beantwoord

Hoe lang duurt de tijdelijk langere reistijd tussen Utrecht en Almere?

• 17 oktober 2016
  • 11 reacties
  • 511 Bekeken

Hallo,
In het nieuwsbericht over de nieuwe dienstregeling staat "Tussen Almere en Schiphol gaan meer Intercity’s rijden, maar de reistijd tussen Utrecht en Almere is tijdelijk in één richting vijf minuten langer." Wat onduidelijk; dit roept vragen op:
1) In de daadwerkelijke dienstregeling zie ik dat het om 8 minuten gaat, en niet 5 (zeg dat dan)
2) In één richting, dat mag je dan ook zelf opzoeken, en dat blijkt van Utrecht naar Almere te zijn (zeg dat dan)
3) En hier gaat mijn vraag over: wat is tijdelijk? Is lees hier op het forum dat dit het voorjaar is, wanneer station Naarden-Bussum verbouwd is, maar op een andere plek wordt over 2018 gesproken. De webcare wist dit niet en verwees naar het forum, maar ik vind het hier niet duidelijk wie er op dit forum informatie namens de NS geeft, dus ik kan niet zien of iemand een betrouwbare bron is. Erg onhandig.

Kunnen jullie hier duidelijkheid over geven? Hoe lang is tijdelijk? Wanneer is er geen extra reistijd meer?
icon

Beste antwoord door Frank Visser 18 oktober 2016, 00:49

Het officiele antwoord is: De verwachting is dat als ProRail in 2018 nieuwe infrastructuur rond Naarden-Bussum oplevert een minuut reistijdwinst voor alle treinen door Naarden-Bussum kan worden gehaald. Hierdoor is er geen lange haltering meer nodig op Hilversum. Hierdoor kan de treindienst Utrecht–Almere weer altijd stoppen in Utrecht Overvecht en kan de reistijd van Utrecht naar Almere weer korter worden. Kortom: exacte datum is nog niet te geven maar de huidige situatie lijkt in ieder geval zeker een jaar te gaan duren.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 3
Het officiele antwoord is: De verwachting is dat als ProRail in 2018 nieuwe infrastructuur rond Naarden-Bussum oplevert een minuut reistijdwinst voor alle treinen door Naarden-Bussum kan worden gehaald. Hierdoor is er geen lange haltering meer nodig op Hilversum. Hierdoor kan de treindienst Utrecht–Almere weer altijd stoppen in Utrecht Overvecht en kan de reistijd van Utrecht naar Almere weer korter worden. Kortom: exacte datum is nog niet te geven maar de huidige situatie lijkt in ieder geval zeker een jaar te gaan duren.
Reputatie 4
Een jaar of langer is absoluut niet tijdelijk. Je kan iets alleen maar tijdelijk noemen als het binnen het komende dienstregelingjaar weer veranderd gaat worden.
Reputatie 6
Badge +1
Mee eens. Dit is dus gewoon iets wat in de dienstregeling 2017 zit. Volgend jaar krijgen we weer een positieve verandering.
Ik reis vanaf Almere Oostvaarders naar Utrecht en word nu dus met een aanzienlijke verslechtering opgezadeld, terwijl ik net ben verhuisd. Daarmee vind ik NS een onbetrouwbare partner. Je zou verwachten; meer treinen is een verbetering, maar die vlieger gaat niet op richting Utrecht. Forensen naar Utrecht hebben het reeds zwaar: Geen intercity, volle treinen, veel verstoring. Wanneer gaat NS dit serieus nemen?
Wat een raar verhaal. Tijdelijk is dus tot 2018 (ongeveer). Dat vind ik erg lang voor tijdelijk. Het wordt nu 'zeker een jaar' genoemd maar kan dus ook makkelijk 2 jaar worden (dec 2016 - dec 2018).
En nu lees ik ook dat het nieuwe Naarden-Bussum een minuut (!?) winst gaat opleveren, waardoor de reistijd weer 'korter' kan worden. Hoeveel korter staat er niet. 1 minuut? Of een paar minuten? Krijgen we de totale 8 minuten die we er nu op achteruit gaan ooit nog terug? Dat is dus maar zeer de vraag. Al met al klinkt dit helemaal niet tijdelijk en is het dus gewoon een behoorlijke verslechtering van dit traject. Baal ik enorm van.
En qua communicatie vind ik dit ook een knap staaltje schimmig doen en downsizen. Bah!
Reputatie 3
De oorspronkelijke verwachting toen de dienstregeling gemaakt werd was dat deze werkzaamheden eerder klaar zouden zijn. Helaas duurt dit nu langer dan verwacht.
Reputatie 6
Badge +1
De oorspronkelijke verwachting toen de dienstregeling gemaakt werd was dat deze werkzaamheden eerder klaar zouden zijn. Helaas duurt dit nu langer dan verwacht.

Dan ben ik benieuwd wanneer deze verwachting werd uitgesproken. Op hobbysites weten we al lang dat Ndb pas in 2018 wordt verbouwd.
Downsizen ipv zoeken naar oplossingen. Wanneer neemt ns de problemen van de reizigers in Almere nu eens echt serieus? Langere reistijden en overstappen verbeteringen de dienstverlening geenszins integendeel. Daarbij hebben we niets aan laconieke antwoorden op geschetste problemen.
Het zou helpen als werd gezocht naar oplossingen waarbij langere treinen werden ingezet en met een hogere frequentie zouden gaan rijden!!
Reputatie 2

Dan ben ik benieuwd wanneer deze verwachting werd uitgesproken. Op hobbysites weten we al lang dat Ndb pas in 2018 wordt verbouwd.
Wij zijn al 2,5 jaar bezig met de voorbereidingen van Dienstregeling 2017. De driehoek Zwolle-Amersfoort-Weesp is de basis van de landelijke structuur. 2,5 jaar geleden was uitgangspunt dat begin 2017 Ndb klaar zou zijn. Wij gaan alswaren dan 1,5 jaar lang prototype's bouwen en hieraan schaven. Ruim een jaar geleden hoorde wij dat Naarden Bussum uitgesteld werd. We hebben gezocht naar een oplossing, maar was helaas niet mogelijk. Je kan het vergelijken met het aanpassen van onderstel van een auto als hij bijna klaar is. Dat kan ook niet zomaar.

Wij blijven zoeken naar mogelijkheden, maar op een dergelijk vol baanvak, maar ook samen met andere vervoerders zijn de mogelijkheden beperkt.

Reageer