Hoe moeilijk is het om mensen te informeren

• 18 July 2018
  • 1 reactie
  • 112 Bekeken

De intercity Leiden-Utrecht kwam om 7:59 met 5 min vertraging binnen in Woerden. Alles wat er vervolgens gebeurde, maar de trein vertrok maar niet. Het treinpersoneel kreeg geen informatie, dus kon ook de reizigers niet informeren over eventueel vertrek of niet. Na nog eens 20 min maar net op tijd (op advies van het treinpersoneel) overgestapt op de sprinter die wel op tijd vertrok.
Ik weet dat er problemen waren op het traject Bodegraven-Leiden met (aanname) als gevolg dat er waarschijnlijk teveel of te weinig materieel op de verkeerde plek was....top reden om dan maar niet te gaan rijden. Wanneer wordt er eens aan de reizigers gedacht ipv aan materieel, cijfers, ns, prorai, etc. Ik ben gewoon een half uur te laat op mijn werk door dit gedoe.

1 reactie

Zo ver ik kan zien was er eerst een verstoring vanwege hulpdiensten en vervolgens lag er een overweg in storing waardoor er uiteindelijk een treinserie (8800 Leiden - Utrecht) vervallen is.

Bijsturing van treinen ligt sinds kort in dit soort situaties bij ProRail, dit zou in theorie de snelheid van handelen moeten vergroten omdat er minder schijven zijn.

Recent had ik zelf eenzelfde ervaring bij Almere waarbij de treindienstleider niet meer wist wat hij/zij nu met al die treinen moest doen door een verstoring, gevolg was dat Almere Centrum totaal geblokkeerd was en er aan beide zijden nog treinen stilstonden met passagiers.

De treindienstleiders hebben er in dit soort gevallen een extra taak bij gekregen en persoonlijk denk ik dat ze daar ook nog in moeten groeien om complexe situaties bij verstoringen goed te kunnen afhandelen. En denk je maar eens in hoeveel machinisten op zo'n moment bij een verstoring met de treindienstleider gaan bellen, dat zijn dan al die machinisten in de getroffen treinen.

Neemt niet weg dat het gewoon goed geregeld moet worden en sneller duidelijk wat er gaat gebeuren, voor personeel en reizigers zou dat erg aangenaam zijn. Het treinpersoneel baalt er vaak net zo van als de reiziger aangezien wij vaak niet meer weten dan de reizigers op zo'n moment.

Reageer