beantwoord

Geleen-oost naar schiphol in 18 jaar tijd 19% langere reistijd

  • 15 oktober 2018
  • 10 reacties
  • 380 Bekeken

In 2001 reisde ik van Geleen Oost (4x per uur ) in 2uur 9 min naar Schiphol.

Tegenwoordig 2x per uur in 2uur 34 minuten.
NS maakt reclame met iedere 10 minuten een trein tussen eindhoven en amsterdam, maar reizigers op traject zuid-limburg - schiphol moeten 15 minuten overstappen / wachten in Utrecht, waar de trein dagelijks voor je neus vertrekt als je uitstapt.

Ik weet dat er keuzes gemaakt moeten worden door NS, maar er is geen enkele verbinding afgelopen 20 jaar zo verslechterd als zuid-limburg naar Schiphol.
Voor de bv Nederland ook geen goede zaak want vanuit Heerlen ben je in 1u50 op Frankfurt airport met de trein...,,,


Limburg je zal er maar wonen.
NS graag verbeteren reistijd zuid-limburg naar Schiphol svp
icon

Beste antwoord door Stijn NS 15 oktober 2018, 22:08

Ik kan me voorstellen dat je baalt om dit soort verbindingen te zien 'verslechteren' over de jaren heen. Over zo'n langere periode kunnen er echter vele dingen veranderen waardoor een verbinding wijzigt. Verbouwingen aan de infrastructuur bijvoorbeeld, maar ook het toevoegen van nieuwe stations (in hoeverre dit op deze lijn is gebeurd durf ik zo snel niet te zeggen) kunnen zorgen voor aanpassingen. In dit geval denk ik dat de concessieveranderingen de grootste veroorzaker zijn echter. In 2001 reed Arriva nog niet op de sporen in Limburg.

Het komt er in ieder geval op neer dat ik niet met zekerheid durf te zeggen waarom de verbinding langer is geworden sinds 2001.

Wat ik vervolgens wil adviseren is het volgende: We komen binnenkort weer in de periode voorafgaande ah het ingaan van een nieuwe dienstregeling (dat gebeurt begin december). Vanaf eind oktober ongeveer wordt er onder andere op de NS Community breed geïnformeerd over de wijzigingen die gaan gebeuren bij die nieuwe dienstregeling. In die periode zullen er vervolgens ook specialisten actief zijn op de Community die persoonlijk betrokken zijn geweest bij het maken van die dienstregeling. Als er een moment is om suggesties te geven of vragen te stellen voor of over de dienstregeling, is dat nu. Houd dus een oogje op de Community voor wanneer die topics live gaan, en denk mee!
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het was helaas in 2001 niet zo mooi als u beweert.

Van 1970 t/m 2006 reden er bezuiden Eindhoven twee intercity's per uur. Één naar Maastricht (met aansluiting op de stoptrein naar Heerlen) en één naar Heerlen (met aansluiting op de stoptrein naar Maastricht). De stoptrein Heerlen-Sittard reed één keer per uur (alleen in de spits twee keer per uur). Een rechtstreekse verbinding van Limburg naar Schiphol was er niet.

In 2007 gingen de intercity's naar Limburg met treinstellen rijden en werden toen ieder halfuur in Sittard gesplitst in een deel naar Maastricht en een deel naar Heerlen. Tussen Eindhoven en Schiphol gingen er toen ook twee intercity's rijden, dat werd mogelijk omdat in 2006 de Utrechtboog in de Bijlmer gereed was gekomen.

Pas een jaar of zes geleden gingen er 4 intercity's naar Limburg rijden: twee Heerlen-Schiphol en twee Maastricht-Amsterdam.

In 2001 was de situatie dus dat U twee keer per uur de intercity van Sittard naar Amsterdam kon nemen en dan in Duivendrecht overstappen op de trein naar Schiphol.
Dank voor je reactie, echter rond 2001-2005 stopte de intercity schiphol -heerlen ook in geleen - oost !

Het was dan wellicht niet rechtstreeks,
En er was toen idd 1 overstap nodig ( voor de utrechtboog) dus geen rechtstreekse verbinding schiphol - limburg., maar wel een duidelijk kortere reistijd dan nu.

2uur 9 minuten geleen oost - schiphol v.v. Zelfs met 1 overstap.....
tegenover nu 2u34 min met nu 2xoverstap en 15 min wachten op utrecht.


