beantwoord

Harderwijk Intercity


  • Anonymous
  • 0 reacties
Geachte meneer/mevrouw,

Zou Harderwijk alstublieft een Intercity station mogen worden?
Ik heb hieronder 9 argumenten verzameld waarom Harderwijk een Intercity status verdient.

1) In Harderwijk ligt het Dolfinarium.
2) Harderwijk is de verbinding naar Walibi World te Biddinghuizen te Flevoland.
3) Harderwijk heeft een Technasium.
Als u naar https://www.technasium.nl/ gaat, dan ziet u op die pagina een kaart. Als u op die kaart klikt, dan ziet u dat er slechts weinig plaatsen zijn die een Technasium hebben. Op de Centraal Spoorweg zijn dat Utrecht, Amersfoort, Harderwijk en Zwolle.
Dit toont aan dat Harderwijk best uniek is.

4) Van Zwolle naar Amersfoort zonder een tussenstop te maken is overdreven lang, het zou logisch zijn als de IC in Harderwijk een tussenstop maakt.

5) Harderwijk is "de hoofdstad" van Noord-West Veluwe. Vergeleken met Putten, Ermelo en Nunspeet is Harderwijk de grootste.

6) Harderwijk heeft onlangs een nieuw station gekregen.

7) Binnenkort gaat in Harderwijk een nieuwe McDonalds open inclusief McCafé.

😎 Harderwijk is de plaats waar de Centraal Spoorweg een hoek van bijna / ongeveer 90 graden maakt.

9) Harderwijk heeft drie afslagen op de snelweg A28, namelijk Harderwijk, Harderwijk-West en Harderwijk-Zuid.
Dit toont aan dat Harderwijk best wel een grote stad is.

De NS heeft in het verleden beargumenteerd dat 10000 reizigers uit Noord-Nederland benadeeld worden door Harderwijk een IC status te geven versus 4000 reizigers uit Harderwijk reistijd ingekort. Echter is het ook belangrijk om naar de tijdsduur te kijken. De reizigers uit Noord-Nederland worden hooguit 2 tot 3 minuten benadeeld, terwijl reizigers uit Harderwijk 15 minuten voordeel hebben.

Is het wellicht zo dat Harderwijk geen IC status heeft, omdat station Harderwijk slechts 2 perrons / sporen / rails heeft?
icon

Beste antwoord door Nick8 18 December 2016, 22:54

Bekijk origineel

107 reacties

De gemeente Hoogeveen schijnt ook vaak aan NS gevraagd te hebben of de IC er kan stoppen. 

Dat schreeuwen ze al 20 jaar van de daken. Als laatste poging om Arriva-sneltreinen buiten de deur te houden (die zouden wel gaan stoppen in Hoogeveen) gaan er vanaf december op zondag meer sprinters rijden. De uurdiensten in de daluren waren altijd een van de argumenten van de gemeente waarom er intercity's moesten gaan stoppen.

Reputatie 7
Badge

De gemeente Hoogeveen schijnt ook vaak aan NS gevraagd te hebben of de IC er kan stoppen. 

Voor deze regio zou de lijn Groningen-Lelystad-Amsterdam een zegen zijn.

Maar ik ben bang dat Bommel dat niet  meer meemaakt.

Dat hangt er vanaf of Bommel in zijn eerste of in zijn tweede jeugd zit.

 

 

Vergelijk met de andere IC naar het noorden: Een intercity tussen Zwolle en Groningen kan vast wel bestaan (grotere reizigersstroom) en daarmee heeft bijvoorbeeld Hoogeveen dus in feite pech.

Dat klopt omdat Groningen als grote studentenstad een veelvoud aan reizigers trekt van wat Leeuwarden trekt. Zonder de Groningse universiteit zou Hoogeveen wel kans maken.

Reputatie 7
Badge +4

Bij de verbindingen in het Noorden moet je niet randstedelijk denken. Steenwijk en Heerenveen zijn belangrijke hubs, met veel aansluitende busverbindingen. De plaatsen zelf zijn niet zo groot als je randstedelijk denkt, maar voor de aansluiting op de treinen zijn ze voor grote delen van de bevolking van dit gebied zelfs op flinke afstand nog cruciaal. Het gebied heeft een totaal andere demografische structuur dan de Randstad en in die termen moet je de verklaring zoeken. De grootste plaats zonder station is overigens het Friese Drachten met een inwonertal rond de 45000. Voor deze regio zou de lijn Groningen-Lelystad-Amsterdam een zegen zijn.

