Hoe krijgen we de trein goedkoper?

• 7 oktober 2019
  • 48 reacties
  • 1320 Bekeken

Toon eerste bericht

48 reacties

Reputatie 4
De overheid heeft ook meegewerkt aan het opdrijven van de prijzen door bijvoorbeeld de "veiling" van het HSL-netwerk. NS heeft toen om de concurrentie buiten de deur te houden extreem veel geld geboden.

Daarna is nog het fyra-debacle geweest wat veel geld gekost heeft. Deze kosten worden langzamerhand teruggehaald door de kaartjes steeds duurder te maken. Ik vond via google nog bijgaand volkskrantartikel uit 1999.

https://www.volkskrant.nl/economie/onrust-in-ns-top-na-besluit-tot-veiling-van-hsl~bdc21578/

Het begin van het stukje is overigens wel "leuk".

Bij de Nederlandse Spoorwegen is onrust ontstaan, na het besluit van minister Netelenbos om de exploitatie van de hogesnelheidslijn naar het Zuiden openbaar te gaan aanbesteden....

Woensdag werden in allerijl de honderd topmanagers van het bedrijf bijeengeroepen. Daar werd de zaak openlijk besproken. Veel managers zijn bang dat de HSL aan de neus van de NS voorbij kan gaan. Dat zou een ramp zijn, omdat NS dan nergens in de wereld lucratieve hogesnelheidslijnen kan exploiteren.

Dit laatste is ze volgens mij in de afgelopen 20 jaar nog niet echt gelukt in Nederland.
Badge +3
Een bedrijf waarvan de aandelen in handen zijn van de staat is iets heel anders dan een staatsbedrijf.
Reputatie 7
Badge +3
We willen goedkoper met de trein.
Maar we willen ook in mooie nieuwe treinen rijden en niet in de oude meuk. We willen wifi en nog snelle wifi ook, we willen stopcontacten in elke coupe, we willen sneller rijden. We willen schone treinen, wanneer er een prullenbak vol zit of iemand koffie heeft gemorst gaan we gelijk klagen op Twitter of hier op de community. We willen ook binnen een uur of eerder een lading bussen wanneer er ergens geen treinen kunnen rijden. We willen meer personeel want we willen zo graag gecontroleerd worden. We willen mooie en goed onderhouden stations en als er bv tegels los liggen dan moet dat gelijk morgen verholpen zijn.
Je kunt nu eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

En ja, die Fyra was een miskleun eerste klas, ook daar werd niet genoeg gecontroleerd. Maar laten we die nu zo snel mogelijk achter ons laten.
Er komen best wel nuttige tips voorbij;
  • Schaf de wifi af, het werkt vaak toch al niet.
  • Niet eten/drinken in de trein. Je hebt dan geen prullenbakken meer nodig en het scheelt enorm in de schoonmaakkosten.
  • Meer staanplaatsen i.p.v. zitplaatsen. Voer desnoods een 3e klasse in met alleen maar staanplaatsen. Mensen kunnen dan zelf kiezen of ze goedkoper willen reizen.
  • Geen stopcontacten en andere luxe. Je neemt zelf maar een powerbank mee.
  • Minder stations. Er zijn plaatsen waar de NS-stations maar een paar km van elkaar af liggen. Die afstand is prima lopend of met de fiets te overbruggen.
Reputatie 7
Badge +3
  • Minder stations. Er zijn plaatsen waar de NS-stations maar een paar km van elkaar af liggen. Die afstand is prima lopend of met de fiets te overbruggen.

Dwaas Idee, dat kost je reizigers en inkomsten. Te meer daar die stations onbemand zijn en de kosten voor NS daarmee minimaal. En in vergelijking met het buitenland zijn er hier juist al erg weinig stations. De grote kosten zijn personeel, daar kan je beter naar kijken want dat zet zoden aan de dijk, maar juist daar heb je plannen voor.

Het valt me nog mee dat je niet voorstelt buiten de Randstad het halve spoorwegnet te sluiten.
Reputatie 7
Badge
Te meer daar die stations onbemand zijn en de kosten voor NS daarmee minimaal.

