beantwoord

Hoofddorp naar Den Haag, een verslechtering

• 16 december 2016
  • 75 reacties
  • 1789 Bekeken

De rechtstreekse sprinter van Hoofddorp naar Den Haag blijft in de nieuwe dienstregeling 11 of 12 minuten staan op Leiden. Gevolg is dat de reistijd 32 minuten naar 49 minuten in gegaan!!!Dat is bijna 50% langer! Waarom is dat?
Ja, er gaan er nu meer om op Leiden Centraal Centraal u over te stappen op de Intercity naar Den Haag. Maar die is bijna altijd vertraagd en te druk en chaos op Leiden. Daarom is dat eigenlijk geen alternatief. Want dan kan bijna alleen een sprinter genomen worden omdat die nu eerder is dan de intercity. ...gevolg is dan ook langere reistijd...
Materieel wat wordt in gezet bleek ook nog eens korter waardoor moeten staan als haringen in een tonnetje...
Echt, dit is een behoorlijke verslechtering en dwingen ga mij bijna om toch maar de auto in te gaan. Dat mag en kan toch niet de bedoeling zijn?!
Wat gaat hier aan gebeuren?
icon

Beste antwoord door Annewil NS 17 december 2016, 12:40

Hallo DaanPrent, welkom op het NS Serviceforum! Ik begrijp uit je bericht dat je de nieuwe dienstregeling op jouw traject niet prettig vindt. Wanneer de dienstregeling gemaakt wordt moet er rekening gehouden worden met heel veel verschillende factoren en hierbij kun je helaas niet iedereen tevreden stellen. Er is veel tijd besteed aan het maken van een nieuwe dienstregeling dus de 11 minuten langer staan op station Leiden zijn er niet zomaar of zonder reden aan toegevoegd. Ik ga je melding en klacht hierover intern registreren en hopelijk kan er bij de dienstregeling van 2018 rekening mee gehouden worden.
Bekijk origineel

75 reacties

De rechtstreekse sprinter van Hoofddorp naar Den Haag blijft in de nieuwe dienstregeling 11 of 12 minuten staan op Leiden. Gevolg is dat de reistijd 32 minuten naar 49 minuten in gegaan!!!Dat is bijna 50% langer! Waarom is dat?
Ja, er gaan er nu meer om op Leiden Centraal Centraal u over te stappen op de Intercity naar Den Haag. Maar die is bijna altijd vertraagd en te druk en chaos op Leiden. Daarom is dat eigenlijk geen alternatief. Want dan kan bijna alleen een sprinter genomen worden omdat die nu eerder is dan de intercity. ...gevolg is dan ook langere reistijd...
Materieel wat wordt in gezet bleek ook nog eens korter waardoor moeten staan als haringen in een tonnetje...
Echt, dit is een behoorlijke verslechtering en dwingen ga mij bijna om toch maar de auto in te gaan. Dat mag en kan toch niet de bedoeling zijn?!
Wat gaat hier aan gebeuren?
Volgens mij blijft de sprinter in Leiden stilstaan om zo, samen met de sprinter uit Haarlem (6300 serie) een kwartiersdienst te rijden tussen Leiden en Den Haag. Het is een nogal vreemde manier om een kwartiersdienst te creëren... Als de treinen een paar minuten eerder zouden rijden op de Westtak van Amsterdam zou de Sprinter Hoorn-Kersenboogerd-Leiden (serie 3300) kunnen doorrijden naar Den Haag zonder lange tussenstop. Ik moet wel toegeven dat een oplossing lastig te vinden is, want elke oplossing kent zo zijn problemen. De stop van 12 minuten is echter wel erg slecht gevonden en als regelmatige reiziger van en naar Amsterdam West hoop ik ook op een oplossing van het probleem want het raakt ook ons.
En door deze slechte regeling is ook nog eens de verbinding Leiden - Sassenheim - Amsterdam zuid ongelofelijk verslechterd!!!! NS doe er wat aan.
Hallo DaanPrent, welkom op het NS Serviceforum! Ik begrijp uit je bericht dat je de nieuwe dienstregeling op jouw traject niet prettig vindt. Wanneer de dienstregeling gemaakt wordt moet er rekening gehouden worden met heel veel verschillende factoren en hierbij kun je helaas niet iedereen tevreden stellen. Er is veel tijd besteed aan het maken van een nieuwe dienstregeling dus de 11 minuten langer staan op station Leiden zijn er niet zomaar of zonder reden aan toegevoegd. Ik ga je melding en klacht hierover intern registreren en hopelijk kan er bij de dienstregeling van 2018 rekening mee gehouden worden.
Beste Annewil van de NS. Ik begrijp volledig dat jullie niet iedereen tevreden kunnen stellen. Tegelijk roepen jullie op het vooral te melden al er problemen zijn en die zijn er dus. Kijk ook even naar de andere reacties en vast staan er op een ander forum over dit traject ook dezelfde klachten. Een reistijd van meer dan 50% lijkt mij niet de bedoeling. Tegelijk gaat er op dit traject nu steeds van alles mis. Voorheen echt bijna nooit. Nu bijna elke dag. Zou je dat ook na kunnen kijken. Treinen komen gewoonweg niet, hebben zomaar 34 minuten vertraging (!) en zijn dan nog verkort ook. Het zal vast voor jullie een oninteressant traject ofzo zijn, want het wordt alleen maar dramatischer. Vandaag weer voor noppes gestaan omdat er weer trein was uitgevallen. Heel vreemd allemaal.
Ik hoop dat jullie dit niet alleen als minor issue intern bespreken, maar als serieuze verslechtering en problematisch traject nu. En het daarmee als echt en serieus probleem.willen oppakken.
Hoor graag van je, waarvoor dank.
Dit wordt zeker opgepakt, Daan. Zou je ook de drukte aan ons willen doorgeven in de druktemelder in de Reisplanner Xtra app? Alvast bedankt! Vanaf 30 minuten vertraging kan je overigens een claim indienen. Hier vind je meer info.
Beste Iris van de NS,