Maar ik ben bang dat Bommel dat niet  meer meemaakt.

Reputatie 7

Nederland zit vol met plaatsen die eigenlijk te klein zijn voor de tafel maar te groot voor het servet. Ze zijn geen "echte" stad, maar ook weer geen typisch dorp. En alles ligt ook nog eens dicht bij elkaar natuurlijk. Iets heel anders dan je in veel andere landen ziet.

Reputatie 7

Waarom dan de vaste IC-stop in Steenwijk? Omdat dit dienstregelingstechnisch toevallig mogelijk is? 

Simpelweg omdat twee intercity's per uur tussen Zwolle en Leeuwarden niet kunnen bestaan van uitsluitend Leeuwarden en Heerenveen. 

Dat is een duidelijke en begrijpelijke reden. 

Steenwijk heeft daarmee dan dus geluk: door Leeuwarden een IC te moeten bieden, profiteert Steenwijk "noodzakelijkerwijs" mee.

Vergelijk met de andere IC naar het noorden: Een intercity tussen Zwolle en Groningen kan vast wel bestaan (grotere reizigersstroom) en daarmee heeft bijvoorbeeld Hoogeveen dus in feite pech.

Waarom dan de vaste IC-stop in Steenwijk? Omdat dit dienstregelingstechnisch toevallig mogelijk is? 

Simpelweg omdat twee intercity's per uur tussen Zwolle en Leeuwarden niet kunnen bestaan van uitsluitend Leeuwarden en Heerenveen. En als je tussen Leeuwarden en Zwolle helemaal niet meer wil stoppen dan is wellicht eens per twee uur een intercity op de Friesche lijn wel voldoende.

Als je intercity's op minder stations wil laten stoppen betekent dat dat op een aantal trajecten een halfuurdienst financieel niet te handhaven is. Het compromis is nu om daar de sprinter wat af te romen met extra stops en dan met wat kortere sprinters te rijden.

Principes als bijv. we stoppen alleen in plaatsen van minimaal 100.000 inwoners klinken leuk maar betekenen dat er buiten de Randstad dan niet zoveel overblijft dat met redelijke frequenties rendabel te exploiteren is.

Reputatie 7
Badge +1

Waarom dan de vaste IC-stop in Steenwijk? Omdat dit dienstregelingstechnisch toevallig mogelijk is? Er rijdt ook 2x per uur een Sprinter. Een nog onbeduidender provinciestadje dan Harderwijk (dat Nederland tenminste kent van het Dolfinarium en enig toeristisch vertier rondom de binnenstad en bij de randmeren)

Als snelheid naar het noorden vergroten, in dit geval Leeuwarden, een argument is, moet je Steenwijk ook overslaan. Heerenveen misschien ook wel, dat heeft ook maar ca. 50.000 inwoners en wat is er daar te doen dat veel mensen trekt? Geen idee. Oh ja, de Mc Donalds? 🫣

 

Ik denk dat we op dit forum het vooral niet over moeten hebben, hoe we de dienstregeling voor groepen reizigers nog verder kunnen verschralen. Intercity naar Harderwijk lijkt mij ook niet noodzakelijk, maar laten we vooral geen discussies gaan voeren om van andere stations de intercity status te gaan opheffen. Het zou dan zomaar één van de eerste bijdragen kunnen worden die daadwerkelijk wordt uitgevoerd.

Reputatie 7

Waarom dan de vaste IC-stop in Steenwijk? Omdat dit dienstregelingstechnisch toevallig mogelijk is? Er rijdt ook 2x per uur een Sprinter. Steenwijk, ja ik ben er geweest, is wel aardig, maar een nog onbeduidender provinciestadje dan Harderwijk.

