Hoe moet ik naar school met de nieuwe dienstregeling?

  • 4 December 2016
  • 62 reacties
  • 2494 Bekeken

Door de wijzigingen in de dienstregeling wordt de reis van mijn vriendin en mij praktisch onmogelijk. Wij studeren aan dezelfde opleiding in Utrecht en moeten allebei elke dag om 08:30 beginnen en zijn om 16:30 weer uit. Wij reizen tussen Tilburg en Utrecht Vaartsche Rijn.

Voorheen konden wij de sprinter naar Utrecht van 07:13 pakken op Tilburg en dan waren we mooi op tijd op school. Met de nieuwe dienstregeling zouden we vanaf Tilburg de trein naar Den Bosch van 07:03 moeten pakken. Op het eerste gezicht lijkt dit geen probleem, maar die 10 minuten verschil zorgen er net voor dat we dusdanig vroeg van huis moeten vertrekken dat onze bus nog niet rijdt. Met de fiets naar het station is geen optie dus dat zou betekenen dat vertrekken vanaf station Tilburg gewoon niet meer kan.

Wij kunnen ook reizen vanaf Tilburg Universiteit. Dan zouden we om 06:39 de spr naar Utrecht moeten pakken. Ook nu moeten wij dusdanig vroeg vertrekken dat er geen aansluiting is met de bus. Dit zou dus betekenen dat wij een half uur naar het station moeten LOPEN. Vervolgens hebben wij dan een overstap van 28 minuten op Den Bosch, terwijl Den Bosch, zeker in de winter, een ongelooflijk akelig station is om te zijn vanwege de kou.

De terugweg is niet veel beter. Waar wij voorheen de trein van 16:45 konden hebben op Vaartsche Rijn is dat nu om 16:55. Vervolgens 29 minuten overstap op Den Bosch en om 18:22 op station Tilburg Universiteit. Weer sluit onze bus dan niet aan en moeten we lopen waardoor we net iets voor 19:00 thuis zijn.

Lang verhaal kort: voorheen vertrokken wij om 06:50 van huis en hadden we een reistijd van 1 uur en 15 minuten. Voortaan moeten wij om 06:00 van huis vertrekken waardoor onze reistijd oploopt naar 2 uur en 5 minuten. Elke dag om 06:00 van huis (dus rond 05:00 opstaan) en pas om 19:00 weer thuis zijn is gewoon belachelijk. Voor ons, en waarschijnlijk voor wel meer reizigers, gaat dit gewoon echt een enorm probleem opleveren.

Hier moet toch wat aan te doen zijn? Er rijdt nu ook gewoon een rechtstreekse trein. Het lijkt wel alsof de NS een beetje schijt heeft aan Brabant of zo.

62 reacties

Reputatie 5
Badge
Ga eens kijken bij Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek in Delft.
Reputatie 7
Badge +3
Welke student heeft 40 contacturen per week?

Wij hebben het nu "opgelost" door aan onze docenten te vragen of het een probleem is of we tijdens de eerste uren iets te laat komen. Beetje onzin dat het op deze manier moet maar het is niet anders. Voor ons is dat een optie omdat wij studeren maar daar kan je op je werk natuurlijk niet mee aankomen.


Het is helemaal geen onzin dat het op die manier moet.
Zowel de minister als de OV-bedrijven vragen al jaren of onderwijsinstellingen en werkgevers om een beetje flexibel te zijn in hun werktijden. Dat is gewoon beleid. Alleen beseft nog lang niet iedereen dat....


