beantwoord

Gestrand in Amsterdam

• 13 april 2019
  • 17 reacties
  • 493 Bekeken

Ik was afgelopen Donderdag in Amsterdam vanwege lesgeven. Daardoor heb ik de laatste tram naar het treinstation genomen. De officiele tijd van de IC naar Nijmegen had 10 min vertraging. (Nog niet ingecheckt) waardoor ik in Driebergen-Zeist mijn laatste bus zou missen naar huis. Ik heb toen maar in een "kut" hostel, om het nog maar zachtjes uit te drukken, geslapen en ben de volgende dag maar naar huis gegaan met vol tegenslag en vermoeidheid. Kan ik hier bij NS gaan klagen of eventueele schade kan claimen? Of ben ik al te laat. Want ik weet zelf niet dat ze zo'n thuisplicht service hadden. (Ik hoorde dit net van een vriendin)
icon

Beste antwoord door Stijn NS 13 april 2019, 12:09

Goedemiddag EmmyDrost en welkom bij de NS Community!

Ik ben bang dat er nu helaas geen mogelijkheid zal zijn tot een compensatie. Zoals je zelf al aangaf hebben wij een verplichting om ervoor te zorgen dat een reiziger op zijn of haar eindbestemming komt, als de laatste connectie niet meer mogelijk was door een vertraging of uitval aan onze kant. Wat ik begrijp uit jouw bericht was dit ook het geval. Je kunt daarvoor personeel op een station aanspreken, gebruik maken van een Servicepaal of telefonisch contact op nemen met onze Klantenservice.

Wat ik echter begrijp uit je verhaal is dat je zelf gekozen hebt om een overnachting te regelen en de dag erna verder te reizen. Als je hierdoor extra reiskosten hebt gemaakt door een extra vervoerbewijs die je anders niet nodig had gehad, is er misschien daarin nog iets mogelijk, maar de kosten van het hostel zijn voor eigen rekening. Die kunnen wij niet vergoeden, sorry.
Bekijk origineel

17 reacties

Ok was de reis gemeld als Journey not longer available
Goedemiddag EmmyDrost en welkom bij de NS Community!

Ik ben bang dat er nu helaas geen mogelijkheid zal zijn tot een compensatie. Zoals je zelf al aangaf hebben wij een verplichting om ervoor te zorgen dat een reiziger op zijn of haar eindbestemming komt, als de laatste connectie niet meer mogelijk was door een vertraging of uitval aan onze kant. Wat ik begrijp uit jouw bericht was dit ook het geval. Je kunt daarvoor personeel op een station aanspreken, gebruik maken van een Servicepaal of telefonisch contact op nemen met onze Klantenservice.

Wat ik echter begrijp uit je verhaal is dat je zelf gekozen hebt om een overnachting te regelen en de dag erna verder te reizen. Als je hierdoor extra reiskosten hebt gemaakt door een extra vervoerbewijs die je anders niet nodig had gehad, is er misschien daarin nog iets mogelijk, maar de kosten van het hostel zijn voor eigen rekening. Die kunnen wij niet vergoeden, sorry.
Badge
Als er wordt aangegeven dat een trein +10 heeft zou dit ook zomaar +8 kunnen zijn in werkelijkheid, daarbij kan een trein op dit traject nog een flink stuk van de vertraging inlopen waardoor u mogelijk niet pas met +10 op uw eindstation was geweest. Daarbij heeft u geeft u aan ook niet eens ingecheckt voor de trein waardoor er ook geen registratie is gemaakt dat u met de zou gaan reizen.

Maar u heeft vooraf al gekozen om niet met de trein te gaan reizen maar in Amsterdam te blijven in plaats van naar Driebergen-Zeist te reizen en daar uw mogelijkheden te bekijken.
Reputatie 1
Inderdaad, het lijkt ook mij logisch dat je dan reist zo ver je kan komen, dus wel met de trein naar Driebergen-Zeist. Waarschijnlijk was een taxi naar huis vanaf daar niet veel duurder geweest dan de overnachting.

