beantwoord

Harderwijk Intercity

  • 18 December 2016
  • 90 reacties
  • 7464 Bekeken

Reputatie 1
Geachte meneer/mevrouw,

Zou Harderwijk alstublieft een Intercity station mogen worden?
Ik heb hieronder 9 argumenten verzameld waarom Harderwijk een Intercity status verdient.

1) In Harderwijk ligt het Dolfinarium.
2) Harderwijk is de verbinding naar Walibi World te Biddinghuizen te Flevoland.
3) Harderwijk heeft een Technasium.
Als u naar https://www.technasium.nl/ gaat, dan ziet u op die pagina een kaart. Als u op die kaart klikt, dan ziet u dat er slechts weinig plaatsen zijn die een Technasium hebben. Op de Centraal Spoorweg zijn dat Utrecht, Amersfoort, Harderwijk en Zwolle.
Dit toont aan dat Harderwijk best uniek is.

4) Van Zwolle naar Amersfoort zonder een tussenstop te maken is overdreven lang, het zou logisch zijn als de IC in Harderwijk een tussenstop maakt.

5) Harderwijk is "de hoofdstad" van Noord-West Veluwe. Vergeleken met Putten, Ermelo en Nunspeet is Harderwijk de grootste.

6) Harderwijk heeft onlangs een nieuw station gekregen.

7) Binnenkort gaat in Harderwijk een nieuwe McDonalds open inclusief McCafé.

😎 Harderwijk is de plaats waar de Centraal Spoorweg een hoek van bijna / ongeveer 90 graden maakt.

9) Harderwijk heeft drie afslagen op de snelweg A28, namelijk Harderwijk, Harderwijk-West en Harderwijk-Zuid.
Dit toont aan dat Harderwijk best wel een grote stad is.

De NS heeft in het verleden beargumenteerd dat 10000 reizigers uit Noord-Nederland benadeeld worden door Harderwijk een IC status te geven versus 4000 reizigers uit Harderwijk reistijd ingekort. Echter is het ook belangrijk om naar de tijdsduur te kijken. De reizigers uit Noord-Nederland worden hooguit 2 tot 3 minuten benadeeld, terwijl reizigers uit Harderwijk 15 minuten voordeel hebben.

Is het wellicht zo dat Harderwijk geen IC status heeft, omdat station Harderwijk slechts 2 perrons / sporen / rails heeft?
icon

Beste antwoord door Nick8 18 December 2016, 22:54

Bekijk origineel

90 reacties

Maken, daar waar toch al korte treinen ingezet worden, Sprinterdiensten niet meer personeel vrij bij een frequentieverlaging? Immers, het personeel is in zo'n sprinter veel langer onderweg..

Je kunt met jouw redenering nog meer personeel vrij maken door helemaal geen sprinters meer te laten rijden. Moeten de reizigers maar gaan fietsen. 

Je gaat volledig voorbij aan het feit dat uurdiensten voor gemeenten van 50.000-100.000 volkomen belachelijk is. En dat dat een veel belangrijker probleem is dan dat reizigers uit Harderwijk tien minuten langer onderweg zijn met een sprinter dan met een Intercity.

Reputatie 5

Maken, daar waar toch al korte treinen ingezet worden, Sprinterdiensten niet meer personeel vrij bij een frequentieverlaging? Immers, het personeel is in zo'n sprinter veel langer onderweg..

Je kunt met jouw redenering nog meer personeel vrij maken door helemaal geen sprinters meer te laten rijden. Moeten de reizigers maar gaan fietsen. 

Je gaat volledig voorbij aan het feit dat uurdiensten voor gemeenten van 50.000-100.000 volkomen belachelijk is. En dat dat een veel belangrijker probleem is dan dat reizigers uit Harderwijk tien minuten langer onderweg zijn met een sprinter dan met een Intercity.

Inwoneraantal is niet van belang. Het gaat om het aantal reizigers dat in- en uitstapt. Middelburg en Vlissingen hebben tezamen bijna 100.000 inwoners en hebben het afgelopen weken op de zaterdagen ook met een uurdienst moeten doen.

 

 

 

Inwoneraantal is niet van belang. Het gaat om het aantal reizigers dat in- en uitstapt. Middelburg en Vlissingen hebben tezamen bijna 100.000 inwoners en hebben het afgelopen weken op de zaterdagen ook met een uurdienst moeten doen.

In Zeeland was incidenteel, in Brabant wordt het permanent. Daarnaast was de frequentie van de sprinters Den Bosch-Nijmegen twee jaar geleden juist verhoogd vanwege de aanhoudende klachten over het massaal moeten staan in de weekenden.

Reputatie 7
Badge +3

Als Provincie Brabant zou ik volledig gaan inzetten op het aanbesteden van het Sprintervervoer. 

Die uitgeklede uurdiensten zijn een volkomen aanfluiting. Waarbij NS ook nog eens volledig voorbijgaat aan de chaos die wordt gecreëerd bij het overstappen op het aansluitende openbaar vervoer.

Reputatie 7

Die uitgeklede uurdiensten zijn een volkomen aanfluiting. Waarbij NS ook nog eens volledig voorbijgaat aan de chaos die wordt gecreëerd bij het overstappen op het aansluitende openbaar vervoer.

Dat laatste kan echt problematisch worden. In weekenden en avonden rijden veel bussen óók 1x per uur. Met flinke kans op lange overstaptijden trein-bus v.v. Dan rijden ze nog leger rond. 

Reputatie 7
Badge

Klopt ja, speelt bv. ook in Soest waar de aansluitende bus op de momenten met uurdienst in één richting op het verkeerde halfuur rijdt. Daar zit je ook nog eens met een lastig oplosbare situatie want die bus heeft z'n kering op zichzelf in Hilversum op die momenten, terwijl de trein vast zit aan zijn kering in Baarn. Even één richting een half uur schuiven is zo makkelijk dus nog niet.