Flexibel zijn kan als je een rooster hebt waarin je maar 15 contacturen per week hebt. Ik heb aangegeven dat ik elke dag van 08:30 tot 16:30 zit dus dan wordt flexibel zijn een beetje moeilijk. Studenten van bijvoorbeeld 11:30 tot 19:30 op school laten zitten is bullshit en ik mag toch aannemen dat de NS dat zelf ook wel kan inzien.
Dat 9292 dat aangeeft kan ik snappen, maar ik wil niet met de bus. Dat kost me namelijk een hoop geld extra

Dat, en de bus die 9292 aangeeft die ik dan zou moeten pakken zit nou al op elk moment van de dag propvol. Dat wordt nu alleen nog maar erger omdat mensen die eerst met de trein naar station Tilburg Uni gingen nu die bus gaan pakken vanwege die waardeloze nieuwe overstappen op Den Bosch.
Dat 9292 dat aangeeft kan ik snappen, maar ik wil niet met de bus. Dat kost me namelijk een hoop geld extra
Reputatie 2
Ik krijg niet de indruk dat deze klacht serieus genomen wordt. Als je met de trein wil reizen hoef ik geen advies over bussen. Dit is gewoon een dramatische verslechtering
Dan moet je zeker niet het reisadvies van 9292 bekijken. Ook daar wordt op sommige momenten van de dag reizen per bus geadviseerd van Tilburg Station naar Tilburg universiteit.
Reputatie 3
Badge

Wij hebben het nu "opgelost" door aan onze docenten te vragen of het een probleem is of we tijdens de eerste uren iets te laat komen. Beetje onzin dat het op deze manier moet maar het is niet anders. Voor ons is dat een optie omdat wij studeren maar daar kan je op je werk natuurlijk niet mee aankomen.


Het is helemaal geen onzin dat het op die manier moet.
Zowel de minister als de OV-bedrijven vragen al jaren of onderwijsinstellingen en werkgevers om een beetje flexibel te zijn in hun werktijden. Dat is gewoon beleid. Alleen beseft nog lang niet iedereen dat....
Reputatie 7
Natuurlijk wordt er geluisterd. Er is zelfs al bekeken of het anders kan, op dit traject was het antwoord nee.
Ik krijg niet de indruk dat deze klacht serieus genomen wordt. Als je met de trein wil reizen hoef ik geen advies over bussen. Dit is gewoon een dramatische verslechtering
Badge +3
Toen station Vaartsche Rijn nog niet was geopend pakten wij elke ochtend de intercity naar Schiphol vanaf Den Bosch en stapten we uit op Utrecht Centraal. Dit was echter bijna elke ochtend een drama. Trein zat regelmatig al zo vol dat we niet eens meer meekonden, of we konden wel mee maar moesten staan. Aangezien ik een aandoening heb aan mijn rug is dit niet echt wenselijk voor mij dus pak ik die intercity liever niet meer.
In de nieuwe dienstregeling zal deze intercity niet meer met enkeldeks treinstellen worden gereden, maar met dubbeldeks treinstellen. Bovendien zal de trein bestaan uit minstens twee gekoppelde treinstellen, omdat in Eindhoven het deel uit Heerlen en het deel uit Venlo gecombineerd worden tot één trein. Misschien dat deze intercity daarom straks wel weer een goede optie kan zijn.
Hoe je het ook wendt of keert, het is in mijn ogen pure minachting voor alle reizigers van Gilz-Rijen en Tilburg naaf een station voorbij Den Bosch. Ik zie grote verhalen van de NS over verbeteringen in de dienstregeling. Maar het gaat dan om minuten ten koste van een groep die een half uur op Den Bosch mag wachten. Echt een faal dat dit niet geconstateerd is en te belachelijk voor woorden dat dit geaccepteerd is in de die stregeling.
Onzin. Tilburg - Utrecht met overstap in Den Bosch; nu: 13 minuten, straks: 5 of 9 minuten. Er zullen tussen bepaalde stations best uitzonderingen zijn (zoals door TS aangegeven). Maar dat zijn dus uitzonderingen. Bovendien lijkt het erger dan het is. Bijvoorbeeld van Tilburg Universiteit naar Utrecht Vaartsche Rijn heb je straks een overstap van 28 minuten, maar wordt je totale reistijd 'slechts' 19 minuten langer.


