Helmond - Breda prinsenbeek KLAGEN

Reputatie 2
Ik kan er niets anders van maken. Sinds de nieuwe dienstregeling is dit traject fors slechter geworden. Volgens de dienstregeling is het 4 keer ipv 2 keer overstappen en 30 minuten per dag extra reistijd. Dat is niet ideaal, maar dat is nog te overzien. Het probleem is dat sinds 11 dec de aansluiting in de ochtend op station Eindhoven op de tocht staat. De trein is chronisch 1 a 2 minuten te laat waardoor het iedere ochtend aansluiting stress is. Gemiddeld mis ik de aansluiting 2 keer per week.

Sinds afgelopen maandag (3 april) is de dienstregeling veranderd. Voor de mensen uit Den Haag (richting Eindhoven) is de overstap in Breda komen te vervallen. Voor mij betekend dat de trein niet meer staat te wachten in Breda. Een direct gevolg is dat ook de terugreis gevoelig is geworden voor vertraging. Die angst is deze week meteen werkelijkheid geworden. 3 van de 3 dagen is het al mis gegaan.

Het aantal vertraging sinds 11 dec is ruim al meer dan heel 2016. Boven op de extra reistijd en het extra overstappen heb ik 4 tot 5 keer zoveel vertraging. Gaat de NS hier nog iets aan doen?

This topic has been closed for comments

51 reacties

Reputatie 7
Zelfde hier. Regelmatig van Etten-Leur naar Breda- Prinsenbeek. Voorheen 4 min overstap, nu 27 min. Sprinters zijn veelal sluitpost, want minder reizigers, alle aandacht lijkt te gaan naar de IC's naar de 5 grootste steden.
Ik reis regelmatig van Helmond naar Dordrecht. Tot december vorig jaar nestelde ik me in Helmond heerlijk met een boek in de trein, en iets meer dan een uurtje later stapte ik uit in Dordrecht.

Tegenwoordig maar liefst TWEE keer overstappen, mijn reis duurt veel en veel langer en de reis is door al dat overstappen om de haverklap er ook niet echt prettiger op geworden. Pure bagger.
Reputatie 7
Badge +3
@Pejeka
Ik ga vaak can Den Bosch naar Venlo en dat is nu juist veel handiger geworden.
Reputatie 2
Ik reis regelmatig van Helmond naar Dordrecht. Tot december vorig jaar nestelde ik me in Helmond heerlijk met een boek in de trein, en iets meer dan een uurtje later stapte ik uit in Dordrecht.

Tegenwoordig maar liefst TWEE keer overstappen, mijn reis duurt veel en veel langer en de reis is door al dat overstappen om de haverklap er ook niet echt prettiger op geworden. Pure bagger.

Bij mij precies hetzelfde. Het is niet zozeer de extra overstap en de extra reistijd....het het het enorme aantal vertragingen. Juist omdat de intercity van en naar Venlo als laatste aankomt en als eerste vertrekt in Eindhoven. Het stuk dat van en naar Heerlen gaat heeft het zelfde probleem, als is die in de ochtend altijd eerder binnen en in de avond altijd later weg!

Ik zou graag zien dat de intercity direct door rijdt naar Venlo, en dat het stuk Venlo-Eindhoven (richting Schiphol) komt te vervallen. De overstap van en naar Den Bosch richting Venlo is nooit kritisch, simpelweg omdat er 4 intercity's per uur rijden.

Of laat 4 intercity's per uur rijden richting den Haag.
Reputatie 7
Badge +3
Dat laatste gaat dus niet gebeuren. Eind dit jaar gaat de Heerlense trein naar Enkhuizen rijden en die uit Venlo wordt dan de verbinding van Eindhoven naar Schiphol.
Reputatie 2
Dat laatste gaat dus niet gebeuren. Eind dit jaar gaat de Heerlense trein naar Enkhuizen rijden en die uit Venlo wordt dan de verbinding van Eindhoven naar Schiphol.

