beantwoord

Hoe lang gaat de icm nog mee

ik zie de laatste tijd veel virm rijden tussen zwolle-roosendaal en stuk minder of kortere treinen icm's rijden is er iets mis met de icm's . en mijn tweede vraag hoelang rijdt de sgm nog tussen zutphen-wijchen?
icon

Beste antwoord door Anonymous 30 May 2018, 22:15

De ICM zal nog een aantal jaar blijven rijden en zal er op zijn vroegst uitgaan als de nieuwe intercity treinen in dienst zijn gekomen, de ICNG. Het zal tegen die tijd moeten blijken of de capaciteit van de ICM dan nog wel of niet meer nodig zal zijn om de reizigers te kunnen vervoeren. Op zich zijn de ICM treinstellen nog in goede staat op wat afgebladderde raamkozijnen na, al zie je natuurlijk wel dat het al wat jaartjes geleden is dat ze gerenoveerd zijn.

Ik ben zelf niet vaak op deze lijn te vinden maar ik vermoed dat er wat geschoven is met materieel omdat er veel (over)volle treinen waren op dit traject, maar dat is een vermoeden.

Over de SGM op die lijn kan ik je niets zeggen omdat ik het niet weet. De SGM-3 zal in ieder geval nog op meerdere lijnen rijden in 2019.
Bekijk origineel

30 reacties

De ICM zal nog een aantal jaar blijven rijden en zal er op zijn vroegst uitgaan als de nieuwe intercity treinen in dienst zijn gekomen, de ICNG. Het zal tegen die tijd moeten blijken of de capaciteit van de ICM dan nog wel of niet meer nodig zal zijn om de reizigers te kunnen vervoeren. Op zich zijn de ICM treinstellen nog in goede staat op wat afgebladderde raamkozijnen na, al zie je natuurlijk wel dat het al wat jaartjes geleden is dat ze gerenoveerd zijn.

Ik ben zelf niet vaak op deze lijn te vinden maar ik vermoed dat er wat geschoven is met materieel omdat er veel (over)volle treinen waren op dit traject, maar dat is een vermoeden.

Over de SGM op die lijn kan ik je niets zeggen omdat ik het niet weet. De SGM-3 zal in ieder geval nog op meerdere lijnen rijden in 2019.
🐒 Ofwel, „Majesteit, dat lijkt me een uitstekend idee. En dan spuiten we met slagroom op elk van die taarten: nog vele jaren!” .... grapje.
Lees speculaties dat ICM-M ergens tussen 2025 - 2030/na 2030 vervangen gaat worden. Vraag me af of ICNG de ICM-M direct/indirect gaat vervangen. De ICNG is toch gemaakt voor het rijden op de HSL en hoofdrailnet? En het beschikt over ATB en ERTMS? Uitrol van ERTMS zal nog lang duren.

Tenzij de ICNG vanaf de HSL verder het hoofdrailnet op rijdt. En de ICM-M vervangen wordt door de ICNG. Of V-IRM-M.
Reputatie 7
Badge +3
Op een ander forum is een keer een link naar een foto gepost van de planning van de afvoer van de ICM's, gemaakt op een open dag te Onnen in september 2010 (alweer wat jaartjes geleden, dus hoeft niet meer actueel te zijn).
Zou dan gefaseerd worden afgevoerd: de ICM-1 in 2021/2022, ICM-4 pas in 2030/2031
https://imgur.com/EZCZK7C
Die planning is wel zo variabel, tegen de tijd dat je de foto hebt gemaakt is het al aangepast, lol 😛
Reputatie 7
Badge +3
Ja, daarom ook de melding dat het al een oude foto is.

Zelf zie ik de laatste tijd vaker ICM ipv DDZ van Den Haag Centraal naar Groningen/Leeuwarden.
Voorheen was dit VIRM.
Interessant om te zien hoe de inzet van de ICM-M verschuift. Begin jaren '80 was de inzet van de ICM vooral tussen Randstad - Noord Nederland/Oost Nederland. Vanaf 2010 is het variabeler geworden met o.a. een tijdelijke inzet tussen Schiphol - Heerlen, Den Haag - Venlo.

