Geen conducteur? | NS Community
beantwoord

Geen conducteur?


Op het traject Alphen - Gouda zie ik regelmatig mensen meerijden waarvan ik weet dat ze niet ingecheckt zijn. Omdat er geen controle is, kunnen zij dit ongestraft doen.
Vooral 's avonds lijkt het meer regel dan uitzondering (maar dat is mijn gevoel; ik controleer de mensen niet).
Behalve dat het asociaal is, geeft het mij 's avonds een onveilig gevoel.
Kan hier niets aan veranderd worden?
icon

Beste antwoord door Tamzin 6 July 2017, 07:48

Bekijk origineel

25 reacties

De treinen rijden hier (net als in een groot deel van Nederland buiten de Randstad) zonder vaste conducteurs. Vaste conducteurs in iedere trein is voor zo'n traject met relatief weinig reizigers domweg te duur, dan kun je het traject beter opheffen en er bussen laten rijden.

Er wordt uiteraard wel steekproef gewijsde gecontroleerd en als dat voldoende en goed gebeurt leert de ervaring elders (in Groningen en Friesland rijden de treinen al 15 jaar zonder vaste conducteurs) dat er geen sprake is van overmatig veel zwartrijden.
Reputatie 3
Tamzin, dit is niet waar. Op de site van het AD staat in een artikel van maart het volgende:

NS zegt dat bij 99,3 procent van alle treinritten altijd een conducteur aan boord is. Dat zou betekenen dat er dagelijks zo’n 35 treinen zonder conducteur vertrekken, maar volgens NS stapt er dan op het eerstvolgende station een reserveconducteur in.

Volgens de NS moet het kunnen dat er sporadisch geen conducteur meerijdt op de trein, als de dienstdoende conducteur bijvoorbeeld te laat of ziek is. De vakbonden vinden dit onveilig, want de conducteur is officieel gezien de enige op de trein die BHV'er is en een EHBO-diploma heeft.

Een machinist, die anoniem wil blijven, doet tegen de krant een boekje open over zijn angst. "Stel je voor dat je wegrijdt met een trein met 600 mensen en een inzittende krijgt een hartaanval. Wat dan? Dan staan ze op mijn deur te bonken."
@kukkie
Het verhaal in het AD geldt alleen voor het hoofdrailnet van NS, niet voor de rest van de lijnen die worden geëxploiteerd door de Provincies. Ook de lijn Alphen-Gouda valt niet onder het hoofdrailnet en wordt ook niet gereden door NS maar door Abellio.

Ik weet niet of je ooit wel eens wel buiten de Randstad komt maar zo ja dan zou het je toch moeten zijn opgevallen dat NS daar buiten de intercitylijnen nog maar heel weinig treinen heeft rijden. Die rest van de treinen daar wordt gereden door andere maatschappijen en die rijden bijna allemaal met eenmansbediening. Met vaste conducteurs zouden de kosten op zulke lijnen zo hoog worden dat ze totaal onrendabel zouden worden (zeker nu de FNV 's avonds ook nog 2 conducteurs per trein eist). Uiteindelijk zou dan alleen het intercitynet overblijven en de rest van de spoorlijnen worden vervangen worden door busdiensten.

Het verhaal van die (uiteraard anonieme) machinist is overigens zo'n typisch vakbondsverhaal, metro's rijden in de hele wereld ook met eenmansbediening. Ooit een conducteur gezien in de metro bij de RET?
Reputatie 3
Ah, dank je wel. Toch is de concessie verleend aan de NS

Sterker nog: ik woon niet in de Randstad.

Bij Arriva en zo wist ik dat er vaak sprake was van eenmansbediening. Ik dacht dat alles wat NS deed in de Randstad hoofdrailnet was.

