Geen reden achter annuleren van de treinreis

Goedenavond! Ik zit momenteel op het station Bussum-Zuid en mijn trein zou moeten aankomen om 21:21, nu krijg ik de melding om 21:15 dat mijn trein niet rijd en moet een HALF UUR wachten op de volgende trein omdat deze rit maar eens in het halfuur rijd na 20:00. Nu heb ik naar de intercom
geluisterd en werd alleen vermeld dat hij niet rijdt zonder reden erachter, ik kijk op ns.nl én de app en dat word ook niets vermeld over de reden. Nu ben ik geïrriteerd want er MOET een reden achter de annulering zijn anders slaat het nergens op.
Mensen moeten gewoon naar huis.

27 reacties

De redenen kunnen van verschillende aard zijn en ik weet ook niet waarom deze trein is uitgevallen. Echter maakt de reden verder niets uit voor uw reis, deze is door deze ongelukkige omstandigheid een half uur later dan u had gepland.

Heel spijtig voor u maar u moet er wel vanuit gaan dat er niet expres treinen geschrapt worden.
Reputatie 6
Badge +1
Helaas was de trein die had moeten komen zo vies dat we er echt niet meer mee konden rijden 😞
De redenen kunnen van verschillende aard zijn en ik weet ook niet waarom deze trein is uitgevallen. Echter maakt de reden verder niets uit voor uw reis, deze is door deze ongelukkige omstandigheid een half uur later dan u had gepland.

Heel spijtig voor u maar u moet er wel vanuit gaan dat er niet expres treinen geschrapt worden.

Wat een onempathische reactie. Hoewel dat feitelijk waar is, kan het horen van een reden wel uitmaken voor de subjectieve ervaring in die situatie, oftewel de beleving van de reis en dienstverlening.
Inderdaad, hoor ook altijd graag waarom een trein niet rijdt, dan krijg je er een beeld bij.
Als reden een aanrijding met persoon of een conducteur welke zich verslapen heeft ligt gevoelsmatig net iets anders in de beleving, ook al rijdt je trein in beide gevallen niet.
Maar vooral dat laatste zal niet snel omgeroepen worden, denk ik...........

Wat een onempathische reactie. Hoewel dat feitelijk waar is, kan het horen van een reden wel uitmaken voor de subjectieve ervaring in die situatie, oftewel de beleving van de reis en dienstverlening.

Onempatische reactie? Simpelweg is de reden alleen bekend bij de direct betrokken medewerkers en niet verder in de keten. Maar de reden van het uitvallen van een trein maakt nog niet dat de reiziger minder baalt. De reiziger staat daar in dit geval 30 minuten extra te wachten op een trein en daar doet de reden totaal niets aan af, de reiziger baalt vanwege de vertraging en of dat nu is omdat de trein te vies is of dat er geen machinist was of geen hoofdconducteur doet aan dat gevoel totaal niets af.

Als reiziger verwacht ik een trein op het tijdstip dat deze zou moeten rijden.

Daarnaast geef ik toch duidelijk aan dat het spijtig is voor de reiziger in kwestie dus onempatisch is hier niet van toepassing.
Als klant @evie.visser aangeeft dat de reden wel belangrijk wordt gevonden dan zal het personeel daar op moeten inspelen en de reden, toch bijna altijd wel bekend, om moeten roepen. Zie het als leermoment voor NS.
Veelal wordt ook wel gedaan gelukkig.
Ook ik vind het prettig dat de reden bekend is, ook al blijft de vertraging daardoor hetzelfde.
Bericht verwijderd door Sivan in overleg met JBa.
Badge +3
Dan roep je toch iets algemeens om?

"Wegens beperking in de materieelinzet (ook al weet niemand de reden daarvan, kan van alles zijn immers) rijdt de trein van ××:×× vandaag niet. Excuses voor het ongemak. Check de reisplanner voor alternatieven of wacht op de volgende".

Of het dan een ongeval is, de hitte, missend personeel of een catastrofaal vieze of defecte trein maakt dan niet uit. Dit is onze info en daarmee zult u het moeten doen :D

Je kunt natuurlijk ook creatief zijn en (in plaats van een half uur wachten) proberen met een andere trein (of bus) richting Hilversum te gaan, en daar te kijken hoe je richting Amsterdam komt. Desnoods via Utrecht dan maar.

Het ging overigens om deze trein dus: https://www.ovtijden.com/arnu/rl/15874/2018-07-31T21:21:00+0200 die niet ver gekomen is... 😞
Ik vind het echt bizar dat NS personeel van mening blijft dat omroepen geen enkele zin heeft in zulke situaties.

