Hoe krijgen we de trein goedkoper?

  • 7 October 2019
  • 48 reacties
  • 1638 Bekeken

Zou het geen oplossing zijn om treinkaartjes inkomensafhankelijk te maken? Serieus, maak NS weer een staatsbedrijf, verlaag de salarissen en maak het hele proces efficiënter. Nederlandse spoorwegen is één van de duurste ter wereld waarin de burger met een kleine portemonnee moet bloeden.

Wat kan de NS nog doen om hun kaartjes goedkoper te maken?

48 reacties

Reputatie 7
Badge
Dan sta je bij de kaartautomaat en moet je je bruto jaarinkomen intoetsen voor de korting of toeslag 👍😀
Badge
Ook de doorbetaalde middagpauze is zo'n heilig huisje.

Verder wil ik in het kader van dit topic alleen maar aangeven dat als je niet bereid bent de personeelskosten ter discussie te stellen de mogelijkheden om de trein goedkoper te maken minimaal zijn tenzij de overheid geld gaat schuiven. De personeelskosten zijn bij een OV-bedrijf nu eenmaal zeer overheersend, leuk of niet.

Allereerst heeft treinpersoneel helemaal geen middagpauze, wij hebben een pauze waar het in de dienst uitkomt. Zo heb ik geregeld al mijn schaft om 6.00 of 7.00 uur 's morgens, nou dan heb ik nog geen trek in mijn lunch. In de avond komt het ook voor dat je pas tegen 21.00 of 22.00 uur pauze hebt, ook niet zo ideaal moment voor je diner.

Dat onze pauzes doorbetaald zijn komt omdat wij geacht worden heel flexibel om te gaan met onze pauzes, zo komt het vaak genoeg voor dat de pauze opeens op een ander moment gepland wordt omdat er een verstoring is, iemand ziek is of iemand even van de trein af moet om een bepaalde reden. Bij grotere calamiteiten komt het zelfs voor dat we helemaal geen pauze hebben en dat we ons eten tussendoor in de trein moeten nuttigen. En wat dacht je dat er met onze pauze gebeurt als we met vertraging binnen komen voor onze pauze? Dan wordt onze pauze niet verlengd.

Omdat wij als treinpersoneel dus tijdens onze dienst ten alle tijden beschikbaar zijn wordt onze schaft doorbetaald. Gevolg van het niet meer doorbetalen van de pauze zou zijn dat wij in de pauze dus niet beschikbaar zijn om dienst te doen op de trein en dat er natuurlijk ook een veel betere afstemming zal moeten komen van de pauze tijd omdat we die dan wel op een fatsoenlijk tijdstip willen en niet al nadat we net 1 uur gewerkt hebben.

Aangezien dat niet in te passen is voor een bedrijf als de NS zal de pauze van treinpersoneel een doorbetaalde pauze blijven.

Maar ik begrijp hieruit dat jij zelf bereidt bent om ook het werk van je collega erbij te doen zonder extra betaald te krijgen zodat jouw werkgever kan bezuinigen op zijn personeelskosten?
Reputatie 7
Badge +3
In welk land heeft men een systeem dat reizen met OV inkomensafhankelijk is?

In jouw visie gaan werkenden betalen voor niet-werkenden.
De niet-werkenden kunnen veelal buiten de spits reizen. En voor de daluren worden genoeg goedkopere kaartjes aangeboden.
Ik dacht dat die flauwekul over dat "NS de duurste is van Europa" al naar het land der fabelen was verwezen. Nederland scoort gemiddeld op de prijs van treinkaartjes. Zie ook https://www.treinreiziger.nl/tarieven-ns-op-gemiddeld-europees-niveau/

Edit: oh, er wordt nu zelfs 'ter wereld' van gemaakt. Als je het hebt over overdrijvingen...
Reputatie 7
Badge +3
verlaag de salarissen
Tuurlijk, gelijk doen. Maar bedenk dan wel dat er dan massaal gestaakt gaat worden en niet zo maar 1 dagje. En dan wil verder natuurlijk geen hond meer machinist of conducteur worden. Wie gaat je trein dan rijden?
Behalve de trein zijn wel meer dingen duur. Wil je die dan ook inkomensafhankelijk maken en de salarissen van degene die daar werken ook verlagen?
Badge
Ik stel voor dat we gewoon die oude treinstellen door laten rijden en geen nieuwe treinen meer bestellen en degene die niet geleverd zijn gewoon afbestellen. Die treinen kunnen dan ook zonder revisie gewoon een jaartje of 70 mee en gaan pas aan de kant als ze echt helemaal doorgerot zijn en als de stoelen alleen nog bestaan uit het frame omdat de rest gewoon helemaal versleten is.

