Harderwijk Intercity | NS Community
beantwoord

Harderwijk Intercity


Reputatie 1
Geachte meneer/mevrouw,

Zou Harderwijk alstublieft een Intercity station mogen worden?
Ik heb hieronder 9 argumenten verzameld waarom Harderwijk een Intercity status verdient.

1) In Harderwijk ligt het Dolfinarium.
2) Harderwijk is de verbinding naar Walibi World te Biddinghuizen te Flevoland.
3) Harderwijk heeft een Technasium.
Als u naar https://www.technasium.nl/ gaat, dan ziet u op die pagina een kaart. Als u op die kaart klikt, dan ziet u dat er slechts weinig plaatsen zijn die een Technasium hebben. Op de Centraal Spoorweg zijn dat Utrecht, Amersfoort, Harderwijk en Zwolle.
Dit toont aan dat Harderwijk best uniek is.

4) Van Zwolle naar Amersfoort zonder een tussenstop te maken is overdreven lang, het zou logisch zijn als de IC in Harderwijk een tussenstop maakt.

5) Harderwijk is "de hoofdstad" van Noord-West Veluwe. Vergeleken met Putten, Ermelo en Nunspeet is Harderwijk de grootste.

6) Harderwijk heeft onlangs een nieuw station gekregen.

7) Binnenkort gaat in Harderwijk een nieuwe McDonalds open inclusief McCafé.

😎 Harderwijk is de plaats waar de Centraal Spoorweg een hoek van bijna / ongeveer 90 graden maakt.

9) Harderwijk heeft drie afslagen op de snelweg A28, namelijk Harderwijk, Harderwijk-West en Harderwijk-Zuid.
Dit toont aan dat Harderwijk best wel een grote stad is.

De NS heeft in het verleden beargumenteerd dat 10000 reizigers uit Noord-Nederland benadeeld worden door Harderwijk een IC status te geven versus 4000 reizigers uit Harderwijk reistijd ingekort. Echter is het ook belangrijk om naar de tijdsduur te kijken. De reizigers uit Noord-Nederland worden hooguit 2 tot 3 minuten benadeeld, terwijl reizigers uit Harderwijk 15 minuten voordeel hebben.

Is het wellicht zo dat Harderwijk geen IC status heeft, omdat station Harderwijk slechts 2 perrons / sporen / rails heeft?
icon

Beste antwoord door Nick8 18 December 2016, 22:54

Bekijk origineel

107 reacties

Maken, daar waar toch al korte treinen ingezet worden, Sprinterdiensten niet meer personeel vrij bij een frequentieverlaging? Immers, het personeel is in zo'n sprinter veel langer onderweg..

Je kunt met jouw redenering nog meer personeel vrij maken door helemaal geen sprinters meer te laten rijden. Moeten de reizigers maar gaan fietsen. 

Je gaat volledig voorbij aan het feit dat uurdiensten voor gemeenten van 50.000-100.000 volkomen belachelijk is. En dat dat een veel belangrijker probleem is dan dat reizigers uit Harderwijk tien minuten langer onderweg zijn met een sprinter dan met een Intercity.

Reputatie 6

Maken, daar waar toch al korte treinen ingezet worden, Sprinterdiensten niet meer personeel vrij bij een frequentieverlaging? Immers, het personeel is in zo'n sprinter veel langer onderweg..

Je kunt met jouw redenering nog meer personeel vrij maken door helemaal geen sprinters meer te laten rijden. Moeten de reizigers maar gaan fietsen. 

Je gaat volledig voorbij aan het feit dat uurdiensten voor gemeenten van 50.000-100.000 volkomen belachelijk is. En dat dat een veel belangrijker probleem is dan dat reizigers uit Harderwijk tien minuten langer onderweg zijn met een sprinter dan met een Intercity.

Inwoneraantal is niet van belang. Het gaat om het aantal reizigers dat in- en uitstapt. Middelburg en Vlissingen hebben tezamen bijna 100.000 inwoners en hebben het afgelopen weken op de zaterdagen ook met een uurdienst moeten doen.

 

 

 

Inwoneraantal is niet van belang. Het gaat om het aantal reizigers dat in- en uitstapt. Middelburg en Vlissingen hebben tezamen bijna 100.000 inwoners en hebben het afgelopen weken op de zaterdagen ook met een uurdienst moeten doen.

