beantwoord

IC Berlijn op Zwolle?

• 1 november 2020
  • 22 reacties
  • 445 Bekeken

Rond 16:00 stond ik op de spoorbrug van Zwolle en zag ik tot mijn grote verbazing dat de IC Berlijn op station Zwolle stopte en iets na 16:00 vertrekte van Zwolle. Er zaten passagiers in deze trein. Vervolgens zie ik om 16:15 weer de IC Berlijn maar dan van de andere richting. Stopt de IC Berlijn vanaf nu ook op Zwolle?

De IC Berlijn reed met NS 1700 locs.

icon

Beste antwoord door Momo 1 november 2020, 16:49

Rijdt vandaag inderdaad via Zwolle, en wel hierom:

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Rijdt vandaag inderdaad via Zwolle, en wel hierom:

oh oke

Reputatie 4

Ik heb de IC-Berlijn ook wel eens gezien in Zwolle. De eerste keer stond ik daar ook wat raar van te kijken, maar het gebeurt wel vaker als er werkzaamheden zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt vanavond ook een ICE in Den Bosch zien, ook vanwege werkzaamheden.

https://treinposities.nl/ritinfo/20201101/104

Reputatie 4

Als ik nu vanuit huis vertrek, zou ik precies op tijd in Den Bosch moeten zijn om hem daar te spotten. Maar laat ik dat maar niet doen. Iets met Corona ofzo… (alsof ik dat zonder Corona wel had gedaan)

Reputatie 4

Trouwens, hoe zit dat eigenlijk met de wegbekendheid van de betreffende ICE-machinisten? 

Reputatie 7
Badge +3

Normaal gesproken onderhouden machinisten hun wegbekendheid op reguliere omleidingsroutes. De route via Zwolle is zo’n reguliere omleidingsroute.

Reputatie 7
Badge +4

De omleiding via Den Bosch en M’Gladbach  komt regelmatig voor bij werkzaamheden tussen Arnhem en het Ruhrgebied. De ICBerlijn wordt ook van tijd tot tijd via Zwolle gestuurd. De trein kan dan nog Amersfoort-Amsterdam nemen of via de Hanzelijn naar de hoofdstad rijden. Het is me al een paar keer overkomen dat ik vanuit Duitsland via Zwolle ging. Het is geen regel maar een standaarduitzondering als dat moet. In Zwolle kan de locomotief van deze getrokken trein gewoon vooraan blijven staan.

eigenlijk moeten ze de IC Berlijn ook zonder werkzaamheden laten rijden want Zwolle hoort eigenlijk een centraal station te zijn. Ik heb al gehoord dat ze van plan zijn om internationale treinen te laten stoppen op Zwolle. Ik hoop dat dit plan gaat lukken.

Reputatie 7
Badge +3

Maar door de andere route stopt de IC Berlijn niet in Amersfoort en dat is ook een centraal station. Plus, de reis duurt nu langer.

Reputatie 7
Badge +3

Trouwens, hoe zit dat eigenlijk met de wegbekendheid van de betreffende ICE-machinisten? 

De ICE rijdt zo vaak via Den Bosch dat dat waarschijnlijk geen probleem is. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb al gehoord dat ze van plan zijn om internationale treinen te laten stoppen op Zwolle. Ik hoop dat dit plan gaat lukken.

Dat is dagdromerij van de provincie Overijssel. Voor de financiële rekenmeesters en voor de reizigers is een stop in Amersfoort met het oog op overstappen vanuit het zuidelijke deel van de Randstad veel praktischer. Reizigers uit Zwolle kunnen ook in Deventer overstappen.  

Reputatie 7
Badge +3

De ICE rijdt zo vaak via Den Bosch dat dat waarschijnlijk geen probleem is. 

Een machinist van DB zal dan een piloterende machinist meekrijgen in de cabine.

Ik heb al gehoord dat ze van plan zijn om internationale treinen te laten stoppen op Zwolle. Ik hoop dat dit plan gaat lukken.

Dat is dagdromerij van de provincie Overijssel. Voor de financiële rekenmeesters en voor de reizigers is een stop in Amersfoort met het oog op overstappen vanuit het zuidelijke deel van de Randstad veel praktischer. Reizigers uit Zwolle kunnen ook in Deventer overstappen.  

Ja maar ik vind wel dat Zwolle een centraal station moet worden want het heeft al 2 stations en er komen jaarlijks ook veel mensen op dit station.

Reputatie 7
Badge +3

Ja maar ik vind wel dat Zwolle een centraal station moet worden want het heeft al 2 stations en er komen jaarlijks ook veel mensen op dit station.

Het gaat bij ProRail om objectieve criteria of een station het predicaat “Centraal” kan krijgen.

1. De plaats moet minimaal 100.000 inwoners hebben.
  2. De plaats moet minimaal 2 andere stations hebben.
  3. Er moeten minimaal 40.000 reizigers gebruik maken van het station.
  4. De gemeente moet een deel van de kosten van de naamswijziging dragen.

Zwolle voldoet in ieder geval niet aan de twee eis.

toch hoop ik dat binnen 4 jaar Zwolle een centraal station is.

Reputatie 7
Badge +1

De toevoeging 'centraal' achter de naam van een station betekent eigenlijk helemaal niet zo veel, behalve dat de gemeente en provincie er heel leuk mee kunnen zwaaien dat ze er ook eentje hebben. Het boeit de doorsnee reiziger helemaal niets of het station nu Zwolle of Zwolle Centraal heet.

Reputatie 7
Badge +3

Eindhoven heeft ook geen twee andere stations. Mag toch aannemen dat Eindhoven Stadion niet als volwaardig station wordt gezien :slight_smile: Wordt dat überhaupt ooit nog wel 's gebruikt?

Badge +3

En was er niet ook de eis dat er internationale treinen moesten stoppen? Dat zijn er op Eindhoven C. ook maar weinig, net als Leiden C.

Reputatie 7
Badge +3

toch hoop ik dat binnen 4 jaar Zwolle een centraal station is.

Dan Zwolle eerst een derde station moeten krijgen. :thinking:

Het is mij een beetje een raadsel hoe Eindhoven wel Centraal erbij heeft kunnen krijgen zonder dat er nog twee stations in Eindhoven zijn. Er is volgens mij nooit een eis geweest dat er internationale treinen moeten stoppen op een Centraal Station. Leiden heeft de toevoeging gekregen zonder dat er internationale treinen stoppen.

Overigens is het mogelijk dat een station de toevoeging Centraal weer kwijtraakt. Dat is in 1999 gebeurd met Almere Centraal dat werd omgedoopt in Almere Centrum. Er waren te weinig reizigers.

Rond 16:00 stond ik op de spoorbrug van Zwolle en zag ik tot mijn grote verbazing dat de IC Berlijn op station Zwolle stopte en iets na 16:00 vertrekte van Zwolle. Er zaten passagiers in deze trein. Vervolgens zie ik om 16:15 weer de IC Berlijn maar dan van de andere richting. Stopt de IC Berlijn vanaf nu ook op Zwolle?

De IC Berlijn reed met NS 1700 locs.

Nee, de IC berlijn rijdt vanaf nu niet via Zwolle. Wel is de route via Zwolle de standaard omleiding route als er werkzaamheden tussen Weesp en Deventer zijn (waarbij de plaatsen waar de IC tussen Deventer en Amsterdam CS, wel eens willen  wisselen ) .

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn nog een paar weekenden dat de IC Berlijn via Zwolle rijdt:

• 14 en 15 november
  • 27 t/m 29 November

Reageer