Daarnaast gaan we gewoon minder treinen per uur laten rijden en proppen die treinen helemaal vol en gaan er gewoon mensen in stapelen tot er echt geen enkele opening meer is, want als er meer mensen betaald mee gaan dan wordt het natuurlijk goedkoper. Of we laten treinen pas vertrekken als hij echt helemaal vol zit en houden er dan dus geen dienstregeling op na en als je dan onderweg in wil stappen moet je hopen dat er iemand uit gaat zodat jij dat plekje in kan nemen.

Verder zouden we ook veel langzamer kunnen gaan rijden om energie te besparen.

Onderhoud kunnen we natuurlijk ook gewoon schrappen en de treinen pas repareren als er iets aan mankeert en dan ook alleen maar dat probleem even oplossen en dan meteen weer de dienst in.

Ooh dan kunnen we ook de schoonmaak wel schrappen want iedereen laat de trein gewoon netjes achter en anders zitten deze reizigers gewoon de volgende dag in hun eigen rommel, ook dat scheelt enorm vele geld op jaarbasis. En dan ook de toiletten niet reinigen en leeghalen, die lopen vanzelf wel over en iedereen kan toch zelf wel zijn WC papier meenemen want dat scheelt ook alweer ene en ander.

@Bandabi is dit voldoende om wat mee te kunnen of sla je dan de treinreis maar over ?
Reputatie 7
Badge +3
  • Minder stations. Er zijn plaatsen waar de NS-stations maar een paar km van elkaar af liggen. Die afstand is prima lopend of met de fiets te overbruggen.

Dwaas Idee, dat kost je reizigers en inkomsten. Te meer daar die stations onbemand zijn en de kosten voor NS daarmee minimaal. En in vergelijking met het buitenland zijn er hier juist al erg weinig stations. De grote kosten zijn personeel, daar kan je beter naar kijken want dat zet zoden aan de dijk, maar juist daar heb je plannen voor.

Het valt me nog mee dat je niet voorstelt buiten de Randstad het halve spoorwegnet te sluiten.
Reputatie 7
Badge +3
In mijn omgeving zitten binnen 15 km 8 treinstations. Ik bedoelde meer 2 a 3 km (max. half uur lopen). We zijn inmiddels wel heel verwend dat we die afstand niet zelf meer willen overbruggen. Persoonlijk ben ik best blij met een station op 3 min loopafstand, maar dat gepamper mag wat kosten hè ;)
Nogmaals, daar zitten geen grote kosten. Personeel is het grote punt qua kosten en dat zit alleen op de grotere stations. Moet er in Den Bosch echt de hele dag 6 tot 7 man S&V personeel aanwezig zijn?

Buiten de Randstad is er daarnaast vaak geen of nauwelijks busvervoer. Steden als Oss of Helmond (ieder 90.000 inwoners) hebben bijv. geen stadsvervoer en dan voorzien meerdere stations in een behoefte.
Reputatie 7
Badge +3
Juist, die moeten ook maar eens flink omlaag !
Iets meer dan het minimum loon is ruim voldoende, het werk van de gemiddelde spoorman/vrouw stelt ook niet veel voor.

Ik zeg nergens dat de lonen omlaag moeten.

Er kan bijv. bij het controlepersoneel ook meer nadruk komen op de effectiviteit/kwaliteit i.p.v. op de kwantiteit. Waarom rijdt de Hoekse lijn nu bijv. met eenmansbediening en bij de NS met tweemansbediening? Enkel en alleen omdat de vakbonden bij NS ten koste van alles willen vasthouden aan tweemansbediening om maar banen in stand te houden. Ook de doorbetaalde middagpauze is zo'n heilig huisje.