En dat kan zeker ook de machinist zijn, de conducteur is wellicht buiten bezig met informeren.
Ik ben druk doende om toch te zorgen dat ik mag vertrekken met de reizigers en dus aan het bellen met o.a. de treindienstleiders en/Of bijsturing om er voor te zorgen dat mijn trein niet wordt opgeheven door een te grote vertraging. Dus ik zet me achter de schermen in voor de reizigers en zodra er dan iets te melden is die ik dat. Dan heb ik ook iets zinnigs te melden.
Tuurlijk als je iets anders te doen heb, is omroepen niet de eerste prioriteit.

We geven alleen maar aan dat de klant er wel behoefte aan heeft, ook al is er niets nieuws te melden.
Ik vind het echt bizar dat NS personeel van mening blijft dat omroepen geen enkele zin heeft in zulke situaties.

En dat kan zeker ook de machinist zijn, de conducteur is wellicht buiten bezig met informeren.

Ik kan me hierbij enkel aansluiten. Ook een bericht dat we nu stilstaan, maar dat je als machinist nog geen idee hebt waarom en hoe lang het gaat duren is fijn voor de reiziger. Je voel je niet aan je lot over gelaten, je weet dat als er wel informatie komt je die ook hoort.

Ik weet dat het communicatiebeleid van de NS is dat er geen negatieve termen als vertraging gebruikt mogen worden, trein die niet rijden uit allen informatie gehaald worden, maar echt als je in een stilstaande trein zit wil je gewoon eens in de 10 minuten een berichtje. Ook al is er niets zinnigs te melden.
Vorige week vrijdag in de zinderende hitte ook zoiets meegemaakt. gepland trein van 20.55 uur uit Haarklem Spaarnwoude. Aankomst Beverwijk ca 21.15u. Eerst komt de trein naar Beverwijk niet opdagen en er wordt ook niets omgeroepen. Vervolgens met de trein naar Zandvoort om 21.10 uur naar Haarlem gereden. In Haarlem was ook niets bekend. Vervolgens krijgt de trein van 21.31 uur naar Beverwijk ook nog een vertraging van 25 minuten. ik was dus om 22.15 uur thuis. In al die tijd 1 keer een omroep op Haarlem dat de trein naar beverwijk later zou vertrekken.
Ik kan me hierbij enkel aansluiten. Ook een bericht dat we nu stilstaan, maar dat je als machinist nog geen idee hebt waarom en hoe lang het gaat duren is fijn voor de reiziger........

....... in een stilstaande trein zit wil je gewoon eens in de 10 minuten een berichtje. Ook al is er niets zinnigs te melden.

Ik sluit mij hier ook bij aan. Een machinist heeft het nooit zo druk dat er niet even een paar seconden tijd is om de reizigers even in te lichten. Ook al weet hij/zij nog niets.
En natuurlijk niet om de 10 minuten, maar om de 3 minuten.
En anders kan hij/zijn dit nog altijd delegeren nasr de conducteur. Immers SAMEN zijn ze er voor de klant.
Allereerst ging dit topic over een trein die niet reed terwijl iemand op het perron langs het baanvak stond te wachten, daar roep ik zo en zo niet om als machinist omdat ik daar niet ben.

En als mijn trein onverhoopt niet op tijd kan vertrekken dan bel ik voor vertrektijd al met de TRDL om te vragen waarom mijn sein niet uit de stand stop komt, zo weet ik tijdig wat er aan de hand is en kan ik of mijn HC de reizigers informeren wat de reden is dat we later vertrekken. Zo weten mijn reizigers in 90% van de gevallen ook direct de reden in plaats van dat ik maar iets vertel om iets te vertellen, daar hou ik nml. niet van.

Daarnaast heb ik altijd heel goed contact met de HC op mijn trein en overleg altijd wie de omroep doet en meestal is dat de HC die dat dan wil doen. Doet deze het niet ben ik uiteraard niet de moeilijkste en roep ik zelf om.
Wie probeert hij dan zwart te maken ? Je kan ook een prive bericht sturen aan een moderator als je problemen hebt met iemand. Ik lees nergens iets dat aanstootgevend is.

En het topic gaat toch over een trein die te vies was om te rijden ?? Maar vooral om personeel dat niets omroept, terwijl duidelijk blijkt dat daar wel behoefte aan is.

Je geeft zelf aan dat de reden toch wel erg vaak wel bekend is.
Beste MvanGelder,

Als machinist van de trein kun je vaak achterhalen waarom je niet kan vertrekken, echter weet ik niet waarom een bepaalde andere trein niet rijd. Dat zijn dus 2 hele andere dingen.

En als ik je machinist ben van je trein zul je altijd een echte reden horen als of zodra ik deze weet, ik ga nergens om heen draaien of een vage reden aangeven als ik de echte niet weet.