Dus? Wat ik voorstel is dat ze de trein die nu vanuit Venlo naar Schiphol rijdt dan start in Eindhoven. De enige consequentie is dat mensen die vanuit Venlo naar Den Bosch moeten dat die weer over moeten stappen. In de ochtend is dat geen probleem, omdat de trein richting den Bosch 7 minuten later vertrekt dan dat de Trein vanuit Venlo aankomt. In de avond komen er 4 intercity's per uur binnen, in het slechtste geval sta je 15 minuten te wachten.

Ik snap dat mensen vanuit Venlo naar den Bosch heel blij zijn met een overstap minder en daardoor wat minuten winst. Voor mij is de reistijd gemiddeld met bijna een uur per dag toegenomen. De pijn is niet eerlijk verdeeld. Weken zoals deze kosten me bijna 7 uur extra reistijd t.o.v. voor 11 dec.
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem is dat er maar heel weinig mensen van Helmond naar Dordrecht gaan en NS daar dus ook niet op gaat plannen.
Reputatie 2
Het probleem is dat er maar heel weinig mensen van Helmond naar Dordrecht gaan en NS daar dus ook niet op gaat plannen.

Als dat het argument is: er zijn maar weinig mensen dus dan mag de kwaliteit van het product wel flink lager....dan mag de prijs ook flink lager.
Reputatie 7
Badge +3
Je kunt niet alles goed op elkaar laten aansluiten en dan kies je dus voor de grote aantallen reizigers. Zakelijk gezien lijkt me dat niet onlogisch.
Reputatie 7
Nee je kan niet alles goed laten aansluiten. Maar je kan wel zorgen, als je wil, dat in een goede nationale dienstregeling overstappen max. 15 minuten zijn, ipv 25-30 minuten, zodat je geen achterlichten weg ziet rijden.
Hallo ApeX, welkom op het NS Serviceforum.

Wat vervelend dat de nieuwe dienstregeling voor jou niet gunstig uitpakt. Je geeft aan dat het knelpunt voornamelijk de aansluiting op station Eindhoven betreft. En de verandering die sinds 3 april is ingegaan. Ik ga je opmerkingen hierover intern doorgeven. Bedankt voor je feedback.

Er gaan misschien ook maar heel weinig mensen van Leiden naar Den Haag LvNOI, of vanaf Den Bosch naar Boxtel. Maar dat is geen reden om die verbinding dan maar op te heffen of te verslechteren.

Mijn punt is gewoon dat ik het belachelijk vind dat een al tientallen jaren rendabele verbinding als Venlo-Den Haag nu opeens is opgeofferd aan het falen van de Fyra. En dat ik daardoor in plaats van een goede rechtstreekse verbinding te hebben, nu opeens maar liefst TWEE keer moet overstappen en veel langer onderweg ben.

En dat jij dan vanuit Den Bosch even korter onderweg bent, of minder hoeft over te stappen: fijn voor je en gefeliciteerd. Maar daar schiet ik niks mee op, of wel?
Reputatie 2

Er gaan misschien ook maar heel weinig mensen van Leiden naar Den Haag LvNOI, of vanaf Den Bosch naar Boxtel. Maar dat is geen reden om die verbinding dan maar op te heffen of te verslechteren.

Mijn punt is gewoon dat ik het belachelijk vind dat een al tientallen jaren rendabele verbinding als Venlo-Den Haag nu opeens is opgeofferd aan het falen van de Fyra. En dat ik daardoor in plaats van een goede rechtstreekse verbinding te hebben, nu opeens maar liefst TWEE keer moet overstappen en veel langer onderweg ben.

En dat jij dan vanuit Den Bosch even korter onderweg bent, of minder hoeft over te stappen: fijn voor je en gefeliciteerd. Maar daar schiet ik niks mee op, of wel?

Het is een zichzelf versterkend effect, ik sta op het punt de NS voorgoed in de ban te doen. Gister was het alweer raak, voor de zoveelste keer. Dit keer was er een aanrijding met een persoon, daar kan de NS niets aan doen. Maar dan ben je eenmaal in Tilburg...en wat denk je... TREIN KAPOT...