Verder wil ik in het kader van dit topic alleen maar aangeven dat als je niet bereid bent de personeelskosten ter discussie te stellen de mogelijkheden om de trein goedkoper te maken minimaal zijn tenzij de overheid geld gaat schuiven. De personeelskosten zijn bij een OV-bedrijf nu eenmaal zeer overheersend, leuk of niet.

Juist, die moeten ook maar eens flink omlaag !
Iets meer dan het minimum loon is ruim voldoende, het werk van de gemiddelde spoorman/vrouw stelt ook niet veel voor.


Ik zeg nergens dat de lonen omlaag moeten.

Er kan bijv. bij het controlepersoneel ook meer nadruk komen op de effectiviteit/kwaliteit i.p.v. op de kwantiteit. Waarom rijdt de Hoekse lijn nu bijv. met eenmansbediening en bij de NS met tweemansbediening? Enkel en alleen omdat de vakbonden bij NS ten koste van alles willen vasthouden aan tweemansbediening om maar banen in stand te houden. Ook de doorbetaalde middagpauze is zo'n heilig huisje.

Verder wil ik in het kader van dit topic alleen maar aangeven dat als je niet bereid bent de personeelskosten ter discussie te stellen de mogelijkheden om de trein goedkoper te maken minimaal zijn tenzij de overheid geld gaat schuiven. De personeelskosten zijn bij een OV-bedrijf nu eenmaal zeer overheersend, leuk of niet.

Wat je hier sugerreert deugt niet geheel, de betaalde pauzes zijn onder andere een ding zodat die niet opgeclaimed kunnen worden. Doorbetaalde pauzes geven de NS meer macht om haar personeel bij te kunnen sturen mocht er wat gebeuren. Jou reden om banen te behouden vanwege het "banen behouden" zou kunnen, maar ook dit is niet enkelt de reden. HC's zijn er met een reden, en dat weet jij ook. 

  • Minder stations. Er zijn plaatsen waar de NS-stations maar een paar km van elkaar af liggen. Die afstand is prima lopend of met de fiets te overbruggen.


Dwaas Idee, dat kost je reizigers en inkomsten. Te meer daar die stations onbemand zijn en de kosten voor NS daarmee minimaal. En in vergelijking met het buitenland zijn er hier juist al erg weinig stations. De grote kosten zijn personeel, daar kan je beter naar kijken want dat zet zoden aan de dijk, maar juist daar heb je plannen voor.

Het valt me nog mee dat je niet voorstelt buiten de Randstad het halve spoorwegnet te sluiten.

Helemaal geen dwaas idee. Driehuis, Santpoort Noord en Santpoort Zuid bijvoorbeeld. Driehuis ligt op 1,5 km van Santpoort Noord en wat moet de wereldstad Santpoort in hemelsnaam met 2 stations? 

Reputatie 7
Badge

Wat je hier sugerreert deugt niet geheel, de betaalde pauzes zijn onder andere een ding zodat die niet opgeclaimed kunnen worden. Doorbetaalde pauzes geven de NS meer macht om haar personeel bij te kunnen sturen mocht er wat gebeuren.

Je bent nog in opleiding, een mooi moment om te leren in hoeverre pauzes wel en niet "geclaimd" kunnen worden.

De NS heeft maar weinig "macht", als je het al zo oneerbiedig wilt noemen@Leeoy , om personeel te sturen. Er zal toch echt gewoon een pauze moeten worden gegeven denk ik. Het lijkt me niet slim om bv een machinist 9 uurtjes achter elkaar zonder pauze te laten rijden, of ga jij dat wel doen. Natuurlijk kan een pauze verplaatst worden, maar daar blijft het dan ook bij binnen de prima NS-CAO.

 

Misschien meer een vraag voor de staat dan voor oNS. Zoals MoDe aangeeft wordt er in ieder geval wel geprobeerd om reizen in de daluren aantrekkelijker/voordeliger te maken. Ik kan me ook niet voorstellen dat een dergelijk plan de spits niet nog drukker zou maken. We betalen ProRail voor het gebruik van het spoor. Ik geloof dat tarieven vergelijkbaar zijn met andere Nederlandse treinvervoerders.
Reputatie 7
Badge +3
Zou het geen oplossing zijn om treinkaartjes inkomensafhankelijk te maken?
Zeker lid van de SP? Die willen alles inkomensafhankelijk maken zodat iedereen in feite evenveel verdient of je nou wel of niet werkt.

