IC Den Helder | NS Community
beantwoord

IC Den Helder


Reputatie 5

Ik vroeg me af of er ooit in het verleden wel eens een echte IC richting Den Helder in de dienstregeling heeft gezeten, dus eentje die tussen Alkmaar en Den Helder geen tussenstops maakte. Ik weet wel dat dit bijvoorbeeld in Zeeland vroeger wel het geval is geweest, een IC die alleen op de grote stations stopte, maar richting Den Helder is mij onbekend. Weet iemand dat misschien?

icon

Beste antwoord door Thom 17 May 2021, 09:07

Bekijk origineel

46 reacties

Reputatie 7
Badge

Naar mijn weten hebben de IC's altijd als stoptrein gereden tussen Alkmaar en Den Helder. Wellicht dat er in het verleden spitstreinen waren die stations oversloegen.

Reputatie 7
Badge +4

Het heette Intercity naar Den Helder, maar feitelijk was het dat alleen tot Alkmaar. Dit kwam meer voor. De Intercity Den Haag/Rotterdam - Leeuwarden werd ook vaak tot Leeuwarden IC genoemd maar was feitelijk maar  tot Zwolle sneltrein.

 

Zelfs een zeer ervaren bijdrager hier geloofde indertijd niet dat er een intercityverbinding Leiden-Akkrum was. Begrijpelijk, want het is een dorp en niet eens zo groot. 

Reputatie 7
Badge

Een ander voorbeeld was de IC Den Haag/Rotterdam-Enschede waarbij het gedeelte uit Den Haag als stoptrein reed tussen Deventer en Enschede.

Reputatie 7
Badge +3

Mijn herinneringen gaan in ieder geval terug tot de dienstregeling van 1970 toen er in Nederland IC’s kwamen. Naar Den Helder hebben alleen maar treinen gereden die vanaf Alkmaar stopten op alle stations. In 1970 was de dienstregeling wel een stukje sneller dan nu omdat er in 1980 twee stations zijn bijgekomen: Alkmaar Noord en Den Helder Zuid.

In 1970 gingen er twee IC’s rijden die in Alkmaar op elkaar aansloten. De ene reed van Amsterdam Centraal via Alkmaar naar Den Helder. De andere van Amsterdam Centraal via Haarlem naar Alkmaar. Echte IC’s waren het niet. Als ik het me goed herinner stopten de IC’s wisselend in Castricum of Heiloo zodat er ieder een rechtstreekse verbinding was met Amsterdam of Haarlem. De diensten werden uitgevoerd met mat64. De lijn van Heerhugowaard-Broek op Langedijk (toenmalige stationsnaam) was nog niet geëlektrificeerd en de treinen uit Haarlem konden nog niet doorrijden naar Hoorn.

Voor 1970 was de dienstregeling sneller omdat NS toen geen knooppuntendienstregeling had waardoor er gepland gewacht werd op andere treinen. Je kon toen binnen het uur van Amsterdam CS naar Den Helder. De knooppuntendienstregeling zorgt tegenwoordig voor een reistijd van 77 minuten tussen Amsterdam Centraal en Den Helder. De route is natuurlijk wel ietsje langer geworden na het vervangen van de Hembrug door de Hemtunnel in 1983.

Ik heb verder wel eens ergens gelezen dat er ook treinen zonder stops werden ingelegd voor dienstplichtigen, met name op vrijdagavond vanuit Den Helder en op zondagavond terug vanuit Amsterdam.

Verder zijn er wel eens vage plannen geweest om de lijn tussen Alkmaar en Den Helder uit het Hoofdrailnet te halen en voor de exploitatie onder te brengen bij de provincie Noord-Holland. 

In de reguliere diensten hebben nooit treinen gereden die stations oversloegen. Wel is er in de jaren 60/70 een tijdje een militairentrein op vrijdag geweest die stations oversloeg. Die trein ging via Alkmaar richting Den Haag en Rotterdam en reed daarbij in Haarlem niet via het station maar over de goederensporen rechtstreeks vanuit de richting Beverwijk naar de richting Leiden. 