Al eens bedacht @Tamzin wat op het kost om een trein te laten stoppen en optrekken vanaf een simpele halte langs de vrije baan ?
Zeer haltes waar met 130 km/h naar toe wordt gereden, en daarna weer wordt opgetrokken zijn ware energievreters waar vele geen idee van hebben. Een trein kan op zo'n punt ook makkelijk 10 tot 15 km uitrijden, ipv te remmen tot nul.
Reputatie 7
Badge +3
@AbbeyRoad
Vergeleken met personeel zijn die kosten nog steeds peanuts. Daarnaast leveren die stops reizigers op en daarmee inkomsten die die kosten dekken.

Je mag best van de intercity-only lobby zijn maar met alleen nog maar intercity's is een groot deel van het land niet meer per trein bereikbaar en heb je weinig meer aan een spoorwegsysteem.

Mensen gaan geen 15 km fietsen of in een hobbelbus (als die er al is) zitten om op een station te komen. Met name mensen die zelf met de auto naar het station gaan denken daar vaak erg makkelijk over.

Trouwens waarom denk je dat metro's en S-bahnen zoveel stations hebben? De nieuwe lijn B in Rotterdam heeft nu bijv. 30 stations.
In mijn omgeving zitten binnen 15 km 8 treinstations. Ik bedoelde meer 2 a 3 km (max. half uur lopen). We zijn inmiddels wel heel verwend dat we die afstand niet zelf meer willen overbruggen. Persoonlijk ben ik best blij met een station op 3 min loopafstand, maar dat gepamper mag wat kosten hè 😉
Reputatie 7
Badge +3
In mijn omgeving zitten binnen 15 km 8 treinstations. Ik bedoelde meer 2 a 3 km (max. half uur lopen). We zijn inmiddels wel heel verwend dat we die afstand niet zelf meer willen overbruggen. Persoonlijk ben ik best blij met een station op 3 min loopafstand, maar dat gepamper mag wat kosten hè ;)
Nogmaals, daar zitten geen grote kosten. Personeel is het grote punt qua kosten en dat zit alleen op de grotere stations. Moet er in Den Bosch echt de hele dag 6 tot 7 man S&V personeel aanwezig zijn?

Buiten de Randstad is er daarnaast vaak geen of nauwelijks busvervoer. Steden als Oss of Helmond (ieder 90.000 inwoners) hebben bijv. geen stadsvervoer en dan voorzien meerdere stations in een behoefte.
Reputatie 6

Wat is nou wel goedkoop in Nederland?Actiekaartjes voor de trein bijvoorbeeld. Een dagkaart voor 17 euro kun je in Duitsland en België wel vergeten. Reis je met meer mensen dan kan een Länderticket in Duitsland wel voordeliger zijn dan een actiekaartje in Nederland, maar je zit dan wel vast aan het gebruik van regionale treinen die meestal maar 1x per uur of soms zelfs 1x per twee uur rijden. Nee, dan hebben we het hier toch een stuk beter voor elkaar...

Nu is de standaardprijs van een enkele reis in België met een Railpass 10 EUR 8,30.
Altijd. Overal. Je hoeft er niet voor de Kruidvat en je hoeft er ook niet voor 'in te checken' (en andere Nederlandse vreemde tradities in dat genre).

Dus ja... een dagkaart voor EUR 17 gaat hier inderdaad geen commercieel succes worden.
Reputatie 7
Badge +3
@Ferdinand Delasoie
[sarcasme_mode]
De Belgische overheid zit ook zo goed bij kas dat ze dit allemaal makkelijk kunnen subsidiëren.
[/sarcasme_mode]
Reputatie 7
Badge
Vergeleken met personeel zijn die kosten nog steeds peanuts.

Juist, die moeten ook maar eens flink omlaag !
Iets meer dan het minimum loon is ruim voldoende, het werk van de gemiddelde spoorman/vrouw stelt ook niet veel voor.
Reputatie 7
Badge +3
Iets meer dan het minimum loon is ruim voldoende, het werk van de gemiddelde spoorman/vrouw stelt ook niet veel voor.

Ik zeg nergens dat de lonen omlaag moeten.