Daarnaast gaat iedereen die meer dan het minimum verdient dan wel met de auto.

Serieus, maak NS weer een staatsbedrijf, verlaag de salarissen en maak het hele proces efficiënter.

Staatsbedrijven en efficiency is iets dat totaal niet samengaat.

Nederlandse spoorwegen is één van de duurste ter wereld waarin de burger met een kleine portemonnee moet bloeden.

De burger met een wat grotere portemonnee moet net zo goed bloeden.
Dan sta je bij de kaartautomaat en moet je je bruto jaarinkomen intoetsen voor de korting of toeslag 👍😀
De ultieme inkomensafhankelijkheid is natuurlijk om het reizen per OV helemaal "gratis" te maken. Mensen zonder enig inkomen kunnen dan ook reizen. Je hebt dan geen kaartjes en alles erom heen meer nodig.
Reputatie 7
Badge +3

Dan sta je bij de kaartautomaat en moet je je bruto jaarinkomen intoetsen voor de korting of toeslag 👍😀De ultieme inkomensafhankelijkheid is natuurlijk om het reizen per OV helemaal "gratis" te maken. Mensen zonder enig inkomen kunnen dan ook reizen. Je hebt dan geen kaartjes en alles erom heen meer nodig.

En dan iedereen straks 100% belasting betalen? Want het geld moet natuurlijk wel ergens vandaan komen. Gratis bestaat niet, niet bij het OV, niet in de zorg, niet in het onderwijs. Gratis betekent: iemand anders moet mijn kosten maar betalen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik dacht dat die flauwekul over dat "NS de duurste is van Europa" al naar het land der fabelen was verwezen. Nederland scoort gemiddeld op de prijs van treinkaartjes. Zie ook https://www.treinreiziger.nl/tarieven-ns-op-gemiddeld-europees-niveau
Dat artikel is totale flauwekul. Metro vergeleek daar één geval: een enkele reis van 150 km. Daar conclusies uit trekken is statistisch ronduit lachwekkend, zeker als je bedenkt dat de Nederlandse reiziger gemiddeld maar 35-40 km reist.

Eurostat berekende de totale inkomsten uit de kaartverkoop en deelde dat bedrag door het totale aantal reizigerskilometers. Dan krijg je de kilometerprijs die reizigers gemiddeld betalen en dan bleek Nederland wel degelijk een van duurste te zijn. Dat is ook niet zo raar gezien de zeer hoge loonkosten in Nederland, de extreem dure trajectabonnementen en het feit dat de trein hier niet gesubsidieerd wordt.

Vreemd blijft wel dat juist het busvervoer in Nederland erg duur blijkt te zijn ondanks dat daar 60% subsidie op zit.
Reputatie 7
Badge
Mensen zonder enig inkomen kunnen dan ook reizen

Mensen zonder enig inkomen zijn er gelukkig niet in Nederland. Je hebt salaris, pensioen, bijstand of uitkering.
Reputatie 7
Wat is nou wel goedkoop in Nederland? En als het dan toch eens echt wat goedkoper is, zijn er meestal wel concessies aan het product gedaan of zijn er speciale voorwaarden. OV-tarieven zijn behoorlijk aan de prijs voor de doorsnee Nederlander maar met creativiteit en een geschikt abonnement kom je al ver. De prijs schrikt mensen in ieder geval niet af, want de trein is nog steeds druk genoeg. In tegenstelling helaas tot de bus, die drijft hoofdzakelijk op bijna gratis reizende scholieren studenten. De werkende mens is in het algemeen wel bereid per trein te reizen in tegenstelling tot de bus. Kan ik me voorstellen.
Reputatie 5

Vreemd blijft wel dat juist het busvervoer in Nederland erg duur blijkt te zijn ondanks dat daar 60% subsidie op zit.


Heel simpel: met een bus worden in dezelfde tijd veel minder kilometers afgelegd dan met een trein. Omdat de reiziger per kilometer betaalt maar het personeel gewoon per uur betaald krijgt kost een kilometer met de bus meer dan een kilometer met de trein.