Zelf moet ik opbiechten ook wel eens zoiets te hebben meegemaakt. Ik koos voor de laatste trein met een heel krappe overstap die volgens de reisplanner niet mogelijk was. Eigen schuld dus. Maar ook dan maak je gewoon wat leuks van dat nachtje dwalen door Den Haag. 😉 Het zou zomaar eens een ervaring kunnen worden.
Als er wordt aangegeven dat een trein +10 heeft zou dit ook zomaar +8 kunnen zijn in werkelijkheid, daarbij kan een trein op dit traject nog een flink stuk van de vertraging inlopen waardoor u mogelijk niet pas met +10 op uw eindstation was geweest.
Inderdaad, als ik naar het archief van donderdagavond kijk zie ik daar treinnummer 3083 die in Alkmaar met +13 vertrok, met +7 in Amsterdam was en in Driebergen nog +2 over had. Het is echter lastig om dit van te voren te voorspellen, laatst had ik een trein die door een storing op half vermogen reed, dan loopt de vertraging juist verder op gedurende de rit. Ook kan je door de vertraging in de file achter een stoptrein of goederentrein terecht komen. Het is dus altijd een gok of de vertraging nog ingelopen zal worden.
Reputatie 7
Badge +3
NS heeft inderdaad thuisbrengplicht in geval er van vertraging of door een storing de laatste trein niet meer gehaald kan worden. Wanneer je door toedoen van NS niet meer thuis kunt komen, dien je contact op te nemen met een medewerker van NS. Dit kan o.a. Via de klantenservice van NS. In de regel wordt geadviseerd om zo dicht mogelijk naar het oorspronkelijke eindstation te reizen, vanwaar er door NS ander vervoer geregeld kan worden.

U heeft echter op grond van de informatie op het station zonder contact gehad te hebben met iemand van NS zelf gekozen om niet in te checken en een overnachting te regelen.
U heeft geen recht op geld terug van het hostel.
Als u op uw OVchipkaart reisde, kunt u ook geen kosten voor de terugreis claimen, want u had geen dubbele kosten voor de terugreis.
Badge +3
Het wordt wel lastig als je laatste treinstation/bestemming Driebergen-Zeist was.

Waar je dus nog wel kon komen, maar er dan geen bussen meer rijden (de laatste net weg)...

Dan gaat NS volgens mij geen taxi meer voor je regelen, want 'thuis' houdt volgens de regels ongeveer op bij je eindstation, toch? 🤔

Ik zou dan een OV-fiets (indien beschikbaar) pakken en die de volgende dag terugbrengen. Die € 3,85 zal dan niet zo'n probleem zijn.

Natuurlijk wel een probleem met bagage of kinderwagen of een beperking. Dan lijkt me een taxi nog wel te verdedigen. Hostel Crappy Inn vergoeden gaat 'm niet worden natuurlijk.
Dan gaat NS volgens mij geen taxi meer voor je regelen, want 'thuis' houdt volgens de regels ongeveer op bij je eindstation, toch? 🤔
@Robert B,
Volgens Loes moet de NS je ook dan thuisbrengen. Zelfs als thuis in België ligt.

https://community.ns.nl/off-topic-32/vraag-het-de-hoofdconducteur-29252/index7.html#post361541

Maar dan moet je natuurlijk wel inchecken op een moment dat je volgens de dienstregeling nog op tijd kunt zijn voor de laatste bus.
Reputatie 7
Badge +3
Niet alleen volgens Loes, ook volgens artikel 6.3 van de AVR van NS

Als u als gevolg van de vertraging van de laatste trein in uw reis met NS niet meer in staat bent om vanaf uw eindstation met aansluitend regulier openbaar vervoer op dezelfde NS-dag uw eindbestemming te bereiken, dan stelt NS vervangend vervoer ter beschikking om ervoor te zorgen dat u alsnog uw eindbestemming kunt bereiken.
Badge +3
Aha, I stand corrected!

Dan had TS (@EmmyDrost) gewoon dus naar Db (Driebergen-Zeist) moeten zien te komen en dan (via de SOS/Info zuil of 030 751 5155) een taxi kunnen krijgen op kosten van NS.

Lijkt me ook logisch, maar dacht dat NS nogal moeilijk deed over laatste overstappen missen naar andere treinvervoerders (of stads/steekvervoer), en dat een taxi je dan tot je eindstation zou brengen.

Uiteraard doet geen enkele taxi er moeilijk over om je dan ook maar even thuis te brengen, of naar je fiets bij de bushalte. Zeker als je alleen bent of iedereen naar hetzelfde adres moet.