Ja, en die "slechts 19 minuten langer" zorgen er dus wel voor dat je een trein van een half uur eerder kan pakken of je te laat bent op school. Dat laatste doen ze op mbo's nogal moeilijk over vanwege de aanwezigheidsplicht dus voor ons is het kiezen tussen twee kwaden.
Je kunt inderdaad via Utrecht Centraal en nog op tijd zijn. :)

v. 07:13 Tilburg, spoor 1 Sprinter naar Den Bosch.
a. 07:28 Den Bosch spoor 6b
v. 07:37 Den Bosch spoor 4b Intercity naar Schiphol Airport
a. 08:06 Utrecht Centraal spoor 7
v. 08:12 Utrecht Centraal spoor 15 Sprinter naar Veenendaal Centrum
a. 08:14 Utrecht Vaartsche Rijn spoor 2


Je hebt wellicht te maken met het befaamde terugsteekverbod', maar met een Week OV doen ze daar toch niet zo moeilijk over, neem ik aan?

Overigens, heb je je nieuwe bustijden al bekeken?


Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dit goede voorstel van Tochjo en VIRM Stormtrooper gaat helpen? Wellicht kan hij/zij ook nog reageren?


Toen station Vaartsche Rijn nog niet was geopend pakten wij elke ochtend de intercity naar Schiphol vanaf Den Bosch en stapten we uit op Utrecht Centraal. Dit was echter bijna elke ochtend een drama. Trein zat regelmatig al zo vol dat we niet eens meer meekonden, of we konden wel mee maar moesten staan. Aangezien ik een aandoening heb aan mijn rug is dit niet echt wenselijk voor mij dus pak ik die intercity liever niet meer. Ik ga dan nog liever lopen, zolang ik in beweging blijf valt de pijn in mijn rug wel mee. Lang stilstaan is echter wel een probleem.

Rijden er over die routes ook (personen)auto's?? Met een vrije busbaan kunnen er om de 4 minuten een bus rijden van Tilburg Universiteit naar Tilburg Station.

Dat is helemaal niet nodig. Je vergeet dat de Tilburgse universiteit een maatje kleiner is en dat de Nijmeegse pendel ook de HAN bedient. In Tilburg zit het HBO op Stappegoor aan het andere eind van de stad.


De stadsbus waar jij het over hebt bedient niet alleen de universiteit. Hij komt ook langs de Fontys Hogeschool voor de Kunsten, Avans-Fontys, en de Avans. Dit zijn dus 3 HBO's + een universiteit. Die bussen zitten elke ochtend en avond propvol.
Voor mij is het een beetje eenzelfde probleem. Ik pak op maandag de trein van kwart voor 7 in Zaltbommel (ik vertrek hiervoor om 6 uur bij mijn ouders) om dan om 9 uur bij mijn werk te kunnen zijn in Maastricht noord. Vanwege dit lange reizen ben ik op kamers gegaan in de buurt van Maastricht. vanuit mijn kamer is het nu een kwartier reizen naar mijn werk.

Echter, vanaf 11 December kan ik op maandagochtend niet meer om 9 uur in Maastricht noord kan zijn. Voor mij zal er niets anders opzitten om op zondagavond, na mijn weekendbaantje, alvast naar mijn kamer te gaan. Goed, dat viel op te lossen.

Maar er is meer... De ideale verbinding tussen mijn kamer en werk was een van de redenen om te kiezen voor deze kamer. Echter, met de nieuwe dienstregeling en de overgang van Veolia naar Arriva duurt mijn reis voortaan 45 min. Ik hoor om 8 uur op het werk te zijn (muv. maandag) en ik denk dat jullie mijn pijn wel voelen. in plaats van kwart over 7 vertrekken word dit kwart voor 7.

Hoe leuk de reclame ook is NS... Hoe positief jullie het brengen... Ik heb heel mijn weekschema om moeten gooien en heb nog vrijwel niemand positief gehoord over de aangepaste reistijden en trajecten.

:(


De enige mensen die erop vooruitgaan met deze dienstregeling zijn mensen die binnen de randstad reizen. Dus bijvoorbeeld mensen die van Utrecht naar Amsterdam moeten en andersom. Blijkbaar maakt het de NS niet zoveel uit dat door de treinreizen van mensen binnen de randstad een paar minuutjes in te korten mensen in Brabant en Limburg zwaar de sjaak zijn. Iets met prioriteiten en zo.