In Zeeland was incidenteel, in Brabant wordt het permanent. Daarnaast was de frequentie van de sprinters Den Bosch-Nijmegen twee jaar geleden juist verhoogd vanwege de aanhoudende klachten over het massaal moeten staan in de weekenden.

Reputatie 7
Badge +3

Als Provincie Brabant zou ik volledig gaan inzetten op het aanbesteden van het Sprintervervoer. 

Die uitgeklede uurdiensten zijn een volkomen aanfluiting. Waarbij NS ook nog eens volledig voorbijgaat aan de chaos die wordt gecreëerd bij het overstappen op het aansluitende openbaar vervoer.

Reputatie 7

Die uitgeklede uurdiensten zijn een volkomen aanfluiting. Waarbij NS ook nog eens volledig voorbijgaat aan de chaos die wordt gecreëerd bij het overstappen op het aansluitende openbaar vervoer.

Dat laatste kan echt problematisch worden. In weekenden en avonden rijden veel bussen óók 1x per uur. Met flinke kans op lange overstaptijden trein-bus v.v. Dan rijden ze nog leger rond. 

Reputatie 7
Badge +2

Klopt ja, speelt bv. ook in Soest waar de aansluitende bus op de momenten met uurdienst in één richting op het verkeerde halfuur rijdt. Daar zit je ook nog eens met een lastig oplosbare situatie want die bus heeft z'n kering op zichzelf in Hilversum op die momenten, terwijl de trein vast zit aan zijn kering in Baarn. Even één richting een half uur schuiven is zo makkelijk dus nog niet.

Reputatie 3

Als Provincie Brabant zou ik volledig gaan inzetten op het aanbesteden van het Sprintervervoer. 

Die uitgeklede uurdiensten zijn een volkomen aanfluiting. Waarbij NS ook nog eens volledig voorbijgaat aan de chaos die wordt gecreëerd bij het overstappen op het aansluitende openbaar vervoer.

En welk probleem los je daarmee op ? Ook aanbestede diensten rijden momenteel met lagere frequentie. Er is eenmaal een tekort aan personeel. ( net als in zoveel sectoren )

Reputatie 3

Ik begrijp ook niet zo goed waarom Sprinterdiensten worden teruggebracht naar uurdiensten i.p.v. IC-diensten. Dan houd je in ieder geval de halfuursbediening van alle stations aan een lijn in stand.

Waarschijnlijk om zo weinig mogelijk mensen te treffen. In de sprinters zitten in het weekend nu eenmaal veel minder mensen in het weekend.

Reputatie 6

Ik begrijp ook niet zo goed waarom Sprinterdiensten worden teruggebracht naar uurdiensten i.p.v. IC-diensten. Dan houd je in ieder geval de halfuursbediening van alle stations aan een lijn in stand.

Waarschijnlijk om zo weinig mogelijk mensen te treffen. In de sprinters zitten in het weekend nu eenmaal veel minder mensen in het weekend.

wat daarbij vergeten wordt, en wat NS al jaren niet begrijpt: van een half uur naar een uur dienst gaan heeft een extreem veel grotere impact dan van een kwartier dienst naar een hakfuursdienst. qua aantal mensen heb je wellicht gelijk, qua "hoeveelheid pijn" lijkt het me waarschijnlijk een onjuiste keuze. Maargoed de laatste logische keuze bij NS is al bijna prehistorie onderhand. 

Als Provincie Brabant zou ik volledig gaan inzetten op het aanbesteden van het Sprintervervoer. 

Die uitgeklede uurdiensten zijn een volkomen aanfluiting. Waarbij NS ook nog eens volledig voorbijgaat aan de chaos die wordt gecreëerd bij het overstappen op het aansluitende openbaar vervoer.

En welk probleem los je daarmee op ? Ook aanbestede diensten rijden momenteel met lagere frequentie. Er is eenmaal een tekort aan personeel. ( net als in zoveel sectoren )

Ja, maar geen uurdiensten op hoofdlijnen. Een uurdienst Dordrecht-Den Bosch-Nijmegen is bijv. volslagen belachelijk. 

Daarnaast hebben de inkrimpingen in Brabant niets van doen met personeelstekorten maar zijn bedoeld als permanente bezuinigingen.

