Hoe moet ik naar school met de nieuwe dienstregeling?

  • 4 December 2016
  • 62 reacties
  • 2492 Bekeken


Toon eerste bericht

62 reacties

Reputatie 2
Ter aanvulling: Bij de NS vragen of ze de intercity Zwolle - Roosendaal (v.v.) kunnen laten halteren op station Tilburg, Universiteit. Scheelt wellicht weer wat wachttijd op station Den Bosch. Heb het idee, dat dan heel wat reizigers er op uit vooruit gaan. En paar relatief op achteruit. Die paar minuten langer een trein zitten doet er niet toe, maar een kwartier kou bekken op zo'n guur station natuurlijk wel.
Tip: beneden is het warm op station Den Bosch bij de wachthalte van de bussen, maar hou wel de tijd zeer goed in de gaten.
Reputatie 7
Badge +3
De dienstregeling is daar te krap voor, hoewel het voor veel reizigers wel een uitkomst zou zijn.
Dit zou dus betekenen dat wij een half uur naar het station moeten LOPEN.

Wat is daar mis mee?

Je kunt anders misschien fietsen. Als je nu een half uur uittrekt voor de bus (inclusief overstaptijd), dan ben je op de fiets waarschijnlijk zelfs sneller. Want als je een half uur moet lopen naar Tilburg Universiteit (2.5km), dan kan het fietsend naar Tilburg Centraal niet verder dan 5km zijn. Dat fiets je binnen 15 tot 20 minuten.
Reputatie 6
Badge
Half uur lopen? Dan ga je toch fietsen? 10 Minuten, nog gezond ook. Als je geen andere optie hebt...
Reputatie 2
Al gekeken op de website www.bravo.info Voor de busdienstregeling. Ik zie op de lijnennetkaart Tilburg, dat
er twee lijnen rijden van station Tilburg Universiteit naar Tilburg NS, te weten lijn 2 en 3. Beide komen vanaf de Reeshof (let op: van twee verschillende plekken/haltes).
En vanaf station Tilburg Reeshof NS rijdt lijn 4, maar die doet station Tilburg Universiteit weer niet aan.
Bij de gemeente Tilburg aankloppen, dat ze een snelle busverbinding kunnen maken vanaf Tilburg NS naar Tilburg Universiteit. Wellicht een vrije busbaan, net zoals ze in Nijmegen gedaan hebben bij de Spoorkuil. Dat scheelt echt stukke tijd. Hoewel station Heyendaal ook nog steeds druk is met studenten.
Reputatie 7
Badge +3
De gemeente gaat helemaal niet over het busvervoer, dat is een zaak van de Provincie.
Reputatie 2
De gemeente gaat helemaal niet over het busvervoer, dat is een zaak van de Provincie.
Dit antwoord klopt gedeelte. Gemeente gaan wel degelijk op het busvervoer op hun eigen grondgebied. De gemeente gaan over de routes van de bussen binnen hun eigen gemeentegrenzen. Natuurlijk wordt een en ander in samenspraak gedaan met andere gemeenten en de provincie en andere belanghebbenden. Een vrije busbaan aanleggen van Station Tilburg NS naar Tilburg Universiteit is natuurlijk een meerjarenplan. Daar kan de vragensteller zich nu alvast hard voor maken. En wellicht kunnen de ouders van de toekomstige studenten een verzoek indienen bij de gemeente Tilburg.
Reputatie 7
Badge +3
Omdat Arriva in Brabant opbrengstverantwoordelijk is heeft Arriva vrijwel de volledig vrije hand zo lang ze maar binnen de concessievoorwaarden blijven. De politiek bemoeit zich nauwelijks met lijnennet en dienstregeling en zeker niet de gemeentelijke politiek.

Overigens wat is het nut van een busdienst tussen de stations Tilburg CS en Tilburg Universiteit?
Reputatie 6
Badge +1
Je kunt inderdaad via Utrecht Centraal en nog op tijd zijn. :)

v. 07:13 Tilburg, spoor 1 Sprinter naar Den Bosch.
a. 07:28 Den Bosch spoor 6b
v. 07:37 Den Bosch spoor 4b Intercity naar Schiphol Airport
a. 08:06 Utrecht Centraal spoor 7
v. 08:12 Utrecht Centraal spoor 15 Sprinter naar Veenendaal Centrum
a. 08:14 Utrecht Vaartsche Rijn spoor 2


Je hebt wellicht te maken met het befaamde terugsteekverbod', maar met een Week OV doen ze daar toch niet zo moeilijk over, neem ik aan?

