beantwoord

geen treinen meer van Almere Oostvaarders naar Utrecht (alleen nog vanaf Almere centrum)

  • 18 oktober 2016
  • 21 reacties
  • 1351 Bekeken

Per december geen rechtstreekse treinen meer vanaf Almere Ooostvaarders naar Utrecht Centraal.
Alleen nog maar vanaf Almere Centrum, 3 van de 6 stations in Almere wordt niet meer aangedaan.
Oostvaarders, Buiten en Parkwijk moeten eerst naar Centrum dan overstappen naar Utrecht.

Ten eerste overstaptijd op Centrum Almere is zo kort dat je bijna de overstap naar Utrecht niet kan maken en zeker niet als de trein maar een minuut vertraging heeft.
ten tweede Almere centrum is al druk en als alle passagiers van Oostvaarders, Buiten en Parkwijk daar eerst heen moeten dan wordt het een groot zooitje, drukte en bang dat er ander dingen gebeuren. die kans wordt heel groot en zo druk dat de deuren straks dicht gaan terwijl je nog op het station staat. Dit kan echt niet.

Daarbij gaat de trein er ook nog langer over doen om in Utrecht te komen.
Studerende dochter en vriendinnen deden er al 1,5 over om op school te komen en gaan er nu zeker 2 uur of langer duren.
Dit wordt er niet gemakkelijker op.

Dit is zeker geen vooruitgang, maar een hele GROTE MISSER. Draai het terug om ellende in Almere te voorkomen.
Zou graag de reden willen weten van een druk bezette trein die nu nog maar 3 stations van de 6 aan doet.
Kaartjes abonnementen worden duurder, maar geen voordeel alleen maar nadelen.

Een hele boze moeder die namens meerdere studenten en werkende volwassene het woord heeft gedaan
icon

Beste antwoord door Sneltram 18 oktober 2016, 17:49

Tot en met 2012 reed de trein uit Utrecht tot en met Almere Centrum. In 2013 werd de Hanzelijn geopend, waardoor de dienstregling rond Almere op de schop moest. Er was toen in Almere Centrum niet meer voldoende ruimte om de trein uit Utrecht te laten keren. Noodgedwongen is deze trein daarom door gaan rijden naar Oostvaarders. Reizigers naar Parkwijk, Buiten en Oostvaarders kregen een extra trein. Het is destijds door NS niet echt duidelijk gemaakt dat dit tijdelijk zou zijn. Inmiddels is bij Almere Centrum een keerspoor aangelegd. De treinen uit Utrecht en Amsterdam CS kunnen nu weer keren op Almere Centrum.

Voor reizigers naar Parkwijk, Buiten en Oostvaarders is het vervelend, maar de overstap is gelukkig niet al te lang en bovendien kunt u op hetzelfde perron blijven. Ik heb er alle vertrouwen in dat de overstap vaak gehaald wordt. De trein vanuit Parkwijk, Buiten en Oostvaarders moet immers voor de trein naar Utrecht uit rijden. Kortom, de trein naar Utrecht zal gewoon moeten wachten tot de sprinter uit Parkwijk, Buiten en Oostvaarders binnen is gekomen en weer is vertrokken. Alleen bij grote vertragingen gaat het mis.
Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De overstaptijd is 5 minuten (en ook nog 's cross-platform) en de reis duurt in totaal 7 minuten langer.

De nieuwe dienstregeling is voor veel mensen een verbetering, maar er zijn uiteraard altijd trajecten te vinden waar het nadelig uitpakt.
Reputatie 5
Badge
Tot en met 2012 reed de trein uit Utrecht tot en met Almere Centrum. In 2013 werd de Hanzelijn geopend, waardoor de dienstregling rond Almere op de schop moest. Er was toen in Almere Centrum niet meer voldoende ruimte om de trein uit Utrecht te laten keren. Noodgedwongen is deze trein daarom door gaan rijden naar Oostvaarders. Reizigers naar Parkwijk, Buiten en Oostvaarders kregen een extra trein. Het is destijds door NS niet echt duidelijk gemaakt dat dit tijdelijk zou zijn. Inmiddels is bij Almere Centrum een keerspoor aangelegd. De treinen uit Utrecht en Amsterdam CS kunnen nu weer keren op Almere Centrum.