In de jaren 60 reed er zomers ook een Duitse Badehosezug (voor Texel) die stations oversloeg, maar toen er in 1970 een halfuurdienst naar Den Helder kwam werd deze Badehosezug geïntegreerd in de normale dienstregeling. 

Reputatie 7

In Nederland heb je naar mijn mening nauwelijks "echte" intercity's. Elke stad ligt zo dicht bij een andere. De ICD tussen Breda en Schiphol is nog het beste voorbeeld van een intercity, wat mij betreft. 

Verder zijn het voornamelijk stoptreinen - heel positief en optimistisch Sprinters genoemd - en vaak stoppende semi-intercity-sneltreinen met veel wachttijd op tussenstations. De IJssellijn als voorbeeld: veel wachttijd op enkele stations, een intercity met om praktische, kostenbesparende en historisch zo gegroeide redenen haltes in Etten-Leur, Oss, Dieren, Olst en Wijhe. Prima, maar noem het dan geen intercity...

In Nederland heb je naar mijn mening nauwelijks "echte" intercity's. Elke stad ligt zo dicht bij een andere. De ICD tussen Breda en Schiphol is nog het beste voorbeeld van een intercity, wat mij betreft. 

Verder zijn het voornamelijk stoptreinen - heel positief en optimistisch Sprinters genoemd - en vaak stoppende semi-sneltreinen die intercity heten. 

Het is in feite een systeem dat vergelijkbaar is met het Duitse RB/RE systeem en functioneert prima voor een klein land met korte afstanden.  

Oss heeft overigens 91.000 inwoners, bijna evenveel als Deventer met 99.000 inwoners. Zutphen komt daarentegen maar tot 47.000 inwoners maar is wel een knooppunt.

Reputatie 7
Badge +3

Het langste traject dat je binnen Nederland non-stop kunt reizen is tussen Zwolle en Assen: 40 minuten. Dat zegt eigenlijk alles.

Reputatie 7

Oss heeft overigens 91.000 inwoners, bijna evenveel als Deventer met 99.000 inwoners. Zutphen komt daarentegen maar tot 47.000 inwoners maar is wel een knooppunt.

Oss is m.i. helemaal gericht op Den Bosch. Lijkt wel een groot forensendorp. Het station lijkt buiten de spits altijd zo verlaten. Zal wel mede veroorzaakt worden doordat het geen knooppunt is. Ook nauwelijks busvervoer, opvallend voor zo'n plaats van 91.000 inwoners. Zelfde verhaal als Helmond denk ik. Ben in beide plaatsen weleens geweest maar werd er niet vrolijk van helaas. 

Ik merk als ik per trein door Oss kom altijd dat het aantal mensen richting Nijmegen veel lager is dan richting Den Bosch, terwijl Nijmegen veel groter is en een echte studentenstad met een grote universiteit. Maar ja, wel een andere provincie en dat zal er historisch gezien ook wel mee te maken hebben.

Reputatie 1

Een IC trein zou in ieder geval geen elke 5 minuten mogen stoppen. Dat gaat vooral in de randstad vaak fout en wat minder in de rest van het land. Dan zijn er zelfs nog IC's die niet stoppen waar dat wel handi zou zijn zoals in Harderwijk of bijvoorbeeld in Uitgeest voor de overstap. Hopelijk kan NS iets verzinnen met een IC-plus of een sneltrein of extra snelle spitstreinen :)

Reputatie 6

Ik vroeg me af of er ooit in het verleden wel eens een echte IC richting Den Helder in de dienstregeling heeft gezeten, dus eentje die tussen Alkmaar en Den Helder geen tussenstops maakte. Ik weet wel dat dit bijvoorbeeld in Zeeland vroeger wel het geval is geweest, een IC die alleen op de grote stations stopte, maar richting Den Helder is mij onbekend. Weet iemand dat misschien?

Bovendien zit je tussen Schagen (vroeger vanaf Heerhugowaard) en Den Helder met enkelspoor, wat het inzetten van intercity's die stations overslaan al moeilijk maakt.

De echte IC keert in december doordeweeks weer terug op de Zeeuwse lijn.

