beantwoord

Geen intercity amsterdam cs Amersfoort om 7 uur savomds

• 4 oktober 2018
  • 14 reacties
  • 691 Bekeken

Hoe kan het nou zo zijn dat er plots om 7 uur savonds geen intercity rijdt van Amsterdam cs naar Amersfoort.
Terwin dit wel op iedere andere uur en half uur rijdt?
icon

Beste antwoord door Julian 7 oktober 2018, 11:12

Naar aanleiding van dit topic had ik de vraag intern uitgezet. Ik heb daarop de volgende reactie gekregen:

Het is inderdaad niet goed gegaan met het inleggen van deze trein in deze weken. Er is de afgelopen dagen gekeken of dit gecorrigeerd kan worden, maar op dit moment is er nog onvoldoende personeel en materieel beschikbaar om deze trein in te kunnen leggen en zal deze trein dus zoals het er nu naar uit ziet in deze paar weken (met uitzondering van 19 oktober dus) helaas niet kunnen rijden.
Bekijk origineel

14 reacties

Welkom bij de NS Community, Caronll!

Als ik het goed begrijp heb je het over treinserie 1500, een Intercity tussen Amsterdam CS, Amersfoort en Deventer. Deze trein wordt eens per twee uur vervangen door de internationale trein Amsterdam - Berlijn, serie 140. Dat gebeurt dus onder andere om 19:00.
Reputatie 5
De IC Berlijn (Asd V 19:00) rijdt in de zomermaanden door de week niet. De vervangende binnenlandse trein (IC1569) rijdt niet op 4, 5 oktober en niet van 8 tot 12 oktober. Op zondag en vanaf 29 oktober rijdt op deze tijd weer IC243 (alleen tot Bad Bentheim).
Geen idee waarom de binnenlandse IC juist op deze datums in oktober uitvalt.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vermoed dat het iets te maken heeft met een aanpassing van de binnenlandse treinen op dit traject in combinatie met de grootschalige werkzaamheden in Hannover deze en volgende week.
Klinkt als een foutje in de planning, de internationale trein wordt door de Duitse collega's opgeheven, en de NS vergeet er een binnenlandse trein er voor terug te zetten. Helaas iets wat wel vaker fout gaat op dit traject.
Reputatie 5
Ik denk niet dat het een toevallig foutje is. Als je de rijdagen in HAFAS vergelijkt is de "vervangende" IC1569 nadrukkelijk niet ingepland van 1-5 en van 8-12 oktober.

Geen idee wat de achtergrond is. Ik kan me niet voorstellen dat een niet-rijdende IC Berlijn en werkzaamheden bij Hannover een aanleiding zijn om een Intercity Amsterdam-Amersfoort op te heffen...
Reputatie 7
Badge +3
Het zijn anders wel precies die twee weken met werkzaamheden in Hannover waarvoor DB heeft aangekondigd dat de dienstregeling wordt aangepast omdat er sprake is van een langere rijtijd van 30-60 minuten.
Het gaat niet om twee weken, deze rit mist tot en met 26 oktober in de reisplanner op doordeweekse dagen. Alleen vrijdag 19 oktober rijdt er een trein 1569, die dag zijn er werkzaamheden bij Hengelo waardoor de IC Berlijn de gehele dag vervalt en vervangen wordt door binnenlandse treinen.

Het probleem lijkt me dat de IC Berlijn t/m week 44 het zomerpatroon rijdt met een vroege trein 245, en vanaf week 45 pas de winterdienst start met de late trein 243. De NS heeft trein 1569 echter al vanaf week 40 (wijzigingsblad oktober) laten vervallen. Deze had dan in dagplan weer ingelegd moeten worden in deze vier weken, maar dat is dus niet gedaan.
@Stijn NS kan je hier antwoord op geven? Ook ik maak vaak gebruik van de intercity van 19:00 uur, het kan toch niet zo zijn dat NS wekenlang geen trein laat rijden, geen 243 én geen vervangende 1569? Op het traject Amsterdam-Amersfoort rijdt dus nu ieder half uur een trein, van 's ochtends vroeg tot middernacht, behalve om 19:00 uur... in elk geval voor dat deel van het traject moet een snelle oplossing komen, lijkt me.
Reputatie 7
Badge +3
Typisch een geval waarin meerdere afdelingen langs elkaar heen gewerkt hebben. Zeer slordig. Maar het kan nog hersteld worden wanneer Dagplan, zoals @Bemined terecht opmerkt, de 1569 voor de gehele periode dat de 243 uitvalt weer inlegt.
Naar aanleiding van dit topic had ik de vraag intern uitgezet. Ik heb daarop de volgende reactie gekregen:

Het is inderdaad niet goed gegaan met het inleggen van deze trein in deze weken. Er is de afgelopen dagen gekeken of dit gecorrigeerd kan worden, maar op dit moment is er nog onvoldoende personeel en materieel beschikbaar om deze trein in te kunnen leggen en zal deze trein dus zoals het er nu naar uit ziet in deze paar weken (met uitzondering van 19 oktober dus) helaas niet kunnen rijden.
Reputatie 7
Badge +3
Bedankt voor de actie Julian. Het blijft natuurlijk wel een klungelige vertoning.
Bedankt voor ieders reacties.
Begrijpik goed dat dit na de noord-herfstvakantie is opgelost? Omdat de ice dan wel weer rijdt?
Reputatie 7
Badge +3
@Caronll
Het is geen ICE maar een IC. Tot einde zomertijd vertrekt die trein 's ochtends om 5.00 uur vanuit Amsterdam naar Berlijn, vanaf de wintertijd rijdt hij de avond tevoren om 19.00 uur van Amsterdam naar Bentheim en dan de volgende ochtend weer verder van Bentheim naar Berlijn. Tot einde zomertijd is er dus geen trein om 19.00 uur omdat die dan pas de volgende ochtend rijdt en daarna gaat hij dus weer om 19.00 uur.
Badge +3
Het is (en blijft) inderdaad wel een verrasing voor mensen die gewend zijn om op dat tijdstip rechtstreeks naar Deventer of Hengelo te kunnen. De NS ^dakjes op Twitter hebben ook geen idee, en verwijzen naar de reisplanner. "Staat niet op de kaart" 😃 😛

Reageer