Reputatie 7
Badge +1

Daarnaast hebben de inkrimpingen in Brabant niets van doen met personeelstekorten maar zijn bedoeld als permanente bezuinigingen.

Heeft NS dat ergens gezegd? Of wat is je bron daarvoor?

Ik begrijp ook niet zo goed waarom Sprinterdiensten worden teruggebracht naar uurdiensten i.p.v. IC-diensten. Dan houd je in ieder geval de halfuursbediening van alle stations aan een lijn in stand.

Waarschijnlijk om zo weinig mogelijk mensen te treffen. In de sprinters zitten in het weekend nu eenmaal veel minder mensen in het weekend.

Dat is gewoon niet waar. De frequentie tussen Den Bosch en Nijmegen is enkele jaren geleden op zondag zelfs juist verhoogd na eindeloze klachten over de overvolle sprinters op zondag.

Het probleem op deze lijn is meer de slechte bezetting van de intercity's tussen Nijmegen en Roosendaal is het weekend omdat deze intercity's vooral door studenten worden gebruikt en die zijn er in het weekend niet. De inzet van dubbeldekkers is in het weekend totale overkill.

Daarnaast hebben de inkrimpingen in Brabant niets van doen met personeelstekorten maar zijn bedoeld als permanente bezuinigingen.

Heeft NS dat ergens gezegd? Of wat is je bron daarvoor?

NS wilde desgevraagd (aan de regionale pers) niet bevestigen dat de frequenties in de toekomst weer verhoogd worden. Dat moeten we t.z.t. nog eens gaan bekijken was de reactie, ofwel de mist handhaven tot de concessieverlenging binnen iis. 

NS speelt met het personeelstekort mijns inziens een vuil spelletje. Er worden gewoon inkrimpingen doorgevoerd onder het mom van overmacht vanwege personeelstekort. Hier wreekt zich dat de overheid in de concessievoorwaarden nauwelijks eisen aan het voorzieningenniveau heeft gesteld.

Badge +3

Met de MerwedeLingeLijn vanuit Dordrecht kom je een heel eind naar (bijna) Den Bosch 

Wat is het alternatief eigenlijk? Via Breda en Tilburg, ga je gang met NS,

Reputatie 7

Ik begrijp ook niet zo goed waarom Sprinterdiensten worden teruggebracht naar uurdiensten i.p.v. IC-diensten. Dan houd je in ieder geval de halfuursbediening van alle stations aan een lijn in stand.

Waarschijnlijk om zo weinig mogelijk mensen te treffen. In de sprinters zitten in het weekend nu eenmaal veel minder mensen in het weekend.

Het ligt er maar net aan welk sprintertraject in het land het is. Sommige sprinters zijn in het weekend beter bezet dan de intercity.

Dordrecht - Roosendaal is bijna leeg in het weekend, Breda - Nijmegen is vaak goed vol. 1x per uur is dan veel te weinig. 

Geachte meneer/mevrouw,

Zou Harderwijk alstublieft een Intercity station mogen worden?
Ik heb hieronder 9 argumenten verzameld waarom Harderwijk een Intercity status verdient.

1) In Harderwijk ligt het Dolfinarium.
2) Harderwijk is de verbinding naar Walibi World te Biddinghuizen te Flevoland.
3) Harderwijk heeft een Technasium.
Als u naar https://www.technasium.nl/ gaat, dan ziet u op die pagina een kaart. Als u op die kaart klikt, dan ziet u dat er slechts weinig plaatsen zijn die een Technasium hebben. Op de Centraal Spoorweg zijn dat Utrecht, Amersfoort, Harderwijk en Zwolle.
Dit toont aan dat Harderwijk best uniek is.

4) Van Zwolle naar Amersfoort zonder een tussenstop te maken is overdreven lang, het zou logisch zijn als de IC in Harderwijk een tussenstop maakt.

5) Harderwijk is "de hoofdstad" van Noord-West Veluwe. Vergeleken met Putten, Ermelo en Nunspeet is Harderwijk de grootste.

6) Harderwijk heeft onlangs een nieuw station gekregen.

7) Binnenkort gaat in Harderwijk een nieuwe McDonalds open inclusief McCafé.

😎 Harderwijk is de plaats waar de Centraal Spoorweg een hoek van bijna / ongeveer 90 graden maakt.