Reputatie 7
Badge +3

Het is overigens niet heel vreemd om op de uitlopers van het net IC's op alle stations te laten stoppen. De kleinere stations hebben dan een rechtstreekse verbinding en qua logistiek scheelt het inleggen van aparte stoptreinen en dubbele keringen op knooppuntstations.

In Frankrijk heb ik een keer in een TGV gezeten van Parijs naar Irun (Spanje). Die stopte na Bordeaux zo'n beetje bij iedere halte.

Reputatie 6

In Nederland heb je naar mijn mening nauwelijks "echte" intercity's. Elke stad ligt zo dicht bij een andere. De ICD tussen Breda en Schiphol is nog het beste voorbeeld van een intercity, wat mij betreft. 

Verder zijn het voornamelijk stoptreinen - heel positief en optimistisch Sprinters genoemd - en vaak stoppende semi-sneltreinen die intercity heten. 

Het is in feite een systeem dat vergelijkbaar is met het Duitse RB/RE systeem en functioneert prima voor een klein land met korte afstanden.  

Oss heeft overigens 91.000 inwoners, bijna evenveel als Deventer met 99.000 inwoners. Zutphen komt daarentegen maar tot 47.000 inwoners maar is wel een knooppunt.

Het inwoneraantal van 91.000 van Oss betreft wel de hele gemeente met omliggende dorpen waaronder Ravenstein dat een eigen station heeft.

Reputatie 7

Het is overigens niet heel vreemd om op de uitlopers van het net IC's op alle stations te laten stoppen. De kleinere stations hebben dan een rechtstreekse verbinding en qua logistiek scheelt het inleggen van aparte stoptreinen en dubbele keringen op knooppuntstations.

Begrijpelijk, maar noem het dan geen intercity.

Je kan je ook afvragen waarom men eigenlijk de tussenvorm (sneltrein, stoppend op zowel grotere stations als bepaalde kleinere) destijds heeft afgeschaft, terwijl er nog altijd meerdere van zulke typische sneltreinverbindingen zijn. Voor de duidelijkheid werd gezegd, maar was er iets onduidelijk dan? 

Men had ook alle benamingen kunnen afschaffen en op de borden alleen de eindbestemming met de aankomsttijden op de (tussen)stations aangeven. 

Reputatie 7
Badge +1

Die genoemde marinierstrein heeft ook van den Haag Naar Dn Hld gereden heel vroeg op maandagochtend en ook langs Haarlem heen. Best mogelijk dat die boven Alkm ook nog een stationnetje oversloeg-dan zal je de spoorboekjes uit die periode-tot ca 197½ moeten bekijken. Maar in die tijd waren er dus nog geen eens IC-enkel in GB=UK hadden ze dat woord toen net uitgevonden.

Het is overigens niet heel vreemd om op de uitlopers van het net IC's op alle stations te laten stoppen. De kleinere stations hebben dan een rechtstreekse verbinding en qua logistiek scheelt het inleggen van aparte stoptreinen en dubbele keringen op knooppuntstations.

Je kan je ook afvragen waarom men eigenlijk de tussenvorm (sneltrein, stoppend op zowel grotere stations als bepaalde kleinere) destijds heeft afgeschaft, terwijl er nog altijd meerdere van zulke typische sneltreinverbindingen zijn. Voor de duidelijkheid werd gezegd, maar was er iets onduidelijk dan? 

Het huidige systeem van sprinters die overal stoppen en intercity's die ook stations overslaan is wel zo simpel en duidelijk. Alleen zijn de namen sprinter en intercity niet zo passend, verder zie ik het probleem niet.

Ik vroeg me af of er ooit in het verleden wel eens een echte IC richting Den Helder in de dienstregeling heeft gezeten, dus eentje die tussen Alkmaar en Den Helder geen tussenstops maakte. Ik weet wel dat dit bijvoorbeeld in Zeeland vroeger wel het geval is geweest, een IC die alleen op de grote stations stopte, maar richting Den Helder is mij onbekend. Weet iemand dat misschien?

De echte IC keert in december doordeweeks weer terug op de Zeeuwse lijn.

Dat is nog maar de vraag gezien de financiele problemen bij NS.

