IC Den Helder | NS Community
beantwoord

IC Den Helder


Reputatie 5

Ik vroeg me af of er ooit in het verleden wel eens een echte IC richting Den Helder in de dienstregeling heeft gezeten, dus eentje die tussen Alkmaar en Den Helder geen tussenstops maakte. Ik weet wel dat dit bijvoorbeeld in Zeeland vroeger wel het geval is geweest, een IC die alleen op de grote stations stopte, maar richting Den Helder is mij onbekend. Weet iemand dat misschien?

icon

Beste antwoord door Thom 17 May 2021, 09:07

Bekijk origineel

46 reacties

Reputatie 7

We zullen zien. Ik gun het Zeeland, maar denk dat 1 snelle en 2 stoppers veel zijn en de snelle trein in de daluren erg rustig zal blijven. In de weekenden blijft alles bij het oude dus een dagje weg naar de Randstad blijft even snel/langzaam als nu.

Reputatie 6

Het is overigens niet heel vreemd om op de uitlopers van het net IC's op alle stations te laten stoppen. De kleinere stations hebben dan een rechtstreekse verbinding en qua logistiek scheelt het inleggen van aparte stoptreinen en dubbele keringen op knooppuntstations.

Je kan je ook afvragen waarom men eigenlijk de tussenvorm (sneltrein, stoppend op zowel grotere stations als bepaalde kleinere) destijds heeft afgeschaft, terwijl er nog altijd meerdere van zulke typische sneltreinverbindingen zijn. Voor de duidelijkheid werd gezegd, maar was er iets onduidelijk dan? 

Het huidige systeem van sprinters die overal stoppen en intercity's die ook stations overslaan is wel zo simpel en duidelijk. Alleen zijn de namen sprinter en intercity niet zo passend, verder zie ik het probleem niet.

Hetzelfde geldt voor de IC richting Venlo. Al sinds jaren stopt die tussen Helmond en Venlo op elk tussengelegen station, is dus eigenlijk vanaf Helmond een stoptrein. Toch wordt die als IC in de dienstregeling gezet, terwijl ik dan denk: het was een IC geweest als hij zonder stoppen van Helmond naar Venlo zou zijn gereden, maar niet nu hij bij elk boerenstation zoals Deurne, Horst-Sevenum, Blerick, enz. stopt.

Zeg dan gewoon: IC tot aan Helmond, daarna verder als stoptrein richting Venlo.

Reputatie 7
Badge +3

Welke variant er ook gekozen wordt, er is altijd wel iemand die het er niet mee eens is.

Reputatie 6

Welke variant er ook gekozen wordt, er is altijd wel iemand die het er niet mee eens is.

Dat zal best. Maar je moet een stoptrein geen IC noemen, dat is natuurlijk belachelijk. Zoals in het door mij genoemde voorbeeld. Een trein die in elk boerengat stopt, IS geen IC, dus noem het dan ook geen IC. Als het een IC zou zijn, zou hij van Helmond direct naar Venlo rijden, en niet stoppen in Deurne, Horst-Sevenum, Blerick en weet ik welk dorp nog meer. DUS is het vanaf Helmond gewoon een stoptrein, of sprinter, of hoe je het ook noemen wilt.

Reputatie 7
Badge +3

Je illustreert mijn stelling door nog een keer te herhalen wat je al eerder gezegd had.

Dan herhaal ik het ook nog een keer: het is niet vreemd om op uitlopers van het net IC’s (of TGV’s) op alle station te laten stoppen. De meeste mensen maakt het geen moer uit wat de treincategorie is. Die willen van A naar B.

Reputatie 7
Badge

Precies. Wat maakt het uit hoe het beestje heet. Je kan je ook te druk maken.

Reputatie 6

Je illustreert mijn stelling door nog een keer te herhalen wat je al eerder gezegd had.

Dan herhaal ik het ook nog een keer: het is niet vreemd om op uitlopers van het net IC’s (of TGV’s) op alle station te laten stoppen. De meeste mensen maakt het geen moer uit wat de treincategorie is. Die willen van A naar B.

Mij maakt het wel degelijk uit of ik in een half uur van A naar B ga, of dat het bijna een uur duurt omdat de “intercity” nog op 5 tussengelegen dorpsstations stopt. In het eerste geval is het een intercity, in het tweede geval een stoptrein/sprinter of hoe je het ook noemen wilt. Maar je moet een trein die in elk boerengat stopt geen intercity noemen, dat is onzin.