Voor reizigers naar Parkwijk, Buiten en Oostvaarders is het vervelend, maar de overstap is gelukkig niet al te lang en bovendien kunt u op hetzelfde perron blijven. Ik heb er alle vertrouwen in dat de overstap vaak gehaald wordt. De trein vanuit Parkwijk, Buiten en Oostvaarders moet immers voor de trein naar Utrecht uit rijden. Kortom, de trein naar Utrecht zal gewoon moeten wachten tot de sprinter uit Parkwijk, Buiten en Oostvaarders binnen is gekomen en weer is vertrokken. Alleen bij grote vertragingen gaat het mis.
Voor komt er na ruim 7 jaar een eind aan reizen per trein.
Naar mijn werk kostte mij al 2 keer zoveel tijd als met de auto, maar nu zou er nog eens 2 keer 20 minuten per dag bijkomen, met nog eens een grotere kans op vertraging door een overstap.
Dat zou betekenen dat ik met de trein 3 keer zoveel tijd kwijt ben als met de auto.
Een enkeling gaat er op achteruit zegt de NS, maar als ik zie hoe druk het nu is in de trein van Almere Oostvaarders naar Utrecht, dan hebben de voorlichters geen idee waar ze over praten!

Rekenen is blijkbaar ook moeilijk voor reisleider mrfreeze! Hoezo 7 minuten langer???
Almere Oostvaarders naar Utrecht Overvecht is nu 46 minuten, dat wordt 66 minuten!
Reputatie 3
Vervelend dat uw reistijd zo toeneemt. In andere topics is al uitgebreid op deze kwestie ingegaan. Wij hopen zo snel mogelijk weer te kunnen stoppen in Utrecht Overvecht. Dit hangt onder andere af van de afronding van werkzaamheden in Naarden Bussum. Exacte datum is nog niet te geven. Naar verwachting duurt deze situatie in ieder geval tot de volgende dienstregeling.
Reputatie 7
Badge +3
Rekenen is blijkbaar ook moeilijk voor reisleider mrfreeze! Hoezo 7 minuten langer???
Almere Oostvaarders naar Utrecht Overvecht is nu 46 minuten, dat wordt 66 minuten!

Ik reageerde op Boze Moeder, en die heeft het over Utrecht Centraal. Niet gelijk zo reageren 🙂
In het weekend tel ik 11 minuten meer tussen Utrecht Centraal en Almere Oostvaarders. Overigens snap ik niet goed waarom de verbinding tot Almere Centrum ingekort moet worden. Op Almere Oostvaarders is genoeg keermogelijkheid, het past gewoon in de dienstregeling (aankomst uit Utrecht in Almere Centrum is 08 en doordeweeks ook op 38), de intercity naar Lelystad vertrekt pas om 19 en 49. Ook op de terugweg past het prima. Het is niet klantvriendelijk om reizigers in Almere Centrum de trein uit te jagen en vervolgens in een vaak overvolle sprinter uit Amsterdam te duwen voor het laatste stukje.
Reputatie 5
Badge
Ik heb net zitten puzzelen met de tijden. Inderdaad is er de mogelijkheid om (mits er geen goederentrein rijdt), de Utrecht-Almere trein door te laten rijden naar Oostvaarders. Dan rijdt die trein vlak voor/vlak achter de andere sprinter. Eigenlijk net als nu. Ik snap wel dat NS dat niet zo fijn vindt, twee treinen kort na elkaar terwijl het aantal reizigers in 1 trein past (zeker nu Almere Buiten weer een intercitystop krijgt).
Reputatie 3
Het doorrijden naar Oostvaarders was tijdelijk omdat er geen goede keer ongelijkheid was op Almere. Deze is er nu wel. vanuit Oostvaarders kan worden overgestapt in Almere Centrum.
Ha Frank, dank voor het antwoord. Ik vind het alleen niet erg sterk. Deze trein rijdt al sinds 2004 rechtstreeks vanaf Almere Oostvaarders naar Utrecht Centraal. Alleen in de jaren 2010, 2011 en 2012 is de treindienst ingekort tot Almere Centrum.
Helaas is het probleem van het overstappen niet het enige probleem met deze trein. Het is een opeenstapeling van verslechteringen die de kwaliteit van deze treindienst zo doen laten afnemen. Ik zet ze graag nog even op een rijtje:
1. De reistijd tussen Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders neemt met 11 minuten toe.
2. De frequentie tussen Utrecht Centraal en Almere wordt beperkt tot slechts 1x uur in het weekend. Op zondag was dit altijd al erg karig maar nu zelfs op zaterdag.
3. De stations Almere Parkwijk, Almere Buiten en Almere Oostvaarders verliezen hun rechtstreekse verbinding met Hilversum en Utrecht.
4. Utrecht Overvecht is tijdelijk (=1,5 jaar) niet meer bereikbaar.

