beantwoord

IC Brussel niet voor binnenlands gebruik?

  • 21 April 2024
  • 63 reacties
  • 2301 Bekeken

Sinds vorige week is de IC Brussel in de reisplanner ingevoerd als “Niet voor uitstappende reizigers” tot Breda. Hierdoor verschijnt deze trein niet meer in de reisplanner voor binnenlandse reizigers. Voor reizigers naar Rotterdam is dit begrijpelijk omdat er 3 minuten later een binnenlandse IntercityDirect trein rijdt en je niet wilt dat iedereen zich in de IC Brussel propt en de volgtrein leeg blijft. Maar naar Breda is deze trein geen alternatief, door de extra rijtijd op de HSL bied die binnenlandse ICD in Rotterdam namelijk geen overstap meer op de IC naar Eindhoven.

Kan hier naar gekeken worden? Het lijkt me namelijk dat men die verbroken overstap naar Breda over het hoofd gezien heeft bij deze keuze. Reizigers naar Breda hadden al een trein per uur minder en nu dus dus zelfs twee per uur minder wat me niet de bedoeling lijkt.

icon

Beste antwoord door Rory NS 22 April 2024, 09:16

Bekijk origineel

63 reacties

Reputatie 3

Het kan wel relevant zijn als je geld terug wilt vragen bij vertraging.

Gelukkig betaalt mijn baas mijn treinkaartje 😁, eersteklas nog wel.

Het kan wel relevant zijn als je geld terug wilt vragen bij vertraging.

Reputatie 3

De NS heeft de treinen opnieuw zo ingesteld dat je niet zou mogen uitstappen in Schiphol en Rotterdam in zuidelijke richting, daarom verschijnen de treinen niet in de reisplanner. Uitstappen in Breda mag dit keer echter wel. Ik heb geen idee of het niet mogen uitstappen ook officieel is opgenomen in de voorwaarden van de NS of dat dit slechts een verzinsel is in de reisinformatie.

Het lijkt me een administratief verzinsel. Hoe gaan ze verhinderen dat ik in Rotterdam uitstap? Er moeten ook mensen instappen, dus de deur dichthouden is lastig.

De NS heeft de treinen opnieuw zo ingesteld dat je niet zou mogen uitstappen in Schiphol en Rotterdam in zuidelijke richting, daarom verschijnen de treinen niet in de reisplanner. Uitstappen in Breda mag dit keer echter wel. Ik heb geen idee of het niet mogen uitstappen ook officieel is opgenomen in de voorwaarden van de NS of dat dit slechts een verzinsel is in de reisinformatie.

Reputatie 3

Op de website van de NS staat dit: "Met een geldig binnenlands vervoerbewijs kun je binnen Nederland meereizen op een internationale trein, behalve op de Eurostar. In sommige gevallen betaal je een toeslag."

Ik mag dus gewoon reizen met de IC Brussel, als ik maar de toeslag tussen Schiphol en Rotterdam betaal.

Reputatie 5

 

 

 

Zomerperiode is aangebroken. Vorig jaar was  Beneluxtrein op bepaalde uren te vol. Vooral in spitsuren. Ze managen de vervoersstromen. 

Zal me niet verbazen dat vanaf september het wel weer staat aangegeven om 7:25. 

Deze trein is al sinds april niet meer te vinden in de reisplanner.

Echt een trein voor toeristen op bepaalde uren. En niet voor forenzen op bepaalde uren.

Zien hoe in dienstregeling 2025 het staat aangegeven met ICNG België serie 9500) en NMBS Traxx 28/17 met I - 11 rijtuigen (serie 9200). 

Reputatie 3

 

 

 

Zomerperiode is aangebroken. Vorig jaar was  Beneluxtrein op bepaalde uren te vol. Vooral in spitsuren. Ze managen de vervoersstromen. 

Zal me niet verbazen dat vanaf september het wel weer staat aangegeven om 7:25. 

Deze trein is al sinds april niet meer te vinden in de reisplanner.

Reputatie 5

De dienstregeling is inmiddels veranderd, waardoor het voor mij echt handiger zou zijn om de IC Brussel van 7.25 naar Rotterdam te nemen. Volgens de informatie van de NS mag dat ook gewoon. De trein staat echter nog steeds niet in de reisplanner. Ik vind dit echt belabberde klantenservice.