Overigens, heb je je nieuwe bustijden al bekeken?


Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dit goede voorstel van Tochjo en VIRM Stormtrooper gaat helpen? Wellicht kan hij/zij ook nog reageren?
Reputatie 6
Badge +1
Overigens wat is het nut van een busdienst tussen de stations Tilburg CS en Tilburg Universiteit?

Dat is er inderdaad niet. Het idee van bussen is dat ze rijden in aanvulling op de treindienst, niet alsof ze een trein zijn. Gelukkig werken de meeste busmaatschappijen tegenwoordig volgens dat 'visgraatmodel'.
Reputatie 7
Badge +3
@Keuzereiziger
Er zijn drie buslijnen 2, 3 en 4 vanaf Tilburg CS naar de Uni en dat blijkt in combinatie met station Tilburg Universiteit tot nu toe genoeg.
Hoe je het ook wendt of keert, het is in mijn ogen pure minachting voor alle reizigers van Gilz-Rijen en Tilburg naaf een station voorbij Den Bosch. Ik zie grote verhalen van de NS over verbeteringen in de dienstregeling. Maar het gaat dan om minuten ten koste van een groep die een half uur op Den Bosch mag wachten. Echt een faal dat dit niet geconstateerd is en te belachelijk voor woorden dat dit geaccepteerd is in de die stregeling.
Reputatie 4
Ik begrijp niet waar het busbaan plan naar de universiteit vandaan komt. De huidige route over de Hart van Brabantlaan rijdt prima door, ook in de spits.
Reputatie 2
Ik begrijp niet waar het busbaan plan naar de universiteit vandaan komt. De huidige route over de Hart van Brabantlaan rijdt prima door, ook in de spits.
Rijden er over die routes ook (personen)auto's?? Met een vrije busbaan kunnen er om de 4 minuten een bus rijden van Tilburg Universiteit naar Tilburg Station.
Hoe je het ook wendt of keert, het is in mijn ogen pure minachting voor alle reizigers van Gilz-Rijen en Tilburg naaf een station voorbij Den Bosch. Ik zie grote verhalen van de NS over verbeteringen in de dienstregeling. Maar het gaat dan om minuten ten koste van een groep die een half uur op Den Bosch mag wachten. Echt een faal dat dit niet geconstateerd is en te belachelijk voor woorden dat dit geaccepteerd is in de die stregeling.
Onzin. Tilburg - Utrecht met overstap in Den Bosch; nu: 13 minuten, straks: 5 of 9 minuten. Er zullen tussen bepaalde stations best uitzonderingen zijn (zoals door TS aangegeven). Maar dat zijn dus uitzonderingen. Bovendien lijkt het erger dan het is. Bijvoorbeeld van Tilburg Universiteit naar Utrecht Vaartsche Rijn heb je straks een overstap van 28 minuten, maar wordt je totale reistijd 'slechts' 19 minuten langer.
Reputatie 4

Rijden er over die routes ook (personen)auto's?? Met een vrije busbaan kunnen er om de 4 minuten een bus rijden van Tilburg Universiteit naar Tilburg Station.

