beantwoord

geen treinen

• 19 november 2019
  • 15 reacties
  • 467 Bekeken

Mijn dochter heeft nu al 2 keer in 1 week op het station in Tilburg gestaan dat er geen treinen rijden, ook wordt er dan geen alternatief aangeboden erg vervelend. Gisteren heeft ze met de bus terug moeten reizen maar wel moeten betalen! 

icon

Beste antwoord door Sanne NS 28 november 2019, 17:11

Zoals beloofd heb ik het voor jullie uitgezocht en heb ik dan ook een antwoord! Ondanks dat het gek lijkt, wordt er inderdaad een trein tussen Den Bosch en Oss uitgehaald bij verstoringen tussen Den Bosch en Tilburg. Dit heeft te maken met de bezettingen op het spoor in Den Bosch. Dat is een uitermate druk spoor, waar maar beperkt ruimte beschikbaar is. Op Den Bosch moet je eigenlijk zo kort mogelijk stilstaan. Bij een stremming tussen Den Bosch en Tilburg kan de Sprinter uit Nijmegen niet keren, omdat deze normaal aankomt om .00 of .30 minuten over het hele uur, en vertrekt pas weer terug om .28 of .58 minuten over het uur. Dat betekent dat de trein een perron 28 minuten lang bezet houdt. Dat komt naast de IC uit Nijmegen die ook in Den Bosch zou moeten keren, gedurende 17 minuten. Dit past niet zonder grote hinder te veroorzaken voor treinen in andere richtingen. Het keren van de IC past vermoedelijk wel in deze planning en heeft een grotere capaciteit. Daarom zullen er tijdens dit soort verstoringen altijd bussen worden ingezet op dit traject. Helaas is dat het in dit geval niet gebeurd. 

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Gisteren liet NS bijna 4 uur lang geen sprinters rijden tussen Breda en Oss omdat er een stremming was tussen Tilburg en Den Bosch. Er is daarbij geen enkele poging gedaan om vervangende bussen te regelen. De reactie van het NS-personeel: kijkt u maar of er ergens een streekbus rijdt, zo niet dan moet u maar wachten.

Het vreemde is sowieso dat de sprintersdienst tussen Breda en Tilburg en tussen Den Bosch en Oss ook werd stilgelegd terwijl er alleen iets aan de hand was tussen Den Bosch en Tilburg. Dat gebeurt de laatste tijd iedere keer.

Dat NS liever geen sprintervervoer doet is bekend maar zolang dat volgens de concessie wel moet zou NS zich daar ook aan moeten houden.

Hoi Noor1803 en welkom op onze NS Community!

Wat een nare situatie, zeg. Was dit ook de laatste aansluiting van de dag? Of was dit eerder al?

Reputatie 6

Was gistermiddag in Tilburg en zag het inderdaad. Intercity's reden van/tot Tilburg en van/tot Den Bosch. Waarom geen Sprinter Dordrecht - Tilburg vv en Den Bosch - Arnhem vv voor die paar uur dat de verstoring duurde. Die kunnen toch gewoon voortijdig keren, net zoals de intercity's deden.

Reputatie 7
Badge +3

Was gistermiddag in Tilburg en zag het inderdaad. Intercity's reden van/tot Tilburg en van/tot Den Bosch. Waarom geen Sprinter Dordrecht - Tilburg vv en Den Bosch - Arnhem vv voor die paar uur dat de verstoring duurde. Die kunnen toch gewoon voortijdig keren, net zoals de intercity's deden.

Wellicht kan een moderator dit nog eens doorspelen, want gewoon een stuk of zes sprinterstations onnodig vier uur lang niet bedienen zonder enig alternatief vervoer te bieden is onacceptabel en ook in strijd met de concessievoorwaarden. 

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag is er al weer een storing tussen Tilburg en Den Bosch. En weer legt NS het sprinterverkeer tussen Oss en Den Bosch stil.

Jammer dat geen enkele moderator reageert, het wordt tijd voor een klacht bij het OVloket.

Mijn dochter heeft nu al 2 keer in 1 week op het station in Tilburg gestaan dat er geen treinen rijden, ook wordt er dan geen alternatief aangeboden erg vervelend. Gisteren heeft ze met de bus terug moeten reizen maar wel moeten betalen! 

Krijgt de dochter van Noor1803 de kosten die ze gemaakt heeft vergoed??

Ik mis dit een beetje in de reactie van @Laura NS

Reputatie 7
Badge +3

Krijgt de dochter van Noor1803 de kosten die ze gemaakt heeft vergoed??