Bijv. Groningen - Zwolle en Zwolle - Utrecht is qua sprinters geen eenmansbediening. Op de lijn Zwolle - Kampen zou ik niet proberen zwart te rijden, mijn ervaring is dat daar vaak controle is. Vandaar dat mij dit verbaasde.
De concessie is niet van NS, maar abellio. Een dochter onderneming van NS.
Reputatie 5
Wat ? Treinen vertrekken zonder conducteur ?
Hoe kan het dan dat ik al diverse keren - in de spits, op startstation - heb meegemaakt dat er omgeroepen wordt dat de trein niet rijdt omdat er geen conducteur is ?!
Onlangs nog op Den Haag ; na 10 minuten ben ik maar naar de sprinter op ander perron gewandeld (kwartierdienst gelukkig). Machinist zei dat dat het beste was, hij mocht in ieder geval niet rijden (en inderdaad, zag even later op Moerwijk een lege sprinter ons inhalen, gewoon uitgevallen dus).
Ah, dank je wel. Toch is de concessie verleend aan de NS

NS heeft de concessie gewonnen maar laat de diensten uitvoeren door Abellio en dat gebeurt juist om eenmansbediening mogelijk te maken. Abellio is niet gebonden aan de cobnducteurseisen van de vakbonden bij NS. Zonder eenmansbediening zou NS sowieso bij iedere aanbesteding volkomen kansloos zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad vertrekken op sommige treintrajecten in Nederland treinen zonder conducteur. Dat zijn treinen die rijden onder de concessievoorwaarden van provincies. Op het hoofdrailnet waarop NS rijdt mag niet zonder een conducteur vertrokken worden.
Wat ? Treinen vertrekken zonder conducteur ?
Ja, wat een verrassing. Nou er rijden al sinds 1998 treinen zonder conducteur (Oostnet en Noordned waren de eerste maatschappijen) maar als je nooit buiten de Randstad komt is het logisch dat je dat ontgaan is.

Hoe kan het dan dat ik al diverse keren - in de spits, op startstation - heb meegemaakt dat er omgeroepen wordt dat de trein niet rijdt omdat er geen conducteur is ?!

Dat is enkel en alleen omdat de vakbonden bij NS eisen dat er altijd een conducteur in iedere trein moet zijn. Wettelijk is daar geen enkele verplichting voor, het gaat puur om de eisen van de vakbonden. Net als dat er in Engeland vroeger verplicht een stoker aanwezig moest zijn op iedere diesel- en elektrische trein.

Andere spoorwegmaatschappijen (incl . Abellio) hebben niets met de vakbonden bij NS te maken en kunnen dus wel zonder conducteur rijden.
Op het hoofdrailnet waarop NS rijdt mag niet zonder een conducteur vertrokken worden.
Op grond van de concessievoorwaarden mag NS op het hoofdrailnet ook zonder conducteurs rijden. Het gaat puur om eisen van de vakbonden bij het bedrijf NS. Als NS een provinciale aanbesteding wint moeten ze daar ook met conducteurs gaan rijden, niet omdat de Provincie dat eist maar omdat de vakbond dat eist. Vandaar dat NS in dat soort gevallen de daadwerkelijke uitvoering van de diensten uitbesteed aan een ander bedrijf zoals in het geval van Alphen-Gouda aan Abellio en eerder in het geval van Zutphen-Apeldoorn aan een speciaal daarvoor opgericht bedrijf NS Regio.
Reputatie 7
Badge
Op het traject Alphen - Gouda zie ik regelmatig mensen meerijden waarvan ik weet dat ze niet ingecheckt zijn. Omdat er geen controle is, kunnen zij dit ongestraft doen.
Vooral 's avonds lijkt het meer regel dan uitzondering (maar dat is mijn gevoel; ik controleer de mensen niet).
Behalve dat het asociaal is, geeft het mij 's avonds een onveilig gevoel.
Kan hier niets aan veranderd worden?


Ik moet helaas toegeven dat ik het ook een paar keer gezien heb. Ze gaan dan in een klein groepje op het balkon staan en kijken voortdurend om zich heen.
Ik zag laatst nog een groepje jongeren op het balkon staan en die zaten de hele tijd te klieren en vervelend te doen, dat was in de avond. Toen op dat moment hoopte ik echt dat er gecontroleerd zou worden want die gasten maakten echt super veel kabaal en ik wist gewoon bijna zeker dat ze geen geldig vervoersbewijs bij zich hadden.
Reputatie 5

Ja, wat een verrassing. Nou er rijden al sinds 1998 treinen zonder conducteur (Oostnet en Noordned waren de eerste maatschappijen) maar als je nooit buiten de Randstad komt is het logisch dat je dat ontgaan is.