Als snelheid naar het noorden vergroten, in dit geval Leeuwarden, een argument is, moet je Steenwijk ook overslaan. Heerenveen misschien ook wel, dat heeft ook maar ca. 50.000 inwoners en wat is er daar te doen dat veel mensen trekt? Geen idee. Af en toe een schaatswedstrijd bij een station dat permanent gesloten is en oh ja, de Mc Donalds? 🫣

 

Dat de McDonalds aangehaald moet worden om Harderwijk een intercitystation te maken, geeft wel aan dat daar weinig reden toe is. 

De argumenten vlak hierboven zijn ook echt kolder. Dus omdat Harderwijk zoveel biedt, moet de toegang naar voorzieningen elders worden verbeterd? Een IC-station dient allereerst om bezoekers vanuit de hele regio naar de stad te vervoeren, niet om inwoners naar andere steden te laten reizen voor werk en school.

Harderwijk is niet meer dan een provinciestadje. Ik heb zowel een eindje ten noordoosten als ten zuiden gewoond en daarvandaan richtte niemand zich op Harderwijk. Zelfs in Putten, waar ik nu woon, gaat men in het verder weg gelegen Barneveld winkelen, niet in Harderwijk.

Reputatie 7
Badge +4

Een intercity moet niet onnodig stoppen, dan haal je de snelheid weg. Men deed alles om de reistijd van het Westen naar het Noorden v.v.  te verkorten en dan een stop inlassen in Harderwijk? Het was niet nodig, het is niet nodig en het zal ook nergens voor nodig zijn. MacDonald ligt overigens niet in Harderwijk maar aan de weg naar de polder. Vanuit het dorp lastig bereikbaar. Zonde van de tijd en onnodige ergernis. Een intercity is bedoeld voor een snelle verbinding op langere afstand tussen belangrijke plaatsen. 

Haal het smerige bochtje bij Harderwijk maar uit de rails, ;-)

Badge +3

De stad heeft nog onbennute ruimte…

En joh! Behoud van traditionele ambachten en bedrijven

Waar is de hoefsmid voor mijn paard dan?

Nou ja beste NS, spring er maar volop in, we gaan daar gewoon stoppen natuurllijk! 🤣

Reputatie 1

Als je mijn voorbeeld toepast op Utrecht, wordt het nog meer duidelijk waarom Harderwijk CS prioriteit heeft over Nijkerk. Harderwijk heeft ook 200 jongeren meer, die  tussen de 15 en 25  zijn. Vergeet ook niet dat een IC stop in Harderwijk, dorpelingen uit Hierden kunnen aantrekken. 

Wow, Hierden waar ligt dat dan? 🤣

Eerst maar al die ongelukkige dolfijnen weg uit Harderwijk (Dolfinarium einde verhaal in de huidige opzet)!

Daarna gaan we kijken wat er in Nijkerk te ruimen valt…

… waarom Harderwijk CS prioriteit heeft over Nijkerk

Tja zonder Harderwijk met alle attracties en busverbindingen en zo blijft over?

 

Badge +3

Als je mijn voorbeeld toepast op Utrecht, wordt het nog meer duidelijk waarom Harderwijk CS prioriteit heeft over Nijkerk. Harderwijk heeft ook 200 jongeren meer, die  tussen de 15 en 25  zijn. Vergeet ook niet dat een IC stop in Harderwijk, dorpelingen uit Hierden kunnen aantrekken. 

Wow, Hierden waar ligt dat dan? 🤣

Eerst maar al die ongelukkige dolfijnen weg uit Harderwijk (Dolfinarium einde verhaal in de huidige opzet)!

Daarna gaan we kijken wat er in Nijkerk te ruimen valt…

… waarom Harderwijk CS prioriteit heeft over Nijkerk

Tja zonder Harderwijk met alle attracties en busverbindingen en zo blijft over?

Reputatie 1

Geachte meneer/mevrouw,

Zou Harderwijk alstublieft een Intercity station mogen worden?
Ik heb hieronder 9 argumenten verzameld waarom Harderwijk een Intercity status verdient.

1) In Harderwijk ligt het Dolfinarium.
2) Harderwijk is de verbinding naar Walibi World te Biddinghuizen te Flevoland.
3) Harderwijk heeft een Technasium.
Als u naar https://www.technasium.nl/ gaat, dan ziet u op die pagina een kaart. Als u op die kaart klikt, dan ziet u dat er slechts weinig plaatsen zijn die een Technasium hebben. Op de Centraal Spoorweg zijn dat Utrecht, Amersfoort, Harderwijk en Zwolle.
Dit toont aan dat Harderwijk best uniek is.