En vandaag sta ik weer voor noppes op Leiden te wachten op de sprinter van 17.23 die weer niet komt. Zoveelste keer. Echt... De lijn en reis is zo vreselijk slecht geworden. Reis anders een dagje mee, dan ervaar je het en de irritatie. Het ging altijd prima. Maar sinds de nieuwe dienstregeling is het drama. Klachten zijn al ingediend. En ik snap ook dat jij hier niets aan kunt doen. Machteloosheid en frustratie over deze problemen... en dat er niets aan gedaan wordt. Zucht....
En Iris. Ik wil geen geld terug... Ik wil gewoon normaal en op tijd naar huis.
Beste Iris van de NS,

En vandaag sta ik weer voor noppes op Leiden te wachten op de sprinter van 17.23 die weer niet komt. Zoveelste keer. Echt... De lijn en reis is zo vreselijk slecht geworden. Reis anders een dagje mee, dan ervaar je het en de irritatie. Het ging altijd prima. Maar sinds de nieuwe dienstregeling is het drama. Klachten zijn al ingediend. En ik snap ook dat jij hier niets aan kunt doen. Machteloosheid en frustratie over deze problemen... en dat er niets aan gedaan wordt. Zucht....
Beste Daan,

Vooral blijven klagen. Het kan en moet beter op de hele lijn, ook bij Lelylaan is de situatie ondragelijk geworden... Staat zelfs op 1 bij de knelpunten top 10 van Rover.
Dank Sam. Hoop dat iedereen dat met ons doet. Had inderdaad gezien dat we de top 10 genaderd hebben. Hoe treurig dat ook is. Ik blijf doorzetten omdat het zo ongelooflijk frustrerend is en ik mij zo machteloos voel. Laten we volhouden tot het beter gaat. Sterkte!
Beste NS,