Wij hebben het nu "opgelost" door aan onze docenten te vragen of het een probleem is of we tijdens de eerste uren iets te laat komen. Beetje onzin dat het op deze manier moet maar het is niet anders. Voor ons is dat een optie omdat wij studeren maar daar kan je op je werk natuurlijk niet mee aankomen.
Reputatie 2
Zowel de stappegoor shuttle als de lijnen langs de universiteit van Tilburg of het station universiteit rijden gewoon over de openbare weg en er is geen enkele noodzaak om een miljoenen project op te starten voor busbanen. Daarnaast wil ik eraan toevoegen dat de bushalte Universiteit van Tilburg veel dichterbij de Universiteit ligt dan het station.
Die busbanen zijn natuurlijk een voorschot op de toekomst. De brugsmurfen van nu hebben er over 6 tot 10 jaar profijt van.
Dit zou dus betekenen dat wij een half uur naar het station moeten LOPEN.

Wat is daar mis mee?

Je kunt anders misschien fietsen. Als je nu een half uur uittrekt voor de bus (inclusief overstaptijd), dan ben je op de fiets waarschijnlijk zelfs sneller. Want als je een half uur moet lopen naar Tilburg Universiteit (2.5km), dan kan het fietsend naar Tilburg Centraal niet verder dan 5km zijn. Dat fiets je binnen 15 tot 20 minuten.


Fietsen is geen optie omdat 1. we veel te veel spullen mee moeten sjouwen om mee te krijgen per fiets en 2. er geen (gratis) bewaakte fietsenstallingen zijn bij zowel station Tilburg als Tilburg Universiteit. Ik heb nou een paar keer mijn fiets geparkeerd in de onbewaakte fietsenstalling bij station Tilburg en tot nu toe is mijn fiets al die keren half gesloopt. Lekke banden, kettingen die er ineens afliggen, de kettingkast van de fiets van mijn vriendin is zelfs een keer helemaal gesloopt. Een of andere grapjas vond het blijkbaar nodig om het zeil aan gort te snijden. Mijn fiets daar parkeren doe ik dus niet meer.
Reputatie 4
Zowel de stappegoor shuttle als de lijnen langs de universiteit van Tilburg of het station universiteit rijden gewoon over de openbare weg en er is geen enkele noodzaak om een miljoenen project op te starten voor busbanen. Daarnaast wil ik eraan toevoegen dat de bushalte Universiteit van Tilburg veel dichterbij de Universiteit ligt dan het station.
Reputatie 3
Overigens wat is het nut van een busdienst tussen de stations Tilburg CS en Tilburg Universiteit?

Tussen Tilburg en Tilburg Universiteit liggen een aantal scholen. Ik gok dat op deze manier een goede verbinding ontstaat tussen de treinstations en scholen. De bussen daar zijn in ieder geval tot een uur of 6 nokvol, weliswaar met studenten, maar er wordt goed gebruik gemaakt van deze busvoorziening.
Reputatie 2

Rijden er over die routes ook (personen)auto's?? Met een vrije busbaan kunnen er om de 4 minuten een bus rijden van Tilburg Universiteit naar Tilburg Station.

Dat is helemaal niet nodig. Je vergeet dat de Tilburgse universiteit een maatje kleiner is en dat de Nijmeegse pendel ook de HAN bedient. In Tilburg zit het HBO op Stappegoor aan het andere eind van de stad.

En de bus rijdt ook nog langs Radboud UMC, tenminste lijn 10 (Heyendaalshuttle).
Over Stappegoor gesproken, de busverbinding van Tilburg NS naar Stappegoor gaat er enorm op vooruit.
Er komt een heuse Stappegoor Shuttle.
http://tilburgers.nl/stadsbusdienst-nieuwe-lijnen-nieuwe-routes-nieuwe-naam/#more-65422.
Nog een goede Shuttle van het huis van de vraagsteller "Hoe moet ik naar school met de nieuwe dienstregeling?" zou het probleem grotendeels oplossen.
Voor mij is het een beetje eenzelfde probleem. Ik pak op maandag de trein van kwart voor 7 in Zaltbommel (ik vertrek hiervoor om 6 uur bij mijn ouders) om dan om 9 uur bij mijn werk te kunnen zijn in Maastricht noord. Vanwege dit lange reizen ben ik op kamers gegaan in de buurt van Maastricht. vanuit mijn kamer is het nu een kwartier reizen naar mijn werk.

