beantwoord

IC Den Haag - Breda - Eindhoven

Hi NS! Sinds vandaag is ook de HSL-verbinding Den Haag - Breda - Eindhoven actief, met een aansluitende overstap in Breda aan de overzijde van het perron. Vanmiddag kwam mijn IC uit Den Haag met +2 aan in Breda (normale aankomsttijd 13:34) en zagen we de aansluitende IC richting Eindhoven net wegrijden toen wij aankwamen.

Hoe lang blijft die overstap in Breda nog actief? En als dit nog heel lang duurt: kan die overstap dan niet IETS verruimd worden in Breda? Met een vertraging van 2 minuten mis je de aansluiting dus al!
icon

Beste antwoord door Wouter NS 23 januari 2017, 16:23

Hoi Middag Mario en welkom op ons forum!

Vervelend dat de trein naar Eindhoven wegreed, toen jullie aankwamen.

Deze overstap blijft naar verwachting tot in april 2017 bestaan. Op onze website kun je een uitgebreid artikel hierover lezen.

Ik zal intern een melding maken over het feit dat de overstap in praktijk te kort is.
Bekijk origineel

145 reacties

Deze overstap blijft naar verwachting tot in april 2017 bestaan. Op onze website kun je een uitgebreid artikel hierover lezen.

Ik zal intern een melding maken over het feit dat de overstap in praktijk te kort is.
Reputatie 4
Mijns inziens hoort die overstap altijd overgenomen te worden, ongeacht hoeveel vertraging de binnenkomende trein heeft. Die twee treinen vormen namelijk officieel eigenlijk 1 trein.
Dat de aansluitende trein daardoor ook vertraging krijgt is dus normaal, want ook als ie straks wel doorrijdt blijft de vertraging gewoon doorlopen over het hele traject. Dat is dan precies hetzelfde.
Reputatie 1
Mijns inziens hoort die overstap altijd overgenomen te worden, ongeacht hoeveel vertraging de binnenkomende trein heeft. Die twee treinen vormen namelijk officieel eigenlijk 1 trein.
Dat de aansluitende trein daardoor ook vertraging krijgt is dus normaal, want ook als ie straks wel doorrijdt blijft de vertraging gewoon doorlopen over het hele traject. Dat is dan precies hetzelfde.

Klopt, maar je moet ook rekening houdend met het sneeuwbaleffect. Rondom Tilburg en Eindhoven is er al een drukke spoorbezetting
Reputatie 4
Dat sneeuwbaleffect is er sowieso al, want als die trein vanaf april wel doorrijdt heb je alle zelfde gevolgen. Waarom kan dat dan nu ook niet gehanteerd worden?
Reputatie 7
Badge +3

Hoe lang blijft die overstap in Breda nog actief? En als dit nog heel lang duurt: kan die overstap dan niet IETS verruimd worden in Breda? Met een vertraging van 2 minuten mis je de aansluiting dus al!

Het probleem is dat dan de aansluiting in Eindhoven mis gaat. Overal die onrealistische aansluitingen van 2 minuten in de nieuwe dienstregeling zijn wishful thinking van de dienstregelingmakers en een drama voor de reizigers.

Het probleem is dat dan de aansluiting in Eindhoven mis gaat. Overal die onrealistische aansluitingen van 2 minuten in de nieuwe dienstregeling zijn wishful thinking van de dienstregelingmakers en een drama voor de reizigers.

ook de overstap van R'dam naar Tilburg te Beda van 18:37 niet gehaald omdat de trein 1 minuut tevoren was vertrokken.
Deze nieuwe 'snelle' verbinding is een verslechtering ipv verbetering !
20:07 overstap ook niet gelukt, het scheelde maar 2 minuten. En dan lekker 30 minuten wachten op de volgende verbinding...
Welkom op het forum, evav!

Wat jammer dat de overstap niet is gelukt en dat je 30 minuten moest wachten. Vooral met dit koude weer is dat geen pretje. Ik maak er een melding van. Ik hoop dat je inmiddels onderweg en opgewarmd bent.