4) Van Zwolle naar Amersfoort zonder een tussenstop te maken is overdreven lang, het zou logisch zijn als de IC in Harderwijk een tussenstop maakt.

5) Harderwijk is "de hoofdstad" van Noord-West Veluwe. Vergeleken met Putten, Ermelo en Nunspeet is Harderwijk de grootste.

6) Harderwijk heeft onlangs een nieuw station gekregen.

7) Binnenkort gaat in Harderwijk een nieuwe McDonalds open inclusief McCafé.

😎 Harderwijk is de plaats waar de Centraal Spoorweg een hoek van bijna / ongeveer 90 graden maakt.

9) Harderwijk heeft drie afslagen op de snelweg A28, namelijk Harderwijk, Harderwijk-West en Harderwijk-Zuid.
Dit toont aan dat Harderwijk best wel een grote stad is.

De NS heeft in het verleden beargumenteerd dat 10000 reizigers uit Noord-Nederland benadeeld worden door Harderwijk een IC status te geven versus 4000 reizigers uit Harderwijk reistijd ingekort. Echter is het ook belangrijk om naar de tijdsduur te kijken. De reizigers uit Noord-Nederland worden hooguit 2 tot 3 minuten benadeeld, terwijl reizigers uit Harderwijk 15 minuten voordeel hebben.

Is het wellicht zo dat Harderwijk geen IC status heeft, omdat station Harderwijk slechts 2 perrons / sporen / rails heeft?

In de nacht stopt er een trein en als hij stopt is het maar 10 minuten verschil op de sprinter die er achter aan rijdt. maar dan stop de trein in de nacht ook bij Nijkerk. Sorry maar ik vind het onzinnig om daar een ic te zetten, mijn reden: Er rijden al zoveel treinen op het traject, er zijn veel aanrijdingen op de Veluwelijn en verder dan ontregel je volgens mij echt alles.

 

Die Mc Donalds reden vind ik persoonlijk geen reden voor een IC, gewoon onzin. Van het nieuwe station van Harderwijk is anders niks van te zien.

Het is volgens mij wellicht doordat er, maar 2 sporen ligt, want het is bijna iedere 10 minuten komt er een trein daar langs. Daarnaast zal het station zich daar dan beter op moeten voorbereiden met de bus tijden. 

Dan vind ik dat Nijkerk ook een stop moet hebben of leg een spoor naar Zeewolde neer. 

Nijkerk heeft de afslagen: 

  • Richting Barneveld/Voorthuizen
  • Richting A28 - Zwolle - Amersfoort
  • Richting Putten en Ermelo, eigenlijk een lange weg. 
  • richting knooppunt Hoevelaken 
  • Nijkerk-west
  • En richting Flevoland (Zeewolde en Almere o.a)
  • Richting Bunschoten-Spakenburg

Dit is dus onzin. Met de trein ben je vanaf Nijkerk in 13 minuten op het IC station  Amersfoort CS. Vanaf Harderwijk CS is dit  26 minuten minimaal. Met de auto is het 30 minuten vs. 20 minuten, maar wel 3 keer meer afstand. De snelwegen zijn  sws niet  relevant in dit leerstuk. Harderwijk heeft 3000 inwoners meer en het station staat naast een middelbare school ook.  Station Harderwijk staat uiteindelijk tussen 3 IC stations.

 

Als je mijn voorbeeld toepast op Utrecht, wordt het nog meer duidelijk waarom Harderwijk CS prioriteit heeft over Nijkerk. Harderwijk heeft ook 200 jongeren meer, die  tussen de 15 en 25  zijn. Vergeet ook niet dat een IC stop in Harderwijk, dorpelingen uit Hierden kunnen aantrekken. 

Geachte meneer/mevrouw,

Zou Harderwijk alstublieft een Intercity station mogen worden?
Ik heb hieronder 9 argumenten verzameld waarom Harderwijk een Intercity status verdient.

