
Badge +3
De gemeente betaalt niet voor het busvervoer en heeft er ook niets over te vertellen. Het busvervoer valt volledig onder de verantwoordelijkheid van de Provincie Brabant.
Reputatie 2
@Tamzin de gemeente hebben wel degelijk iets te zeggen over het busvervoer, namelijk over hoe de route loopt binnen haar eigen gemeentegrenzen, zolang maar aan de concessievoorwaarden van de provincie wordt voldaan.

Een alternatief voorstel zou zijn om de trein te laten halteren op Tilburg Universiteit tussen

tussen 07.00 en 10.00 uur en
tussen 15.00 en 19.00 uur

Of er moeten mensen zijn die al voor zeven uur 's morgens moeten zijn op Tilburg Universiteit.
Voor die mensen zou ook iets apart geregeld kunnen worden, bijvoorbeeld een fiets van de zaak, die gratis gestald wordt station Tilburg.
Reputatie 7
Badge +3
@lijnennetkaart
In Brabant is in het bestek door de Provincie expliciet vastgelegd dat de busvervoerder zelf de routes mag bepalen. Dit omdat de vervoerder ook opbrengstverantwoordelijk is. De gemeente Eindhoven was pas geleden nog boos omdat Hermes niet meer wilde omrijden langs enkele verzorgingshuizen (waar vrijwel nooit iemand instapte) maar kon daar verder niets tegen doen.
Reputatie 6
Badge
En de bus naar de Efteling dan, is dat ook zonder invloed van de gemeente?
Reputatie 7
Badge +3
Ja, want de concessievoorwaarden zijn daarvoor niet anders. Dus ook daar gaat noch de gemeente Tilburg noch de gemeente Loon op Zand (waar Kaatsheuvel toe behoort) over.
Gemeente kunnen net als andere organisaties uiteraard hun wensen kenbaar maken maar uiteindelijk beslist de vervoerder.

In de oude concessies, toen de Provincie nog opbrengstverantwoordelijk was, waren vervoerders verplicht een voorstel voor de routes te maken in overleg met de gemeenten en besliste dan uiteindelijk de Provincie. Dat leidde tot inefficiëntie omdat gemeenten bussen soms eindeloos wilden laten omrijden waarbij de Provincie vervolgens voor de extra kosten mocht opdraaien.

Reageer