beantwoord

geen sprinters en wel intercity's?

• 14 mei 2018
  • 6 reacties
  • 162 Bekeken

Reputatie 1
  • Reisadviseur**
  • 78 reacties
Op dit moment rijden er geen sprinters tussen Den Bosch en Tilburg door een verstoring elders. Waarom rijden deze niet als de verstoring ergens anders is? En waarom kunnen de intercity's wel rijden?
icon

Beste antwoord door Slidestops 14 mei 2018, 12:29

Ik verwacht dat het met de aanrijding te maken heeft. Er zijn volgens mij gewoon standaard protocollen voor. Bij een grote stremming tussen Dordrecht en Rotterdam (geen treinen) komt Dordrecht vol te staan met treinen. Omdat deze treinserie er waarschijnlijk niet meer kan keren of niet meer binnen kan, wordt deze opgeheven en ingelegd naar het eerst mogelijke tussenstation. Omdat ook de HSL eruit ligt, is er geen extra capaciteit om treinen te laten keren in Breda. De internationale gaat deze plek namelijk al innemen. Omdat in Tilburg ook geen mogelijkheid is, komt de trein in Den Bosch terecht.

Logisch is het niet altijd, maar het is om de plaats van de verstoring zo klein mogelijk te houden en eventuele vertragingen niet als een olievlek door het land te laten verspreiden.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Ik verwacht dat het met de aanrijding te maken heeft. Er zijn volgens mij gewoon standaard protocollen voor. Bij een grote stremming tussen Dordrecht en Rotterdam (geen treinen) komt Dordrecht vol te staan met treinen. Omdat deze treinserie er waarschijnlijk niet meer kan keren of niet meer binnen kan, wordt deze opgeheven en ingelegd naar het eerst mogelijke tussenstation. Omdat ook de HSL eruit ligt, is er geen extra capaciteit om treinen te laten keren in Breda. De internationale gaat deze plek namelijk al innemen. Omdat in Tilburg ook geen mogelijkheid is, komt de trein in Den Bosch terecht.

Logisch is het niet altijd, maar het is om de plaats van de verstoring zo klein mogelijk te houden en eventuele vertragingen niet als een olievlek door het land te laten verspreiden.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, maar van Den Bosch naar Nijmegen v.v. rijden er ook geen sprinters. Dit komt allemaal wel heel erg dwaas over.
Hallo WH97, ik heb even navraag gedaan bij onze afdeling reisinformatie en dit komt inderdaad door de aanrijding tussen Dordrecht en Rotterdam. Er is gekozen om de sprinters niet te laten rijden om zo meer capaciteit op Dordrecht te creëren. Heb je hier veel hinder van gehad?
Dordrecht heeft 7 NS perronsporen, er kunnen tot 10 NS treinen tegelijk halteren.
Den Bosch >>Nijmegen geen Sprinters is echt onverklaarbaar en heeft qua planning niets met Dordrecht te maken.
Reputatie 1
Bedankt voor de heldere uitleg! Ik snap dat hier dan voor gekozen is, maar waarom er dan geen treinen rijden tussen den bosch en nijmegen snap ik niet zo goed.
@Miriam NS
Ik heb hier best veel hinder van gehad, aangezien ik om moest reizen.
Misschien een stomme vraag, maar waarom maken de intercity's bij ingrijpende storingen als deze geen extra stops op tussengelegen stations?

De intercity naar Roosendaal rijdt nl door Tilburg Universiteit, Tilburg reeshof, Gilze Rijen en Prinsenbeek. Op die manier zouden reizigers (waaronder ikzelf) veel gemakkelijker op hun bestemming kunnen komen.
Zoals Slidestops al aangaf worden dit soort wijzigingen doorgaans uitgevoerd om de plaats van de verstoring zo klein mogelijk te houden en eventuele vertragingen niet als een olievlek door het land te laten verspreiden. Een Intercity op extra stations laten stoppen levert vrij veel extra reistijd, oftewel vertraging, op, wat vervolgens weer effecten kan hebben op de trajecten waar dit vertraagde materieel verder naartoe moet reizen. Ik vind het heel vervelend om te lezen dat je er veel hinder van hebt gehad, WH97, maar soms is er in dit soort situaties geen optie zonder nadelen. Er zal dan worden gekozen voor de oplossing met de minste negatieve impact.

Reageer