Mij 1e reisdag in het nieuwe jaar. Ik dacht laat ik de sprinter eens nemen vanuit Hoofddorp naar Den Haag Centraal en blijven zitten. Omdat de overstap op Leiden Centraal steeds zo beroerd gaat. Blijft de sprinter 20 minuten staan!!!! En moeten we er allemaal uit omdat de sprinter wordt omgedraaid. Dit kan toch niet meer! Het is om zo moedeloos van te worden. Sinds de nieuwe dienstregeling is er nog geen reis goed verlopen. Dit kunnen jullie niet meer verkopen hoor. En ik niet aan mijn werkgever. Een dringende vraag... Wat wordt er nu met de problemen op dit traject en op Leiden Centraal gedaan?? Een jaartje aankijken is geen optie. Graag reactie.
De NS heeft van Leiden een bottleneck gemaakt.
Intercity's en sprinters die moeten wachten op andere treinen, treinen die daarom sporen bezet houden..
Op papier lijkt het allemaal te werken, maar keer op keer zijn er hierdoor vertragingen.
Om het maar niet te hebben over de langere reistijd met zowel de intercity als de sprinters.

Ik had bij de oude dienstregeling zelden vertraging, nu is het elke dag..gelukkig hoef ik niet verder dan Leiden.
Erg spijtig om te lezen dat er zoveel misgaat Daan. Ik kan enkel per incident intern een explicite melding maken, zodat duidelijk wordt waar de verbeterpunten liggen. Kun je aangeven welke sprinter je hebt genomen vanaf Hoofddorp?
Reputatie 6
Badge
Wat Bob zegt is precies de werkelijkheid. Leiden kan al die stilstaande treinen niet aan. Het is speciaal gemaakt om langs te stoppen en zo snel mogelijk weer weg te wezen.
Beste Klaas-Jan,

Dank voor je reactie.
Wat spijtig dat ik het elke keer overal per incident moet melden. Maar vooruit, daar gaan we dan. Sprinter Hoofddorp naar Den Haag Centraal van vanochtend 8.05. Is nooit in Den Haag aangekomen maar gestrand op Leiden Centraal.
Is dit voldoende?
Lees vooral ook even andere reacties mee. Leiden is een bottleneck geworden! We hebben hier sinds de nieuwe dienstregeling alleen maar vertragingen of stranden er gewoon zelfs. Het is niet te doen meer. Lijkt er inderdaad op dat het door die vreemde en nutteloze wachtende treinen komt. Maar dat laat ik aan jullie expertise. Maar neem van mij (en velen!) aan dat dit traject een drama geworden is. Staat bij Rover ook helaas op nr 2 qua klachten (regen dus).
Ik ben zo benieuwd wat de NS nu gaat doen. Ipv... we kijken bij de nieuw dienstregeling 2018 wel wat we kunnen aanpassen. Nee... Dat kan echt niet. Met zoveel problemen en klachten is een aanpassing hier nu echt al op zijn plaats. Toch?

We horen toch nog graag van je... en blijven aan de bel trekken.
Groet
Danielle
Dank Bob ook voor jouw reactie. Ik moet dus wel helaas door naar Den Haag. Inderdaad op papier zou de reistijd korter moeten worden..Echter, door al die problemen is het eigenlijk elke dag langer geworden. Het is om moedeloos van te worden.
Oude dienstregeling was bijna nooit vertraging. Nu bijna elke dag wel....
Ik heb het gelezen. We lezen alles hier. Ik kan je geen oplossing beloven. Wij proberen de signalen die hier binnenkomen zo goed mogelijk door te zetten binnen de organisatie. We hebben een speciaal programma om dit soort meldingen te noteren zodat het gebundeld geëvalueerd kan worden. Een aanpassing vergt veel meer dan je op het eerste gezicht zou denken. Soms is het echter mogelijk, maar meestal niet.
Beste Klaas Jan.