Reputatie 7
Badge +4

Even praktisch: toen de Intercity tussen Den Haag in Leeuwarden reed, was het vaak op het laatste deel vanaf Zwolle stoptrein. Het zou echter buitengewoon onhandig zijn de trein stoptrein te noemen en zeer verwarrend voor de passagiers tot Zwolle. De meeste reizigers vanaf Den Haag gingen niet naar Leeuwarden, maar een Intercity nemen tot Utrecht, Amersfoort en Zwolle. Na Zwolle was het vaak stoptrein in de praktijk, maar de naam Intercity aan de hele rit geven is toch beter dan hem stoptrein te noemen. Tot Zwolle werkt dat verwarrend, dus Intercity is dan weliswaar niet juist, maar wel beter en duidelijker voor veruit de grootste groep passagiers.

Reputatie 7
Badge

Op dienstregelingborden werd dan aangegeven van “na Zwolle stoptrein” of “stopt na Alkmaar op alle tussen gelegen stations". Tja, een trein die overal stopt kan je moeilijk IC noemen. Maar een trein met het comfort van een IC kan je ook moeilijk stoptrein noemen. Ach, waar maken we ons druk om?

Badge +3

Plus de echte intercitystations zoals Dieren natuurlijk, overslaan is geen optie!

Driebergen-Zeist, Woerden, Almere Buiten en Duivendrecht, Bijlmer, Amstel ook géén intercitystations (maar sommige stoppen er wel)

En Veendendaal-De Klomp dat natuurlijk helemaal geen intercitystation is, maar waar alléén maar intercity’s stoppen!

Reputatie 6

Even praktisch: toen de Intercity tussen Den Haag in Leeuwarden reed, was het vaak op het laatste deel vanaf Zwolle stoptrein. Het zou echter buitengewoon onhandig zijn de trein stoptrein te noemen en zeer verwarrend voor de passagiers tot Zwolle. De meeste reizigers vanaf Den Haag gingen niet naar Leeuwarden, maar een Intercity nemen tot Utrecht, Amersfoort en Zwolle. Na Zwolle was het vaak stoptrein in de praktijk, maar de naam Intercity aan de hele rit geven is toch beter dan hem stoptrein te noemen. Tot Zwolle werkt dat verwarrend, dus Intercity is dan weliswaar niet juist, maar wel beter en duidelijker voor veruit de grootste groep passagiers.

Dan stond er vroeger gewoon op de borden: Ná Zwolle verder als stoptrein richting… enz.

Dus als je dan van Den Haag naar Amersfoort wilde, wist je dat je in een intercity zat naar je eindbestemming, want pas ná Zwolle zou die trein dan doorgaan als stoptrein. En dan was je er al uit als je in Amersfoort moest zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Nu staat er dan toch “Stopt na ….. op alle stations” wat op hetzelfde neerkomt? Dan weet je ook dat je in een intercity zit en dat de trein na het genoemde station overal stopt en in feite een stoptrein wordt. Ik zie het grote verschil niet.

 

 

Reputatie 7

Plus de echte intercitystations zoals Dieren natuurlijk, overslaan is geen optie!

Driebergen-Zeist, Woerden, Almere Buiten en Duivendrecht, Bijlmer, Amstel ook géén intercitystations (maar sommige stoppen er wel)

En Veendendaal-De Klomp dat natuurlijk helemaal geen intercitystation is, maar waar alléén maar intercity’s stoppen!

In Etten-Leur stoppen ook alleen maar intercity's. 

Steenwijk en Meppel wél een intercity en het veel grotere Harderwijk niet. Het heeft zijn reden maar blijft toch apart!

Alphen a/d Rijn dat wel een IC heeft maar die in feite ook een gedeeltelijke stoptrein is. 

Grappig.

 

 

 

 

Reputatie 7

De IC Leiden - Utrecht rijdt van Leiden tot Woerden als stoptrein omdat het traject van Leiden tot Woerden grotendeels enkelsporig is. Op tussengelegen stations moet worden gekruist.

Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de IC van Hoorn naar Enkhuizen, de IC Zwolle - Almelo- Hengelo - Enschede, die daarom ook in Nijverdal stopt en de Sneltrein Zwolle - Emmen, die  ook relatief vaak stopt om te kruisen.

Reputatie 7
Badge +3

Het systeem zou in Nederland wel wat eenvoudiger kunnen wanneer alle vervoerders dezelfde terminologie zouden hanteren. De begrippen stoptrein en sneltrein zijn daar het meest geschikt voor. Een stoptrein stopt op alle stations, een sneltrein rijdt stations voorbij.

Reputatie 7

De IC Leiden - Utrecht rijdt van Leiden tot Woerden als stoptrein omdat het traject van Leiden tot Woerden grotendeels enkelsporig is. Op tussengelegen stations moet worden gekruist.

Klopt maar waarom rijdt er niet gewoon alleen een sprinter dan, ook stopppend op de Utrechtse stations in Leidsche Rijn? Omdat Leiden in naam per sé een IC-verbinding met Utrecht moet hebben? De huidige "IC" is maar 4 minuten sneller dan reizen met overstap in Den Haag CS. 