1) In Harderwijk ligt het Dolfinarium.
2) Harderwijk is de verbinding naar Walibi World te Biddinghuizen te Flevoland.
3) Harderwijk heeft een Technasium.
Als u naar https://www.technasium.nl/ gaat, dan ziet u op die pagina een kaart. Als u op die kaart klikt, dan ziet u dat er slechts weinig plaatsen zijn die een Technasium hebben. Op de Centraal Spoorweg zijn dat Utrecht, Amersfoort, Harderwijk en Zwolle.
Dit toont aan dat Harderwijk best uniek is.

4) Van Zwolle naar Amersfoort zonder een tussenstop te maken is overdreven lang, het zou logisch zijn als de IC in Harderwijk een tussenstop maakt.

5) Harderwijk is "de hoofdstad" van Noord-West Veluwe. Vergeleken met Putten, Ermelo en Nunspeet is Harderwijk de grootste.

6) Harderwijk heeft onlangs een nieuw station gekregen.

7) Binnenkort gaat in Harderwijk een nieuwe McDonalds open inclusief McCafé.

😎 Harderwijk is de plaats waar de Centraal Spoorweg een hoek van bijna / ongeveer 90 graden maakt.

9) Harderwijk heeft drie afslagen op de snelweg A28, namelijk Harderwijk, Harderwijk-West en Harderwijk-Zuid.
Dit toont aan dat Harderwijk best wel een grote stad is.

De NS heeft in het verleden beargumenteerd dat 10000 reizigers uit Noord-Nederland benadeeld worden door Harderwijk een IC status te geven versus 4000 reizigers uit Harderwijk reistijd ingekort. Echter is het ook belangrijk om naar de tijdsduur te kijken. De reizigers uit Noord-Nederland worden hooguit 2 tot 3 minuten benadeeld, terwijl reizigers uit Harderwijk 15 minuten voordeel hebben.

Is het wellicht zo dat Harderwijk geen IC status heeft, omdat station Harderwijk slechts 2 perrons / sporen / rails heeft?

In de nacht stopt er een trein en als hij stopt is het maar 10 minuten verschil op de sprinter die er achter aan rijdt. maar dan stop de trein in de nacht ook bij Nijkerk. Sorry maar ik vind het onzinnig om daar een ic te zetten, mijn reden: Er rijden al zoveel treinen op het traject, er zijn veel aanrijdingen op de Veluwelijn en verder dan ontregel je volgens mij echt alles.

 

Die Mc Donalds reden vind ik persoonlijk geen reden voor een IC, gewoon onzin. Van het nieuwe station van Harderwijk is anders niks van te zien.

Het is volgens mij wellicht doordat er, maar 2 sporen ligt, want het is bijna iedere 10 minuten komt er een trein daar langs. Daarnaast zal het station zich daar dan beter op moeten voorbereiden met de bus tijden. 

Dan vind ik dat Nijkerk ook een stop moet hebben of leg een spoor naar Zeewolde neer. 

Nijkerk heeft de afslagen: 

  • Richting Barneveld/Voorthuizen
  • Richting A28 - Zwolle - Amersfoort
  • Richting Putten en Ermelo, eigenlijk een lange weg. 
  • richting knooppunt Hoevelaken 
  • Nijkerk-west
  • En richting Flevoland (Zeewolde en Almere o.a)
  • Richting Bunschoten-Spakenburg
Reputatie 7

Ik begrijp ook niet zo goed waarom Sprinterdiensten worden teruggebracht naar uurdiensten i.p.v. IC-diensten. Dan houd je in ieder geval de halfuursbediening van alle stations aan een lijn in stand.

Waarschijnlijk om zo weinig mogelijk mensen te treffen. In de sprinters zitten in het weekend nu eenmaal veel minder mensen in het weekend.

Het ligt er maar net aan welk sprintertraject in het land het is. Sommige sprinters zijn in het weekend beter bezet dan de intercity.

Dordrecht - Roosendaal is bijna leeg in het weekend, Breda - Nijmegen is vaak goed vol. 1x per uur is dan veel te weinig. 

