beantwoord

Heeft de NS concrete plannen om de problemen omtrent de hogesnelheidslijn op te lossen of te verminderen?

• 17 februari 2020
  • 13 reacties
  • 350 Bekeken

Aangezien ik elke dag van Breda naar Amsterdam reis met de hogesnelheidslijn, kom ik vaak problemen tegen. Omdat ik niet elke dag kan kampen met vertraging en uitval van treinen, vraag ik mij af of dit traject betrouwbaarder zal worden komend jaar. Mijn vraag is dus wat de NS gaat doen aan deze veelvoorkomende problemen. 

icon

Beste antwoord door Sneltram 17 februari 2020, 18:27

De afgelopen weken is het inderdaad niet best. De vraag is of het NS aan te rekenen valt. Vorig jaar stond er om de haverklap een trein stil met softwareproblemen. Nu lijkt dat goeddeels voorbij.

De laatste paar dagen gooit de wind roet in het eten. Als het hard waait, moeten de treinen op de HSL langzaam rijden of de lijn gaat helemaal dicht. Dat is een ontwerpfout (of noem het een politieke keuze bij de aanleg). Gelukkig komen er dit jaar windschermen als ik de geruchten mag geloven. In hoeverre dat helpt, moeten we maar zien.

De twee weken daarvoor was een spoor buiten dienst bij Rotterdam. ProRail heeft er nog een artikel aangewijd: https://www.prorail.nl/nieuws/spoedreparatie-willemsspoortunnel-afgerond. In de weken daarvoor nog meer ellende zoals een defect spoor tussen Rotterdam en Schiphol en bij Schiphol zelf. Ook daarvan diverse artikelen op de website van ProRail en op RijdenDeTreinen.nl.

Kortom, het gaat beroerd, maar ik denk dat NS er dit keer niet de schuld aan heeft. Het is gewoon pech.

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 5
Badge

De afgelopen weken is het inderdaad niet best. De vraag is of het NS aan te rekenen valt. Vorig jaar stond er om de haverklap een trein stil met softwareproblemen. Nu lijkt dat goeddeels voorbij.

De laatste paar dagen gooit de wind roet in het eten. Als het hard waait, moeten de treinen op de HSL langzaam rijden of de lijn gaat helemaal dicht. Dat is een ontwerpfout (of noem het een politieke keuze bij de aanleg). Gelukkig komen er dit jaar windschermen als ik de geruchten mag geloven. In hoeverre dat helpt, moeten we maar zien.

De twee weken daarvoor was een spoor buiten dienst bij Rotterdam. ProRail heeft er nog een artikel aangewijd: https://www.prorail.nl/nieuws/spoedreparatie-willemsspoortunnel-afgerond. In de weken daarvoor nog meer ellende zoals een defect spoor tussen Rotterdam en Schiphol en bij Schiphol zelf. Ook daarvan diverse artikelen op de website van ProRail en op RijdenDeTreinen.nl.

Kortom, het gaat beroerd, maar ik denk dat NS er dit keer niet de schuld aan heeft. Het is gewoon pech.

Dit is inderdaad een gedeelte van de oorzaak. Helaas zijn er ook nog steeds zeer regelmatig defecte treinen, zoals je kan zien op www.rijdendertreinen.nl .

Reputatie 5
Badge

Zeker, maar het valt in het niet bij vorig jaar en bij de ellende van de infra. Die tunnel bij Rotterdam heeft er bijna twee weken uitgelegen. Ik heb gelukkig nog niet meegemaakt dat een trein twee weken gestrand was. =D

Reputatie 7
Badge +3

En zo'n defecte trein hoeft niet altijd een NS ICD te zijn, kan net zo goed een Thalys zijn. 

Badge

En zo'n defecte trein hoeft niet altijd een NS ICD te zijn, kan net zo goed een Thalys zijn. 

of Eurostar ;)

Maar er ligt wel focus op het verbeteren van de betrouwbaarheid en punctualiteit op de HSL alleen wordt deze lijn erg geplaagd door (verkeerde) keuzes die in het verleden gemaakt zijn bij de aanleg en de kwetsbaarheid van het traject doordat het maar 2 sporig is.

Problemen met de infra is in de meeste gevallen niet iets waar de NS wat aan kan doen.

Inmiddels zijn er andere treinen besteld voor de HSL en starten de proefritten van de 1e trein volgens mij al binnenkort.  Maar @Julian is hiervan veel beter op de hoogte.

Reputatie 7
Badge +3

Haha, ja een Eurostar kan ook, maar daar had ik nu net even geen voorbeeld van. Je Amsterdamse collega had nou net vanmorgen een Twitter draadje over een defecte Thalys. :grin:

Reputatie 7

Het juiste antwoord is nog niet bij naam benoemd: de nieuwe treinen. Die moeten er over een jaar zijn, en vanwege betere soft- en hardware een stuk betrouwbaarder worden. Ook gaan ze een stuk harder en zijn ze voorzien van het laatste in gimmicks en comfort.

