Gefeliciteerd?

  • 2 januari 2018
  • 27 reacties
  • 481 Bekeken

Reputatie 1
In het nieuws lees ik dat een record aantal treinen in 2017 op tijd heeft gereden waarvoor mijn felicitaties.
Vanwaar het vraagteken....Ik volg het forum..Jullie eigen berichtgeving en andere ns gerelateerde media. Ik vraag me af hoe het kan!. En hoe deze cijfers in verhouding staan tot voorgaande jaren. Meer trein uitval ..meer storingen..Minder treinen. ..Veel klachten ivm wijzigingen dienstregeling en vertragingen ivm het wennen......stel dat je nog 1 trein per jaar laat rijden en deze is op tijd...Dan heb je een resultaat van 100%!!

27 reacties

Leuk dat je ons forum volgt Bacio. Wat je op Social Media en op fora leest zijn vaak de negatieve ervaringen. Als het goed gaat melden reizigers dit zelden. En het gaat heel vaak goed. We hebben samen met onze dienstregelingspecialisten zo goed mogelijk gekeken naar alle feedback en soms was er zelfs nog iets mogelijk. We blijven iedere dag meelezen met onze leden en waarderen alle input zeer.
Reputatie 5
Klopt precies zoals je het zegt. De cijfers die bij je bekend zijn, gaan over treinen die minder dan 5 minuten vertraging hebben. Tevens zijn uitgevallen treinen hierbij niet inbegrepen.
Volgens mij ligt het percentage inclusief alle uitgevallen treinen (maar wel met
Vergeet de te vroeg vertrokken treinen van het afgelopen jaar vooral niet. Die hadden anders wellicht meegeteld bij vertraagde treinen (in voorgaande jaren).

Vergeet niet de soms lange stoppen op stations die langere reistijd veroorzaken, puur om sneeuwbal effecten en of vertragingen te voorkomen.

Je zou eigenlijk moeten kijken naar de netto reistijd van reizigers en hoeveel vertragingen daarin zitten.

Deze manier van meten zegt niets.
Is wel opvallend, eerst een bericht over het grote aantal treinen die uitvielen en nu dit.
Klopt het dan echt, "een trein die niet rijdt kan niet vertraagd zijn" ?
Klopt precies zoals je het zegt. De cijfers die bij je bekend zijn, gaan over treinen die minder dan 5 minuten vertraging hebben. Tevens zijn uitgevallen treinen hierbij niet inbegrepen.
Volgens mij ligt het percentage inclusief alle uitgevallen treinen (maar wel met


Hilarisch! :)

De cijfers lijken trouwens wel te kloppen met mijn persoonlijke beleving. Ook al zijn het aantal GTBV claims niet minder geworden in 2017, op mijn traject lijken de treinen beter op tijd te rijden. Komt waarschijnlijk toch door de "fluiten = niet meer instappen" campagne. Sinds de invoering van SLT's een paar jaar terug is het steeds een beetje beter geworden.
De punctualiteit wordt op een paar manieren gemeten. Je hebt de punctualiteit van de trein zelf, die door ProRail voor reizigerstreinen op < 3 minuten vertraging wordt gemeten. Die punctualiteit kwam dit jaar op 90.5% uit.
Daarin worden echter uitgevallen treinen inderdaad niet in meegenomen.

Om die uitval wél mee te nemen, is er een aparte prestatienorm afgesproken, waarbij de reizigerspunctualiteit gemeten wordt. Komt een reiziger binnen 5 minuten na de oorspronkelijke aankomsttijd op zijn bestemming aan, dan geldt deze als 'op tijd'. Dus ook gemiste overstappen worden hierin meegenomen.
Die prestatieindicator kwam in 2017 op 91,6% uit.
Reputatie 5
Uiteindelijk is het alsnog een nietszeggend dingetje. Die 91,6 is het aantal op tijd gereden treinen. Dan is er nog niet eens te spreken over alle overstappers die de trein missen. Reizigers hebben wel 30 min vertraging, maar omdat de machinist niet wilde wachten is de punctualiteit daar wel mooi 100%
Het gaat dus om reizigerspunctualiteit . Zoals ik al zei wordt daarbij de volledige reis meegenomen. Reis je van Maastricht naar Vlissingen, en je komt binnen 5 minuten na je oorspronkelijke geplande aankomsttijd aan, dan geldt het als op tijd. Mis je een aansluiting en kom je met 30 minuten vertraging aan, dan is dat gewoon te laat.
Reputatie 5
Hm ik kan me toch herinneren dat die berekening echt anders was. Ik dacht dat die 91,5% puur slaat op het aantal treinen wat binnen 5 minuten vertraging op bestemming is gekomen. Opzich raar, want hoe worden vertragingen onderweg gemeten?
Data van de ov-chipkaart.
Er is ook een andere prestatieindicator voor de vertraging op 5 minuten. Dat is inderdaad de indicator die jij bedoelt, maar dat is dus een ander dan de reizigerspunctualiteit.
Voor actuele data, zie https://prestaties.prorail.nl/reizigersvervoer/cDU174_Reizigersvervoer.aspx