Badge +3

Met de MerwedeLingeLijn vanuit Dordrecht kom je een heel eind naar (bijna) Den Bosch 

Wat is het alternatief eigenlijk? Via Breda en Tilburg, ga je gang met NS,

Daarnaast hebben de inkrimpingen in Brabant niets van doen met personeelstekorten maar zijn bedoeld als permanente bezuinigingen.

Heeft NS dat ergens gezegd? Of wat is je bron daarvoor?

NS wilde desgevraagd (aan de regionale pers) niet bevestigen dat de frequenties in de toekomst weer verhoogd worden. Dat moeten we t.z.t. nog eens gaan bekijken was de reactie, ofwel de mist handhaven tot de concessieverlenging binnen iis. 

NS speelt met het personeelstekort mijns inziens een vuil spelletje. Er worden gewoon inkrimpingen doorgevoerd onder het mom van overmacht vanwege personeelstekort. Hier wreekt zich dat de overheid in de concessievoorwaarden nauwelijks eisen aan het voorzieningenniveau heeft gesteld.

Ik begrijp ook niet zo goed waarom Sprinterdiensten worden teruggebracht naar uurdiensten i.p.v. IC-diensten. Dan houd je in ieder geval de halfuursbediening van alle stations aan een lijn in stand.

Waarschijnlijk om zo weinig mogelijk mensen te treffen. In de sprinters zitten in het weekend nu eenmaal veel minder mensen in het weekend.

Dat is gewoon niet waar. De frequentie tussen Den Bosch en Nijmegen is enkele jaren geleden op zondag zelfs juist verhoogd na eindeloze klachten over de overvolle sprinters op zondag.

Het probleem op deze lijn is meer de slechte bezetting van de intercity's tussen Nijmegen en Roosendaal is het weekend omdat deze intercity's vooral door studenten worden gebruikt en die zijn er in het weekend niet. De inzet van dubbeldekkers is in het weekend totale overkill.

Reputatie 7
Badge +1

Daarnaast hebben de inkrimpingen in Brabant niets van doen met personeelstekorten maar zijn bedoeld als permanente bezuinigingen.

Heeft NS dat ergens gezegd? Of wat is je bron daarvoor?

Als Provincie Brabant zou ik volledig gaan inzetten op het aanbesteden van het Sprintervervoer. 

Die uitgeklede uurdiensten zijn een volkomen aanfluiting. Waarbij NS ook nog eens volledig voorbijgaat aan de chaos die wordt gecreëerd bij het overstappen op het aansluitende openbaar vervoer.

En welk probleem los je daarmee op ? Ook aanbestede diensten rijden momenteel met lagere frequentie. Er is eenmaal een tekort aan personeel. ( net als in zoveel sectoren )

Ja, maar geen uurdiensten op hoofdlijnen. Een uurdienst Dordrecht-Den Bosch-Nijmegen is bijv. volslagen belachelijk. 

Daarnaast hebben de inkrimpingen in Brabant niets van doen met personeelstekorten maar zijn bedoeld als permanente bezuinigingen.

Reputatie 6

Ik begrijp ook niet zo goed waarom Sprinterdiensten worden teruggebracht naar uurdiensten i.p.v. IC-diensten. Dan houd je in ieder geval de halfuursbediening van alle stations aan een lijn in stand.

Waarschijnlijk om zo weinig mogelijk mensen te treffen. In de sprinters zitten in het weekend nu eenmaal veel minder mensen in het weekend.

wat daarbij vergeten wordt, en wat NS al jaren niet begrijpt: van een half uur naar een uur dienst gaan heeft een extreem veel grotere impact dan van een kwartier dienst naar een hakfuursdienst. qua aantal mensen heb je wellicht gelijk, qua "hoeveelheid pijn" lijkt het me waarschijnlijk een onjuiste keuze. Maargoed de laatste logische keuze bij NS is al bijna prehistorie onderhand. 

Reputatie 3

Ik begrijp ook niet zo goed waarom Sprinterdiensten worden teruggebracht naar uurdiensten i.p.v. IC-diensten. Dan houd je in ieder geval de halfuursbediening van alle stations aan een lijn in stand.

Waarschijnlijk om zo weinig mogelijk mensen te treffen. In de sprinters zitten in het weekend nu eenmaal veel minder mensen in het weekend.

Reageer