Verder ga ik even niet in op je eerste stukje omdat dit inmiddels duidelijk is en er actie op ondernomen is, zijn reacties hier zijn namelijk tekenend voor de persoon achter de account.

Verder zal ik in dit topic ook niet meer reageren aangezien ik duidelijk heb aangegeven in mijn laatste toevoegingen hoe ik dus daadwerkelijk reageer richting mijn passagiers in de trein.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, als reiziger heb ik inderdaad graag informatie waarom een trein niet rijdt of grote vertraging heeft, dit vooral wanneer het meerdere treinen betreft omdat de reden dan ook impact kan hebben op andere treinen die je als alternatief wilt nemen.
Wanneer er meerdere treinen niet rijden door bv een defecte trein of wisselstoring wordt dat er meestal wel bij gezegd, maar bij 1 enkele trein zijn de stationsomroepberichten in veel gevallen automatisch, Tuffie die zegt dat de sprinter naar A van xx uur xx niet rijdt.
Wanneer het slechts 1 trein betreft is op zich wel fijn om te weten maar voegt het verder niet zo veel toe, die ene trein rijdt niet maar de rest wel. Heel vervelend en ik sta dan ook even inwendig te schelden, maar we pakken gewoon volgende. En als ik daardoor een half uur vertraging heb, gaat een GTBV claim richting NS.

Wat betreft de omroep in de trein is mijn ervaring wisselend, de ene keer wel (snel) en andere keer niet of pas na langere tijd. Zal ook aan de situatie liggen. Enkele voorbeelden:

1. ongeveer 30 seconden langzaam rijden, bijna stilstaan en machinist riep om dat we voor een rood sein stonden, nog niet bekend wanneer we verder konden rijden en misschien 2 of 3 seconden later maakten we weer snelheid en was er niets aan de hand.
  2. IC vanaf HS reed niet weg op vertrektijd, na enkele minuten omroep dat een oudere dame was gevallen en hulp nodig had, na nog een paar minuten dat deze dame niet meer zelf kon opstaan, na nog enkele minuten dat er werd gewacht op een ambulance. Een kwartier na vertrektijd stond deze trein nog aan het perron en stapten veel reizigers (waaronder ik) over op de volgende IC die intussen op 5 stond, Uiteindelijk is de trein opgeheven (zag ik achteraf eenmaal thuis). De reizigers in de betreffende trein kregen informatie, maar degenen die wachtten op het volgende station zullen alleen maar mee hebben gekregen dat de vertraging steeds groter werd en de trein uiteindelijk niet reed.
  3. sprinter van Den Haag Centraal reed niet weg op vertrektijd, geen omroep in de trein, na iets van 6 of 7 minuten wel de Tuffie omroep op station (alleen te horen omdat andere reizigers de deuren open deden) dat sprinter van 17.47 niet reed, geen reden. Hoorden uiteindelijk van andere reiziger uit een ander deel van de trein die weer hadden gehoord van de HC dat er geen machinist was. Jammer dat het niet even in de trein zelf werd omgeroepen.
  4. sprinter van Den Haag Centraal reed niet weg op vertrektijd, zeker 5 a 6 minuten geen info, vervolgens de machinist dat de trein storing had, hij was er nog mee bezig maar reizigers richting Leiden konden ook de sprinter Haarlem van spoor 8 nemen die enkele minuten later zou vertrekken. Mag aannemen dat de machinist die eerste 5 a 6 minuten niet uit zijn neus heeft zitten eten. Trein is uiteindelijk wel gaan rijden, ik zat echter intussen al in die richting Haarlem.
Badge +3
Blij dat ik gespaard ben na reactie #11... wat een gedoe zeg! En een 'like' voor @Momo want dat dus!

Dan sluit ik deze eerste pagina af en zeg ook maar niets omdat ik het niet weet :P

Omroepen dat je geen info hebt/krijgt en het dus ook niet goed weet staat wellicht stom. Maar ja, als reizigers dat willen horen dan zeg het maar gewoon! Dus toegeven dat er ergens iets mis gaat in de communicatie/planning/leiding. Sorry zeggen is geen schande hoor, zeker als het niet jouw schuld is!

Zal best een protocol voor zijn (alleen positieve berichten) of zo... Dus geen "we weten het echt niet, blijf rustig zitten/smelten of anders even naar buiten voor wat frisse lucht, een versnapering bij de Kiosk of een sigaretje...