Dat is helemaal niet nodig. Je vergeet dat de Tilburgse universiteit een maatje kleiner is en dat de Nijmeegse pendel ook de HAN bedient. In Tilburg zit het HBO op Stappegoor aan het andere eind van de stad.
Reputatie 4
Hoe je het ook wendt of keert, het is in mijn ogen pure minachting voor alle reizigers van Gilz-Rijen en Tilburg naaf een station voorbij Den Bosch. Ik zie grote verhalen van de NS over verbeteringen in de dienstregeling. Maar het gaat dan om minuten ten koste van een groep die een half uur op Den Bosch mag wachten. Echt een faal dat dit niet geconstateerd is en te belachelijk voor woorden dat dit geaccepteerd is in de die stregeling.
De dienstregeling is opgezet vanuit het idee om het treinverkeer rond Utrecht, Eindhoven, Breda en Nijmegen-Arnhem zo optimaal mogelijk af te wikkelen. De vertrek- en aankomsttijden in Den Bosch zijn daar op afgestemd en dat betekent dat eventuele aansluitingen in Den Bosch zelf puur op toeval berusten.
Voor mij is het een beetje eenzelfde probleem. Ik pak op maandag de trein van kwart voor 7 in Zaltbommel (ik vertrek hiervoor om 6 uur bij mijn ouders) om dan om 9 uur bij mijn werk te kunnen zijn in Maastricht noord. Vanwege dit lange reizen ben ik op kamers gegaan in de buurt van Maastricht. vanuit mijn kamer is het nu een kwartier reizen naar mijn werk.

Echter, vanaf 11 December kan ik op maandagochtend niet meer om 9 uur in Maastricht noord kan zijn. Voor mij zal er niets anders opzitten om op zondagavond, na mijn weekendbaantje, alvast naar mijn kamer te gaan. Goed, dat viel op te lossen.

Maar er is meer... De ideale verbinding tussen mijn kamer en werk was een van de redenen om te kiezen voor deze kamer. Echter, met de nieuwe dienstregeling en de overgang van Veolia naar Arriva duurt mijn reis voortaan 45 min. Ik hoor om 8 uur op het werk te zijn (muv. maandag) en ik denk dat jullie mijn pijn wel voelen. in plaats van kwart over 7 vertrekken word dit kwart voor 7.

Hoe leuk de reclame ook is NS... Hoe positief jullie het brengen... Ik heb heel mijn weekschema om moeten gooien en heb nog vrijwel niemand positief gehoord over de aangepaste reistijden en trajecten.

😞
Reputatie 2

Rijden er over die routes ook (personen)auto's?? Met een vrije busbaan kunnen er om de 4 minuten een bus rijden van Tilburg Universiteit naar Tilburg Station.

Dat is helemaal niet nodig. Je vergeet dat de Tilburgse universiteit een maatje kleiner is en dat de Nijmeegse pendel ook de HAN bedient. In Tilburg zit het HBO op Stappegoor aan het andere eind van de stad.

En de bus rijdt ook nog langs Radboud UMC, tenminste lijn 10 (Heyendaalshuttle).
Over Stappegoor gesproken, de busverbinding van Tilburg NS naar Stappegoor gaat er enorm op vooruit.
Er komt een heuse Stappegoor Shuttle.
http://tilburgers.nl/stadsbusdienst-nieuwe-lijnen-nieuwe-routes-nieuwe-naam/#more-65422.
Nog een goede Shuttle van het huis van de vraagsteller "Hoe moet ik naar school met de nieuwe dienstregeling?" zou het probleem grotendeels oplossen.
Reputatie 3
Overigens wat is het nut van een busdienst tussen de stations Tilburg CS en Tilburg Universiteit?

Tussen Tilburg en Tilburg Universiteit liggen een aantal scholen. Ik gok dat op deze manier een goede verbinding ontstaat tussen de treinstations en scholen. De bussen daar zijn in ieder geval tot een uur of 6 nokvol, weliswaar met studenten, maar er wordt goed gebruik gemaakt van deze busvoorziening.
Reputatie 4
Zowel de stappegoor shuttle als de lijnen langs de universiteit van Tilburg of het station universiteit rijden gewoon over de openbare weg en er is geen enkele noodzaak om een miljoenen project op te starten voor busbanen. Daarnaast wil ik eraan toevoegen dat de bushalte Universiteit van Tilburg veel dichterbij de Universiteit ligt dan het station.
Dit zou dus betekenen dat wij een half uur naar het station moeten LOPEN.

Wat is daar mis mee?

Je kunt anders misschien fietsen. Als je nu een half uur uittrekt voor de bus (inclusief overstaptijd), dan ben je op de fiets waarschijnlijk zelfs sneller. Want als je een half uur moet lopen naar Tilburg Universiteit (2.5km), dan kan het fietsend naar Tilburg Centraal niet verder dan 5km zijn. Dat fiets je binnen 15 tot 20 minuten.