Zie het. Tikte ook Brussel (Zuid) - Breda in. En dan zie het wel aangegeven. Maar Brussel Zuid - Rotterdam wordt je doorverwezen naar Eurostar. Die je ook moet reserveren. Merkwaardig. 

Ben benieuwd hoe het is aangegeven als serie 9500 (snelle rechtstreekse Intercity Brussel - Amsterdam Zuid) en serie 9200 (IC Brussel - Breda/Rotterdam) in dienstregeling 2025 echt gaan rijden. 

Nog gekker; Als je in de planner Amsterdam cs-Breda invoert, zie je de trein van 7.25 staan als gewone Intercity Direct. Ik moet morgen naar Rotterdam, dus wachten tot 2025 is geen optie. NS moet gewoon normaal gaan doen. Ik denk dat ik morgen maar naar Breda ga en in Rotterdam uitstap.

Zomerperiode is aangebroken. Vorig jaar was  Beneluxtrein op bepaalde uren te vol. Vooral in spitsuren. Ze managen de vervoersstromen. 

Dat verklaart waarom het niet is aangegeven. Zie het ook bij NMBS. Maar Beneluxtrein rijdt gewoon 1 keer per uur. Ook om 7:25. 

Zal me niet verbazen dat vanaf september het wel weer staat aangegeven om 7:25. 

Reputatie 3

De dienstregeling is inmiddels veranderd, waardoor het voor mij echt handiger zou zijn om de IC Brussel van 7.25 naar Rotterdam te nemen. Volgens de informatie van de NS mag dat ook gewoon. De trein staat echter nog steeds niet in de reisplanner. Ik vind dit echt belabberde klantenservice.

Zie het. Tikte ook Brussel (Zuid) - Breda in. En dan zie het wel aangegeven. Maar Brussel Zuid - Rotterdam wordt je doorverwezen naar Eurostar. Die je ook moet reserveren. Merkwaardig. 

Ben benieuwd hoe het is aangegeven als serie 9500 (snelle rechtstreekse Intercity Brussel - Amsterdam Zuid) en serie 9200 (IC Brussel - Breda/Rotterdam) in dienstregeling 2025 echt gaan rijden. 

Nog gekker; Als je in de planner Amsterdam cs-Breda invoert, zie je de trein van 7.25 staan als gewone Intercity Direct. Ik moet morgen naar Rotterdam, dus wachten tot 2025 is geen optie. NS moet gewoon normaal gaan doen. Ik denk dat ik morgen maar naar Breda ga en in Rotterdam uitstap.

Reputatie 5

De dienstregeling is inmiddels veranderd, waardoor het voor mij echt handiger zou zijn om de IC Brussel van 7.25 naar Rotterdam te nemen. Volgens de informatie van de NS mag dat ook gewoon. De trein staat echter nog steeds niet in de reisplanner. Ik vind dit echt belabberde klantenservice.

Zie het. Tikte ook Brussel (Zuid) - Breda in. En dan zie het wel aangegeven. Maar Brussel Zuid - Rotterdam wordt je doorverwezen naar Eurostar. Die je ook moet reserveren. Merkwaardig. 

Ben benieuwd hoe het is aangegeven als serie 9500 (snelle rechtstreekse Intercity Brussel - Amsterdam Zuid) en serie 9200 (IC Brussel - Breda/Rotterdam) in dienstregeling 2025 echt gaan rijden. 

Reputatie 7
Badge

Welkom in de echte wereld van NS 

Reputatie 3

De dienstregeling is inmiddels veranderd, waardoor het voor mij echt handiger zou zijn om de IC Brussel van 7.25 naar Rotterdam te nemen. Volgens de informatie van de NS mag dat ook gewoon. De trein staat echter nog steeds niet in de reisplanner. Ik vind dit echt belabberde klantenservice.

Reputatie 7
Badge +1

Bedankt voor de informatie. Is je al bekend hoe station Noorderkempen bediend wordt in dienstregeling 2025? NMBS zal volgens de concessie station Noorderkempen 2 keer per uur moeten bedienen. Waarvan 1 keer per uur richting Breda.

