beantwoord

IC Amsterdam - Berlijn 05:00

Reputatie 3
Bij reizen tussen Amsterdam CS en Hilversum:

Volgens de reisplanner rijdt de trein ook in de zomermaanden niet: http://www.ns.nl/reisplanner/#/reisdetails?aankomst=Hilversum&aankomsttype=treinstation&tijd=2017-04-20T05:00&type=vertrek&vertrek=Amsterdam%20Centraal&vertrektype=treinstation&hash=2049145090.

9292.nl geeft een wel heel raar reisadvies: http://9292.nl/reisadvies/station-amsterdam-centraal/station-hilversum/vertrek/2017-04-20T0502

Ik denk dat er een foutje in de reisplanner zit, zou iemand van NS daar naar kunnen kijken?
icon

Beste antwoord door Denice NS 28 april 2017, 10:15

Tromgeroffel

De reactie van de afdeling waar ik de vraag heb uitgezet is als volgt:

Waarom staat de trein van 5.02 uur niet in de Reisplanner als je een rit van Amsterdam naar Hilversum invoert maar wel als je bijvoorbeeld de rit Amsterdam-Amersfoort invoert?

Het is een bewuste keuze om deze trein niet in de Reisplanner weer te geven. Door deze trein niet weer te geven in de Reisplanner willen we ervoor zorgen dat de eventuele drukte in deze trein beperkt blijft. Je kan hem wel vinden, maar niet als rechtstreeks advies.
Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Die uitgaanders komen natuurlijk vooral uit de omgeving van Amsterdam en dat zal betekenen dat ze vooral naar Hilversum gaan. Iemand uit Almelo gaat niet zo gauw een avondje stappen op het Leidseplein.

Wel is het de vraag of de meesten de reisplanner gebruiken of de vertrektijden van het station opzoeken. In het laatste geval heb je gelijk.
Badge +3
Ik kan me de redenering over feestgangers wel een beetje voorstellen. Maar ik vraag me af of het weglaten van Hilversum in de reisplanner veel zoden aan de dijk zet wanneer de overige stations in Nederland gewoon getoond worden.
Reputatie 3
Zit wat in, onder het motto: forenzen weten de trein toch wel te vinden. In ieder geval bedankt dat mijn vraag is opgelost.
@Tamzin
Ik draai me rond dat tijdstip vooral nog even een paar keer om in mijn bedje 🙂 (Vooral nu dat nog kan, baby op komst ;))

Ik heb de vraag van Jan-Mark nog weer voorgelegd bij de betreffende afdeling. Het volgende kreeg ik terug. Kort samengevat bleek dat deze trein uit ervaring toch drukker is dan verwacht. Ook de meeste feestgangers plannen vaak de zo laat mogelijke trein terug heb ik begrepen. Door de trein van 5.02 uur niet actief in de Reisplanner te communiceren willen we voorkomen dat die trein volstroomt met de stappers die tot in de late uurtjes feest vieren
Reputatie 7
Badge +3
@Denice NS
Je zult nog verbaasd zijn hoe druk de trein van 5.02 in juli en augustus is. De prijzen voor de IC-Berlijn variëren naar gelang de drukte en de trein van 5.02 is juli en augustus de helft goedkoper dan de andere treinen. In april is het uiteraard een ander verhaal. Dat alles heeft overigens niets te maken met het verbod Amsterdam Hilversum.
Badge +3
Ik denk dat in een eerder bericht Tamzin de spijker op de kop slaat. De IC 245 zal druk kunnen zijn op het Duitse traject met vertrektijden als 07.11 uur uit Bad Bentheim, 08.03 uur uit Osnabrück Hbf en 09.18 uit Hannover Hbf. Deze trein fictief sperren voor reizigers tussen Amsterdam Centraal en Hilversum is grote onzin.
Om eerlijk te zijn kan ik me zelf ook haast niet voorstellen dat het om 5.02 uur al ontzettend druk is in de trein. Echter reis ik dat traject niet en sta ik eigenlijk ook niet zo dusdanig vroeg naast mijn bed om die trein te kunnen nemen 😉 Ik ga je opmerking/vraag voorleggen aan de betreffende afdeling, Jan-Mark. Kortom, ik kom hier opnieuw (hopelijk op korte termijn) op terug!
Reputatie 3
De hamvraag is echter: waarom zou je hier eventuele drukte verwachten? De 5.02 is echt geen drukke trein, en binnenlandse reizigers zijn er ook echt niet. Je zou dan eerder de 7.00 uit de reisplanner halen bijvoorbeeld, zoals nu met 17.00 al gebeurt.

Eventuele drukte is ook een erg vaag begrip, als er geen goede toelichting bij is. Dan zou je - als je de lijn doortrekt - veel meer treinen in de spits uit de reisplanner kunnen halen, omdat ze mogelijk druk kunnen zijn. Kortom: welke onderbouwing wordt gegeven voor een 'eventuele drukte'?
Tromgeroffel

De reactie van de afdeling waar ik de vraag heb uitgezet is als volgt:

Waarom staat de trein van 5.02 uur niet in de Reisplanner als je een rit van Amsterdam naar Hilversum invoert maar wel als je bijvoorbeeld de rit Amsterdam-Amersfoort invoert?

