Geen sprinters tussen Den Haag centraal en Amsterdam-Zuid

• 9 november 2016
  • 23 reacties
  • 588 Bekeken

Beste,

Na een bijzonder onbehulpzaam antwoord op de Facebook-pagina van de NS, heb ik hieronder mijn bericht c.q. vraag nog eens ingekopieerd.

"Beste NS,

Tot mijn verbazing zag ik dat er na 12 december geen sprinters meer rijden tussen Amsterdam-Zuid en Den Haag Centraal. Dat moet een vergissing zijn geweest. Ik kan me niet voorstellen dat jullie willens en wetens duizenden, zo niet tienduizenden, forensen willen duperen door deze dagelijks een extra reistijd te geven van soms wel een half uur. Nu weet ik dat jullie dan zeggen: maar er is een goede overstap, en de extra reistijd is dan beperkt. Echter, we weten allemaal dat de meeste treinen op dit traject bijna altijd wel een paar minuten vertraging hebben. Dat zorgt ervoor dat de overstap vaak niet gehaald zal kunnen worden, met voor sommige mensen een half uur overstaptijd op koude en natte perrons tot gevolg. Vandaar dat het wel een vergissing moet zijn geweest. Ik heb het nu nog niet eens over het feit dat het wel erg moeilijk wordt om afspraken te maken, althans om deze na te komen. Hoe kan ik immers een afspraak inplannen als ik niet weet of ik mijn overstap ga halen en of ik dus om 8 uur of om half 9 's ochtends op kantoor zal zijn.
Namens alle sprinter-reizigers tussen Den Haag Centraal en Amsterdam-Zuid verzoek ik u dan ook vriendelijk om een en ander eens goed te overwegen en bij voorkeur terug te draaien c.q. aan te passen. De erg hoge prijs van een trajectkaart voor een traject met een verplichte overstap laat ik nog even buiten beschouwing.

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet, namens vele collega's en mede-reizigers,

Phinney Disseldorp"

23 reacties

Reputatie 7
We mogen ervan uitgaan dat de dienstregeling uiteindelijk een verbetering is. Dat zal betekenen dat hopelijk die vertragingen die je zegt, op dat traject, een stuk minder worden of verdwijnen.

Wat betreft het gedeelte goed te overwegen en terug te draaien; dat overwegen is allang gedaan, het zal niet meer worden teruggedraaid. Die kans is nihil. Dit is waarschijnlijk de reden dat op de Facebook-pagina een "onbehulpzaam" antwoord wordt gegeven.
Reputatie 6
Badge
Er zijn nog genoeg mogelijkheden voor Den Haag Centraal naar Amsterdam Zuid. Je kan de IC leeuwarden nemen die direct gaat, overstappen op Leiden Centraal, of reizen vanaf Den Haag HS wat altijd zonder overstap is.
Hoi Phinney, welkom op het forum.

Dit zal inderdaad niet meer worden aangepast. Ik zie dat de rechtstreekse verbinding nu sneller is geworden. Ik weet niet precies vanaf welk station op dit traject je reist maar er zijn nog genoeg andere mogelijkheden om over te stappen. Als het goed is, heeft dit dus weinig invloed op je reistijd.
Beste Laura (en anderen),

Ik begrijp dat de dienstregeling niet meer zal worden aangepast. Ik begrijp ook dat het moeilijk is om iedereen tevreden te houden.

Waar het hier om gaat, is dat alle 'sprinterstations' tussen Den Haag Centraal en Amsterdam-Zuid nu verplicht moeten overstappen. Ik heb het dan bijvoorbeeld over stations als De Vink, Voorschoten (waar ik zelf vandaan reis), Sassenheim en Nieuw-Vennep. Deze mensen worden nu als ware gestraft omdat zij niet in een grote stad wonen. Een dagje op het perron van station Zuid leert dat dagelijks duizenden, zo niet tienduizenden, mensen met de sprinter van en naar Amsterdam-Zuid reizen. Dat doen zij omdat er geen intercity's op de desbetreffende stations stoppen.