Die treinen rijden er nu al, zie dienstregeling op werkdagen. 1x Benelux en 1x S-trein naar Antwerpen.

Er was ooit sprake van dat een van de IC's naar Charleroi naar Noorderkempen zou gaan rijden maar ik weet niet of dat nog gaat gebeuren. Volgend jaar komen er redelijk wat veranderingen door de extra trein op Antwerpen-Brussel moet worden ingepast en die een hele kettingreactie teweegbrengt, ook op andere verbindingen.

Reputatie 5

Quote: 

In België valt de huidige Benelux al vanaf Noorderkempen helemaal onder het openbaredienstcontract.  Op elk deeltraject zou er anders een andere trein hebben gereden. Dat is al zo sind het verleggen van de Benelux naar de HSL.

Bedankt voor de informatie. Is je al bekend hoe station Noorderkempen bediend wordt in dienstregeling 2025? NMBS zal volgens de concessie station Noorderkempen 2 keer per uur moeten bedienen. Waarvan 1 keer per uur richting Breda. 

NMBS heeft steeds meer treinen die ook op de HSL Antwerpen - Nederlandse grens kunnen rijden. 

Reputatie 7
Badge +1

De IC Brussel is een beetje een rare trein, voor het binnenlandse deel in Nederland valt deze onder de HRN concessie terwijl deze voor het internationale deel en in België in open toegang wordt gereden.

Die constructie is door NS en NMBS kunstmatig gecreëerd. De huidige Beneluxtrein is een compromis geworden. In Nederland een aanvulling op IC Direct. Tussen Breda - Noorderkempen - Antwerpen Centraal een aparte trein. Vorig jaar werd het nauwelijks aangevuld door P treinen van NMBS. Met volle Beneluxtrein tussen Antwerpen - Breda als gevolg. 

Tussen Antwerpen Centraal - Brussel Zuid is het weer een geïntegreerde Intercity.

In België valt de huidige Benelux al vanaf Noorderkempen helemaal onder het openbaredienstcontract.  Op elk deeltraject zou er anders een andere trein hebben gereden. Dat is al zo sind het verleggen van de Benelux naar de HSL.

Reputatie 5

 

Ben zelf ook enigszins sceptisch. Want het gaat de laatste jaren nooit iets vanzelf met nieuwe treinen. 

SNG ging heel soepel maar die waren ook niet van Alstom-Bombardier. 

Tja hoe ironisch kan het zijn. Herinnerde me de eerste reacties toen CAF werd geselecteerd om SNG te leveren. Reacties dat een Spaanse fabrikant geen goede treinen kon leveren. Alsof Civity geen goede reputatie had. Er werd soms zelfs vergelijkingen met Ansaldobreda gemaakt. Pure vooroordelen. 

CAF voldoet aan de verwachtingen. Alstom valt juist tegen. Had zelf ook hoge verwachtingen. Alstom heeft een reputatie. 

Maar kan niet precies de vinger op leggen wat bij Alstom aan de hand is. Maar de leveringsproblemen bij Alstom aan diverse spoorbedrijven zoals Amtrak (ruim 3 jaar vertraging) vallen op. 

 

 

Ben zelf ook enigszins sceptisch. Want het gaat de laatste jaren nooit iets vanzelf met nieuwe treinen. 

SNG ging heel soepel maar die waren ook niet van Alstom-Bombardier. 

Reputatie 5

 

 

 

Goed dat straks de series 9500 en series 9200 er komen. De series 9500 zal vooral een alternatief worden voor de Eurostar. En 9200 zal de tussenliggende stations goed opvullen. 

Ik ben benieuwd wanneer daar voldoende (inzetbaar) materieel voor is. Kan nog wel even duren vrees ik.

Ben zelf ook enigszins sceptisch. Want het gaat de laatste jaren nooit iets vanzelf met nieuwe treinen. 

Wat overigens niet alleen voor NS geldt. Maar ook voor NMBS. Zie de vertraagde instroom van M 7. En doorstroming van I - 11 rijtuigen is o.a. afhankelijk van de instroom van M 7. 