Reputatie 3

Als Provincie Brabant zou ik volledig gaan inzetten op het aanbesteden van het Sprintervervoer. 

Die uitgeklede uurdiensten zijn een volkomen aanfluiting. Waarbij NS ook nog eens volledig voorbijgaat aan de chaos die wordt gecreëerd bij het overstappen op het aansluitende openbaar vervoer.

En welk probleem los je daarmee op ? Ook aanbestede diensten rijden momenteel met lagere frequentie. Er is eenmaal een tekort aan personeel. ( net als in zoveel sectoren )

Reputatie 3

Ik begrijp ook niet zo goed waarom Sprinterdiensten worden teruggebracht naar uurdiensten i.p.v. IC-diensten. Dan houd je in ieder geval de halfuursbediening van alle stations aan een lijn in stand.

Waarschijnlijk om zo weinig mogelijk mensen te treffen. In de sprinters zitten in het weekend nu eenmaal veel minder mensen in het weekend.

Reputatie 6

Ik begrijp ook niet zo goed waarom Sprinterdiensten worden teruggebracht naar uurdiensten i.p.v. IC-diensten. Dan houd je in ieder geval de halfuursbediening van alle stations aan een lijn in stand.

Waarschijnlijk om zo weinig mogelijk mensen te treffen. In de sprinters zitten in het weekend nu eenmaal veel minder mensen in het weekend.

wat daarbij vergeten wordt, en wat NS al jaren niet begrijpt: van een half uur naar een uur dienst gaan heeft een extreem veel grotere impact dan van een kwartier dienst naar een hakfuursdienst. qua aantal mensen heb je wellicht gelijk, qua "hoeveelheid pijn" lijkt het me waarschijnlijk een onjuiste keuze. Maargoed de laatste logische keuze bij NS is al bijna prehistorie onderhand. 

Als Provincie Brabant zou ik volledig gaan inzetten op het aanbesteden van het Sprintervervoer. 

Die uitgeklede uurdiensten zijn een volkomen aanfluiting. Waarbij NS ook nog eens volledig voorbijgaat aan de chaos die wordt gecreëerd bij het overstappen op het aansluitende openbaar vervoer.

En welk probleem los je daarmee op ? Ook aanbestede diensten rijden momenteel met lagere frequentie. Er is eenmaal een tekort aan personeel. ( net als in zoveel sectoren )

Ja, maar geen uurdiensten op hoofdlijnen. Een uurdienst Dordrecht-Den Bosch-Nijmegen is bijv. volslagen belachelijk. 

Daarnaast hebben de inkrimpingen in Brabant niets van doen met personeelstekorten maar zijn bedoeld als permanente bezuinigingen.

Reputatie 7
Badge

Daarnaast hebben de inkrimpingen in Brabant niets van doen met personeelstekorten maar zijn bedoeld als permanente bezuinigingen.

Heeft NS dat ergens gezegd? Of wat is je bron daarvoor?

Ik begrijp ook niet zo goed waarom Sprinterdiensten worden teruggebracht naar uurdiensten i.p.v. IC-diensten. Dan houd je in ieder geval de halfuursbediening van alle stations aan een lijn in stand.

Waarschijnlijk om zo weinig mogelijk mensen te treffen. In de sprinters zitten in het weekend nu eenmaal veel minder mensen in het weekend.

Dat is gewoon niet waar. De frequentie tussen Den Bosch en Nijmegen is enkele jaren geleden op zondag zelfs juist verhoogd na eindeloze klachten over de overvolle sprinters op zondag.

Het probleem op deze lijn is meer de slechte bezetting van de intercity's tussen Nijmegen en Roosendaal is het weekend omdat deze intercity's vooral door studenten worden gebruikt en die zijn er in het weekend niet. De inzet van dubbeldekkers is in het weekend totale overkill.

Daarnaast hebben de inkrimpingen in Brabant niets van doen met personeelstekorten maar zijn bedoeld als permanente bezuinigingen.

Heeft NS dat ergens gezegd? Of wat is je bron daarvoor?

NS wilde desgevraagd (aan de regionale pers) niet bevestigen dat de frequenties in de toekomst weer verhoogd worden. Dat moeten we t.z.t. nog eens gaan bekijken was de reactie, ofwel de mist handhaven tot de concessieverlenging binnen iis. 

NS speelt met het personeelstekort mijns inziens een vuil spelletje. Er worden gewoon inkrimpingen doorgevoerd onder het mom van overmacht vanwege personeelstekort. Hier wreekt zich dat de overheid in de concessievoorwaarden nauwelijks eisen aan het voorzieningenniveau heeft gesteld.

Badge +3

Met de MerwedeLingeLijn vanuit Dordrecht kom je een heel eind naar (bijna) Den Bosch 

Wat is het alternatief eigenlijk? Via Breda en Tilburg, ga je gang met NS,

Reputatie 7

Ik begrijp ook niet zo goed waarom Sprinterdiensten worden teruggebracht naar uurdiensten i.p.v. IC-diensten. Dan houd je in ieder geval de halfuursbediening van alle stations aan een lijn in stand.

Waarschijnlijk om zo weinig mogelijk mensen te treffen. In de sprinters zitten in het weekend nu eenmaal veel minder mensen in het weekend.

Het ligt er maar net aan welk sprintertraject in het land het is. Sommige sprinters zijn in het weekend beter bezet dan de intercity.

Dordrecht - Roosendaal is bijna leeg in het weekend, Breda - Nijmegen is vaak goed vol. 1x per uur is dan veel te weinig. 

Reageer