Lees even goed mee. Ik ben weer gestrand 17.09 trein van DH naar Hoofddorp heeft ons er weer uitgegooid op leiden.
Ik sta weer vast. Ben weer gestrand. Dit kan toch niet meer zo....
Vandaag 2x een trein die stranden, geen advies hoe je thuis kan komen (advies om om te reizen via Haarlem voor de reizigers naar Hoofddorp kwam niet), een man die uit frustratie met zijn benen boven het spoor ging bungelen... Het was een dieptepunt vandaag...
Jammer om te horen DaanPrent en Bob. Ik ga de melding registreren.
Ha Bob,

Ik was bijna ook in staat om iemand iets aan te doen. Erg is dat... ben echt heel vredelievend namelijk. Maar wat je zegt... geen informatie, geen advies en daar stonden we weer op Leiden. Met 100-en anderen. Van nood maar zomaar een Intercity in gesprongen die leek de goede kant op te gaan. Dat was de intercity naar Groningen!!! Zucht... kon er gelukkig op Schiphol uit, maar toen stond ik daar weer. Anyway... het gaat een keer mis op Leiden. Daar kan de NS op wachten. En ik heb te doen met het personeel ... die krijgt ook maar alles over zich heen. Maar boven alles kom ik elke dag te laat op mijn werk, te laat thuis en vol frustratie. Ik ga mij weer bij Rover melden en hoop echt Annewil... dat iemand die van de NS die dit meeleest iets meer doet dan de melding doorzetten. Alsjeblieft... dit kan niet meer zo.
Ik ben uiteindelijk via Haarlem/Sloterdijk gereden.
Wat ik ergste vind is dat ze bijna geen informatie geven wat het beste was om te doen.
In Hoofddorp stond er een touringcar, mijn vermoeden is dat ze toch bussen hebben ingezet.

17.15 was ik op Leiden, 19.15 kwam ik thuis..
Mee eens. Je moet het maar zelf zien uit te zoeken. Ik kwam uiteindelijk rond 18.45 op Hoofddorp. Perron stond ook daar helemaal vol met verdwaasd reizigers. Beneden fiets halen, bleken daar inderdaad NS bussen te staan. Maar dat wisten ze boven op het perron niet..... ik kon het niet meer opbrengen weer terug te lopen. Was ook uiteindelijk net als jij 19.15 thuis.
Goedemorgen NS medewerker,
Vanochtend eerst maar eens gevraagd via Twitter of er op mijn traject aandachtspunten zijn vanwege weersomstandigheden. Gelukkig snel beantwoord dat alles volgens planning reed. Op de fiets naar Hoofddorp en daar kwam de sprinter van 8.34 ongeveer om 8.48 pas aantuffen. Weer de aansluiting op Leiden gemist. Hoe kan dit nou toch weer?
De Sprinter 4618 is volgens mijn gegevens om 8.37 aangekomen in Hoofddorp, deze heeft door nog onduidelijke redenen 7 minuten gewacht voordat hij verder ging. Uiteindelijk is hij met 3 minuten vertraging op zijn eindbestemming in Den Haag aangekomen dus hij heeft nog het een en ander goed kunnen maken, neemt niet weg dat het behoorlijk frustrerend is dat je denkt dat de trein op tijd gaat maar dat niet het geval is.

wij lezen alles mee en zetten dergelijke meldingen door en nemen deze ook serieus.
Ja ja. .. Ik stond te dromen zeker op Hoofddorp....
Even kort.
Normaal neem de sprinter om over te stappen op de Intercity te Leiden. Daarmee is de reistijd normaal 36 a 37 minuten.
Sprinter komt nu 14 minuten later en nee dat verzin ik niet. Jullie gegevens kloppen sowieso nooit. Dus..
14 minuten vertraging zonder kennisgeving.
Overstappen lukt niet meer.
Dus maar blijven zitten.
7 minuten wachten en naar Den Haag.
Daarmee was mijn vertraging 21 minuten. Ik kan er niet meer en zeker niet minder van maken.
Ik hoef geen geld terug. Alleen wat begrip voor deze continue ellende. Met de hoop (illusie) dat het verbetert.
Fijn dat jullie het doorzetten. Maar maak het niet mooier dan dat het is. Een dagelijkse worsteling op mijn werk en thuis te komen... Elke dag weer... Elke dag weer...sinds 13 december. ...

Reageer