Het is een bewuste keuze om deze trein niet in de Reisplanner weer te geven. Door deze trein niet weer te geven in de Reisplanner willen we ervoor zorgen dat de eventuele drukte in deze trein beperkt blijft. Je kan hem wel vinden, maar niet als rechtstreeks advies.
De afdeling waar ik dit topic onder de aandacht heb gebracht heeft jammer genoeg nog niet gereageerd. Het antwoord wat de precieze reden is dat de trein van 5.02 uur niet in de planner verschijnt als je de rit Amsterdam-Hilversum invoert ben ik jullie dus nog schuldig 🙂 Wordt vervolgd 😉
Badge +3
We hebben het over de trein van 5.02 uur. Hoe druk zal die zijn op het Nederlandse traject?
Het lijkt me dan ook een beetje onzin om deze fictief niet toegankelijk te laten zijn voor reizigers naar Hilversum als die daar wel stopt.

Reputatie 7
Badge +3
De trein van 5.02 rijdt alleen tijdens de zomertijd en is bedoeld om de in het hoogseizoen de chronisch overvolle IC van 7.02 te ontlasten (o.a. met goedkopere kaartjes). Hij zal in deze periode bij vertrek uit Amsterdam echter nog erg rustig zijn en pas in Duitsland flink vol lopen..
Reputatie 3
Volgens 9292.nl (wat de meeste mensen gebruiken) zit je juist langer in de IC Berlijn. Ik vermoed overigens dat die vrijwel leeg is op dat moment, gezien de enorme capaciteit en het lage reizigersaanbod.

Rhido NS, is niet het geval.
Reputatie 7
Badge +4
Mogelijk wil men voorkomen dat de internationale trein ICBerlijn voor binnenlands verkeer in dit drukke gebied wordt gebruikt, hoewel dat gewoon mag. Veiligheid als motivatie is wel erg rekbaar.
Volgens mij is of was dat op de Intercity van Amsterdam naar Brussel ook zo dat Schipholreizigers geen gebruik van kunnen maken van deze trein vanwege de veiligheid. Maar ik weet niet of dat nog steeds zo is. Misschien dat het voor die Intercity van Amsterdam naar Hilversum ook net zo is. Anders kun je een tweet sturen naar @NS_Int voor meer duidelijkheid.
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt me kolder treinen te verbieden vanwege de veiligheid. Dan moet je gewoon de probleemfiguren aanpakken. Los van het feit dat dit niet werkt want binnen de kortste keren weet iedereen toch dat deze trein rijdt.
De trein om 05:02 uit Amsterdam stopt in Hilversum alleen voor instappers. Dit is zo gepland omdat er uit het verleden problemen waren met de veiligheid in en rondom de trein. De exacte achtergrond hiervan ken ik ook niet precies. In het spoorboekje (tabel 20b) is dit, weliswaar vrij onopvallend, terug te zien aan het feit dat er geen aankomsttijd in Hilversum genoemd staat. Dat deze reis niet in de reisplanner is dus juist.
De trein van 5.02 uur vanaf Amsterdam naar Berlijn rijdt inderdaad, zoals Tamzin aangeeft, van maandag tot en met zaterdag. Zie ook deze vertrekstaat. In de Reisplanner op NS International kom je deze trein wel tegen en maakt deze trein om 5.25 uur een stop op Hilversum. Als ik in de Reisplanner op www.ns.nl de rit Amsterdam - Hilversum plan om 5.00 uur zie ik ook geen trein verschijnen van 5.02 uur, terwijl deze toch echt wel rijdt. Ik ga dit neerleggen bij de betreffende afdeling. Wellicht is het inderdaad een fout in de planner of is er een reden waarom deze trein niet in de Reisplanner op www.ns.nl is opgenomen. Zodra ik meer weet zal ik dat in dit topic posten 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Het is bedoeling dat deze vroege trein van april tot november op ma-za vanaf Amsterdam rijdt. In de wintermaanden gaat de trein al de avond te voren om 19.00 terug van Amsterdam naar Bad Bentheim en vertrekt dan daar de volgende ochtend weer naar Berlijn. De reden hiervoor is dat DB in de wintermaanden (als er zo vroeg weinig reizigers zijn) de dure overnachting van het Duitse personeel in Amsterdam wil uitsparen.
Dat lijkt mij nogal verwarrend. Niet duidelijk is of deze trein wel rijdt terwijl je toch vanuit gaat dat zowel de ns reisplanner als in het spoorboekje juist is.
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt me inderdaad een fout in de reisplanner aangezien NS International wel tickets voor de trein van 5.02 verkoopt.

Wat betreft het spoorboekje: de tabellen 20 en 102 geven tegenstrijdige informatie.
Dat klopt dat hij niet rijdt. Volgens het Spoorboekje 2017 rijdt deze trein alleen van 8-15 apr en van 3 okt-4 nov, echter niet zondags. Het gaat dus om de IC 245 en hij zou dan om 5:02 u moeten gaan vertrekken vanuit ASD. Maar er zit geen foutje in de NS reisplanner.

Reageer