En dan te bedenken dat ik 2 jaar geleden in Helmond ben gaan wonen juist vanwege de goede verbinding naar mijn werk. Ik voel me echt een idioot.
Reputatie 2
Ver van je werk wonen is niet erg handig, zo blijkt nu.
Met hoogfrequente verbinding Eindhoven - Den Bosch is de noodzaak om rechtstreeks van Venlo naar Den Bosch te reizen, minder groot dan van Venlo naar Eindhoven - Tilburg en verder. Daar rijden zoals hier eerder aangegeven minder treinen per uur.

@ApeX een alternatief voor Helmond naar Breda Prinsenbeek is:

www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Helmond&vertrektype=treinstation&aankomst=Breda-Prinsenbeek&aankomsttype=treinstation&via=Helmond Brandevoort&viatype=treinstation&tijd=2017-04-10T09:00&type=aankomst

stoptrein van Helmond naar Eindhoven
overstappen op Intercity naar Tilburg
in Tilburg overstappen op sprinter naar Dordrecht
uitstappen bij station Breda Prinsenbeek

Aan de NS, zou er een rechtstreekse sprinter kunnen rijden van Venlo naar Tilburg met aansluting op de
sprinter Den Bosch - Dordrecht?
Of kan de sprinter van Den Bosch naar Dordrecht niet omreizen via station Boxtel. Dan is Boxtel weer zoals meer dan honderd jaar geleden OV-knooppunt.
http://www.muboboxtel.nl/CMS/wp-content/uploads/basistekst-27-def-20140125-DE-SPOORWEGEN-IN-BOXTEL-1865-2000.pdf
Reputatie 2

@ApeX een alternatief voor Helmond naar Breda Prinsenbeek is:

www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Helmond&vertrektype=treinstation&aankomst=Breda-Prinsenbeek&aankomsttype=treinstation&via=Helmond Brandevoort&viatype=treinstation&tijd=2017-04-10T09:00&type=aankomst

Dit is uiteraard geen alternatief. Dan ben je iedere dag nog eens 30 minuten langer onderweg. t.o.v. voor 11 dec is dat een uur per dag extra. Als ik gewoon iedere dag een aansluiting mis dan kost me dat ook 30 minuten per dag extra, en dan krijg ik ten minste 8 euro per dag terug. Links om of rechtsom, de tijd ben ik toch kwijt. Ik kan er in iedergeval voor zorgen dat de NS me geld terug geeft.
Reputatie 2
Vorige week was een absolute top week! Van de 4 dagen slechts 1 keer vertraging. Bravo. Deze week lijkt echter een weekje to worden om het gemiddelde goed hoog te houden. Dag 1 en het is alweer 2 keer raak.
Reputatie 7
Dat is jammer om te lezen ApeX. Laat ons weten wat dag 3 en 4 met zich meebrengt, dan gaan we hier nog even naar kijken.
Zat vandaag nog eens te kijken hoe lang een reis Rotterdam CS naar Heeze duurt in vergelijking met breda-Prinsenbeek naar Heeze(ongeveer 55km dichter bij Heeze). Nu vanaf Prinsenbeek 1.33u, vanaf Rotterdam 1.36; scheelt 3 minuten(!!!!). Echt bizar
Reputatie 2
Zat vandaag nog eens te kijken hoe lang een reis Rotterdam CS naar Heeze duurt in vergelijking met breda-Prinsenbeek naar Heeze(ongeveer 55km dichter bij Heeze). Nu vanaf Prinsenbeek 1.33u, vanaf Rotterdam 1.36; scheelt 3 minuten(!!!!). Echt bizar

Tja, wat moet je er mee? De NS doet er toch niets mee. Ik weet wel dat ik, zodra ik ga verhuizen, een plek kies waar ik niet meer afhankelijk ben van de NS.

Vandaag stond er een artikel in de krant over hoe goed het wel niet gaat met de nieuwe dienstregeling. Steeds meer mensen optijd, meer kans op een zitplaats.