Echter, vanaf 11 December kan ik op maandagochtend niet meer om 9 uur in Maastricht noord kan zijn. Voor mij zal er niets anders opzitten om op zondagavond, na mijn weekendbaantje, alvast naar mijn kamer te gaan. Goed, dat viel op te lossen.

Maar er is meer... De ideale verbinding tussen mijn kamer en werk was een van de redenen om te kiezen voor deze kamer. Echter, met de nieuwe dienstregeling en de overgang van Veolia naar Arriva duurt mijn reis voortaan 45 min. Ik hoor om 8 uur op het werk te zijn (muv. maandag) en ik denk dat jullie mijn pijn wel voelen. in plaats van kwart over 7 vertrekken word dit kwart voor 7.

Hoe leuk de reclame ook is NS... Hoe positief jullie het brengen... Ik heb heel mijn weekschema om moeten gooien en heb nog vrijwel niemand positief gehoord over de aangepaste reistijden en trajecten.

😞
Reputatie 4
Hoe je het ook wendt of keert, het is in mijn ogen pure minachting voor alle reizigers van Gilz-Rijen en Tilburg naaf een station voorbij Den Bosch. Ik zie grote verhalen van de NS over verbeteringen in de dienstregeling. Maar het gaat dan om minuten ten koste van een groep die een half uur op Den Bosch mag wachten. Echt een faal dat dit niet geconstateerd is en te belachelijk voor woorden dat dit geaccepteerd is in de die stregeling.
De dienstregeling is opgezet vanuit het idee om het treinverkeer rond Utrecht, Eindhoven, Breda en Nijmegen-Arnhem zo optimaal mogelijk af te wikkelen. De vertrek- en aankomsttijden in Den Bosch zijn daar op afgestemd en dat betekent dat eventuele aansluitingen in Den Bosch zelf puur op toeval berusten.
Reputatie 4

Rijden er over die routes ook (personen)auto's?? Met een vrije busbaan kunnen er om de 4 minuten een bus rijden van Tilburg Universiteit naar Tilburg Station.

Dat is helemaal niet nodig. Je vergeet dat de Tilburgse universiteit een maatje kleiner is en dat de Nijmeegse pendel ook de HAN bedient. In Tilburg zit het HBO op Stappegoor aan het andere eind van de stad.
Hoe je het ook wendt of keert, het is in mijn ogen pure minachting voor alle reizigers van Gilz-Rijen en Tilburg naaf een station voorbij Den Bosch. Ik zie grote verhalen van de NS over verbeteringen in de dienstregeling. Maar het gaat dan om minuten ten koste van een groep die een half uur op Den Bosch mag wachten. Echt een faal dat dit niet geconstateerd is en te belachelijk voor woorden dat dit geaccepteerd is in de die stregeling.
Onzin. Tilburg - Utrecht met overstap in Den Bosch; nu: 13 minuten, straks: 5 of 9 minuten. Er zullen tussen bepaalde stations best uitzonderingen zijn (zoals door TS aangegeven). Maar dat zijn dus uitzonderingen. Bovendien lijkt het erger dan het is. Bijvoorbeeld van Tilburg Universiteit naar Utrecht Vaartsche Rijn heb je straks een overstap van 28 minuten, maar wordt je totale reistijd 'slechts' 19 minuten langer.
Reputatie 2
Ik begrijp niet waar het busbaan plan naar de universiteit vandaan komt. De huidige route over de Hart van Brabantlaan rijdt prima door, ook in de spits.
Rijden er over die routes ook (personen)auto's?? Met een vrije busbaan kunnen er om de 4 minuten een bus rijden van Tilburg Universiteit naar Tilburg Station.
Reputatie 4
Ik begrijp niet waar het busbaan plan naar de universiteit vandaan komt. De huidige route over de Hart van Brabantlaan rijdt prima door, ook in de spits.

Reageer