Zodra we meer info hebben fluiten we even kort en roepen het om in de trein, maar dan wel snel weer instappen hoor!" Dat soort dingen... mensenwerk!
@Momo , jammer dat je toch ern aantal situaties hebt meegemaakt waarbij er niet of te laat is omgeroepen.
In het algemeen stellen reizigers het erg op prijs als er even wordt omgeroepen. Dat wordt ook zo opgedragen door de werkgever. Ook al is er nog niets bekend, een omroepbericht richting reizigers geeft aan dat er aan een (mogelijke) oplossing gewerkt wordt en dat ze niet "vergeten" zijn.
Het is prettig om te weten dat men bezig is met het "probleem"

Inderdaad als een trein langzaam moet rijden omdat er koeien kunnen lopen, roep het even om.
Hilariteit bij de reizigers en die gaan gewoon verder met muziek luisteren of een boek lezen. Anders ga je je ongerust maken.
Omroepen "in 40 km/h gebied" is voor een machinist niet toegestaan (behalve een stationsnaam) ivm mogelijke afleiding.
Eechter in bijna alle gevallen is de machinist al eerder op de hoogte dat er langzamer gereden moet worden, en kan hier dus tijdig op anticiperen.
Reputatie 7
Badge +3
@Stoomman
Afgezien van het 3e voorbeeld was het niet bedoeld als kritiek. Hier liet de HC echt wel een steekje vallen door niet om te roepen. De reizigers in het andere stel moesten van de omroep op het station horen dat de trein waarin ze al zaten niet ging rijden.

Voor mij persoonlijk had de omroep in het 1e voorbeeld niet gehoeven, we hebben toen niet eens daadwerkelijk stilgestaan, alleen een halve minuut langzaam gereden, op het laatst bijna stapvoets, voor we weer versnelden.
In voorbeeld 2 vind ik begrijpelijk dat het personeel zich eerst bekommerde om de gewonde vrouw, er zal in eerste instante ook niet direct duidelijk zijn geweest wat de ernst van de verwonding was en welke impact het zou hebben.
In het laatste voorbeeld had er misschien wel iets eerder wat omgeroepen kunnen worden, wellicht door de HC als de machinist druk bezig was de storing te verhelpen. Uiteindelijk was de omroep wel op tijd voor iedereen die de andere sprinter richting Leiden wilde nemen.
Reputatie 7
Badge +3
Wel een klein puntje van kritiek op een andere situatie afgelopen vrijdag.

De IC vanaf Delft van 17.25 (normaal 17.24 maar aangepaste tijd wegens werkzaamheden) komt met +8 aan, als reden werd omgeroepen dat het in en uitstappen langer duurde.
Ja zo lust ik er nog wel één, deze trein reed wel met alleen een 6je waar het normaal 8 of 10 bakken zijn. En ondanks vakantie en vrijdag was dat toch erg krap, dus dan duurt het inderdaad langer.
En de reden van alleen een 6je, de oorspronkelijke 2265 kwam niet verder dan Kruiningen-Yerseke, reden defecte trein, een ingelegde 302265 reed alleen Bergen op Zoom - Roosendaal, reden bermbrand, toen werd het een 102265 vanaf Dordrecht en geen stel erbij in Rotterdam met dus de genoemde vertraging.
Dan dekt iets als "wegens een eerder verstoring is de trein korter dan gebruikelijk waardoor het in en uitstappen wat meer tijd kost en we nu dus vertraging hebben" meer de lading.
Badge +3
Mjah, dat moet het personeel op de trein (en de stationsomroep) ook maar weten dus.

Maar zoals ik al zei, roep dan (bij kortstondige uitval) gewoon iets algemeens om...

"Beste reizigers, zoals u wel merkt rijden we niet op tijd. Zodra wij ook maar iets meer weten krijgt u dat ook te horen!"

Een uitgevallen 2265 die dan als extra/ingelegde 302265 vervolgens niet komt maar door een brand als 102265 vanaf Dordt moet komen is natuurlijk totale overmacht.

Daar kan geen omroep tegenop eigenlijk.. ook al was hij er wél uiteindeljik!

Ook geinig.. nou ja, niet dus eigenlijk https://twitter.com/ietsist/status/1026052883110879232 (en voorgaande en discussies daarna) Gevalletje communicatie dus, want er reed nog van alles (sprinters naar Den Bosch en Arnhem) maar geen duidelijke communcatie dus.

Webcare zei al van Breda naar Eindhoven kan nog via Rotterdam en Utrecht, kost wel 2 uur extra. Jaja... Rotterdam - Utrecht dat gaat hem helemaal worden met de werkzaamheden rond Gouda. Dat wordt dan Breda - Rotterdam - ICd Schiphol (NIET toeslagvrij!) - Utrecht - Eindhoven...

Durft u het aan? Ik niet, want de sprinters reden mondjesmaat (wel bommetjevol met doorgaande reizigers natuurlijk) Maar goed, beetje meer info zou welkom zijn soms, ook al is het over onduidelijkheden/onzekerheden soms.

Reageer