Ik mis dit een beetje in de reactie van@Laura NS

Uiteraard niet want zelf gekozen alternatief vervoer wordt niet vergoed. Omdat NS geen vervangend vervoer regelt is de keuze: of op eigen kosten met de streekbus (als die er is) of vier uur wachten.

Reputatie 5

Als er ergens in Brabant wat aan de hand is lijkt de sprinterserie 6600 onmiddellijk te worden ingekort tot Oss (respectievelijk Breda). Waarom kan deze sprinter niet keren in 's-Hertogenbosch? Vanuit Oss zijn alle perronsporen bereikbaar. Vandaag zijn in Rosmalen weer negen treinen geschrapt, natuurlijk zonder vervangend vervoer. Gisteren waren dat er veertien.

Graag een reactie van NS-zijde.

Reputatie 7

Heb zelf een tijd terug ook al een klacht ingediend. Het schijnt dat ProRail in een calamiteitenplan heeft liggen dat zodra er een stremming bij Tilburg is, de 6600 uitvalt in verband met de keer capaciteit op Tilburg. De 6600 heeft niet genoeg capaciteit om de reizigers van de 3600 op te vangen. Ik heb ook al gezegd dat ze dan beter de 3600 overal kunnen laten stoppen, i.p.v. busvervoer. Ben benieuwd of er nog wat mee gedaan wordt, maar de klachten zijn er ook voldoende vanuit het personeel.

Ik ga proberen te achterhalen of ik kan ontdekken waarom er geen vervangend vervoer is ingezet. Ik kom hier op terug! Voor Noor1803 heb ik nog de tip om je dochter geld terug bij vertraging aan te laten vragen. 

Zoals beloofd heb ik het voor jullie uitgezocht en heb ik dan ook een antwoord! Ondanks dat het gek lijkt, wordt er inderdaad een trein tussen Den Bosch en Oss uitgehaald bij verstoringen tussen Den Bosch en Tilburg. Dit heeft te maken met de bezettingen op het spoor in Den Bosch. Dat is een uitermate druk spoor, waar maar beperkt ruimte beschikbaar is. Op Den Bosch moet je eigenlijk zo kort mogelijk stilstaan. Bij een stremming tussen Den Bosch en Tilburg kan de Sprinter uit Nijmegen niet keren, omdat deze normaal aankomt om .00 of .30 minuten over het hele uur, en vertrekt pas weer terug om .28 of .58 minuten over het uur. Dat betekent dat de trein een perron 28 minuten lang bezet houdt. Dat komt naast de IC uit Nijmegen die ook in Den Bosch zou moeten keren, gedurende 17 minuten. Dit past niet zonder grote hinder te veroorzaken voor treinen in andere richtingen. Het keren van de IC past vermoedelijk wel in deze planning en heeft een grotere capaciteit. Daarom zullen er tijdens dit soort verstoringen altijd bussen worden ingezet op dit traject. Helaas is dat het in dit geval niet gebeurd. 

Reputatie 7
Badge +3

@Sanne NS

Dat verhaal over niet kunnen keren in Den Bosch is erg vreemd. Bij geplande werkzaamheden tussen Den Bosch en Tilburg keren namelijk ook zowel de intercitys als de sprinters uit Oss in Den Bosch. De sprinters komen dan aan om 00/30 en gaan terug om 04/34 zodat ze geen spoor bezet houden. In de nieuwe dienstregeling gaan de sprinters uit Oss ook nog 3 minuten vroeger rijden zodat kort keren in Den Bosch dan helemaal geen probleem meer zou mogen zijn.

Bedankt voor de moeite.

Bedankt voor de terugkoppeling Tamzin! De informatie die ik heb gegeven heb ik vanuit de reisinformatie ontvangen. Ik snap dat het vragen bij je oproept en ik heb daarom jouw terugkoppeling ook doorgezet. Zodra ik hier weer iets van hoor, kom ik bij je terug! 

En net zoals de vorige keer, ben ik weer terug met een bericht! Ik heb het volgende te horen gekregen. Bij geplande werkzaamheden worden dienstregelingen uitgebreider aangepast dan bij storingen. Dit zijn dus andere situaties dan een verstoring op een traject. De gevolgen in de nieuwe dienstregeling zijn voor ons nog niet te overzien. Er bestaat een kans dat het helpt, maar misschien ook helemaal niet. Dat is ook nog even afwachten. Heb je hier nog aanvullingen op of verdere vragen over, Tamzin?

Reputatie 7
Badge +3

Nee, over enkele weken zullen we weten hoe het in de nieuwe dienstregeling uitpakt.

Reageer