Aangezien we hier op een NS forum zitten, ging ik er van uit dat we het ook over NS trajecten hebben.
Ook Alphen -Gouda uit de TS is een NS traject ... toch ?
EDIT: aha, blijkbaar niet. R-Net ...
Reputatie 7
Badge

Aangezien we hier op een NS forum zitten, ging ik er van uit dat we het ook over NS trajecten hebben.
Ook Alphen -Gouda uit de TS is een NS traject ... toch ?
EDIT: aha, blijkbaar niet. R-Net ...


Maar wel vervelend hoor, dat toen je trein niet reed omdat er geen conducteur aanwezig was. Hopelijk zal er de volgende keer wel een conducteur aanwezig zijn toch. 🙂
@Goner
Alphen-Gouda is aanbesteed en de concessie is gewonnen door NS. NS laat de dienst echter uitvoeren door een ander bedrijf namelijk Abellio. NS blijft in dit geval zelf verantwoordelijk voor inkomsten en uitgaven (Abellio krijgt gewoon een vast bedrag voor zijn diensten betaald) vandaar dat je gewoon kunt in- en uitchecken bij de NS-palen en -poortjes.

R-Net is een alleen soort keurmerk (net als de Keurslager) waarmee snelbussen, metro's en regionale spoorlijnen in de Randstad door de marketing worden aangeprezen. R-Net is geen bedrijf.
De concessie is niet van NS, maar abellio. Een dochter onderneming van NS.
NS heeft de concessie maar heeft de uitvoering van de diensten uitbesteed aan Abellio om eenmansbediening mogelijk te maken.

Bij busdiensten gebeuren dergelijke constructies ook regelmatig, Arriva laat bijv. in de concessie Rivierenland een groot deel van zijn diensten uitvoeren door de firma Juijn uit Rossum om zo geen eigen garage in de Bommelerwaard te hoeven bouwen.
@kukkie
Op Zwolle-Kampen komen er zo meteen geen volwaardige conducteurs meer maar "gastheren" die tevens de kaartjes controleren net als op de lijn naar Emmen.
Reputatie 3
Dat zal weinig verschil maken....

Mijn ervaring is wel dat Arriva het controleren van kaartjes vrij serieus neemt. Nooit een controle zien is daar echt niet de norm.

Er is iemand die klaagt dat ie slechts in 10% van de gevallen gecontroleerd wordt, dat is nog wel redelijk. Mijn ervaring is iets vaker, maar goed.

Ik hoop dat Abellio dat ook haalt, wordt het nog minder dan gaat zwartrijden lonen.
Treinen op een tunneltraject mogen niet met alleen een machinist rijden bij dubbele stellen, tenzij de achterste is afgesloten. In dit geval mag de machinist niet alleen rijden.m
Als machinist die er heeft gereden kan ik je vertellen dat het gewoon van de ns is. Abellio heeft er niks mee te maken. De zes treinstellen zijn alleen via abellio besteld
Het hierboven vertelde verhaal klopt niet helemaal.
Dit is geen Abellio, maar NS.
En NS rijdt deze trein onder de naam van R-Net.
Reputatie 7
Badge
Maar ook de uitvoering is -op papier- toch in handen van Abellio, zodat NS geen conducteurs hoeven in te zetten en daarmee de vakbonden kunnen omzeilen?
NS is de exploitant maar heeft de uitvoering van de diensten uitbesteed aan Abellio omdat voor Abellio personeel de NS CAO niet geldt en dat maakt het mogelijk eenmansbediening te rijden.

Het is vergelijkbaar met Flixbus dat busdiensten organiseert en daarvoor de kaartjes verkoopt maar de daadwerkelijke uitvoering van die busdiensten uitbesteedt aan touringcarbedrijven. Flixbus zelf heeft zelfs helemaal geen bussen en chauffeurs.

En Arriva laat trouwens de busdiensten in de concessie Rivierenland voor het leeuwendeel uitvoeren door touringcarbedrijf Juijn omdat die concessie anders door de lange aanrijtijden (extreem veel lege kilometers waarvoor de chauffeur wel betaald moet worden) niet rendabel te maken is.