9) Harderwijk heeft drie afslagen op de snelweg A28, namelijk Harderwijk, Harderwijk-West en Harderwijk-Zuid.
Dit toont aan dat Harderwijk best wel een grote stad is.

De NS heeft in het verleden beargumenteerd dat 10000 reizigers uit Noord-Nederland benadeeld worden door Harderwijk een IC status te geven versus 4000 reizigers uit Harderwijk reistijd ingekort. Echter is het ook belangrijk om naar de tijdsduur te kijken. De reizigers uit Noord-Nederland worden hooguit 2 tot 3 minuten benadeeld, terwijl reizigers uit Harderwijk 15 minuten voordeel hebben.

Is het wellicht zo dat Harderwijk geen IC status heeft, omdat station Harderwijk slechts 2 perrons / sporen / rails heeft?

In de nacht stopt er een trein en als hij stopt is het maar 10 minuten verschil op de sprinter die er achter aan rijdt. maar dan stop de trein in de nacht ook bij Nijkerk. Sorry maar ik vind het onzinnig om daar een ic te zetten, mijn reden: Er rijden al zoveel treinen op het traject, er zijn veel aanrijdingen op de Veluwelijn en verder dan ontregel je volgens mij echt alles.

 

Die Mc Donalds reden vind ik persoonlijk geen reden voor een IC, gewoon onzin. Van het nieuwe station van Harderwijk is anders niks van te zien.

Het is volgens mij wellicht doordat er, maar 2 sporen ligt, want het is bijna iedere 10 minuten komt er een trein daar langs. Daarnaast zal het station zich daar dan beter op moeten voorbereiden met de bus tijden. 

Dan vind ik dat Nijkerk ook een stop moet hebben of leg een spoor naar Zeewolde neer. 

Nijkerk heeft de afslagen: 

  • Richting Barneveld/Voorthuizen
  • Richting A28 - Zwolle - Amersfoort
  • Richting Putten en Ermelo, eigenlijk een lange weg. 
  • richting knooppunt Hoevelaken 
  • Nijkerk-west
  • En richting Flevoland (Zeewolde en Almere o.a)
  • Richting Bunschoten-Spakenburg
Reputatie 1

Geachte meneer/mevrouw,

Zou Harderwijk alstublieft een Intercity station mogen worden?
Ik heb hieronder 9 argumenten verzameld waarom Harderwijk een Intercity status verdient.

1) In Harderwijk ligt het Dolfinarium.
2) Harderwijk is de verbinding naar Walibi World te Biddinghuizen te Flevoland.
3) Harderwijk heeft een Technasium.
Als u naar https://www.technasium.nl/ gaat, dan ziet u op die pagina een kaart. Als u op die kaart klikt, dan ziet u dat er slechts weinig plaatsen zijn die een Technasium hebben. Op de Centraal Spoorweg zijn dat Utrecht, Amersfoort, Harderwijk en Zwolle.
Dit toont aan dat Harderwijk best uniek is.

4) Van Zwolle naar Amersfoort zonder een tussenstop te maken is overdreven lang, het zou logisch zijn als de IC in Harderwijk een tussenstop maakt.

5) Harderwijk is "de hoofdstad" van Noord-West Veluwe. Vergeleken met Putten, Ermelo en Nunspeet is Harderwijk de grootste.

6) Harderwijk heeft onlangs een nieuw station gekregen.

7) Binnenkort gaat in Harderwijk een nieuwe McDonalds open inclusief McCafé.

😎 Harderwijk is de plaats waar de Centraal Spoorweg een hoek van bijna / ongeveer 90 graden maakt.

9) Harderwijk heeft drie afslagen op de snelweg A28, namelijk Harderwijk, Harderwijk-West en Harderwijk-Zuid.
Dit toont aan dat Harderwijk best wel een grote stad is.

De NS heeft in het verleden beargumenteerd dat 10000 reizigers uit Noord-Nederland benadeeld worden door Harderwijk een IC status te geven versus 4000 reizigers uit Harderwijk reistijd ingekort. Echter is het ook belangrijk om naar de tijdsduur te kijken. De reizigers uit Noord-Nederland worden hooguit 2 tot 3 minuten benadeeld, terwijl reizigers uit Harderwijk 15 minuten voordeel hebben.

Is het wellicht zo dat Harderwijk geen IC status heeft, omdat station Harderwijk slechts 2 perrons / sporen / rails heeft?