 

 

 

Goed dat straks de series 9500 en series 9200 er komen. De series 9500 zal vooral een alternatief worden voor de Eurostar. En 9200 zal de tussenliggende stations goed opvullen. 

Ik ben benieuwd wanneer daar voldoende (inzetbaar) materieel voor is. Kan nog wel even duren vrees ik.

Reputatie 5

De treinreizigers moeten in niet te volle treinen komen.

Dan kun je die trein waar meer mensen mee willen reizen natuurlijk ook gewoon langer maken, of hoger (dubbeldekkers), maar ja, NS jagen liever klanten de trein uit blijkbaar.

De IC Brussel is een beetje een rare trein, voor het binnenlandse deel in Nederland valt deze onder de HRN concessie terwijl deze voor het internationale deel en in België in open toegang wordt gereden. De trein bedient daarmee twee verschillende markten die alle twee en zeker in vakantieperiodes voldoende vraag creëren voor een rendabele exploitatie. En daar wringt de schoen; omdat de trein internationaal in open toegang rijdt en daarmee voor eigen rekening van NS moet de NS voldoende geld verdienen om de exploitatie financieel rond te krijgen. In dit perspectief zijn binnenlandse reizigers commercieel gezien niet interessant en zou je alleen internationale reizigers willen vervoeren en bij voorkeur tegen een zo hoog mogelijk tarief. Anderzijds valt de trein binnen Nederland onder de HRN concessie met als doel om binnenlandse reizigers te vervoeren. . 
 

Of de NS de klanten de trein uit wil jagen durf ik niet zo te stellen. Wat wel een feit is, is dat NS International de ambitie heeft uitgesproken om in 2030 twee keer zoveel internationale reizigers te vervoeren als nu. Anderzijds lijkt het beleid van NS te zijn om zo veel mogelijk winst te draaien tegen zo laag mogelijke kosten en dat hoeft niet te betekenen dat er ook zo veel mogelijk reizigers vervoerd moeten worden. Soms is het commercieel veel interessanter om schaarste te creëren, om daarmee een (veel) hogere prijs te kunnen vragen. Meer en/of langere treinen werken daarbij dus contraproductief. 

Die constructie is door NS en NMBS kunstmatig gecreëerd. De huidige Beneluxtrein is een compromis geworden. In Nederland een aanvulling op IC Direct. Tussen Breda - Noorderkempen - Antwerpen Centraal een aparte trein. Vorig jaar werd het nauwelijks aangevuld door P treinen van NMBS. Met volle Beneluxtrein tussen Antwerpen - Breda als gevolg. 

Tussen Antwerpen Centraal - Brussel Zuid is het weer een geïntegreerde Intercity. Goed dat straks de series 9500 en series 9200 er komen. De series 9500 zal vooral een alternatief worden voor de Eurostar. En 9200 zal de tussenliggende stations goed opvullen. 

Het zal minstens tot 2030 duren voordat de Eurostar met nieuwe hogesnelheidstreinen zal rijden: 

https://www.telegraph.co.uk/business/2024/05/16/eurostar-order-50-new-trains-race-expand/#:~:text=Eurostar%20is%20to%20order%2050,service%20in%20the%20early%202030s.

Uiteindelijk kan het 67 Eurostar treinen komen. Maar dat zal ergens tussen 2030 - 2035 zijn. 

Reputatie 7
Badge

Klimaatdoelen was een stokpaard van een paar jaar geleden dat inmiddels op de schroothoop ligt

Dat mag ik voor iedereen die over een paar decennia nog in dit land wil kunnen wonen niet hopen. Maar goed dat we ook nog een rechtssysteem hebben dat eerder heeft laten zien niet terug te deinzen om de rechten van jongeren voor hun toekomst te verdedigen, zie het Urgenda-vonnis. Of de politiek het klimaat wil beschermen is niet zo relevant aangezien ze simpelweg moet. Opvallend genoeg lijkt men daar m.i. in de plannen die nu de media bereiken ook rekening mee te houden met overal toevoegingen als "waar dat kan", maar goed, dat gaan we zien.

 

Dat lijkt me toch iets waar de overheid heel snel iets aan zal moeten doen. Met klimaatdoelen en bevolkingsgroei kunnen we ons m.i. niet veroorloven dat het ov onvoldoende groeit.