NS zal waarschijnlijk ook in de toekomst enkeldeksintercity's blijven inzetten. Vooral efficiënt vanaf 20.00. En op spoorverbindingen met lagere reizigersaantalllen. Verwacht daarom dat NS de ICM-M deels gaat vervangen door V-IRM-M of indirect ICNG.
Reputatie 7
Badge +3
ICMm en VIRM zouden zo snel mogelijk moeten worden uitgefaseerd. Ze voldoen niet aan de TSI PRM waardoor reizigers met een functiebeperking tot in lengte van jaren afhankelijk bijven van assistentieverlening. Zo ongeveer het hele OV in Nederland is zelfstandig toegankelijk met als grote uitzondering de IC's van NS en uitgerekend de IC's zijn de ruggengraat van het OV-systeem.
Toch zal de VIRM nog lange tijd blijven rijden op het spoor zeker gezien de renovatie die nu plaatsvindt bij deze treinstellen.

De regering zal om alleen met enkeldeks treinen te gaan rijden eerst flink in de buidel gaan tasten voor uitbreiding van het spoor en voor de nieuwe treinen omdat dan de VIRM treinstellen eerder dan gepland en gebudgetteerd vervangen moeten worden.

En dat de regering extra geld gaat vrijmaken zie ik nog niet zo snel gebeuren 😃
Reputatie 7
Badge +3
En zo blijft het besluit om in 2008 NS toe te staan om een vervolgserie VIRM te bestellen terwijl al ruimschoots bekend was dat die niet voldeed aan de TSI PRM ons nog tot na 2030 achtervolgen. Een typisch voorbeeld van een verkeerde kortetermijnoplossing met zeer verstrekkende gevolgen.

Overigens is het misvatting te stellen dat alleen enkeldeksmaterieel voldoet aan de TSI PRM. In het buitenland rijdt dubbeldeksmaterieel dat voldoet aan de eisen.
Zoals in een ander topic al aangegeven kan dat dubbeldeksmaterieel niet in Nederland rijden vanwege de afmetingen welke buiten de Nederlandse toegelaten afmetingen vallen.

En je weet inmiddels toch wel hoe dat er aan toegaat in Den Haag qua beslissingen???
Reputatie 7
Badge +3
Daarbij ga je dan wel uit van nu bestaande treinen die niet voldoen aan de Nederlandse eisen, maar als NS echt wil zou je kunnen denken aan een nog te ontwerpen trein die wel voldoet.
@Momo, probleem is dat ze vanwege de maximale maatvoering naar beneden moesten met de vloer van de dubbeldekker om voldoende hoogte in de trein te krijgen voor een 2e verdieping. Enige wat in zo'n geval zou kunnen is een combinatie van enkel- en dubbeldeks maken waarbij het enkeldeks rijtuig voor de mindervalide wordt gebruikt.

Eerst maar wachten op de nieuwe sprinter SNG en daarna de nieuwe intercity ICNG en hopen dat ze meer gaan investeren in het spoor.
Denken en wachten. 🤔
Reputatie 7
Badge +3
@JBa Dat is inderdaad een mogelijkheid die ik in gedachten had. Zeg bv 1 op de 4 of 5 bakken enkeldeks en de rest dubbel.

Voorlopig rijdt de VIRM nog wel even rond, maar wanneer die aan het eind van zijn levensduur is ben ik benieuwd hoe men dat wil als die ook vervangen worden door enkeldekstreinen. Zeker met de 45% reizigersgroei (??) die Pier Eringa verwacht.
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/megadrukte-in-treinen-verwacht-20-miljard-voor-spoorvernieuwing

Ik heb geen glazen bol, maar weet wel dat tegen de tijd dat alle VIRM buiten dienst gaat ik niet meer iedere dag naar werk hoef te forenzen 😆
Gewoon even afwachten momo. 💋
Reputatie 7
Badge +3
Ja joh, ik wacht wat af met NS, ook nu al.

Maar het valt nog mee, mijn Treinbingokaart is nog niet vol

Reputatie 7
Badge +3
@JBa Dat is inderdaad een mogelijkheid die ik in gedachten had. Zeg bv 1 op de 4 of 5 bakken enkeldeks en de rest dubbel.

Voorlopig rijdt de VIRM nog wel even rond, maar wanneer die aan het eind van zijn levensduur is ben ik benieuwd hoe men dat wil als die ook vervangen worden door enkeldekstreinen. Zeker met de 45% reizigersgroei (??) die Pier Eringa verwacht.
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/megadrukte-in-treinen-verwacht-20-miljard-voor-spoorvernieuwing

Ik heb geen glazen bol, maar weet wel dat tegen de tijd dat alle VIRM buiten dienst gaat ik niet meer iedere dag naar werk hoef te forenzen 😆

Die 45% groei is natuurlijk complete onzin (wie neemt Eringa nog serieus?) als je kijkt naar de minimale reizigersgroei bij NS de afgelopen 10 jaar en de vanaf 2021 inkrimpende beroepsbevolking. Verder krijgt SNG voor in de spits ook staanplaatsen.