Helaas kunnen jullie niets doen aan probleem 4. Ik heb er begrip voor dat er een beperking zit in de infrastructuur en begrijp dat de dienstregeling afhankelijk is van de knoop bij Weesp.

Problemen 1 t/m 3 kunnen jullie echter wel (deels) oplossen!
Door het doortrekken naar Almere Oostvaarders neemt de reistijd voor drie stations af en verbeter je de robuustheid van de dienstregeling. De angst voor een gemiste overstap verdwijnt en het vergroot het comfort. Ook het 2x uur laten rijden in het weekend zorgt voor een verbetering van de dienst en bereikbaarheid van Almere.
Reputatie 3
Probleem 2 zijn we nu hard mee bezig. Probleem 1 en 4 hangen met elkaar samen, oplossing duurt helaas een tijdje oa doordat infrastructuur aanpassing naarden bussum er later is. Probleem 3 zal niet aangepast worden. Wel heeft Almere Buiten vanaf 11 december weer een Intercity stop.
Bedankt nog voor het antwoord. Jammer van het inkorten tot Almere Centrum. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen om de trein in het weekend 2x uur te laten rijden. Hebben jullie daar al naar kunnen kijken?
Ik stoor me vreselijk aan de communicatie rond het besluit dat de NS niet meer rechtstreeks te reizen tussen Oostvaarders en Utrecht. Prima dat je soms keuzes moet maken, maar het was voor de NS een kleine moeite geweest de mensen met een trajectkaart op te snorren en te mailen dat dit besluit was genomen. In plaats daarvan mocht ik me beklagen via twitter en kreeg ik een idioot pictogram toegeworpen waaruit 'zeur niet' sprak. Indien de NS-medewerker van dienst wil doen alsof zijn neus bloedt..hier kunt u het vinden: https://uploads-eu-west-1.insided.com/ns-nl/attachment/a8840a5d-f7d7-45be-9be9-3e50c7bd6e87.jpg

Het verhaal dat het doorrijden tijdelijk zou zijn vanwege een verbouwing is waarschijnlijk alleen bekend geweest binnen de muren van de NS. In ieder geval komt het nu over als gelegenheidsargument. Bovendien had ik dat dan in een eerder stadium al te horen gekregen, maar nu kreeg ik een pictogram voor mijn kiezen waarin ik werd weggezet als zeur, terwijl ik word benadeeld en mijn werkgever jaarlijks duizenden euro's aan u overmaakt.

Overigens komt de reactie van Frank Visser op mij over als 'we konden u de afgelopen jaren geen minder comfortabele reis aanbieden, anders hadden we het wel gedaan.' Zo ga je toch niet met betalende klanten om?

Prima dat er keuzes worden gemaakt en dat die soms voor mensen pijnlijk zijn: waar gehakt wordt, vallen spaanders. Maar een normaal bedrijf snapt dat je klanten die benadeeld worden compenseert: mindere dienstverlening aanbieden voor dezelfde hoge prijs is van de gekke: je reduceert de kosten, of je komt mensen anders tegemoet..bijvoorbeeld door ze buiten de spits 1e klas te laten reizen of zo.

Thijs

PS Vandaag mocht ik weer aan den lijve ondervinden wat het gevolg is van overstappen: ik moest met mijn zoon van drie naar het mediapark. Op Naarden-Bussum aangekomen bleek de trein die we moesten hebben uit de regeling gehaald: we mochten een half uur wachten. Als dit mijn voorland is, steelt de NS weer erg veel van mijn tijd de komende jaren.
Reputatie 3
Hallo Thijs, er komen nog mailings naar klanten over de wijziging van de dienstregeling. We proberen dit zo gericht mogelijk te doen wat nog best een uitdaging is gezien het grote aantal wijzigingen.

