beantwoord

Het “resetten” van IC Direct treinen in 2019

Reputatie 1
Sinds 2011 maak ik gebruik van Fyra/IC direct. Er zijn altijd problemen geweest met de locomotief. Deze moet dan gereset worden waarna we soms de weg kunnen vervolgen.
Groot was dan ook mijn blijdschap toen ik dit bericht las:

https://www.ad.nl/rotterdam/mogelijk-tot-kerst-extra-vertraging-intercity-direct-door-softwarefout~a4355ff0/

Nu heb ik de eerste twee reizen in de spits in het nieuwe jaar er op zitten maar weer met forse vertraging door software problemen.

ik zou graag willen weten wat er aan de hand is en of er concrete verbeteringen zullen plaats vinden op korte termijn.
icon

Beste antwoord door Julian 10 januari 2019, 09:50

De softwareupdate is doorgevoerd, maar dat is het aanpakken van één specifiek probleem. Helaas is daarmee niet in één keer de HSL storingsvrij.
De ICNG zal vanaf eind 2020 stapsgewijs instromen. Vanaf eind 2021 moeten alle ICD treinen met ICNG rijden.

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Er lijken me twee mogelijkheden te zijn: of de softwareaanpassing is nog steeds niet doorgevoerd of de softwareaanpassing helpt niet. Bombardier worstelt overigens al jaren met software dus ik ben sceptisch dat het snel beter zal worden.
Reputatie 2
Gaan de IC Direct-stammen met dit tempo ooit nog normaal functioneren? De nieuwe treinen moeten over 2 jaar rijdende zijn en dan gaan de huidige er overal behalve in de IC Brussel gelijk uit toch?
Reputatie 4
Helaas verwacht ik niet dat die treinen gelijk 100% van de dienstregeling overnemen in 2020. Dit zal waarschijnlijk stapsgewijs gebeuren.
Reputatie 7
Badge +2
@MJL
Ik denk eerlijk gezegd niet dat er nog een oplossing komt. Bombardier zal er verder weinig tijd in willen steken om de softwareproblemen op te lossen wetende dat deze locomotieven over een paar jaar niet meer nodig zijn en dan de gewone goederendienst in gaan. Bombardier is gezien zijn zeer slechte software reputatie gewoon een verkeerde keuze geweest.
Reputatie 1
Tamzin schreef:

@MJL
Ik denk eerlijk gezegd niet dat er nog een oplossing komt. Bombardier zal er nog maar weinig tijd in willen steken om de softwareproblemen op te lossen wetende dat deze locomotieven over twee jaar niet meer nodig zijn en dan de gewone goederendienst in gaan. Bombardier is gezien zijn zeer slechte software reputatie gewoon een verkeerde keuze geweest.

Heb jij hier een onderbouwing voor? Waaruit blijkt dat Bombardier een slechte reputatie heeft? Als dit zo is en NS weet dit, gaat de NS de komende jaren een nieuw hi speed debacle tegemoet, want het lijkt me van levensbelang dat de huidige treinen perfect functioneren voor de nieuwe treinen langzaam ingevoerd worden.
De softwareupdate is doorgevoerd, maar dat is het aanpakken van één specifiek probleem. Helaas is daarmee niet in één keer de HSL storingsvrij.
De ICNG zal vanaf eind 2020 stapsgewijs instromen. Vanaf eind 2021 moeten alle ICD treinen met ICNG rijden.
Reputatie 1
Julian schreef:

Dank voor je reactie. Fijn om een machinist hier tegen te komen. Dit zal voor jullie vast ook ongelofelijk frustrerend zijn
Reputatie 2
bosschebol schreef:

Heb jij hier een onderbouwing voor? Waaruit blijkt dat Bombardier een slechte reputatie heeft?

Het enige wat ik hier aan toe kan voegen als leek is dat de problematische Hoekse Lijn nu flinke vertraging oploopt omdat ze er met metro's van Bombardier proberen te rijden 😉
Reputatie 7
Badge +2
bosschebol schreef:

Heb jij hier een onderbouwing voor? Waaruit blijkt dat Bombardier een slechte reputatie heeft? Als dit zo is en NS weet dit, gaat de NS de komende jaren een nieuw hi speed debacle tegemoet, want het lijkt me van levensbelang dat de huidige treinen perfect functioneren voor de nieuwe treinen langzaam ingevoerd worden.

Zo maar even wat software problemen bij Bombardier:

- SLT, kon de eerste twee jaar niet ingezet worden door software problemen.
- IC2 van DB, drie jaar vertraagd voornamelijk door software problemen.
- Hoekselijn, al twee jaar vertraging omdat Bombardier de software voor de beveiligng niet op orde krijgt
- Uithoflijn, software voor de beveiliging veel te laat.en nog steeds niet op orde
- Twindexx (DB en SBB) zelfs na jaren nog steeds slechts gebrekkig inzetbaar door software problemen
- Crossrail (Tfl), opening recent uitgesteld vanwege software problemen bij de treinstellen

Moet ik nog doorgaan met het opsommen van software problemen bij Bombardier?

Het enige goede nieuws is dat de nieuwe IC's straks van Alstom komen.

Reageer