beantwoord

Hsl

• 10 januari 2018
  • 11 reacties
  • 268 Bekeken

Hoe is het mogelijk dat als je van brabant naar Rotterdam moet en de hsl ligt eruit, dit een groot avontuur wordt.
Er rijden vanuit Tilburg alleen nog treinen via de hsl naar Rotterdam.
Bij wind, of kapot spoor, kom je zowat niet meer in Rotterdam.
Daar is toch niet over nagedacht.
Zo ontzettend slecht geregeld.
Zijn nu aan het omrijden via Dodrecht, een groot drama met alleen maar wachten.
icon

Beste antwoord door Slidestops 10 januari 2018, 07:36

Door een defect spoor is er minder treinverkeer mogelijk. Zoals je op de verstoringspagina kunt zien is er ook minder sprinterverkeer tussen Dordrecht en Rotterdam. Dit betekent dus ook dat er geen extra ongeleide treinen bij kunnen passen. Het alternatief is dan inderdaad via Dordrecht.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Door een defect spoor is er minder treinverkeer mogelijk. Zoals je op de verstoringspagina kunt zien is er ook minder sprinterverkeer tussen Dordrecht en Rotterdam. Dit betekent dus ook dat er geen extra ongeleide treinen bij kunnen passen. Het alternatief is dan inderdaad via Dordrecht.
Het beginsel klopt al niet alleen 1 spoortje naar Rotterdam.
Als er dan iets mis gaat, wat geen uitzondering is, kan er niets.
Badge
Er is inderdaad maar 1 van de 2 sporen op de HSL defect, maar om dat te repareren moeten er monteurs bijkomen, en het is absoluut niet verantwoord om dan op het andere spoor op volle (of zelfs halve) snelheid door te blijven rijden terwijl twee meter ernaast monteurs bezig zijn. Zeker omdat de HSL omgeven is door (geluids)wanden, dus de monteurs kunnen niet 'even aan de kant' als er op het andere spoor een trein nadert.

Daarnaast heb je nog een praktisch issue als je in één richting door blijft rijden. Stel dat het spoor richting Breda eruit ligt maar het spoor richting Rotterdam in bedrijf blijft, krijg je in Den Haag een opstopping van IC's omdat ze wel uit Eindhoven blijven binnenstromen, maar niet meer terug kunnen ivm het ene defecte spoor.

Wel ben ik het met u eens dat er een betere fallback-optie moet komen voor reizen tussen Breda en Rotterdam bij een defecte HSL. Zeker vanaf de dienstregeling 2019 die komende december ingaat, dan zal de pendel-IC Breda - Dordrecht namelijk verdwijnen.
Om 9:40 gaat er vanuit Breda een Sprinter naar Dordrecht en in Dordrecht kunt u overstappen op de Intercity naar Rotterdam. Of anders om 10:11 uit Breda een Sprinter naar Dordrecht en kunt u daar overstappen op de Int. trein uit Brussel naar Rotterdam.
Er was in dit geval geen probleem met de HSL zelf, maar er was een defect aan de sporen op het 'normale' spoornet, waardoor het niet mogelijk was om de HSL op of af te rijden en ook nog andere sporen versperd waren.
Hierdoor was er ook minder treinverkeer tussen Rotterdam en Dordrecht mogelijk.
Er is inderdaad maar 1 van de 2 sporen op de HSL defect, maar om dat te repareren moeten er monteurs bijkomen, en het is absoluut niet verantwoord om dan op het andere spoor op volle (of zelfs halve) snelheid door te blijven rijden terwijl twee meter ernaast monteurs bezig zijn. Zeker omdat de HSL omgeven is door (geluids)wanden, dus de monteurs kunnen niet 'even aan de kant' als er op het andere spoor een trein nadert.
Oeh, dan ben ik toch nieuwsgierig naar jouw verklaring waarom het afgelopen donderdag wel kon Lelystad-Dronten.
Bij personen rond het nevenspoor zonder dat het eigen spoor versperd is, krijgen we op de HSL gewoon keurig een aanwijzing van de treindienstleider om met aangepaste snelheid (max. 120 km/u) te passeren.
Ja, aangezien het ook tegen mijn ervaringen in gaat was ik even nieuwsgierig naar waarom DDietzen schrijft dat treinverkeer absoluut onmogelijk zou zijn.
Badge
Mag dat serieus? In dat geval mijn oprechte excuses. Ik meende dat IL&T (en/of de vakbond) zowat ontplofte als er wordt doorgereden op enkele meters naast monteurs.
Op de HSL lijkt het me toch ondoenlijk om door te rijden om twee redenen.
  • Ten eerste haal je (volgens mij) de dienstregeling niet als je max 120 mag rijden (zeker niet met Thalys, maar voor de 1100 is dat bijzaak).
  • Ten tweede liggen er (voor zover ik weet) alleen overloopwissels bij Zevenbergschen Hoek aansl. en bij Barendrecht (9 minuten met vmax=160). Denk niet dat je dan in twee richtingen kunt blijven doorrijden volgens dienstregeling.
(Enne... ERTMS staat tegenrichting rijden wel toe toch?)
Als elke keer als ik iemand naast mijn spoor zie lopen de snelheid aangepast moet worden of het treinverkeer plat zou liggen, dan zou er in half Nederland elke dag geen enkele trein rijden. Daarvoor is juist het fenomeen 'veiligheidsman' uitgevonden, die baanwerkers waarschuwt voor naderende treinen. Als ik buiten mijn trein aan het werk moet, dan mag ik na toestemming van de treindienstleider gewoon aan de luwe zijde uitstappen. Die waarschuwt dan treinen indien nodig. Dat gebeurt dus ook als er een trein stil komt te staan.

Uiteraard kan er geen goede dienstregeling op enkel spoor gereden worden. In de praktijk betekent het daarmee dat het afhankelijk van de locatie een uitgedunde dienstregeling gereden wordt, of dat alleen bijvoorbeeld de internationale Thalys-treinen blijven rijden.

Uiteraard staat ERTMS rijden in beide richtingen toe. Ik heb zo wel eens een wedstrijdje met een Thalys gedaan in dezelfde richting. Ik verloor 😠
Het is niet altijd wenselijk, maar tot op zekere hoogte zeker mogelijk. Voorbeeldje is afgelopen donderdag bij de problemen aan de bovenleiding bij Swifterbant, dat ging zonder probleem over het linker spoor en met aanwijziging richting Lelystad terwijl je kon zwaaien naar de mannen die aan de bovenleiding aan het werk waren.

De vraag is inderdaad meer of je nog een praktische dienstregeling kunt halen, en of er voldoende handjes zijn om alle wijzigingen door te voeren, aanwijzingen af te geven, et cetera.

Ik verloor :@
Maar we houden nog steeds van je hoor 🙂

Reageer