Vanaf 12 december zullen al deze mensen verplicht moeten overstappen. Ik weet dat het de bedoeling is dat daarmee weinig tijd verloren gaat. Wij weten echter allemaal dat het geregeld zal voorkomen dat een overstap niet zal worden gehaald. Dat is nu eenmaal inherent verbonden aan het reizen per trein; een vertraging van een aantal minuten is al snel opgelopen. Dat is niet erg als je niet hoeft over te stappen. Als je wel moet overstappen, kan dit echter al snel leiden tot een extra reistijd van 15-30 min. Als dat meerdere keren per week voorkomt (wat ik toch wel verwacht, ondanks alle verwachtingen en mooie beloftes), dan gaat dat niet in de koude kleren zitten.

Dan heb ik het overigens nog niet over het ongemak dat gepaard gaat met een overstap. Waar je in de sprinter wel kan zitten, kan je in de intercity ineens niet meer zitten.

Nogmaals, ik snap dat dit nu niet meer kan worden teruggedraaid. Ik zou het echter fijn vinden als dit soort zaken wat beter overdacht kunnen worden bij de volgende wijziging van de dienstregeling. De trajectkaarten en andere abonnementen zijn al niet bepaald goedkoop, en als dan ineens de reistijd substantieel toeneemt en het reisgenot substantieel afneemt, dan is dat op zijn zachts gezegd een nogal onaangename verrassing voor duizenden mensen die toch de basis zijn van het business model van de NS.

Met vriendelijke groet,
Reputatie 5
Badge
Ik begrijp de teleurstelling, maar ik heb goede hoop dat de overlast beperkt blijft.

In 2016 reist u in 36 minuten met een directe sprinter van Voorschoten naar Amsterdam Zuid. Het kan op werkdagen tot 20:00 uur ook in 34 minuten, maar dan moet u overstappen op Leiden Centraal. Die overstap gaat vaak mis, omdat de sprinter soms vertraging heeft en de intercity dan al weg is.

In 2017 reist u ook in 36 minuten van Voorschoten naar Amsterdam Zuid. Helaas is dit wel altijd met een overstap in Leiden. Echter, de intercity waarop u overstapt moet in Leiden aansluiting bieden op een andere intercity en die rijdt op hetzelfde spoor als uw sprinter. Die intercity kan daarom niet eerder in Leiden zijn dan uw sprinter en vanwege de belangrijke intericity-intercity overstap acht ik de kans klein dat u uw aansluiting mist.

De reden dat de sprinters vanuit Voorschoten niet meer naar Amsterdam Zuid rijden, is omdat Amsterdam Lelylaan de intercity naar Leiden verliest ten faveure van Amsterdam Zuid. Ter compensatie gaan juist de sprinters die eerst via Amsterdam Zuid naar Leiden reden, nu juist via Lelylaan naar Leiden.