En vergeet ook niet dat er in een bus niet zoveel mensen passen als in een trein. Nou zou je kunnen zeggen: maak dan bussen van 100 meter. Op zich misschien technisch best haalbaar, maar dan zou je misschien 3 of 4 keer per dag een bus hebben rijden, puur omdat de vraag ook gewoon minder is.
Reputatie 5
Wat is nou wel goedkoop in Nederland?

Actiekaartjes voor de trein bijvoorbeeld. Een dagkaart voor 17 euro kun je in Duitsland en België wel vergeten. Reis je met meer mensen dan kan een Länderticket in Duitsland wel voordeliger zijn dan een actiekaartje in Nederland, maar je zit dan wel vast aan het gebruik van regionale treinen die meestal maar 1x per uur of soms zelfs 1x per twee uur rijden. Nee, dan hebben we het hier toch een stuk beter voor elkaar...

En dan iedereen straks 100% belasting betalen? Want het geld moet natuurlijk wel ergens vandaan komen. Gratis bestaat niet, niet bij het OV, niet in de zorg, niet in het onderwijs. Gratis betekent: iemand anders moet mijn kosten maar betalen.

"gratis" tussen aanhalingstekens! Er worden wel meer voorzieningen uit belastingen betaald. Het werkt alleen wel zwartwerken in de hand. Het onderwijs is trouwens een leuke analogie; regulier onderwijs kost veel maar wordt voornamelijk uit belastingen betaald en is daarom voor de consument redelijk goedkoop. Particulier onderwijs kan veel minder kosten omdat efficient gewerkt wordt, maar de consument betaalt wel alles. Het lijkt duur, maar is het uiteindelijk niet.
Reputatie 7
Badge +3
"gratis" tussen aanhalingstekens! Er worden wel meer voorzieningen uit belastingen betaald. Het werkt alleen wel zwartwerken in de hand. Het onderwijs is trouwens een leuke analogie; regulier onderwijs kost veel maar wordt voornamelijk uit belastingen betaald en is daarom voor de consument redelijk goedkoop. Particulier onderwijs kan veel minder kosten omdat efficient gewerkt wordt, maar de consument betaalt wel alles. Het lijkt duur, maar is het uiteindelijk niet.
Het probleem in Nederland is dat er nu al veel te veel uit de belastingen wordt betaald waardoor onze belastingtarieven tot allerhoogste van de wereld behoren. Alles en nog wat wordt met subsidies en toeslagen gesubsidieerd.
Reputatie 5
Het inkomensafhankelijk maken kan alleen als we het hele systeem van ov op de schop gooien. Ik ben het er wel mee eens dat de prijs flink omlaag zou moeten. Mensen die werken en reiskosten vergoeding ontvangen betalen niets of bijna niets voor het woon werk verkeer. Op een andere manier invullen van de reiskosten vergoeding zou wel eens de oplossing kunnen zijn. Een soort reis credit pas. De belastingdienst of zo zet daar een aantal credits (kilometers) ter waarde van de huidige reiskostenvergoeding. Met deze kaart kan je dat aantal kilometers gratis reizen met het ov of voor 70% van het bedrag een elektrische auto opladen of voor 33% van dat bedrag brandstof tanken. Iedereen krijgt dan, afhankelijk van zijn/haar inkomen, een aantal ov kilometers per jaar. Wie meer gebruikt betaalt daarvoor. De kilometers zijn 2de klasse! Wie 1ste klasse wil reizen zal moeten bijbetalen. De kilometers zijn niet persoons gebonden, als je je kilometers niet nodig hebt kan je ze weggeven of verkopen...
De enige die nog kaartjes zullen moeten kopen zijn de toeristen en bezoekers uit het buitenland.
De inkomsten voor de ov vervoerders blijven gelijk, de kosten voor reizigers en overheid blijven gelijk.
Reputatie 7
Badge +3
@Philned
Dat wordt veel te ingewikkeld, vergt een enorme administratie en lijdt tot zwarte handel in reiscredits. Daarnaast zal het bedrijfsleven en de politiek dit niet pikken omdat het voor een deel van de mensen dan te duur wordt om überhaupt nog naar hun werk te gaan.

Reageer