We moeten verder veel lastige keuzes maken bij het maken van de dienstregeling. Soms is het letterlijk kiezen tussen twee treinen die we allebei willen laten rijden maar waarbij het niet past op het spoor. Soms is het een afweging van het vinden van de meest optimale mix die past en ook leidt tot het beste resultaat qua kosten, opbrengsten, reizigersaantallen, etc. We willen kortom het treinaanbod voor zo veel mogelijk reizigers het beste maken. Daarbij is het echter onvermijdelijk dat er soms ook verslechteringen zijn. We kunnen nu eenmaal niet iedereen in Nederland vanaf elk station naar elk station een rechtstreekse verbinding bieden, en dan het liefst ook nog minimaal 4x per uur. Per saldo zijn er flink wat verbeteringen rond Almere. Intercity's zijn versneld en er rijden straks 4x per uur Intercity's naar Schiphol. Ook is er bij de nieuwe dienstregeling goed gekeken naar alle overstappen. Ik hoop dus voor jou dat de overstap op Almere Centrum straks in de praktijk beter zal zijn dan je nu wel eens ervaart.

Zoals ook elders op dit forum aangegeven zijn wij met een aantal zaken op de lijn Almere-Utrecht niet blij. Zo komt verbeterde infrastructuur rond Naarden-Bussum later beschikbaar dan verwacht. De hele dienstregeling is echter wel ontworpen op deze infrastructuur en dit heeft effecten in een groot gebied. Omdat het uitstel van Naarden Bussum pas laat was konden we niet anders dan tijdelijk met sommige treinen station Utrecht Overvecht overslaan. Ook is hierdoor de reistijd in 1 richting minder gunstig dan wij hadden gewild. Gelukkig is dit tijdelijk, maar het is zeker niet zoals we hadden gewild.
Geachte heer Visser,

Ik doe suggesties de benadeelde reizigers op het traject Almere - Utrecht tegemoet te komen en u zet daar tegenover dat er verbeteringen zijn op het traject Almere - Amsterdam. Nou: onwijs bedankt, maar daar heb ik niets aan als ik de andere kant op reis. Evenmin heb ik iets aan directe communicatie voor forenzen op dit traject tegen de tijd dat we de door u veroorzaakte ellende moeten ondergaan.

Het rechtvaardigt eerder een tegemoetkoming richting forenzen op mijn vaste traject: immers de intercity-verbindingen worden bevoordeeld, de reizigers naar Amsterdam gaan er op vooruit, maar dat gaat ten koste van de reizigers tussen Utrecht en Almere, want die zijn inferieur verklaard met de nieuwe dienstregeling.

Als je de moeite had genomen mijn reactie echt te lezen had je bovendien kunnen weten dat ik begrip heb voor het feit dat de NS keuzes moet maken, maar dat ik niet begrijp dat je mensen die reizen niet compenseert als ze noodgedwongen bewegen op een lijn die bewust door de NS is geslachtofferd om een ander traject beter te bedienen. Als ik op mijn werk aankondig dat ik minder werk ga leveren, dan heeft dat consequenties en dan heb ik dat te aanvaarden. Het zou dus logisch zijn dat de NS mijn werkgever een korting geeft op de kosten vam mijn reizen, of zorgt dat ik andeszins tegemoet wordt gekomen. Ga eens in op de suggestie dat je dienst verslechteren comsequenties zoude moeten hebben, in plaats van dat je komt met het standaard praatje dat de NS nu eenmaal niet op elk traject op elk traject een rechtstreekse lijn kan inzetten, het liefst ieder kwartier. Waar ik - nogmaals - ook niet om vraag.

Uit dat commentaar spreekt dezelfde misplaatste arrogantie als uit dat lollige pictogrammetje: ik ben een zeur en ik mag blij zijn dat het de NS behaagt te reageren. Terwijl ik gewoon een forens ben dankzij wie je betaald wordt en die wordt benadeeld door keuzes die zijn gemaakt. Excuses zouden gepaster zijn.

Met vriendelijke groet,

Thijs den Otter
Hoi Thijs. Ik ga er vanuit dat mijn collega jouw bericht wel degelijk heeft gelezen. Hoewel ik goed begrijp dat zijn antwoord niet is waar je op hoopte, is dat wel hoe de huidige situatie is.

Ik zal jouw reactie maandag met Frank bespreken en wij komen er dan graag alsnog op terug.

