beantwoord

Hoeveelheid verschillende treinlijnen

• 16 maart 2019
  • 8 reacties
  • 248 Bekeken

Hallo, wij zijn een groep van 5 studenten van de TU Eindhoven en doen onderzoek naar het schoonmaken van het spoor in Nederland. Wij vroegen ons af hoeveel verschillende treinlijnen er zijn in Nederland. Een hiervan is bijvoorbeeld de intercity die rijdt tussen Maastricht en Alkmaar, een ander voorbeeld is de Sprinter tussen Haarlem en Den Haag. Weet iemand hoe we de totale hoeveelheid treinlijnen kunnen vinden?

Alvast Bedankt!
icon

Beste antwoord door Tochjo 16 maart 2019, 14:04

Je zou deze spoorkaart kunnen gebruiken, of deze tabel.

Overigens ontgaat het verband me tussen de lijnvoering op het spoor en de schoonmaak van het spoor. Kun je toelichten hoe je deze gegevens gaat gebruiken?
Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3
Je zou deze spoorkaart kunnen gebruiken, of deze tabel.

Overigens ontgaat het verband me tussen de lijnvoering op het spoor en de schoonmaak van het spoor. Kun je toelichten hoe je deze gegevens gaat gebruiken?
@Tochjo Bedankt voor je hulp! Op het moment zijn we bezig met een concept waarbij een schoonmaakmachine gekoppeld kan worden aan een rijdende passegierstrein. Daarom moesten wij weten hoeveel verschillende treinlijnen er zijn zodat we kunnen uitwerken hoeveel treinlijnen nodig zijn om het hele spoornetwerk in Nederland schoon te kunnen maken.
Reputatie 7
Badge +3
Het begrip "treinlijn" is onbekend en daardoor is het onduidelijk wat jullie nu precies bedoelen.

Misschien bedoel je "treinserie", dat is de lijst die Tjocho aangeeft.
Reputatie 7
Badge
@Tochjo Bedankt voor je hulp! Op het moment zijn we bezig met een concept waarbij een schoonmaakmachine gekoppeld kan worden aan een rijdende passegierstrein. Daarom moesten wij weten hoeveel verschillende treinlijnen er zijn zodat we kunnen uitwerken hoeveel treinlijnen nodig zijn om het hele spoornetwerk in Nederland schoon te kunnen maken.
Ik zie nog wel een paar uitdagingen 🙂

Ten eerste: Wat voor schoonmaakmachine hebben jullie in gedachten, een stofzuiger, veegwagen?
Ten tweede: Wat doe je met dat ding als de trein zijn eindpunt bereikt heeft? We rijden geen rondje zodat de voorkant, de voorkant blijft. De achterzijde van de trein wordt de voorzijde voor de terugweg.
Ten derde: er wordt in onze dienstregeling nog wel eens gecombineerd en gesplitst. Dat betekent dat jullie machine nog wel eens in de weg kan zitten als er een treinstel achterop bij geplaatst wordt of achterblijft op een station als het achterste deel afgekoppeld wordt.

Nemen jullie dat ook allemaal mee?
Reputatie 7
Badge +3
@Edwin
Het lijkt me practischer zo'n schoonmaakwagentje te laten meehobbelen met de inspectiemeetwagens die iedere zoveel tijd het hele Nederlandse spoor afrijden. Sowieso vraag ik me af of die reiniging wel gaat lukken als een trein 130 kmh rijdt.
@Tamzin bedankt voor je reactie! het is inderdaad ook een goed idee om te kijken naar inspectiewagens in Nederland. Alleen kunnen we niet veel info vinden over de snelheid van deze inspectiewagens. Weet jij misschien iets meer over deze inspectiewagens?
Reputatie 7
Badge +3
Kunnen studenten niet (meer) googlen? 😀 "Inspectietrein" leverde een heel behoorlijk aantal hits op: https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=Inspectietrein&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Er zijn overigens verschillende soorten inspectietreinen. Je hebt de meettreinen van Eurailscout. Daarnaast hebben verschillende spooraannemers inspectietreinen die op veel lagere snelheid het spoor inspecteren.

Wat is precies het doel van het schoonmaken? Het schoonmaken van het spoor zelf? Bij mijn weten heeft het spoor zelf niet veel schoonmaak nodig. Bij regulier onderhoud wordt de ballast gereinigd. Bij sporen op stations ligt er wel wat afval op het spoor maar dat wordt met enige regelmaat of naar behoefte opgeruimd tijdens nachtelijke buitendienststellingen.

Ik raad jullie aan om contact op te nemen met ProRail. Zij gaan over het onderhoud van het Nederlandse spoor.
Reputatie 7
Badge +3
Kom op Max000, wel zelf ook de handjes laten wapperen graag. Google is niet zo ingewikkeld.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Videoschouw

Reageer