Ik ontkom er dan niet aan om even mijn situatie met de "statestiek" te vergelijking.

In de ochtend 100% kans op een staanplaats. Zelfs al rijden de trein 100% optijd, dan is de reistijd nogsteeds een half uur per dag langer dan het was. Dat is het equivalent van 5 vertragingen in de week. Het aantal vertragingen is enorm toegenomen.

Dat gezegd hebbende. Deze week is tot nu toe nog zonder problemen....de eerste keer sinds 11 dec.
Reputatie 6
Badge
lispeltuut wat een ellende, ik voel met je mee. Dordrecht - Breda duurt nu ook 13 minuten langer dan Rotterdam CS - Breda. Ik had daar een topic over geopend.
Reputatie 7
Badge

Vandaag stond er een artikel in de krant over hoe goed het wel niet gaat met de nieuwe dienstregeling. Steeds meer mensen optijd, meer kans op een zitplaats.

Maar dat is ook wel zo, tenminste dat geld voor de meeste lijnen. Maar toevallig jouw traject is helaas minder.
Reputatie 6
Badge
Het is inderdaad slechter en slechter geworden op dit traject. En dat zal ook zo blijven met het verdwijnen van de IC Venlo - Den Haag. Ik zou zeggen wen maar aan deze theoretische tijdwinst, ook al krijg je in de praktijk vrijwel nooit die tijdwinst.
Reputatie 2
Het is inderdaad slechter en slechter geworden op dit traject. En dat zal ook zo blijven met het verdwijnen van de IC Venlo - Den Haag. Ik zou zeggen wen maar aan deze theoretische tijdwinst, ook al krijg je in de praktijk vrijwel nooit die tijdwinst.

Dat is voor de mensen die na doorreizen naar den Haag. Sinds de nieuwe dienstregeling is dit de dagelijkste praktijk
1. Iedere ochtend staan richting Eindhoven
2. Bijna iedere ochtend staat de aansluiting op de tocht
3. Sinds de laatste wijziging in de dienstregeling (ergens in april) is ook de aansluiting op de terugweg (in Eindhoven) moeilijker geworden.
4. Aantal vertragingen is met, bijna, een factor 4 toegenomen.

Als je dan in de trein zit, voor de zoveelste keer met vertraging, en de conducteur roept weer dood leuk om dat we "precies optijd" zijn vertrokken en dat we "precies volgens dienstregeling" aankomen. Dan zak je de moed wel eens in de schoenen.

Vandaag is het weer gezeik zoals we dat kennen. De trein uit Venlo is 2 minuutjes te laat en komt binnen op spoor 6. Op spoor 5 staat de kapotte intercity van een half uur eerder. De overstap is dus verplaatst naar spoor 4. Dat is gewoon niet haalbaar. Nooit.

Waarom heeft de NS van die rommel aangeschaft? Ze doen lijken alsof het nieuwe treinen zijn, maar als je ziet hoevaak ze stuk zijn dan heb ik het vermoeden dat het gewoon oude rommel is.

Ik ga mijn jaarkaart maar omzetten in een traject kaart. Met de baas praten over andere werktijden, andere baan zoeken of verhuizen. Bewust dicht bij het station wonen doe ik nooit meer. Reizen met de NS is een soort vorm van zelfkastijding.
Reputatie 7
Badge +3
Het ICD materieel is 35 jaar oud. Doordat NS van de tweede kamer zelf moet opdraaien voor het Fyra/HSL-debacle is er domweg geen geld voor nieuwe treinen. En Arriva om hulp vragen vindt NS beneden zijn waardigheid.
Reputatie 2
Het ICD materieel is 35 jaar oud. Doordat NS van de tweede kamer zelf moet opdraaien voor het Fyra/HSL-debacle is er domweg geen geld voor nieuwe treinen. En Arriva om hulp vragen vindt NS beneden zijn waardigheid.

Volgens mij zit ik, strict genomen niet in de ICD, maar in iets anders. Maakt in de praktijk niet uit, het blijft oude rommel.