In de nacht stopt er een trein en als hij stopt is het maar 10 minuten verschil op de sprinter die er achter aan rijdt. maar dan stop de trein in de nacht ook bij Nijkerk. Sorry maar ik vind het onzinnig om daar een ic te zetten, mijn reden: Er rijden al zoveel treinen op het traject, er zijn veel aanrijdingen op de Veluwelijn en verder dan ontregel je volgens mij echt alles.

 

Die Mc Donalds reden vind ik persoonlijk geen reden voor een IC, gewoon onzin. Van het nieuwe station van Harderwijk is anders niks van te zien.

Het is volgens mij wellicht doordat er, maar 2 sporen ligt, want het is bijna iedere 10 minuten komt er een trein daar langs. Daarnaast zal het station zich daar dan beter op moeten voorbereiden met de bus tijden. 

Dan vind ik dat Nijkerk ook een stop moet hebben of leg een spoor naar Zeewolde neer. 

Nijkerk heeft de afslagen: 

  • Richting Barneveld/Voorthuizen
  • Richting A28 - Zwolle - Amersfoort
  • Richting Putten en Ermelo, eigenlijk een lange weg. 
  • richting knooppunt Hoevelaken 
  • Nijkerk-west
  • En richting Flevoland (Zeewolde en Almere o.a)
  • Richting Bunschoten-Spakenburg

Dit is dus onzin. Met de trein ben je vanaf Nijkerk in 13 minuten op het IC station  Amersfoort CS. Vanaf Harderwijk CS is dit  26 minuten minimaal. Met de auto is het 30 minuten vs. 20 minuten, maar wel 3 keer meer afstand. De snelwegen zijn  sws niet  relevant in dit leerstuk. Harderwijk heeft 3000 inwoners meer en het station staat naast een middelbare school ook.  Station Harderwijk staat uiteindelijk tussen 3 IC stations.

 

Als je mijn voorbeeld toepast op Utrecht, wordt het nog meer duidelijk waarom Harderwijk CS prioriteit heeft over Nijkerk. Harderwijk heeft ook 200 jongeren meer, die  tussen de 15 en 25  zijn. Vergeet ook niet dat een IC stop in Harderwijk, dorpelingen uit Hierden kunnen aantrekken. 

Badge +3

Als je mijn voorbeeld toepast op Utrecht, wordt het nog meer duidelijk waarom Harderwijk CS prioriteit heeft over Nijkerk. Harderwijk heeft ook 200 jongeren meer, die  tussen de 15 en 25  zijn. Vergeet ook niet dat een IC stop in Harderwijk, dorpelingen uit Hierden kunnen aantrekken. 

Wow, Hierden waar ligt dat dan? 🤣

Eerst maar al die ongelukkige dolfijnen weg uit Harderwijk (Dolfinarium einde verhaal in de huidige opzet)!

Daarna gaan we kijken wat er in Nijkerk te ruimen valt…

… waarom Harderwijk CS prioriteit heeft over Nijkerk

Tja zonder Harderwijk met alle attracties en busverbindingen en zo blijft over?

Reputatie 1

Als je mijn voorbeeld toepast op Utrecht, wordt het nog meer duidelijk waarom Harderwijk CS prioriteit heeft over Nijkerk. Harderwijk heeft ook 200 jongeren meer, die  tussen de 15 en 25  zijn. Vergeet ook niet dat een IC stop in Harderwijk, dorpelingen uit Hierden kunnen aantrekken. 

Wow, Hierden waar ligt dat dan? 🤣

Eerst maar al die ongelukkige dolfijnen weg uit Harderwijk (Dolfinarium einde verhaal in de huidige opzet)!

Daarna gaan we kijken wat er in Nijkerk te ruimen valt…

… waarom Harderwijk CS prioriteit heeft over Nijkerk

Tja zonder Harderwijk met alle attracties en busverbindingen en zo blijft over?

 

Badge +3

De stad heeft nog onbennute ruimte…

En joh! Behoud van traditionele ambachten en bedrijven

Waar is de hoefsmid voor mijn paard dan?

