Gebrek aan ambitie bij NS

• 14 October 2016
  • 5 reacties
  • 255 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
Uit de toelichting bij de nieuwe dienstregeling blijkt dat NS voor 2017 mikt op 2% reizigersgroei. Dat is minder dan de groei door de uitbreiding van OV-studentenkaart per 1 januari dus op vergelijkbare basis mikt NS zelfs op krimp van het aantal reizigers.

Je vraagt je af waarom de belastingbetaler zich blauw moet blijven betalen aan ProRail om de infra uit breiden, stations te vergroten, etc. terwijl NS blijft vertikken om zich zelfs in een groeiende economie te richten op reizigersgroei.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3
En over een paar jaar: "Komend jaar hebben we te weinig treinen. Het aantal reizigers is sterker gegroeid dan we hadden verwacht en dus zijn er te laat nieuwe treinen besteld."
Ik ben wel benieuwd op welke bron je baseert wat de verwachte dagelijkse toename van MBO-studenten zal zijn. Houd ook in je achterhoofd dat veel MBO'ers die nu nog niet in aanmerking komen voor een OV-studentenkaart al met de trein reizen. Vaak met een Traject Vrij abonnement. Er zijn er ook genoeg die met de bus, tram of metro of fiets van en naar de onderwijsinstelling reizen.
Reputatie 7
Badge +3
@Inge NS
Wat NS over het hoofd ziet is dat veel jonge mbo'ers nu nog noodgedwongen met een langzame parallelle busverbinding reizen omdat de trein voor hen te duur is. Dat is per 1 januari afgelopen.

Een wilkekeurig voorbeeld: er rijdt nu in de spits iedere 5 minuten een snelbus van Assen naar Groningen enkel en alleen omdat de trein voor mbo'ers twee keer zo duur is.
Mooi voorbeeld. Ik heb toen ik nog scholier was dagelijks met die Q-liner van en naar Groningen gependeld. Voor mij was de bus een bewuste keuze aangezien ik met de bus zo goed als thuis werd afgeleverd. Nu weer on topic: de uitbreiding van de OV-studentenkaart zal heus voor reizigersgroei zorgen, maar ik vind het wat vroeg om uit de losse pols al de conclusie te trekken dat onze verwachting niet reëel is.
Reputatie 4
Badge
Ik kan me ook voorstellen dat er veel MBOers zijn die nu met de fiets of brommer / scooter naar school gaan en vanaf 1 jan de drempel om even de fiets te pakken veel lager is. Over het algemeen blijkt dat als prijsprikkels in het OV worden weggenomen (ov studentenkaart, gratis OV in Hasselt), dit reizigers gaat aantrekken die vroeger te voet, fiets e.d. gingen, wat maatschappelijk gezien veel efficiënter is. Bovendien lokt het ook extra reizen uit (bij Mama de was doen is goedkoper dat het thuis doen).

Na 1 sept krijg je dan ook nog dat nieuwe studenten geen reiskosten belemmering meer hebben om naar een MBO in een andere / verdere plaatst te gaan. Ik zou toch verwachten dat je dit effect wel zal zien in het aantal ov kilometers.

Reageer