beantwoord

gedeeltelijk andere vertrektijden in Maastricht

• 7 november 2020
  • 12 reacties
  • 89 Bekeken

Reputatie 4

Hoi,

Sommige ICs vertrekken dit weekend op andere tijden dan normaal, maar de helft nog wel steeds op de normale tijd. Heeft iemand enig idee waarom dit is?

icon

Beste antwoord door Stijn NS 7 november 2020, 12:39

Ik heb even meegekeken en ik kan inderdaad vertrektijden vinden van :28, :31 en ik heb er morgen zelfs gezien van :30. Er zijn momenteel werkzaamheden tussen Roermond en Eindhoven, waardoor alle Intercity's vertrekkende uit Maastricht niet verder rijden dan Roermond. Het is dus in wezen een pendeldienst tussen Maastricht en Roermond. Het vermoeden is dat de gewijzigde vertrektijden hiermee te maken hebben, ook omdat ze vanaf maandag allemaal weer om :31 vertrekken, maar de exacte verklaring heb ik niet kunnen achterhalen. Ik heb hiervoor verschillende contactpunten geprobeerd, maar ook zij hebben een verklaring niet kunnen achterhalen. In eerste instantie was het vermoeden dat het om wachten op goederentreinen zou gaan, maar alle kruisingen zijn ongewijzigd t.o.v. normaal en er zouden ook geen goederentreinen over de betreffende baanvlakken rijden, is mij verteld.

Anders dan dat het te maken heeft met de werkzaamheden tussen Roermond en Eindhoven heb ik dus geen verklaring voor jullie, sorry.

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie in de reisplanner inderdaad dat sommige IC’s om -28 uit Maastricht vertrekken i.p.v. -31.

Ik zie op het eerste gezicht geen reden waarom dit zo is. Als er beperkt spoorgebruik zou zijn in Maastricht dan zou de gehele dag de dienstregeling aangepast zijn en niet voor enkele treinen.

Iemand die het antwoord heeft op deze vraag? 

In het algemeen is het een heel slecht idee om treinen eerder te laten vertrekken dan de rest van het jaar. De aansluitingen van het overige OV op de trein worden hierdoor om zeep geholpen.

Ik heb even meegekeken en ik kan inderdaad vertrektijden vinden van :28, :31 en ik heb er morgen zelfs gezien van :30. Er zijn momenteel werkzaamheden tussen Roermond en Eindhoven, waardoor alle Intercity's vertrekkende uit Maastricht niet verder rijden dan Roermond. Het is dus in wezen een pendeldienst tussen Maastricht en Roermond. Het vermoeden is dat de gewijzigde vertrektijden hiermee te maken hebben, ook omdat ze vanaf maandag allemaal weer om :31 vertrekken, maar de exacte verklaring heb ik niet kunnen achterhalen. Ik heb hiervoor verschillende contactpunten geprobeerd, maar ook zij hebben een verklaring niet kunnen achterhalen. In eerste instantie was het vermoeden dat het om wachten op goederentreinen zou gaan, maar alle kruisingen zijn ongewijzigd t.o.v. normaal en er zouden ook geen goederentreinen over de betreffende baanvlakken rijden, is mij verteld.

Anders dan dat het te maken heeft met de werkzaamheden tussen Roermond en Eindhoven heb ik dus geen verklaring voor jullie, sorry.

Reputatie 7
Badge +3

Als er geen infrastructurele reden is om vertrektijden te vervroegen dan is het een heel slechte zaak dat dit zo geregeld is. 

Ik had ook al geconcludeerd dat er een pendeldienst is tussen Roermond en Maastricht. Zonder wijzigingen in de overkruisingen is er geen enkele reden om de vertrektijden in Maastricht te wijzigen. Zonder een concrete reden is het onbegrijpelijk dat dit er tussendoor is kunnen glippen.

Badge

Misschien heeft het dan wel met logistieke redenen te maken ?? Zou ook zomaar kunnen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat zou kunnen maar dan is het een voorbeeld van planning die blijkbaar belangrijker is dan de reizigers. Geen goed uitgangspunt.

Logistiek is vaak een excuus om slechte planning te verbloemen.

Reputatie 4

Treinen staan mormaal gesproken 30 minuten in Maastricht om te keren, nu dus soms 27 minuten. In Sittard waa de vertrektijd gelijk, en de trein waarin ik zat heeft ook braaf gewacht voor Sittard op het kruizen van de Arriva trein.

Badge +3

Als het op die 3 minuten aan moet komen voor aansluitingen bus-trein dan moet het stads/streekvervoer wel erg punctueel rijden.

Oke, in het weekend en met de huidige (non)drukte lukt dat op zich wel, in het weekend.

Reputatie 4

4 minuten overstaptijd vanaf de heuvellandlijn betekent ook exact 0,0 seconden marge, gezien de looproutes en het overchecken.

Badge +3

Je bedoelt dat normaal de stads/streekbussen al 0,0 seconden op tijd (en meestal rijkelijk later) aankomen voor een overstap op de treinen die nu wat eerder vertrekken?

Dan moet je toch echt bij de busmaatschappij zijn, als het echt zo krap is.

Reputatie 4

Ik bedoelde de treinen van Arriva. Normaal gesproken heb je in Maastricht 7 minuten overstaptijd, dit weekend dus 4. Dat is nog net te doen, maar alleen als er geen enkele vorm van vertraging is.

Reputatie 5
Badge

Ze staan er net geen 30 min stil-heeft nu mogelijk te maken met precies navolgen (ojee,die bonden-letten op elk minuutje) van de verplichte rustpauzes. Werkend personeel daar zal wel heel saai heen+weertje langs vele kerkskes moeten doen? Maar dit is enkel een vermoeden hoor.

Reputatie 7
Badge +3

Als de personeelsplanning de verklaring is voor dit fenomeen dan lijkt me dat het verkeerde uitgangspunt. Treinen vroeger laten vertrekken lijkt me alleen gerechtvaardigd bij omrijden of infrastructurele beperkingen en niet voor het dichten van gaten in de personeel- of materieelplanning.

Reageer