Nou ja beste NS, spring er maar volop in, we gaan daar gewoon stoppen natuurllijk! 🤣

Reputatie 7
Badge +4

Een intercity moet niet onnodig stoppen, dan haal je de snelheid weg. Men deed alles om de reistijd van het Westen naar het Noorden v.v.  te verkorten en dan een stop inlassen in Harderwijk? Het was niet nodig, het is niet nodig en het zal ook nergens voor nodig zijn. MacDonald ligt overigens niet in Harderwijk maar aan de weg naar de polder. Vanuit het dorp lastig bereikbaar. Zonde van de tijd en onnodige ergernis. Een intercity is bedoeld voor een snelle verbinding op langere afstand tussen belangrijke plaatsen. 

Haal het smerige bochtje bij Harderwijk maar uit de rails, ;-)

Dat de McDonalds aangehaald moet worden om Harderwijk een intercitystation te maken, geeft wel aan dat daar weinig reden toe is. 

De argumenten vlak hierboven zijn ook echt kolder. Dus omdat Harderwijk zoveel biedt, moet de toegang naar voorzieningen elders worden verbeterd? Een IC-station dient allereerst om bezoekers vanuit de hele regio naar de stad te vervoeren, niet om inwoners naar andere steden te laten reizen voor werk en school.

Harderwijk is niet meer dan een provinciestadje. Ik heb zowel een eindje ten noordoosten als ten zuiden gewoond en daarvandaan richtte niemand zich op Harderwijk. Zelfs in Putten, waar ik nu woon, gaat men in het verder weg gelegen Barneveld winkelen, niet in Harderwijk.

Reputatie 7

Waarom dan de vaste IC-stop in Steenwijk? Omdat dit dienstregelingstechnisch toevallig mogelijk is? Er rijdt ook 2x per uur een Sprinter. Steenwijk, ja ik ben er geweest, is wel aardig, maar een nog onbeduidender provinciestadje dan Harderwijk.

Als snelheid naar het noorden vergroten, in dit geval Leeuwarden, een argument is, moet je Steenwijk ook overslaan. Heerenveen misschien ook wel, dat heeft ook maar ca. 50.000 inwoners en wat is er daar te doen dat veel mensen trekt? Geen idee. Af en toe een schaatswedstrijd bij een station dat permanent gesloten is en oh ja, de Mc Donalds? 🫣

 

Reputatie 7
Badge +1

Waarom dan de vaste IC-stop in Steenwijk? Omdat dit dienstregelingstechnisch toevallig mogelijk is? Er rijdt ook 2x per uur een Sprinter. Een nog onbeduidender provinciestadje dan Harderwijk (dat Nederland tenminste kent van het Dolfinarium en enig toeristisch vertier rondom de binnenstad en bij de randmeren)

Als snelheid naar het noorden vergroten, in dit geval Leeuwarden, een argument is, moet je Steenwijk ook overslaan. Heerenveen misschien ook wel, dat heeft ook maar ca. 50.000 inwoners en wat is er daar te doen dat veel mensen trekt? Geen idee. Oh ja, de Mc Donalds? 🫣

 

Ik denk dat we op dit forum het vooral niet over moeten hebben, hoe we de dienstregeling voor groepen reizigers nog verder kunnen verschralen. Intercity naar Harderwijk lijkt mij ook niet noodzakelijk, maar laten we vooral geen discussies gaan voeren om van andere stations de intercity status te gaan opheffen. Het zou dan zomaar één van de eerste bijdragen kunnen worden die daadwerkelijk wordt uitgevoerd.

Waarom dan de vaste IC-stop in Steenwijk? Omdat dit dienstregelingstechnisch toevallig mogelijk is? 

Simpelweg omdat twee intercity's per uur tussen Zwolle en Leeuwarden niet kunnen bestaan van uitsluitend Leeuwarden en Heerenveen. En als je tussen Leeuwarden en Zwolle helemaal niet meer wil stoppen dan is wellicht eens per twee uur een intercity op de Friesche lijn wel voldoende.

Als je intercity's op minder stations wil laten stoppen betekent dat dat op een aantal trajecten een halfuurdienst financieel niet te handhaven is. Het compromis is nu om daar de sprinter wat af te romen met extra stops en dan met wat kortere sprinters te rijden.

Principes als bijv. we stoppen alleen in plaatsen van minimaal 100.000 inwoners klinken leuk maar betekenen dat er buiten de Randstad dan niet zoveel overblijft dat met redelijke frequenties rendabel te exploiteren is.

Reageer