Herstel stoptrein (nu Sprinter genaamd) Eindhoven - Utrecht; Vught - Zaltbommel nu 1/2 wachttijd

• 5 december 2016
  • 10 reacties
  • 287 Bekeken

Reputatie 2
In het schooljaar 1994/1995 reed er nog een stoptrein van Utrecht naar Eindhoven. Misschien kan die weer hersteld worden. Zie ook treintabellen 12a en 12b.
Nu duurt de reis volgens de NS-reisplanner op dinsdag 13 december van Vught naar Zaltbommel liefst een halfuur, waarvan zeker een kwartier overstaptijd om het positief te formuleren.
Vught Station 12.05
Den Bosch Station 12.10

Den Bosch Station 12.26 Sprinter naar Den Haag
Zaltbommel 12.34

En de volgende opmerking, die ik hierbij wil maken is, dat ik nergens de sprinter van Den Bosch naar Den Haag in de tabellen nergens kan terug vinden. Of het zou om een spooktrein moeten gaan. Gekeken naar de tabellen 7, 9, 12 en 18.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Er rijden geen sprinters zonder overstappen tussen Utrecht en Eindhoven en ook niet van Den Bosch naar Den Haag. Dat laatste ligt ook niet erg voor de hand. Wel naar Utrecht, ik neem aan dat u dat bedoelt.

Voor de door u genoemde verbinding zult u in Den Bosch moeten overstappen. De wachttijd is inderdaad lang, maar geen half uur.

In de nieuwe dienstregeling, die geldt vanaf 11 december, komt ook geen rechtstreekste sprinter van Utrecht naar Eindhoven voor.
Reputatie 2
[quote=Thom]Er rijden geen sprinters zonder overstappen tussen Utrecht en Eindhoven en ook niet van Den Bosch naar Den Haag. Dat laatste ligt ook niet erg voor de hand. Wel naar Utrecht, ik neem aan dat u dat bedoelt.
Doe even de check op de NS-planner en je zult het zien.
Reputatie 7
Badge +3
@Thom
De hele problematiek met alle erbarmelijke aansluitingen in Den Bosch is juist het gevolg van het feit dat de sprinter Den Bosch -Utrecht perse moet doorrijden naar Den Haag.
Reputatie 6
Badge +1
De sprinter Den Bosch-Utrecht rijdt fysiek door naar Den Haag Centraal. Er zijn echter twee treinnummers: de 6900-serie en de 7800-serie. Die beide series vindt u in verschillende tabellen van de dienstregeling terug.
Reputatie 7
Badge +3
U gaat wel ver terug in de tijd met het schooljaar 1994/1995. Dienstregelingen en routes veranderen nu eenmaal.

Tot 2010 reed er bv jaren lang een stoptrein van Leiden naar Dordrecht (de 5000 serie). Die gaat nu van Den Haag Centraal naar Breda en in de nieuwe diensregeling naar Dordrecht. Zo zou ik ook graag die oude stoptrein wel weer terug willen hebben ipv van nu 1 of 2 keer over te stappen op mijn traject De Vink – Delft Zuid. Maar dat zal denk ik niet meer gebeuren.
Reputatie 2
U gaat wel ver terug in de tijd met het schooljaar 1994/1995. Dienstregelingen en routes veranderen nu eenmaal.

Tot 2010 reed er bv jaren lang een stoptrein van Leiden naar Dordrecht (de 5000 serie). Die gaat nu van Den Haag Centraal naar Breda en in de nieuwe diensregeling naar Dordrecht. Zo zou ik ook graag die oude stoptrein wel weer terug willen hebben ipv van nu 1 of 2 keer over te stappen op mijn traject De Vink – Delft Zuid. Maar dat zal denk ik niet meer gebeuren.

Soms waren de zaken in het verleden goed. En is elke verandering zeker nog geen verbetering. En inderdaad schooljaar 1994/1995 is heel wat jaartjes geleden.
Reputatie 7
Badge +4
@Tamzin en @VKeuzereiziger: Grappig, je hebt gelijk dat het fysiek wel zo blijkt te zijn tussen Den Bosch en Den Haag. Tussen Utrecht en Eindhoven kun je niet blijven zitten, dus voor TS klopt het wel wat haar aansluiting betreft vanaf Vught, want ze moet overstappen.

Wel leuk om te weten. De treinnummers heb ik gelaten voor wat ze waren. ;-)

Terzijde: Ik heb het ooit gehad dat mijn trein door werkzaamheden niet verder dan Utrecht zou gaan maar het bleek dat jij doorging naar Maastricht. Ik heb op die manier Gouda-Roermond kunnen reizen, zonder over te stappen. Die verbinding zal er in het normale patroon wel nooit komen. Den Haag-Maastricht zou dan via de Brabantse stedenring gaan.
Het is helaas niet mogelijk op alle verbindingen rechtstreekse treinen te laten rijden, maar het zou naar mijn idee wel het uitgangspunt moeten zijn dat treinen zo veel mogelijk doorrijden over de grote stations heen om te voorkomen dat de trein op de relatief korte afstanden zeer lange reistijden kent. De NS lijkt zich vooral te richten op langeafstandsreizigers, terwijl de grote meerderheid van de Nederlanders helemaal niet het halve land doorkruist onderweg maar zijn werk. En voor wie op zijn woon-werkverkeer traject zo'n geknipte stoptrein tegenkomt kan beter met de auto gaan dan met de trein, want je reistijd neemt flink toe op die manier.

De ideale situatie hier is een knooppuntendienstregeling, waarbij op de grote stations de sprinters allemaal om :26/:56 aankomen en de intercity's om :28/:58, en vervolgens de intercity's weer om :02/:32 en de sprinters om :04/:34 vertrekken. Zo kunnen reizigers in beide richtingen overstappen tussen alle aanwezige treinen, 4 minuten van IC op IC, 6 minuten van IC op SPR en 8 minuten van SPR op SPR. Helaas is dit makkelijker gezegd dan gedaan, want de rijtijden tussen de knopen moeten precies uitkomen, en tot we steden fysiek kunt verplaatsen is de enige oplossing hiervoor de dienstregeling kunstmatig sneller of trager maken door stations op te heffen of juist te sluiten en treinen sneller of juist langzamer te maken.
Reputatie 2
De sprinter Den Bosch-Utrecht rijdt fysiek door naar Den Haag Centraal. Er zijn echter twee treinnummers: de 6900-serie en de 7800-serie. Die beide series vindt u in verschillende tabellen van de dienstregeling terug.
Heel vroeger toen het officiële spoorboekje van de NS nog bestond, stond er nog bij enkele tabellen een rode verbindingslijn getekend. Ik ben eventjes vergeten, wat die rode verbindingslijn ook al weer betekende.
Ik mis trouwens de gekleurde lijnen op beide spoorkaarten. Of waren de viltstiften op??
Reputatie 3
Een rode lijn betekende overstappen (en dan een mooie overstap meestal), een blauwe lijn betekende dezelfde trein. Helaas is de allure van de oude spoorboekjes verdwenen. Reclame voor de Holland Verzekering, Willem II Sigaren en de Hotelplan Expres zie je nu niet meer

Reageer