Goed om te lezen dus, maar of dat vlekkeloos werkt en/of zonder meer toegezegd wordt... 🤔

Voor GTBV bij gemiste overstappen (als er sowieso nog iets rijdt) naar andere vervoerders vang je sowieso bot meestal, en moet je de molen in. Zelfs al is de vertraging de schuld van NS.
Reputatie 7
Badge +3
@Robert B wij hebben nooit aanbod van taxi gehad bij de diverse keren van contact met NS over missen laatste treinaansluiting door NS vertraging van CS naar ander station in dezelfde stad op loopafstand woning en losten dat op met OVfiets of als die reed de nachtbus. Stukken goedkoper dan zelf geregelde taxi. Maar een wijkgenoot heeft ooit wel die door NS geregelde taxi gehad van CS naar huis terwijl de bussen nog reden. Het kan dus wel. Het is maar wie je bij NS treft.
Badge +3
Dat ligt er inderdaad aan. Bijvoorbeeld of er meerdere gestrande reizigers in die taxi/busje zitten.

OV-fiets of nachtbus zullen ze niet moeilijk over doen om dat te vergoeden denk ik, maar ja, ik ben geen NS.
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer de kans groot is dat ik met de laatste aansluitende trein naar huis moet, zet ik tegenwoordig mijn fiets op het laatste overstapstation. Voor mij dan maar een half uur fietsen, maar ik weet dan vrijwel zeker dat ik thuiskom, omdat er nog wel latere treinen naar het station waar mijn fiets staat rijden.
Het is maar en tip voor hen die op de laatste trein (overstappen) zijn aangewezen.
Reputatie 7
Badge +3
Dat ligt er inderdaad aan. Bijvoorbeeld of er meerdere gestrande reizigers in die taxi/busje zitten.

OV-fiets of nachtbus zullen ze niet moeilijk over doen om dat te vergoeden denk ik, maar ja, ik ben geen NS.

Ik vroeg vorig jaar om een vergoeding van de metrokosten die ik had moeten maken om nog een laatste trein op Amsterdam Amstel te kunnen halen, nadat na een uur wachten ook de laatste trein vanaf Amsterdam Zuid uit bleek te vallen en de klantenservice waar wij wachtenden op diverse manieren contact mee hadden ineens op geen enkele manier meer bereikbaar was. GTbV kon niet want, die trein vanaf Amstel reed wel op tijd en in/uitcheck Zuid telde niet meer door metro was de uitleg. Dus vroeg ik mijn extra kosten, paar euro, terug. Die kreeg ik niet, want zelf alternatief vervoer gezocht..…
Badge +3
Slim, en vanaf Driebergen-Zeist naar ergens (thuis) fietsen omdat er geen bus meer gaat zal geen wereldreis geweest zijn.

Maar goed, je moet dat allemaal maar weten...
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad, je moet het allemaal maar weten. Het staat wel in de algemene voorwaarden, maar ik kan het niet zo duidelijk vinden op een pagina van de NS website.
Ik vind wel dit https://www.ns.nl/klantenservice/trein-gestrand/reis-vervolgen.html maar daar staat het maar summier en het is een doorlinkpagina van wanneer de trein waarin je zit gestrand is.

Het zou goed zijn wanneer er ook op de website meer informatie zou staan hoe te handelen in een situatie waarin door vertraging of uitval van treinen iemand zijn bestemming niet kan bereiken. En dit is ook nuttige informatie om te tonen op de schermen in intercities tussen de reisinformatie en reclame door.
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer de kans groot is dat ik met de laatste aansluitende trein naar huis moet, zet ik tegenwoordig mijn fiets op het laatste overstapstation. Voor mij dan maar een half uur fietsen, maar ik weet dan vrijwel zeker dat ik thuiskom, omdat er nog wel latere treinen naar het station waar mijn fiets staat rijden.
Het is maar en tip voor hen die op de laatste trein (overstappen) zijn aangewezen.

Ja, doe ik ook. Ik ging nog wel regelmatig naar concerten en met de nachttrein kom ik altijd wel tot Leiden Centraal, vandaar naar huis maar kwartiertje fietsen.
Helaas één keertje misgegokt, band kwam wel 2 keer met lang toegift en het werd flink later dan gepland. Trams reden al niet meer in Amsterdam, vanaf Paradiso naar station gelopen, stoptreinen reden ook al niet meer en vervolgens in Leiden ook huis gelopen.
Met bv North Sea Jazz ga ik standaard op de fiets naar Leiden Centraal (dit jaar met Anita Baker, kijk er nu al naar uit).

Reageer