Dit doet niet af aan het feit de reistijd zuidlimburg naar schiphol proportioneel meer is toegenomen dan andere trajecten ( venlo-schiphol)

Verder is er geen mogellijkheid meer voor 8u s ochtends op schiphol te arriveren ( dit was voordat arriva kwam sltijd dagelijks mogelijk)
Ik kan me voorstellen dat je baalt om dit soort verbindingen te zien 'verslechteren' over de jaren heen. Over zo'n langere periode kunnen er echter vele dingen veranderen waardoor een verbinding wijzigt. Verbouwingen aan de infrastructuur bijvoorbeeld, maar ook het toevoegen van nieuwe stations (in hoeverre dit op deze lijn is gebeurd durf ik zo snel niet te zeggen) kunnen zorgen voor aanpassingen. In dit geval denk ik dat de concessieveranderingen de grootste veroorzaker zijn echter. In 2001 reed Arriva nog niet op de sporen in Limburg.

Het komt er in ieder geval op neer dat ik niet met zekerheid durf te zeggen waarom de verbinding langer is geworden sinds 2001.

Wat ik vervolgens wil adviseren is het volgende: We komen binnenkort weer in de periode voorafgaande ah het ingaan van een nieuwe dienstregeling (dat gebeurt begin december). Vanaf eind oktober ongeveer wordt er onder andere op de NS Community breed geïnformeerd over de wijzigingen die gaan gebeuren bij die nieuwe dienstregeling. In die periode zullen er vervolgens ook specialisten actief zijn op de Community die persoonlijk betrokken zijn geweest bij het maken van die dienstregeling. Als er een moment is om suggesties te geven of vragen te stellen voor of over de dienstregeling, is dat nu. Houd dus een oogje op de Community voor wanneer die topics live gaan, en denk mee!
Dank, zal ik doen.
suc6
Reputatie 3
Tegenwoordig stopt alleen de trein van Arriva nog in Geleen Oost, dus zul je altijd in Sittard moeten overstappen. En het aantal in-en uitstappers op dit station rechtvaardigt eigenlijk ook geen IC-stop.
Ok, dus in 2001 staat het perron Geleen Oost ( vanwege gratis parkeermogelijkheden)vol met reizigers voor de IC naar de randstad, dan besluit NS om de IC niet meer te laten rijden.

Dan neemt het aantal reizigers af en zeggen managers; zo dat hebben we goed gedaan want kijk er zijn veel minder reizigers vanaf geleen oost .

kip en het ei verhaal.

als ns morgen besluit geen IC meer te laten stoppen op Utrecht cs, krijgt NS ook gelijk, want kijk het reizigersaantal nam af op utrecht ...,,,,duh
Reputatie 3
NS had de IC-stop laten vervallen in Geleen Oost onder andere vanwege de lange stop op station Sittard in verband met splitsen en combineren met het treinstel van en naar Maastricht. Maar als ik lees dat Geleen Oost in 2016 slechts 629 in-en uitstappers per dag had zal dat echt geen veelvoud hiervan zijn geweest in de tijd dat de IC hier nog stopte.
was wel iets drukker op Geleen Oost vroeger:
cijfers Prorail
2004 1504
2006 1814
2013 600
2015 627
Het was helaas in 2001 niet zo mooi als u beweert.

In 2001 was de situatie dus dat U twee keer per uur de intercity van Sittard naar Amsterdam kon nemen en dan in Duivendrecht overstappen op de trein naar Schiphol.


Er waren in 2001 ( check in spoorboekje 2000/2001 en 2001/2002) wel extra spits intercities Amsterdam CS - Sittard - Maastricht. Deze deden 2h13 over Duivendrecht - Sittard ( de gewone IC deed het in 2h09 met overstap in Eindhoven) - Er reden in de spits toen 3 treinen per uur van sittard naar Geleen Oost. De extra IC lijken allemaal van/naar Maastricht te gaan. In oudere spoorboekjes heb ik nog wel extra IC treinen vanaf Heerlen ( met stop in Geleen Oost ) gevonden. b.v. 1994/1995 IC 3573 Groningen vertrek om 1757 via Utrechts CS en Geleen Oost naar Heerlen
Reputatie 7
Badge +3
De intercity reizigers zijn ongetwijfeld naar Sittard verkast. Overigens is het niet meer stoppen op Geleen Oost een gevolg het gedram vanuit de Provincie Limburg dat de intercitydiensten versneld moesten worden. Of dat verstandig was gezien de goede parkeermogelijkheden bij Geleen Oost laat ik graag in het midden.

Er is destijds ook gekeken naar de optie om de intercity's in Geleen Oost en in Hoensbroek te laten stoppen en alle andere tussenstations te sluiten. Daarmee kon je dan de stoptreinen opheffen en de onderbezette intercity's wat oppeppen. Uiteindelijk bleek dat politiek in Limburg niet haalbaar.

Ik weet overigens niet hoe de reizigersontwikkeling is sinds Arriva de diensten drastisch heeft verbeterd.

Reageer