Reizigerspunctualiteit 5 minuten HRN geeft een indicatie van het percentage van de reizen dat met minder dan 5 minuten vertraging is verlopen.
Dat wil zeggen dat de reiziger bij aankomst op zijn uitcheckstation minder dan 5 minuten vertraging had ten opzichte van de reis die de reiziger vanaf het moment van inchecken volgens de reisplanner had kunnen maken. Hierbij wordt uitgegaan van het snelste reisadvies zoals dat twee dagen voorafgaand aan de reis beschikbaar was in de officiële reisplanner. Dit betekent dat vooraf bekende werkzaamheden wel in dit reisadvies zijn meegenomen, maar wijzigingen die minder dan twee dagen voorafgaand zijn aangebracht niet.
Het is ook nog zo dat de reiziger onderweg een oponthoud kunnen hebben die losstaat van vertragingen en uitval. Voorbeeld reizigers die op het station koffie gaan drinken of een krant kopen en dus b.v. 10 minuten later uitchecken.
Reputatie 4
Weergeven in % is leuk maar op een andere manier weergeven duidelijker. 8,5% te laat is al duidelijker. 1/12 (want dat is 8,5% zo ongeveer) klinkt nog wat duidelijker. Geef je het in aantallen weer dan zit je al snel aan 30.000.000 en dat is nog duidelijker. Hoeveel treinen er op tijd rijden zal iedereen worst zijn. Daar heb je geen last van. Die vertraging hebben daar heb je last van.
*kuch* eigenlijk zou iemand eens goed moeten kijken naar de kwaliteit van de brondata *kuch*

Hmm, vervelende hoest.
Reputatie 4
Henk_NL, snel een paar natte griep bonbons voordat je echt besmet raakt door inzicht en kennis.
Met chocola maak je mij héél erg gelukkig. De weegschaal iets minder :$

Ik zou nog wel eens een werkbezoek aan het VK voor willen stellen, o.a. bij Network Rail.
Reputatie 4
Ik heb nog een doosje kersenbonbons en rumbonen. Of die tegen hoest helpen? Ze helpen wel tegen kennis en inzicht, je kan onder het genot van chocola zo heerlijk wegdromen
Weergeven in % is leuk maar op een andere manier weergeven duidelijker. 8,5% te laat is al duidelijker. 1/12 (want dat is 8,5% zo ongeveer) klinkt nog wat duidelijker. Geef je het in aantallen weer dan zit je al snel aan 30.000.000 en dat is nog duidelijker. Hoeveel treinen er op tijd rijden zal iedereen worst zijn. Daar heb je geen last van. Die vertraging hebben daar heb je last van.

Tja, het glas is half vol of half leeg. Persoonlijk vind ik 91.5% op tijd nog wel voor verbetering vatbaar (want gemiddeld inderdaad 1 op de 12 keer vertraging). Maar absolute aantallen noemen is onzin. Het gaat om de kans dat je vertraging oploopt. Afgelopen jaarwisseling is er weer voor 68.000.000 de lucht in gegaan. Dan denk ik: dat is maar 4 euro p.p. 🙂
Leuk dat je ons forum volgt Bacio. Wat je op Social Media en op fora leest zijn vaak de negatieve ervaringen. Als het goed gaat melden reizigers dit zelden. En het gaat heel vaak goed. We hebben samen met onze dienstregelingspecialisten zo goed mogelijk gekeken naar alle feedback en soms was er zelfs nog iets mogelijk. We blijven iedere dag meelezen met onze leden en waarderen alle input zeer.

Het is vooral toveren met cijfers, elke dag zijn er (extra) problemen op het spoor.

https://www.ad.nl/binnenland/honderdduizenden-treinreizigers-in-2017-dupe-van-grote-storingen-ns~a93c03dd/

Mijn trein, en de trein daarna etc etc was niet vertraagt... nee die reed niet...
Ik sprak gisteren tijdens mijn op de minuut af goed verlopen treinreis van 2 uur een Engelsman die mijn vertelde dat hij stikjaloers was op ons treinstelsel en bijbehorende prestaties. Even buiten het feit dat ik mezelf niet als graadmeter wil gebruiken.
Reputatie 7
Je zou eens een Amerikaan moeten horen, die spreken altijd vol lof over onze spoorwegen! We doen het héél erg goed, maar Nederland blijft een klaag-landje he 😉
En soms ook terecht. Waar je kan verbeteren moet je verbeteren. Ik heb regelmatig overleggen waarbij feedback van dit forum op tafel komt te liggen. Ik kan niet benadrukken hoe waardevol dat is. Zonder deze community heb ik geen munitie.
?????????????????????????????????????

Zullen we de vergelijkingen met de Zwitserse en Japanse Spoorwegen er ook maar weer bij halen, of gaan we het er weer over hebben hoe de NS omgaat met de cijfers en de melding van consumenten organisaties ?
Soms is het goed even wat context en/of perspectief te scheppen.
Dat kan je dan onder ieder vraag en klacht zetten.

Veel succes met dit "forum"
Reputatie 7
Badge
Nederlanders moeten gewoon altijd wel wat te klagen hebben.
Als het er op aan komt dan rijden de meeste treinen wel gewoon goed (uitgezonderd bij extreem weer dan he) dus eigenlijk mogen we niet klagen. Kan het beter...ja natuurlijk. Maar op gemiddelde basis is het op zich wel te doen om met de trein te reizen in Nederland.

Reageer