Harderwijk Intercity | NS Community
beantwoord

Harderwijk Intercity


Reputatie 1
Geachte meneer/mevrouw,

Zou Harderwijk alstublieft een Intercity station mogen worden?
Ik heb hieronder 9 argumenten verzameld waarom Harderwijk een Intercity status verdient.

1) In Harderwijk ligt het Dolfinarium.
2) Harderwijk is de verbinding naar Walibi World te Biddinghuizen te Flevoland.
3) Harderwijk heeft een Technasium.
Als u naar https://www.technasium.nl/ gaat, dan ziet u op die pagina een kaart. Als u op die kaart klikt, dan ziet u dat er slechts weinig plaatsen zijn die een Technasium hebben. Op de Centraal Spoorweg zijn dat Utrecht, Amersfoort, Harderwijk en Zwolle.
Dit toont aan dat Harderwijk best uniek is.

4) Van Zwolle naar Amersfoort zonder een tussenstop te maken is overdreven lang, het zou logisch zijn als de IC in Harderwijk een tussenstop maakt.

5) Harderwijk is "de hoofdstad" van Noord-West Veluwe. Vergeleken met Putten, Ermelo en Nunspeet is Harderwijk de grootste.

6) Harderwijk heeft onlangs een nieuw station gekregen.

7) Binnenkort gaat in Harderwijk een nieuwe McDonalds open inclusief McCafé.

😎 Harderwijk is de plaats waar de Centraal Spoorweg een hoek van bijna / ongeveer 90 graden maakt.

9) Harderwijk heeft drie afslagen op de snelweg A28, namelijk Harderwijk, Harderwijk-West en Harderwijk-Zuid.
Dit toont aan dat Harderwijk best wel een grote stad is.

De NS heeft in het verleden beargumenteerd dat 10000 reizigers uit Noord-Nederland benadeeld worden door Harderwijk een IC status te geven versus 4000 reizigers uit Harderwijk reistijd ingekort. Echter is het ook belangrijk om naar de tijdsduur te kijken. De reizigers uit Noord-Nederland worden hooguit 2 tot 3 minuten benadeeld, terwijl reizigers uit Harderwijk 15 minuten voordeel hebben.

Is het wellicht zo dat Harderwijk geen IC status heeft, omdat station Harderwijk slechts 2 perrons / sporen / rails heeft?
icon

Beste antwoord door Nick8 18 December 2016, 22:54

Bekijk origineel

107 reacties

Hallo Student_UTR, leuk om te zien dat je hier zo mee bezig bent. Niet alleen jij zie ik, velen met jou.
EĂ©n van deze redenen is inderdaad de beperkingen op het spoor. In het geval van een Intercity station is het noodzaak dat er diverse inhaalsporen komen en een keerpunt. Op dit moment is het voor Harderwijk geen optie. Harderwijk is zeker een grote en leuke stad, maar ik acht de kans klein dat er in de toekomst een Intercity station zal zijn.
Reputatie 4
Badge
Wat ook nog een rol kan spelen dat de ICs in Zwolle op een vaste tijd moet vertrekken en aankomen (ten opzichte van de andere treinen, om daar de overstappen aan te kunnen bieden). Verder moet deze tussen Amersfoort - Utrecht - Rotterdam ook op bepaalde tijden rijden.

Als je dus in Harderwijk wilt stoppen zul je waarschijnlijk al in Rotterdam eerder moeten vertrekken en later aankomen. Dat kan ik niet zo overzien, maar dit zou weer andere overstapmogelijkheden kunnen blokkeren. Daarom zou een stop in Harderwijk wel eens een grotere impact kunnen hebben dat dat alleen de reizigers uit het noorden een langere reistijd hebben.

N.b. er zijn denk ik wel IC stations te bedenken die geen inhaalsporen hebben (B.v. Amsterdam Amstel, Etten-Leur, Heemstede-Aardenhout, Rotterdam Alexander) dus dat is niet direct een beperking.
In het geval van een Intercity station is het noodzaak dat er diverse inhaalsporen komen en een keerpunt.
Dat is niet waar, er zijn genoeg intercitystations waar maar twee sporen liggen: Rotterdam Alexander, Delft, Amsterdam Amstel om er maar even een paar te noemen. Maar het is natuurlijk wel zo dat de rijtijd langer wordt, en dat heeft mogelijk effect op de dienstregeling van een veel groter gebied. De rijtijd tussen Gouda en Zwolle is met de dienstregeling van 2017 al twee minuten korter gemaakt, je kunt dat niet verder inkorten zonder maatregelen aan de infrastructuur vermoed ik. Dus 2 á 3 minuten extra tijd vanwege een extra stop wordt een puzzel bij Gouda waar 18 treinen per uur precies in elkaar moeten haken.
Reputatie 7
Er zijn stations die maar Ă©Ă©n spoor (en Ă©Ă©n perron) hebben, en dat is geen bezwaar om daar Interciitytreinen te laten stoppen, zoals er ook dorpen zijn die een stuk kleiner zijn dan Harderwijk maar waar wel een Intercity stopt.