Klimaatdoelen was een stokpaard van een paar jaar geleden dat inmiddels op de schroothoop ligt. Las gisteren trouwens dat Canada net heeft aangekondigd dat het de olieproductie tot 2028 met 30% gaat verhogen.

En die bevolkingsgroei is nog gebaseerd op de plannen van het huidige linkse kabinet. Ook dat lijkt nu achterhaald.

Het nieuwe kabinet gaat alleen wat extra geld uittrekken voor het OV buiten de Randstad.

Reputatie 7
Badge

Anderzijds lijkt het beleid van NS te zijn om zo veel mogelijk winst te draaien tegen zo laag mogelijke kosten en dat hoeft niet te betekenen dat er ook zo veel mogelijk reizigers vervoerd moeten worden. Soms is het commercieel veel interessanter om schaarste te creëren, om daarmee een (veel) hogere prijs te kunnen vragen. Meer en/of langere treinen werken daarbij dus contraproductief. 

Dat lijkt me toch iets waar de overheid heel snel iets aan zal moeten doen. Met klimaatdoelen en bevolkingsgroei kunnen we ons m.i. niet veroorloven dat het ov onvoldoende groeit.

Reputatie 3

De treinreizigers moeten in niet te volle treinen komen.

Dan kun je die trein waar meer mensen mee willen reizen natuurlijk ook gewoon langer maken, of hoger (dubbeldekkers), maar ja, NS jagen liever klanten de trein uit blijkbaar.

De IC Brussel is een beetje een rare trein, voor het binnenlandse deel in Nederland valt deze onder de HRN concessie terwijl deze voor het internationale deel en in België in open toegang wordt gereden. De trein bedient daarmee twee verschillende markten die alle twee en zeker in vakantieperiodes voldoende vraag creëren voor een rendabele exploitatie. En daar wringt de schoen; omdat de trein internationaal in open toegang rijdt en daarmee voor eigen rekening van NS moet de NS voldoende geld verdienen om de exploitatie financieel rond te krijgen. In dit perspectief zijn binnenlandse reizigers commercieel gezien niet interessant en zou je alleen internationale reizigers willen vervoeren en bij voorkeur tegen een zo hoog mogelijk tarief. Anderzijds valt de trein binnen Nederland onder de HRN concessie met als doel om binnenlandse reizigers te vervoeren. . 
 

Of de NS de klanten de trein uit wil jagen durf ik niet zo te stellen. Wat wel een feit is, is dat NS International de ambitie heeft uitgesproken om in 2030 twee keer zoveel internationale reizigers te vervoeren als nu. Anderzijds lijkt het beleid van NS te zijn om zo veel mogelijk winst te draaien tegen zo laag mogelijke kosten en dat hoeft niet te betekenen dat er ook zo veel mogelijk reizigers vervoerd moeten worden. Soms is het commercieel veel interessanter om schaarste te creëren, om daarmee een (veel) hogere prijs te kunnen vragen. Meer en/of langere treinen werken daarbij dus contraproductief. 

Badge +3

En dan dit draadje op X https://x.com/fryouri1908/status/1790824997071573229

Reisadvies naar Heerhugowaard van Rotterdam Centraal: altijd staat de ICdirect route van 53 in de app terwijl er om 49 ook een ICdirect gaat. Met die 53 heb ik 4 min.overstaptijd op Ams. Centraal, met die van 49 heb ik er 8. Dan zou die van 49 toch gunstiger zijn?

Dat klopt helemaal, en als je 2 minuten extra overstaptijd in de app aangeeft krijg je de .49

Bij +5 minuten extra overstap (via de website planner) krijg je hem ook wel, maar dan een wel hele riante 17 of 18 minuten overstap op Amsterdam Centraal (of meerdere overstappen richting Hwd).

Voor wie op tijd kan instappen in Rotterdam is de .49 dus een stuk handiger (wegens ruimere overstap op de IC Den Helder in Amsterdam), maar je krijgt die dus niet te zien omdat de reistijd met de trein uit Brussel (om .53) een minuutje scheelt ❓

Reageer