Fietsen is geen optie omdat 1. we veel te veel spullen mee moeten sjouwen om mee te krijgen per fiets en 2. er geen (gratis) bewaakte fietsenstallingen zijn bij zowel station Tilburg als Tilburg Universiteit. Ik heb nou een paar keer mijn fiets geparkeerd in de onbewaakte fietsenstalling bij station Tilburg en tot nu toe is mijn fiets al die keren half gesloopt. Lekke banden, kettingen die er ineens afliggen, de kettingkast van de fiets van mijn vriendin is zelfs een keer helemaal gesloopt. Een of andere grapjas vond het blijkbaar nodig om het zeil aan gort te snijden. Mijn fiets daar parkeren doe ik dus niet meer.
Reputatie 2
Zowel de stappegoor shuttle als de lijnen langs de universiteit van Tilburg of het station universiteit rijden gewoon over de openbare weg en er is geen enkele noodzaak om een miljoenen project op te starten voor busbanen. Daarnaast wil ik eraan toevoegen dat de bushalte Universiteit van Tilburg veel dichterbij de Universiteit ligt dan het station.
Die busbanen zijn natuurlijk een voorschot op de toekomst. De brugsmurfen van nu hebben er over 6 tot 10 jaar profijt van.
Voor mij is het een beetje eenzelfde probleem. Ik pak op maandag de trein van kwart voor 7 in Zaltbommel (ik vertrek hiervoor om 6 uur bij mijn ouders) om dan om 9 uur bij mijn werk te kunnen zijn in Maastricht noord. Vanwege dit lange reizen ben ik op kamers gegaan in de buurt van Maastricht. vanuit mijn kamer is het nu een kwartier reizen naar mijn werk.

Echter, vanaf 11 December kan ik op maandagochtend niet meer om 9 uur in Maastricht noord kan zijn. Voor mij zal er niets anders opzitten om op zondagavond, na mijn weekendbaantje, alvast naar mijn kamer te gaan. Goed, dat viel op te lossen.

Maar er is meer... De ideale verbinding tussen mijn kamer en werk was een van de redenen om te kiezen voor deze kamer. Echter, met de nieuwe dienstregeling en de overgang van Veolia naar Arriva duurt mijn reis voortaan 45 min. Ik hoor om 8 uur op het werk te zijn (muv. maandag) en ik denk dat jullie mijn pijn wel voelen. in plaats van kwart over 7 vertrekken word dit kwart voor 7.

Hoe leuk de reclame ook is NS... Hoe positief jullie het brengen... Ik heb heel mijn weekschema om moeten gooien en heb nog vrijwel niemand positief gehoord over de aangepaste reistijden en trajecten.

:(


De enige mensen die erop vooruitgaan met deze dienstregeling zijn mensen die binnen de randstad reizen. Dus bijvoorbeeld mensen die van Utrecht naar Amsterdam moeten en andersom. Blijkbaar maakt het de NS niet zoveel uit dat door de treinreizen van mensen binnen de randstad een paar minuutjes in te korten mensen in Brabant en Limburg zwaar de sjaak zijn. Iets met prioriteiten en zo.

Wij hebben het nu "opgelost" door aan onze docenten te vragen of het een probleem is of we tijdens de eerste uren iets te laat komen. Beetje onzin dat het op deze manier moet maar het is niet anders. Voor ons is dat een optie omdat wij studeren maar daar kan je op je werk natuurlijk niet mee aankomen.

Rijden er over die routes ook (personen)auto's?? Met een vrije busbaan kunnen er om de 4 minuten een bus rijden van Tilburg Universiteit naar Tilburg Station.

Dat is helemaal niet nodig. Je vergeet dat de Tilburgse universiteit een maatje kleiner is en dat de Nijmeegse pendel ook de HAN bedient. In Tilburg zit het HBO op Stappegoor aan het andere eind van de stad.


De stadsbus waar jij het over hebt bedient niet alleen de universiteit. Hij komt ook langs de Fontys Hogeschool voor de Kunsten, Avans-Fontys, en de Avans. Dit zijn dus 3 HBO's + een universiteit. Die bussen zitten elke ochtend en avond propvol.

Reageer