Station Harderwijk zou toch een extra perron en (keer)spoor krijgen om meer sprinters te laten rijden?
Reputatie 2
Een intercitystop in Harderwijk past niet in de (huidige) dienstregeling.
De intercity zit in Zwolle (overstappen ri. Raalte, Emmen, Kampen en Groningen/Leeuwarden), Amersfoort (intercity van/naar Amsterdam Centraal) en Utrecht Centraal (intercity van/naar Den Haag Centraal) vast.

De stop in Harderwijk is momenteel onmogelijk zonder of de knoop in Zwolle of die in Amersfoort Ă©n Utrecht te verbreken.

Deze overstappen zijn allen zeer belangrijk, daar hebben vele tienduizenden mensen last van. Het is erg vervelend voor de mensen uit Harderwijk (ik vond ook dat Harderwijk in principe wel een IC verdient), maar het is een kleine groep ten opzichte tegen de rest.
Reputatie 1
Bring Up My Post (BUMP)

Nog een argument waarom Harderwijk een IC Status verdient:
In Harderwijk is een New York Pizza geopend.
http://www.destentor.nl/regio/harderwijk/new-york-pizza-komt-naar-harderwijk-1.6736454

Via Google Maps is te zien dat alleen Zwolle, Harderwijk en Amersfoort en Utrecht qua Centraal Spoorweg een New York Pizza hebben. Dit toont dus aan dat Harderwijk echt wel bij de grote steden hoort :P

Verder is het wel degelijk mogelijk om Harderwijk in ieder geval een IC naar Utrecht te geven, dus dat de IC naar Rotterdam in Harderwijk stopt zonder dat bepaalde overstappen niet gehaald worden. Ik zal dit even toelichten:

Als de mensen van Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel (hierna: Noord-Nederland) naar Amsterdam Centraal en/of Schiphol willen, dan hoeven ze niet via Amersfoort en/of Utrecht, want er is de Hanzelijn via Flevoland / Lelystad. Voor de richting Ede-Wageningen en Barneveld kunnen ze via Deventer reizen. Ook hier hoeven ze dus niet via Amersfoort en/of Utrecht.

Indien de mensen uit Noord-Nederland toch via Utrecht naar Amsterdam gaan, dan hebben ze 11 min overstaptijd. Die 2 tot 3 minuten stop in Harderwijk hindert deze overstap echt niet. En als ze via Amersfoort naar Ede-Wageningen en/of Barneveld willen, dan hebben ze 14 minuten overstaptijd. Een IC stop in Harderwijk hindert dit niet.

Indien de mensen uit Noord-Nederland naar Eindhoven willen, dan gaan ze weliswaar via Utrecht Centraal, maar ze hebben 12 minuten overstaptijd. Die 2 tot 3 minuten IC stop in Harderwijk hindert deze overstap niet.

Ik kan onmogelijk voor alle dagen in de toekomst kijken en heb dus zeker niet voor alle dagen gekeken / bestudeerd, maar ik neem aan dat als het voor Ă©Ă©n dag geldt, dan dat het voor alle dagen geldt.

Mijn conclusie is: de reden dat bepaalde overstappen niet gehaald worden is mogelijk niet correct.
Voor Zwolle heb ik niet echt gekeken, maar Zwolle met de stoptrein is slechts 30 minuten terwijl Utrecht 50 minuten is. Ook heb ik niet gekeken naar busaansluitingen, ik zou niet weten waar ik moet beginnen.

Ik weet alleen dat omdat er de Hanzelijn is, mensen uit Noord-Nederland niet via Amersfoort en/of Utrecht hoeven voor de richting Amsterdam Centraal, Schiphol, Den Haag, Leiden. En voor richting Eindhoven via Utrecht Centraal is er dus genoeg overstaptijd.

Dat Harderwijk in 2017 geen IC krijgt is begrijpelijk, want alles staat nu al vast en geregeld, maar wellicht is het een idee om Harderwijk een IC status te geven in de Dienstregeling 2018?? En dan in ieder geval richting Utrecht?? Als er inderdaad bepaalde overstappen (bus of trein) die NU niet gehaald worden door Harderwijk NU een IC status te geven, dan kan in de Dienstregeling 2018 hiermee rekening gehouden worden, zodat een IC stop in Harderwijk WEL mogelijk is zonder dat bepaalde overstappen (bus of trein) NIET gehaald worden.

