hey misschien een idee voor de vriezende wissels

• 9 February 2021
  • 4 reacties
  • 96 Bekeken

Een kabel door de rails, dan wordt je spoor warm en heb je de bovenlijding niet nodig. Maak wel een grens tussen 2 railsstukken want dan kan je die uitzetten als daar gewerkt moet worden en niet het hele trijnspoor stilzet 

g.r wilco

p.s je hoeft me niet sirieis te nemen ik ben nog best jong (11) en van mn ouders mag ik dit opsturen

4 reacties

Leuk idee @Wilcos, maar het heeft wel wat nadelen:

• Je moet best wel wat warmte opwekken om alle rails vorstvrij te krijgen. Alleen de wissels hebben last van vorst, de rails niet. Je zou eens moeten uitrekenen hoeveel meter rails er ligt in Nederland, en dat vermenigvuldigen met de stroomkosten per meter. Waar moet al die stroom vandaan komen en wie gaat dat betalen?
  • Met warmteontwikkeling in de kabel, krijgt je spanningsval die evenredig is met de afstand. Dus op korte afstand van de stroomtoevoer is de elektrische spanning veel hoger dan verder weg. Dit vergt grote aanpassingen aan de motor van de trein.
  • Zonder bovenleiding moet je de trein ombouwen tot een soort metro met stroomafnemers beneden i.p.v. op het dak.
  • Deze erg dure oplossing is gemiddeld maar een paar dagen per jaar nodig.

Het elektrisch verwarmen van wissels is op zich een heel goed idee, maar dan gewoon met een elektrisch element in de wissel. De kabel voor de stroomvoorziening ligt er al.

Badge

En om een kabel warm te laten worden moet er wel stroom doorheen gaan en dus moet de kabel belast gaan worden door iets wat weerstand geeft.

En als je een beetje verdiept in de materie zou je ook kunnen leren dat we een bovenleiding hebben die zelfs bevriest in de winter en waarbij we dus de rijp van de bovenleiding afschrapen met de stroomafnemers.  Die bovenleiding staat onder spanning maar wordt dus niet warm omdat er geen stroom loopt als er geen trein rijdt.  En gezien de trein maar kort in een bovenleiding sectie rijdt krijgt deze ook geen tijd om warm te worden want dan moet je langdurig de kabel flink belasten.

Goedemorgen Wilcos en welkom bij de NS Community!

Bedankt voor het meedenken en wat leuk dat je er zo jong al mee bezig bent! Zoals je in de reacties van Martin7182 en Jeroen kunt lezen is de oplossing helaas niet zo eenvoudig, er spelen veel dingen mee. Maar supertof dat je meedenkt aan een oplossing! :)

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het mooi dat iemand van 11 jaar nadenkt over hoe de wisselproblemen opgelost kunnen worden. Daar kunnen volwassenen een voorbeeld aan nemen. 

Dankjewel @Wilcos voor jouw bijdrage.

Reageer