Er kan bijv. bij het controlepersoneel ook meer nadruk komen op de effectiviteit/kwaliteit i.p.v. op de kwantiteit. Waarom rijdt de Hoekse lijn nu bijv. met eenmansbediening en bij de NS met tweemansbediening? Enkel en alleen omdat de vakbonden bij NS ten koste van alles willen vasthouden aan tweemansbediening om maar banen in stand te houden. Ook de doorbetaalde middagpauze is zo'n heilig huisje.

Verder wil ik in het kader van dit topic alleen maar aangeven dat als je niet bereid bent de personeelskosten ter discussie te stellen de mogelijkheden om de trein goedkoper te maken minimaal zijn tenzij de overheid geld gaat schuiven. De personeelskosten zijn bij een OV-bedrijf nu eenmaal zeer overheersend, leuk of niet.
Reputatie 4
Wat een raar voorstel!

Je kan beter mensen stimuleren om buiten de spits te reizen. De actiekaartjes zijn daar een goed voorbeeld van.
Badge
Ook de doorbetaalde middagpauze is zo'n heilig huisje.

Verder wil ik in het kader van dit topic alleen maar aangeven dat als je niet bereid bent de personeelskosten ter discussie te stellen de mogelijkheden om de trein goedkoper te maken minimaal zijn tenzij de overheid geld gaat schuiven. De personeelskosten zijn bij een OV-bedrijf nu eenmaal zeer overheersend, leuk of niet.

Allereerst heeft treinpersoneel helemaal geen middagpauze, wij hebben een pauze waar het in de dienst uitkomt. Zo heb ik geregeld al mijn schaft om 6.00 of 7.00 uur 's morgens, nou dan heb ik nog geen trek in mijn lunch. In de avond komt het ook voor dat je pas tegen 21.00 of 22.00 uur pauze hebt, ook niet zo ideaal moment voor je diner.

Dat onze pauzes doorbetaald zijn komt omdat wij geacht worden heel flexibel om te gaan met onze pauzes, zo komt het vaak genoeg voor dat de pauze opeens op een ander moment gepland wordt omdat er een verstoring is, iemand ziek is of iemand even van de trein af moet om een bepaalde reden. Bij grotere calamiteiten komt het zelfs voor dat we helemaal geen pauze hebben en dat we ons eten tussendoor in de trein moeten nuttigen. En wat dacht je dat er met onze pauze gebeurt als we met vertraging binnen komen voor onze pauze? Dan wordt onze pauze niet verlengd.

Omdat wij als treinpersoneel dus tijdens onze dienst ten alle tijden beschikbaar zijn wordt onze schaft doorbetaald. Gevolg van het niet meer doorbetalen van de pauze zou zijn dat wij in de pauze dus niet beschikbaar zijn om dienst te doen op de trein en dat er natuurlijk ook een veel betere afstemming zal moeten komen van de pauze tijd omdat we die dan wel op een fatsoenlijk tijdstip willen en niet al nadat we net 1 uur gewerkt hebben.

Aangezien dat niet in te passen is voor een bedrijf als de NS zal de pauze van treinpersoneel een doorbetaalde pauze blijven.

Maar ik begrijp hieruit dat jij zelf bereidt bent om ook het werk van je collega erbij te doen zonder extra betaald te krijgen zodat jouw werkgever kan bezuinigen op zijn personeelskosten?
In 2018 waren de totale kosten van de NS 6 miljard, waarvan 2 miljard voor personeel en 1 miljard voor infravergoeding en concessiekosten. slechts 361 miljoen voor afschrijving van de treinen.

Zie https://www.nsjaarverslag.nl/jaarverslag-2018/jaarrekening2/geconsoliwineverliesre/a1173_Geconsolideerde-winst-en-verliesrekening-2018

Dus de het is niet zo dat het materiaal een veel grotere kosten post is dan het personeel van de NS. Het is omgekeerd ca 33% van de kosten van de NS zijn loonkosten.
Badge
@marv, en welk deel daarvan is het treinpersoneel ??? Het personeel van de NS bestaat niet alleen maar uit treinpersoneel namelijk, veel personeel is kantoor personeel of heeft wal functies.
Reputatie 1
Ik heb bij de NS gewerkt alsmede de overheid en ben bekend met de interne processen en projectmanagement. De NS werkt intern niet op 100% efficiëntie maar wel degelijk een stuk beter dan overheidsorganisaties. Er wordt altijd gekeken naar welke actie de meeste (positieve) impact heeft voor de reizigers. Privatisering zie ik niet gebeuren.