Ik ben benieuwd jullie reacties op dit bericht 😛
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb wat moeite met onderstaande 'argumenten'"

6) Harderwijk heeft onlangs een nieuw station gekregen.

7) Binnenkort gaat in Harderwijk een nieuwe McDonalds open inclusief McCafé.

😎 Harderwijk is de plaats waar de Centraal Spoorweg een hoek van bijna / ongeveer 90 graden maakt.

9) Harderwijk heeft drie afslagen op de snelweg A28, namelijk Harderwijk, Harderwijk-West en Harderwijk-Zuid.
Dit toont aan dat Harderwijk best wel een grote stad is.



Even omdraaien: In Gouda is een van de MacDonalds in de buurt van het station gesloten. Gouda houdt daarmee echt niet op Intercitystation te zijn ;-)

Een Intercitystation heeft als kenmerk dat de treinen er altijd stoppen. Een stop in Ă©Ă©n richting is wel erg merkwaardig en lijkt wat te zijn ingegeven door persoonlijk belang.

Ik geef eerlijk toe dat mijn persoonlijk belang is dat de trein tussen Zwolle en Amersfoort snel doorrijdt, als ik het vaart minderen bij het scherpste bochtje van Nederland dan maar even niet meereken. Alleen de noodzakelijke stops is in het belang van veel reizigers met de Intercity, ook op dit traject.
Reputatie 6
Badge
Argumenten boeit de NS niet. Zoetermeer heeft 3x zoveel inwoners, een 10x zo groot centrum en veel meer hoge scholen. Daar stopt de IC al 10 jaar niet meer.
Reputatie 1
Ik denk dat de IC niet in Zoetermeer stopt, omdat van Zoetermeer naar Den Haag Centraal met de Sprinter slechts 13 minuten is en hetzelfde geldt voor van Zoetermeer naar Utrecht Centraal met de Sprinter.

Van Harderwijk naar Utrecht Centraal met de Sprinter is 50 minuten en van Harderwijk naar Zwolle is 30 minuten met de Sprinter. In ieder geval, ik blijf deze Topic volgen en wie weet dat de NS in de toekomst Harderwijk een IC Status geeft xD
Reputatie 1
(...)en hetzelfde geldt voor van Zoetermeer naar Utrecht Centraal met de Sprinter.

Ik bedoelde van Zoetermeer naar Gouda en niet van Zoetermeer naar Utrecht.
Reputatie 2
Zoetermeer heeft al een fijnmazige randstandrail waardoor een IC stop richting Den Haag niet nodig is.
Reputatie 3
Over twee jaar gaan de IC's overigens weer in Zoetermeer stoppen. Overigens is dit niet vanwege de reizigersaantallen, maar vanwege het feit dat station Bleiswijk-Zoetermeer opent, en de dienstregeling hierdoor te krap is. De IC stopt dan maar een extra keer, en dat wordt dus Zoetermeer. Nog even wachten dus 😉
Reputatie 6
Badge
Ik durf te wedden dat de reizigersaantallen dan wel gaan stijgenaar naar een voor NS bevredigend niveau.
Reputatie 3
Absoluut, meer en/of snellere treinen betekent (tot op een bepaald niveau natuurlijk) meer reizigers. Hopelijk pakken dan ook meer mensen het OV, en zijn de treinen tegen die tijd wat verlengd om de extra reizigers op te vangen...
Late reactie misschien, maar een link naar deze topic stond vandaag toevallig op facebook.

Zullen we ook niet vergeten dat Harderwijk een van de drukste haltes is op het traject zwolle-utrecht? Als ik zie wat daar dagelijks aan forensen doorheen gaan is dat, in vergelijking met andere stations in het traject, echt veel. Meerderheid daarvan moet er in Amersfoort of Utrecht uit. Het zou zeker de verbinding met Amsterdam ook goed doen, aangezien je met een intercity veel eerder in Amersfoort bent.
Plus, zomers is er een overvloed aan toeristen voor het Dolfinarium en Walibi. Hoe vaak ik dan wel niet de klachten hoor van toeristen in kwestie dat de treinverbinding slecht is geregeld.