Tot die tijd, fijn weekend!
Reputatie 3
Hallo Thijs, ik snap dat u zich benadeeld voelt. Wij hadden het op dit traject liever ook anders gezien. Er zal op dit traject wel de komende tijd Intercity materieel gaan rijden zodat u kunt beschikken over WIFI en toiletten. Mooier kan ik het helaas op dit moment niet maken.
Geachte NS,
Vandaag ontving ik keurig een brief inzake de nieuwe dienstregeling traject Almere Oostvaarders.
In de brief verwijst u naar een tijdelijk langere reistijd van 5 minuten.
Na ander half jaar wordt het plus 3 minuten= 8 minuten, als op station Overvecht weer gestopt wordt?
51 minuten is de kortste reistijd nu van Oostvaarders-Utrecht Centraal.
Vanaf 12 december is volgens NS reisplanner 57 minuten, dus 6 minutes langer reistijd!
Of de langere reistijd van 1:09 minuten. Deze trein heeft bijna elke dag een minimale vertraging van 5 minuten!
Zelf de rechtstreekse trein is van 51 minuten (lang genoeg) met voortdurend vertraging en korte treinen met een giga drukte.
En nu komt NS met een niet rechtstreekse trein en nog langere reistijd. De kortere trein blijft zeker ook beschikbaar voor onze traject??
Hoe zit het met de terugweg Utrecht Centraal-Almere hierover wordt niet gerept, is zeker onbelangerijk om te benoemen dat de reistijd met 10 of 17 toeneemt, vergelijken met de reistijd van 51 minuten!

Welke partijen worden ten koste van ons bevoordeeld??
Dit zouden wij ook willen weten. Of is dat alleen reizigers richting Adam, dat zou dan wel een slappe argument zijn.

Waarom stoppen jullie gewoon niet met het verzinnen van de nieuwe dienstregeling.
Laat de oude regeling van kracht.
Waarom zetten jullie de intercity vanuit Almere Centrum? Hierdoor ontneem je de rechtstreekse trein en voorkom je een langere reistijd!!

Ik hoop dat NS met een passend optie komt en niet met een slappe argument en weer onze wensen van de tafel veegt.

Alvast mijn hartelijk dank voor het aandachtig lezen en zorgvuldig beantwoorden van mijn bericht.

Met vriendelijk groet,
Trouwe reiziger
Hallo Kavita,

Jammer om te lezen dat deze dienstregeling in dit geval niet zo goed uitpakt. Zoals je ziet is deze lijn inmiddels al veel besproken en zijn wij ons bewust van de aanpassingen. Zoals Frank Visser ook aangeeft hadden wij dit liever ook anders gezien. De dienstregeling is een ingewikkelde puzzel waarin je keuzes moet maken die voor de ene reiziger goed uitpakken en voor de andere helaas wat minder. Er zijn verschillende redenen waarom dit toch jaarlijks wordt gedaan, hierbij kun je denken aan wijzigingen aan het spoor of nieuw materieel.

Je specifieke vragen over deze wijziging ga ik even doorzetten naar onze dienstregeling specialisten, hier ontvang je z.s.m. reactie op.
Beste Miriam,
Hartelijk dank voor de reactie.
Graag zie ik nog de reactie op mijn specifieke vragen.
Ik heb nog een vraagje en dat is: waarom stopt de trein 5 minuten lang op Hilversum vanuit Utrecht Centraal>Almere Oostvaarders? Kunnen jullie deze stop cancellen? Dat scheelt ons 5 minuten tijdwinst!
Verder bedoelde ik: Waarom zetten jullie de sprinter in plaats van een intercity vanuit Almere Centrum? Dit zou ook reistijd besparend kunnen zijn, als de trein niet overal zou gaan stoppen!

Alvast bedankt.
Mvg trouwe reiziger
Reputatie 7
Badge +3
Als je intercity inzet heb je vanaf de niet-intercity stations helemaal geen verbinding.

Daarnaast is het aantal reizigers behalve studenten in de spits op deze verbinding niet zo groot. Dat is ook de reden dat de treinen bijv. op zondag maar om het uur rijden.
Ps de intercity kan vanuit Almere Centraal nog steeds op selectief gekozen stations stoppen, zoals Almere Poort, Naarden-Bussum en Hiversum stoppen! Waarom worden alleen van stations Oostvaarders, Buiten en Parkwijk de rechtsteekse trein ontnomen? Dit snap ik nogsteeds niet. Vanaf Almere Centraal begin de korte ingezette trein vol te raken. S'morgens vroeg maak ik dagelijks de irritaties van de staande reizigers mee.
Ik stap nu nog wel als eerste en dan heb ik altijd een zitplaats. En vanaf 12 december zal ik moeten staan tot Utrecht-Centraal!!!

Reageer