De trein is overigens alleen duur als je in de spits reist, of slechts occasioneel. Weekend vrij is €34 per maand, Dal vrij is €105 per maand. Op een gegeven moment kreeg ik €350 per maand netto reiskostenvergoeding (45 kilometer enkele reis) en ging ik met Dal vrij naar mijn werk. Om 09:00 in de trein, om 09:45 op kantoor, om 18:15 naar huis, 18:30 de trein en 19:00 op het thuisstation. Dat was prima te doen, ik heb na een tijdje zelfs een upgrade naar eerste klas gedaan (€28 per maand extra).

Weekend vrij kan ik de meeste mensen aanraden. Weekendje weg, festival, familiebezoek, je hebt het er zo uit.
Reputatie 7
Badge +3
De trein is overigens alleen duur als je in de spits reist, of slechts occasioneel.
Dat klopt wel. Het probleem is dat 1/3 deel van de werknemers geen reiskostenvergoeding krijgt en wel die torenhoge spitstarieven moet betalen.

Daarnaast zijn vooral toeristen het haasje die gewone kaartjes moeten kopen. Er is voor hen voor de trein geen goed tariefaanbod. Wat dat betreft zijn de Duitse regionale dagkaarten veel praktischer dan al die ingewikkelde aanbiedingen via (internet)winkels van NS
Reputatie 5

Dit topic zit weer vol met briljante ideeën :rolling_eyes:

Ik zeg nergens dat de lonen omlaag moeten.

Er kan bijv. bij het controlepersoneel ook meer nadruk komen op de effectiviteit/kwaliteit i.p.v. op de kwantiteit. Waarom rijdt de Hoekse lijn nu bijv. met eenmansbediening en bij de NS met tweemansbediening? Enkel en alleen omdat de vakbonden bij NS ten koste van alles willen vasthouden aan tweemansbediening om maar banen in stand te houden. Ook de doorbetaalde middagpauze is zo'n heilig huisje.

Wat je hier sugerreert deugt niet geheel, de betaalde pauzes zijn onder andere een ding zodat die niet opgeclaimed kunnen worden. Doorbetaalde pauzes geven de NS meer macht om haar personeel bij te kunnen sturen mocht er wat gebeuren. Jou reden om banen te behouden vanwege het "banen behouden" zou kunnen, maar ook dit is niet enkelt de reden. HC's zijn er met een reden, en dat weet jij ook. 

Reputatie 4

Dwaas Idee, dat kost je reizigers en inkomsten. Te meer daar die stations onbemand zijn en de kosten voor NS daarmee minimaal. En in vergelijking met het buitenland zijn er hier juist al erg weinig stations. De grote kosten zijn personeel, daar kan je beter naar kijken want dat zet zoden aan de dijk, maar juist daar heb je plannen voor.

Het valt me nog mee dat je niet voorstelt buiten de Randstad het halve spoorwegnet te sluiten.

Helemaal geen dwaas idee. Driehuis, Santpoort Noord en Santpoort Zuid bijvoorbeeld. Driehuis ligt op 1,5 km van Santpoort Noord en wat moet de wereldstad Santpoort in hemelsnaam met 2 stations? 

Reputatie 7
Badge

Wat je hier sugerreert deugt niet geheel, de betaalde pauzes zijn onder andere een ding zodat die niet opgeclaimed kunnen worden. Doorbetaalde pauzes geven de NS meer macht om haar personeel bij te kunnen sturen mocht er wat gebeuren.

Je bent nog in opleiding, een mooi moment om te leren in hoeverre pauzes wel en niet "geclaimd" kunnen worden.

De NS heeft maar weinig "macht", als je het al zo oneerbiedig wilt noemen@Leeoy , om personeel te sturen. Er zal toch echt gewoon een pauze moeten worden gegeven denk ik. Het lijkt me niet slim om bv een machinist 9 uurtjes achter elkaar zonder pauze te laten rijden, of ga jij dat wel doen. Natuurlijk kan een pauze verplaatst worden, maar daar blijft het dan ook bij binnen de prima NS-CAO.

Reageer