Ook qua bussen is Harderwijk een hub voor de omliggende streken, zeker de stadjes in de rand van Flevoland. (Zeewolde, Dronten, etc). Nunspeet, Hierden, Oldebroek, Elspeet en alle gehuchten die kant op zijn ook allemaal via Harderwijk per bus te bereiken. Dus we hebben het hier niet alleen over de bereikbaarheid van Harderwijk; maar ook de omliggende plaatsen.
Drukste station is natuurlijk relatief, het is op deze lijn inderdaad een van de drukste sprinterstations, maar qua aantal instappers zit het niet op het niveau van een intercitystop. Het aantal instappers komt overeen met stations als Zoetermeer en Geldermalsen: ook geen intercitystations. Natuurlijk kun je intercitystations vinden die minder instappers kennen, maar die bevinden zich voornamelijk op trajecten waar geen aparte sprinter rijdt omdat er daarvoor te weinig tussenstations zijn het station zich bijna aan het einde van de lijn bevind en de intercity's op alle tussengelegen stations stoppen.

Een trein een extra stop geven heeft nogal wat voeten in de aarde. Op de totale reistijd maakt zo'n intercitystop weinig uit, maar je vertrektijden schuiven allemaal op wat ervoor zorgt dat andere treinen ook moeten opschuiven, dat de keertijd op het eindpunt langer moet worden en dat overstappen mogelijk verloren gaan. Er is dus een hoge drempel om een station intercitystatus te geven, en het aantal reizigers van dit station is naar mijn idee niet hoog genoeg om over die drempel te kunnen stappen.
Kort maar krachtig: Als Harderwijk nu een Intercity station zou moeten worden, moet de hele dienstregeling opnieuw aangepast worden omdat op heel de lijn de overstappen vervallen. De voordelen voor een klein aantal reizigers, wegen helaas niet op tegen de grote groep die er baat bij heeft dat hij volgens deze dienstregeling rijdt met de overstappen en kortere rijtijd.
Erg jammer want daarom blijven velen forensen met de auto! Naar Amsterdam is 22 min wachten in Amersfoort omdat er hiervandaan geen intercity gaat! Te zot voor woorden!
Tsja, helaas kan een dienstregeling niet voor iedereen helemaal 100% optimaal zijn. Het is openbaar vervoer, voor de een heel gunstig de ander niet. Gelukkig leven we in een vrij land en kun je zelf de manier van transport bepalen 😉
Het probleem is niet zo zeer dat de intercity niet in Harderwijk stopt maar dat de aansluiting in Amersfoort zo beroerd is.
Reputatie 7
Vraag: Waarom heeft Dieren wel een intercitystop? Hier rijdt immers ook de Sprinter Zutphen - Nijmegen, het station ligt niet bijna op het eind van de lijn, de reizigersaantallen rechtvaardigen sec gezien geen IC en Dieren is veel kleiner qua inwonertal dan Harderwijk.
Reputatie 6
Badge
Eigenlijk verwachtte ik na Zoetermeer genoemd te hebben dat deze discussie terecht zou stoppen.

Zullen we anders de IC laten stoppen op Delft Zuid omdat daar een universiteit staat? Nee toch?
Reputatie 6
Badge +1
Omdat een stop in Dieren prima in de dienstregeling past en een stop in Harderwijk niet.
Vergeet verder niet dat in de tijd dat een deel van de intercity's nog sneltrein heette deze trein Zwolle-Roosendaal een sneltrein was en geen IC. Er werd ook in Elst gestopt.
Reputatie 7
Geachte meneer/mevrouw,

Zou Harderwijk alstublieft een Intercity station mogen worden?
Ik heb hieronder 9 argumenten verzameld waarom Harderwijk een intercitystatus verdient.

7) Binnenkort gaat in Harderwijk een nieuwe McDonalds open inclusief McCafé.


Er liggen in Nederland meerdere uit hun krachten gegroeide dorpen en kleine stadjes die wel een McDonalds hebben maar geen spoorwegstation. Moeten naar die dorpen en stadjes dan spoorwegen aangelegd worden en die plaatsen een Intercitystation krijgen?
Reputatie 7
Ja, echter dat beantwoordt de vraag niet helemaal. Nu zijn er geen sneltreinen meer. Elst heeft momenteel alleen nog de Sprinter. Wat het nut is van de nog bestaande IC-stop in Dieren ontgaat me. Omdat het kan doordat het in de dienstregeling past vind ik eigenlijk geen legitieme reden. Hoe dan ook, ik hoop voor Harderwijk dat in een volgende dienstregeling de Zwolse knoop wat losser komt te zitten en de IC mag gaan stoppen. Of dat er in Amersfoort een prima, snelle aansluiting ontstaat, want 22 minuten is erg triest.

Reageer