Reputatie 6

Ik vroeg me af of er ooit in het verleden wel eens een echte IC richting Den Helder in de dienstregeling heeft gezeten, dus eentje die tussen Alkmaar en Den Helder geen tussenstops maakte. Ik weet wel dat dit bijvoorbeeld in Zeeland vroeger wel het geval is geweest, een IC die alleen op de grote stations stopte, maar richting Den Helder is mij onbekend. Weet iemand dat misschien?

De echte IC keert in december doordeweeks weer terug op de Zeeuwse lijn.

Dat is nog maar de vraag gezien de financiele problemen bij NS.

Deze intercity wordt door het Rijk betaald als compensatie van het niet doorgaan van de komst van de marinierskazerne naar Vlissingen. Heeft niets met de financiële positie van NS te maken.

Reputatie 7
Badge +4

Het is in ieder geval goed nieuws voor de reiziger dat de provinciehoofdstad van Zeeland weer met een Intercity te bereiken zal zijn. Middelburg had als enige geen IC, althans niet als uurdienst. Een beschamende politieke fooi, maar voor de reiziger gunstig.

Reputatie 7

Voor veel reizigers alleen gunstig als de overstap naar Brabant goed is. Anders zal de IC op de spits na behoorlijk leeg zijn.

Reputatie 7

Het is overigens niet heel vreemd om op de uitlopers van het net IC's op alle stations te laten stoppen. De kleinere stations hebben dan een rechtstreekse verbinding en qua logistiek scheelt het inleggen van aparte stoptreinen en dubbele keringen op knooppuntstations.

Je kan je ook afvragen waarom men eigenlijk de tussenvorm (sneltrein, stoppend op zowel grotere stations als bepaalde kleinere) destijds heeft afgeschaft, terwijl er nog altijd meerdere van zulke typische sneltreinverbindingen zijn. Voor de duidelijkheid werd gezegd, maar was er iets onduidelijk dan? 

Het huidige systeem van sprinters die overal stoppen en intercity's die ook stations overslaan is wel zo simpel en duidelijk. Alleen zijn de namen sprinter en intercity niet zo passend, verder zie ik het probleem niet.

Het oude systeem was volgens mij net zo duidelijk.... was vrij zinloos dit te wijzigen. 

Reputatie 7
Badge +4

Een IC moet gewoon rechtstreeks van en naar de Randstad gaan. Niks overstap in Brabant. als het kan als politieke fooi, kan het zeker met politieke wil.

Voor veel reizigers alleen gunstig als de overstap naar Brabant goed is. Anders zal de IC op de spits na behoorlijk leeg zijn.

Daar zit het probleem: die aansluiting wordt slecht terwijl er meer mensen uit Zeeland richting Breda gaan dan richting Rotterdam.

Reputatie 7

Dat denk ik ook. De andere kant op ga je dus ook waarschijnlijk krijgen dat dat IC in Roosendaal net weg is als de trein uit Den Bosch/Tilburg/Breda aankomt en de vele overstappers dus met de stopintercity moeten.

Met die spits- IC van voor corona werd daar al veel over geklaagd. Soms lieten ze die heel even wachten voor de overstappers naar Zeeland. Hoewel het volgens het boekje geen aansluiting was, geeft zo'n situatie voor het oog van het publiek toch verkeerde beeldvorming en frustratie. Het is en voelt gek dat een grote groep overstappers standaard net een intercity mist die ze eigenlijk willen halen.

Reputatie 6

Voor veel reizigers alleen gunstig als de overstap naar Brabant goed is. Anders zal de IC op de spits na behoorlijk leeg zijn.

Daar zit het probleem: die aansluiting wordt slecht terwijl er meer mensen uit Zeeland richting Breda gaan dan richting Rotterdam.

Volgens NS zijn het voornamelijk reizigers die opstappen in Bergen op Zoom en doorreizen richting Breda, die hebben nauwelijks profijt van de snelle intercity, zie:

Besluit dienstregeling 2022 - Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Ver (locov.nl)

Vanuit Zeeland reist 60% door richting de Randstad en 40% richting Breda.

Reageer