mooi die juichende website die vermeld "Deze staat aan de overkant van het perron klaar" maar als de overstap te kort is betekent dit wel 30 minuten wachten op een koud perron !
Net op de terugweg naar huis was de IC uit Eindhoven net binnengereden in Breda, geheel volgens dienstregeling. Staat de conducteur van de IC naar Rotterdam en Den Haag al op z'n fluitje te blazen en brandde de Vertreklamp al. Want verrek, het was al 21:23, de vertrektijd van de IC over de HSL naar Rotterdam en Den Haag. Dit is ├ęcht veel te krap!
Hier komt voor ons, rijdend personeel een vervelende situaties. Officieel mogen wij niet beslissen om aansluitingen over te nemen, dat is voorbehouden aan de treindienstleiders van ProRail. Zelf, eigenwijs dat ik kan zijn, neem het liefst de aansluiting over, zeker als er sprake is van het achterlichteffect. Er zijn ook zat collega's die hun vakmanschap niet meer durven gebruiken, omdat het niet meer mag en consequenties kan hebben. Dan sta je als HC heerlijk in de spagaat. Ik hoop zelf ook dat dit soort krappe aansluitingen wat ruimer worden.
Reputatie 1
Ik zag op dat op de borden in R'dam Centraal dat deze trein wordt aangekondigd als Intercity. Kan dat voor de duidelijkheid niet IC-direct worden? Ik was er op weg naar Blaak bijna ingestapt, gelukkig staat er nog wel een regel onder 'stopt niet op tussen gelegenheid stations'
Reputatie 6
Badge +1
De IC Direct is gedefinieerd doordat men er toeslag voor moet betalen. Dat hoeft niet voor deze trein...
Reputatie 1
Tussen Breda en Rotterdam hoef je voor IC-direct ook geen toeslag te betalen.
Reputatie 6
Badge +2
Het specifieke van ''Direct'' is inderdaad niet meer dat die sneller is, maar dat op een deel van het traject een toeslag verschuldigd is. Dat is niet interessant voor de reis van Rtd naar Bd, maar wel in omgekeerde richting voor een toeristische reiziger zonder vast reisplan, die zonder toeslag betaald te hebben of te willen betalen verplicht in Rtd moet uitstappen (zoals het analoog al was van Shl naar Asd en omgekeerd). bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge
Grappig dat je vanaf Schiphol naar Amsterdam, de hoofdstad, geen toeslag hoeft te betalen, maar van Schiphol naar Rotterdam wel. Is hier een specifieke reden voor?
Reputatie 7
Schiphol Amsterdam vind ik als enige logisch, daar ga je over het normale spoor en de tijdswinst is misschien 2 minuten door het niet stoppen in sloterdijk..
Schiphol Rotterdam is echt HSL en daar win je 20 min of meer mee, dus die is al logischer. Waarom Breda dan niet, geen idee.
Schiphol Amsterdam vind ik als enige logisch, daar ga je over het normale spoor en de tijdswinst is misschien 2 minuten door het niet stoppen in sloterdijk..
Schiphol Rotterdam is echt HSL en daar win je 20 min of meer mee, dus die is al logischer. Waarom Breda dan niet, geen idee.

Die toeslag is waarschijnlijk om de infrastructuur tussen Shl en Rtd te betalen, denk aan Groene Hart Tunnel enz. Mogelijk ook om niet teveel mensen met de IC-Direct te laten reizen en wel over de Oude Lijn en Schiphollijn, Dit zou ik vooral begrijpen in de spits maar daarbuiten is de IC-Direct niet zo heel vol.
Reputatie 6
Badge
Die toeslag van de IC Direct vind ik best zonde, want er wordt misschien 1 van de 10 keer ook echt gekeken of je toeslag betaald hebt. Een makkelijk doelwit voor zwartrijders.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb er tot nu een keer of tien gebruik van gemaakt tussen Rotterdam en Schiphol en ik werd vrijwel altijd gecontroleerd.
Reputatie 6
Badge
Wanneer maak jij er dan gebruik van? Mijn verhaal gaat over de avonduren na de spits. En alleen vanuit Amsterdam Centraal, anders pak ik gewoon de normale treinen.
Reputatie 2
Hi NS! Sinds vandaag is ook de HSL-verbinding Den Haag - Breda - Eindhoven actief, met een aansluitende overstap in Breda aan de overzijde van het perron. Vanmiddag kwam mijn IC uit Den Haag met +2 aan in Breda (normale aankomsttijd 13:34) en zagen we de aansluitende IC richting Eindhoven net wegrijden toen wij aankwamen.

Misschien zijn dit mogelijke alternatieven:

Oplossing is natuurlijk de sprinter van Weert naar Tilburg Universiteit te verlengen naar Breda. Of weer de oude overstap in Tilburg in ere te herstellen.
Reputatie 1
Sowieso vindt ik de toeslag voor ICD te hoog voor 20 minuten reistijdwinst.
Reputatie 3
De route Rotterdam CS - Schiphol via de HSL is in kilometers korter dan de route via Den Haag.
NS rekent voor de route via de HSL het zelfde aantal kilometers als via Den Haag.
In feite betaal je dus al extra kilometers. Daarbovenop een toeslag.
Reputatie 7
Badge +3
Sowieso vindt ik de toeslag voor ICD te hoog voor 20 minuten reistijdwinst.
Dan kunt U via Den Haag reizen.

Reageer