Ik vermoed dat NS voor de vervanging van VIRM en DDZ straks naar combi-modellen zal kijken met enkeldeks koprijtuigen en dubbeldeks tussenrijtuigen. Overigens rijden er nu (ook in de spits) maar heel weinig treinen op de maximaal mogelijke lengte.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, daarom ook mijn vraagtekens achter dat percentage. Maar het is natuurlijk wel lekker makkelijk roepen om wat extra miljardjes te krijgen.

Maar of de groei nu 45% is, de 30% waar eerder van uitgegaan was of maar de helft ervan, er zal toch meer capaciteit moeten komen, zowel aan spoor als aan materiaal, de vraag is alleen hoeveel en of dat kan met alleen enkeldeks treinen.
Reputatie 7
Badge +3
ICMm en VIRM zouden zo snel mogelijk moeten worden uitgefaseerd. Ze voldoen niet aan de TSI PRM waardoor reizigers met een functiebeperking tot in lengte van jaren afhankelijk bijven van assistentieverlening. Zo ongeveer het hele OV in Nederland is zelfstandig toegankelijk met als grote uitzondering de IC's van NS en uitgerekend de IC's zijn de ruggengraat van het OV-systeem.
Heb je nog een paar miljard op de plank liggen? Een flink deel van het VIRM is pas ruim 10 jaar oud.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, daarom ook mijn vraagtekens achter dat percentage. Maar het is natuurlijk wel lekker makkelijk roepen om wat extra miljardjes te krijgen.

Maar of de groei nu 45% is, de 30% waar eerder van uitgegaan was of maar de helft ervan, er zal toch meer capaciteit moeten komen, zowel aan spoor als aan materiaal, de vraag is alleen hoeveel en of dat kan met alleen enkeldeks treinen.

Als je de laatste 10 jaar middelt komt NS uit op 1% groei per jaar. Ook die 30% (wat 3% per jaar betekent) haalt NS dus al sinds jaar en dag in geen velden of wegen. De groei die er wel was kwam voor een deel ook nog door de eenmalige uitbreiding van de studentenkaart en zit per saldo bijna helemaal bij het sprintervervoer. De realiteit is dat het voor een modale werknemer onbetaalbaar is om in de spits met het OV naar zijn werk te gaan, tenzij het om maximaal 10-15 km gaat.

De verbouwing van de stations in Breda, Tilburg en Eindhoven motiveerde ProRail 10 jaar geleden ook met een verwachte groei van 4% per jaar. Maar mede door het enorme aantal werkzaamheden en storingen is het IC-vervoer in Brabant de laatste jaren juist gedaald.

Ik vrees dat de politiek gewoon zijn schouders ophaalt bij het aanhoudende gebedel om meer geld door van Boxtel en Eringa.

Heb je nog een paar miljard op de plank liggen? Een flink deel van het VIRM is pas ruim 10 jaar oud.

Sterker nog. De staatssecretaris van I & M wilt ERTMS op korte termijn inbouwen in V-IRM-M. Natuurlijk moet dat eerst wel getest worden.

Dat geeft wel aan dat de V-IRM voorlopig niet wordt afgevoerd.
ICMm en VIRM zouden zo snel mogelijk moeten worden uitgefaseerd. Ze voldoen niet aan de TSI PRM waardoor reizigers met een functiebeperking tot in lengte van jaren afhankelijk bijven van assistentieverlening.
Is dit niet een beetje egoïstisch? Beide treinsoorten worden door een groot aantal reizigers als fijn ervaren. Lichamelijk beperkte reizigers zijn en blijven een minderheid die vanuit de overheid en de EU al meer dan genoeg aandacht krijgen. Het versneld uitfaseren van een treinserie om deze te vervangen door een nieuwe is zeker niet altijd een goed idee.
Reputatie 7
Badge +3
Maak je geen zorgen, voor zo'n versnelde uitfasering is helemaal geen geld.
Reputatie 5
Ik zag gisteren dat DB beschikt over dubbeldekstreinen van Bombardier, de Twindexx. DB rijdt ook met de variant die een instaphoogte heeft van 760mm, geheel conform de instaphoogte die prorail op alle stations in wil gaan voeren. Is dit dat geen goede kans voor NS om met dubbeldeks materieel te blijven rijden?

Reageer