Dat neemt niet weg dat de overstap vervelend is.
Inderdaad volkomen eens met Phinney dat dit de forenzen op dit traject zeer veel last bezorgd. Is het nog mogelijk dit te herzien?
Reputatie 5
Badge
U kunt er van uitgaan dat het niet meer wordt herzien. De redenering achter dit besluit staat één bericht hierboven vermeld. Amsterdam Zuid krijgt een extra intercity (Lelystad-Dordrecht) ten faveure van Lelylaan. De sprinterverbinding met Den Haag daarentegen wordt juist verplaatst van Zuid naar Lelylaan.
Ik ben ook niet blij, reis dagelijks sassenheim - amsterdam rai nu 27 minuten vanaf 11 december 38 minuten,
met een geadviseerde overstap van 11 minuten in hoofddorp, denk dat het overstappen op schiphol wordt naar zuid en dan de metro, het was een prima verbinding, wordt een hoop gedoe...
Mijn overstap ervaringen tot nu toe ivm het reizen van Sassenheim Naar Amsterdam zuid zijn ronduit SLECHT inderdaad doordat de sprinters of niet, of te laat zijn !!! Dank NS.... Doe er aub wat aan
Kun je dat nog wat toelichten iduindam? Wat zijn je ervaringen?
Tot 2x toe reed de sprinter van 8.28 niet. Op donderdag en op maandag
daarnaast was de trein op donderdag van 43 ook al te laat en die bleef uiteindelijk met een storing in Hoofddorp staan
Hmm, dat is niet prettig inderdaad en dat kan beter lijkt me. Hopelijk zijn je volgende ervaring met betrekking tot de nieuwe dienstregeling dat ook!
En op vrijdag ochtend was de 8.43 ook een paar minuten later op Schiphol en de aansluitende trein was vertraagd. Welke dat was weet ik niet meer.
Nou ik heb er een hard hoofd in. Sprinters zijn ' s ochtends altijd wel een paar minuten later en een IC wacht niet op een Sprinter ivm overstaps. Helaas is dat al mijn ervaring van een aantal jaren treinen op dit traject.
Het traject Den Haag - Leiden - Hoofddorp - Zuid is toch veel belangrijker dan Lelylaan - zuid???? Bij de vorige sprinter verbinding stapt 25% uit op Hoofddorp, 25% op Schiphol, 75% uit op Zuid! Ik begrijp daarom de redenering niet van de NS.
Daarnaast zijn er in Sassenheim grote werkgevers die hun hoofdkantoor op Zuid hebben. De nieuwe verbinding is een grote achteruitgang voor de hele streek rondom Sassenheim wat een HEEL druk station is.
Daarnaast zijn er in Sassenheim grote werkgevers die hun hoofdkantoor op Zuid hebben. De nieuwe verbinding is een grote achteruitgang voor de hele streek rondom Sassenheim wat een HEEL druk station is. Voor het gevoel is het misschien druk in Sassenheim (3.400 reizigers per dag), maar relatief gezien is het een klein station in de regio (kijk voor de grap eens naar Hoofddorp of Lelylaan). De statistieken per station zijn hier te vinden: http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/overzicht_aantal_in-_en_uitstappers_per_station_2013-2015-147737 . De ligging van de sprinters rond Schiphol is gewoon niet goed geregeld deze dienstregeling en ik vind het ook bijzonder dat ze daar niets meer aan willen doen, een jaar met hele slechte aansluitingen op schiphol is een aanfluiting voor Amsterdam-West ongeacht de argumenten voor en tegen. Overigens rijden er genoeg treinen tussen Schiphol en Zuid dus uw reis zou normaal niet erg veel langer moeten worden.
De ervaring deze week leert dat dat dus 2x zo lang is.... dus tot zover die goede verbinding....
Hi NS, ik vind het erg jammer dat er geen rechtstreekse sprinter meer gaat van Den Haag/Voorschoten naar Amsterdam Zuid/RAI. Daarnaast stopt de vervangende sprinter nu ook maar liefst 12 minuten lang op Leiden CS, wat betekent dat bijna iedereen daar overstapt op de overvolle IC in de ochtend of lang zit te wachten op de terugweg in de avond. Ik ben erg benieuwd wat hiervoor de verklaring is. Een antwoord zou de frustratie dragelijker kunnen maken. Alvast bedankt!
Hi NS, ik vind het erg jammer dat er geen rechtstreekse sprinter meer gaat van Den Haag/Voorschoten naar Amsterdam Zuid/RAI. Daarnaast stopt de vervangende sprinter nu ook maar liefst 12 minuten lang op Leiden CS, wat betekent dat bijna iedereen daar overstapt op de overvolle IC in de ochtend of lang zit te wachten op de terugweg in de avond. Ik ben erg benieuwd wat hiervoor de verklaring is. Een antwoord zou de frustratie dragelijker kunnen maken. Alvast bedankt! Naar Den Haag toe is de stop van 12 minuten er volgens mij om een kwartiersdienst te hebben tussen Leiden en Den Haag (samen met de sprinter vanuit Haarlem). De andere kant op lijkt het erop dat de sprinter op Leiden wacht totdat de intercity naar Lelystad (vertrek :02/:32) weg is. Waarschijnlijk speelt symmetrie in de dienstregeling ook nog wel een rol in dit spel. Eén ding is wel zeker en dat is dat de sprinters tussen Amsterdam en Leiden niet zo lekker (zeg gerust dramatisch) zijn ingepland dit jaar.
En ja hoor: vandaag weer!!! Sprinter te laat en overstap niet mogelijk.... lekker NS! Wanneer doen jullie er wat aan??? Die aansluitingen v Sassenheim op Zuid op Schiphol zijn waardeloos
En ja hoor s avonds ook hetzelfde. 19/12 sprinter van 18.16 hartstikke vertraagd. Doe er dus weer een uur over !!!!! NS actie aub voor deze waardeloze verbinding.

Reageer