In het bedrijfsleven zijn dit soort constructies doodnormaal. Wij kregen hier in de wijk pas geleden allemaal een nieuwe watermeter van Brabant Water en daarvoor komt dan gewoon iemand van een particulier bedrijf die de hele vervanging van de meters in opdracht van Brabant Water uitvoert.

Omdat NS de exploitant is (die dus over inkomsten uit de kaartjes gaat, Abellio krijgt gewoon een vast, contractueel afgesproken bedrag van NS) moet je op deze lijn ook bij de NS paaltjes inchecken en zijn er geen Abellio paaltjes.
NS is de exploitant maar heeft de uitvoering van de diensten uitbesteed aan Abellio omdat voor Abellio personeel de NS CAO niet geldt en dat maakt het mogelijk eenmansbediening te rijden.

Het is vergelijkbaar met Flixbus dat busdiensten organiseert en daarvoor de kaartjes verkoopt maar de daadwerkelijke uitvoering van die busdiensten uitbesteedt aan touringcarbedrijven. Flixbus zelf heeft zelfs helemaal geen bussen en chauffeurs.

En Arriva laat trouwens de busdiensten in de concessie Rivierenland voor het leeuwendeel uitvoeren door touringcarbedrijf Juijn omdat die concessie anders door de lange aanrijtijden (extreem veel lege kilometers waarvoor de chauffeur wel betaald moet worden) niet rendabel te maken is.

In het bedrijfsleven zijn dit soort constructies doodnormaal. Wij kregen hier in de wijk pas geleden allemaal een nieuwe watermeter van Brabant Water en daarvoor komt dan gewoon iemand van een particulier bedrijf die de hele vervanging van de meters in opdracht van Brabant Water uitvoert.

Omdat NS de exploitant is (die dus over inkomsten uit de kaartjes gaat, Abellio krijgt gewoon een vast, contractueel afgesproken bedrag van NS) moet je op deze lijn ook bij de NS paaltjes inchecken en zijn er geen Abellio paaltjes.

Ik heb er als machinist gereden en ik en al mijn collega’s hebben gewoon het standaard ns cao gehad
Reputatie 7
Badge

NS is de exploitant maar heeft de uitvoering van de diensten uitbesteed aan Abellio omdat voor Abellio personeel de NS CAO niet geldt en dat maakt het mogelijk eenmansbediening te rijden.

Het is vergelijkbaar met Flixbus dat busdiensten organiseert en daarvoor de kaartjes verkoopt maar de daadwerkelijke uitvoering van die busdiensten uitbesteedt aan touringcarbedrijven. Flixbus zelf heeft zelfs helemaal geen bussen en chauffeurs.

En Arriva laat trouwens de busdiensten in de concessie Rivierenland voor het leeuwendeel uitvoeren door touringcarbedrijf Juijn omdat die concessie anders door de lange aanrijtijden (extreem veel lege kilometers waarvoor de chauffeur wel betaald moet worden) niet rendabel te maken is.

In het bedrijfsleven zijn dit soort constructies doodnormaal. Wij kregen hier in de wijk pas geleden allemaal een nieuwe watermeter van Brabant Water en daarvoor komt dan gewoon iemand van een particulier bedrijf die de hele vervanging van de meters in opdracht van Brabant Water uitvoert.

Omdat NS de exploitant is (die dus over inkomsten uit de kaartjes gaat, Abellio krijgt gewoon een vast, contractueel afgesproken bedrag van NS) moet je op deze lijn ook bij de NS paaltjes inchecken en zijn er geen Abellio paaltjes.
Ik heb er als machinist gereden en ik en al mijn collega’s hebben gewoon het standaard ns cao gehad



Dat zou kunnen, maar het is niet voor niets, dat er geen conducteurs zijn en dit heeft volgens mij toch wel met de Abellio-constructie te maken.

De grap is dat bij de Duitse Abellio (terecht) overijverig gecontroleerd wordt door conducteurs, maar goed, dat valt dan ook onder een Duitse concessie en niet onder die van Zuid Holland.
het is 100% NS, de enige reden dat er geen conducteurs zijn is omdat dit zo in de concessie staat voor dit traject. Dat is de reden dat er geen conducteurs zijn. Daarom staan er ook afspraken in het contract over hoevaak controle teams van V&S langs komen. Gewoon NS geen Abellio😉

Reageer