Reputatie 6

of Eurostar ;)

Maar er ligt wel focus op het verbeteren van de betrouwbaarheid en punctualiteit op de HSL alleen wordt deze lijn erg geplaagd door (verkeerde) keuzes die in het verleden gemaakt zijn bij de aanleg en de kwetsbaarheid van het traject doordat het maar 2 sporig is.

Problemen met de infra is in de meeste gevallen niet iets waar de NS wat aan kan doen.

Inmiddels zijn er andere treinen besteld voor de HSL en starten de proefritten van de 1e trein volgens mij al binnenkort.  Maar @Julian is hiervan veel beter op de hoogte.

Het is natuurlijk wél NS die een krankzinnig hoog bod deed om op deze, volgens NS verkeerd aangelegde, lijn te kunnen rijden. Het gevolg was het Fyra drama en het gevolg daarvan, maken we vrijwel dagelijks mee. Ook vandaag weer.

En ja… er zijn beloftes gedaan. Met een tweede locomotief zouden de problemen met defecte (gestrande) treinen tot het verleden behoren. Het resultaat is een doorslaand succes? Nee, want de H(ardnekkinge) S(toringslijn) L(ijn) is verkeerd aangelegd.

Vervolgens kwam uit de hoge hoed (of goocheldoos) een nieuw plan. Bij problemen op de HSL zou de Intercity Den Haag - Rotterdam - Breda - Eindhoven niet meer geschrapt worden maar tussen Rotterdam en Breda omgeleid worden via Dordrecht, net als vroeger… Een succes? Nee, bij het lanceren van deze maatregel is iemand vergeten, dat het spoor ‘vol’ is…

Het wachten is nu op de veelbelovende nieuwe treinen, maar voordat alle meuk vervangen is, dat duurt nog wel even. En of het nieuwe materieel vrij is van ‘kinderziektes’ en zonder problemen over het verkeerd aangelegde spoor kunnen scheuren? De tijd zal het leren.

@Bertus 

Even off topic, maar ik moest ff hard lachen om de beschrijving van de hsl, Hardnekkige Storings Lijn. Ik had hem nog niet eerder gehoord 🤣.

Reputatie 7

Gaan die nieuwe treinen straks ook harder? Straks in 15 minuten van Breda in Rotterdam en binnen 40 minuten Breda- Schiphol? Dan is de lijn zijn naam waardig. Nu beslist nog niet. De NS-treinen rijden er net zo snel of langzaam als op het reguliere spoor. In feite heeft het tot nu toe weinig met hoge snelheid te maken. Ik tref altijd nog wel reizigers die denken supersnel over het spoor te gaan suizen maar dan enigzins teleurgesteld zijn als ze bemerken dat de tijdwinst alleen zit in het kortere, meer directe traject. 

Badge +3

Van Eindhoven via Breda (afgedwongen stop en keren want anders mocht het nieuwe station er niet komen?) naar Antwerpen/Brussel is leuk omdat je anders via Roosendaal of Maastricht zou moeten, of met een snellere en goedkopere Flixbus?

Schrap Breda en Zaventem en daar is je winst, maar goed dan zeggen de Belgen (min of meer terecht) dat je dan ook niet op de nationale luchthaven Schiphol mag stoppen.

De politiek wil trouwens graag snel van Den Haag naar Brussel, maar ja dat kan maar een paar keer per dag (Den Haag ligt simpelweg niet aan de HSL beste politici!) En over Berlijn… nou ja dat geneuzel dus, eerst maar vanaf het oosten naar Amersfoort of zo en dan lekker snel voorbij ergens waar je eigenljk vandaan kwam of zo?

Maar goed, over 10 jaar ligt Schiphol toch ergens in de Noordzee, en/of is Lelystad het nieuwe of tweede Schiphol (met supersnelle verbindingen vanuit Amsterdam) en mogen ze verder in de polder klagen of zo. 

Reputatie 7

Gaan die nieuwe treinen straks ook harder? .

200 km/u, ICD gaat nu 160 km/u en een IC 140 km/u.

Vooral op langere stukken zonder stops zul je tijdwinst wel merken.

De snelheid op de snelweg wordt binnenkort 100km/u het grootste deel van de dag. Dus dat scheelt ook nog ;)

Reputatie 7

Met de nieuwe treinen wordt de reistijd tussen Amsterdam en Breda 5 minuten sneller. Probleem is het zeer langzame spoor tussen Amsterdam Centraal en Schiphol, en het slecht ontworpen traject tussen Rotterdam en Breda waar er maar over een kort stukje daadwerkelijk op hoge snelheid wordt gereden. Van het eerste hebben ook de Thalys en de Eurostar last. In 2023 gaat in ieder geval de reguliere intercity daar geen last meer van hebben.

Reageer