Reputatie 6

Nu staat er dan toch “Stopt na ….. op alle stations” wat op hetzelfde neerkomt? Dan weet je ook dat je in een intercity zit en dat de trein na het genoemde station overal stopt en in feite een stoptrein wordt. Ik zie het grote verschil niet.

 

 

Dit heb ik bij de intercity naar Venlo nog nooit zien staan, en in Helmond wordt hij gewoon als intercity op de borden gezet, en echt geen mededeling dat het eigenlijk een stoptrein is richting Venlo.

Reputatie 3

De IC Leiden - Utrecht rijdt van Leiden tot Woerden als stoptrein omdat het traject van Leiden tot Woerden grotendeels enkelsporig is. Op tussengelegen stations moet worden gekruist.

Klopt maar waarom rijdt er niet gewoon alleen een sprinter dan, ook stopppend op de Utrechtse stations in Leidsche Rijn? Omdat Leiden in naam per sé een IC-verbinding met Utrecht moet hebben? De huidige "IC" is maar 4 minuten sneller dan reizen met overstap in Den Haag CS. 


Zullen ze in Leiden blij worden in december  :grinning: - een echte IC naar Utrecht met maar 3 stops ( via Schiphol)

Reputatie 7

De IC Leiden - Utrecht rijdt van Leiden tot Woerden als stoptrein omdat het traject van Leiden tot Woerden grotendeels enkelsporig is. Op tussengelegen stations moet worden gekruist.

Klopt maar waarom rijdt er niet gewoon alleen een sprinter dan, ook stopppend op de Utrechtse stations in Leidsche Rijn? Omdat Leiden in naam per sé een IC-verbinding met Utrecht moet hebben? De huidige "IC" is maar 4 minuten sneller dan reizen met overstap in Den Haag CS. 

Waarschijnlijk heet die ‘Intercity’ zo, omdat die met Intercity-materieel wordt gereden of omdat vanaf Woerden, non-stop naar Utrecht wordt gereden. ‘Vroeger’ stopte deze trein ook als enige op Vleuten: de stoppers Den Haag/Rotterdam - Gouda - Utrecht stopten daar juist niet.

Helemaal sluitend is die verklaring overigens niet: er zijn stoptreindiensten die met Intercity materieel wordt gereden en ook andersom. 

Zeker weten doe ik niet maar vermoedelijk geeft het grotendeels enkelsporige traject  Leiden-Woerden (of de toestand van het spoor) capaciteitsproblemen voor de inzet van Sprinters naast  Intercity’s.

Anderzijds: het schrappen van de stops op Leiden Lammenschans en Bodegraven (waar de tegenligger wordt gekruist) zal waarschijnlijk niet tot een substantiële versnelling leiden, waardoor voor deze oplossing (een Intercity die extra stopt)is gekozen. 

Reputatie 6

De IC Leiden - Utrecht rijdt van Leiden tot Woerden als stoptrein omdat het traject van Leiden tot Woerden grotendeels enkelsporig is. Op tussengelegen stations moet worden gekruist.

Klopt maar waarom rijdt er niet gewoon alleen een sprinter dan, ook stopppend op de Utrechtse stations in Leidsche Rijn? Omdat Leiden in naam per sé een IC-verbinding met Utrecht moet hebben? De huidige "IC" is maar 4 minuten sneller dan reizen met overstap in Den Haag CS. 

Waarschijnlijk heet die ‘Intercity’ zo, omdat die met Intercity-materieel wordt gereden of omdat vanaf Woerden, non-stop naar Utrecht wordt gereden. ‘Vroeger’ stopte deze trein ook als enige op Vleuten: de stoppers Den Haag/Rotterdam - Gouda - Utrecht stopten daar juist niet.

Helemaal sluitend is die verklaring overigens niet: er zijn stoptreindiensten die met Intercity materieel wordt gereden en ook andersom. 

Zeker weten doe ik niet maar vermoedelijk geeft het grotendeels enkelsporige traject  Leiden-Woerden (of de toestand van het spoor) capaciteitsproblemen voor de inzet van Sprinters naast  Intercity’s.

Anderzijds: het schrappen van de stops op Leiden Lammenschans en Bodegraven (waar de tegenligger wordt gekruist) zal waarschijnlijk niet tot een substantiële versnelling leiden, waardoor voor deze oplossing (een Intercity die extra stopt)is gekozen. 

Ah, dus het ligt aan het type materieel. Ik heb incidenteel wel eens meegemaakt dat een IC-dienst met Mat 64 werd gereden, dus dat was toen eigenlijk een stoptrein?

Waarschijnlijk heet die ‘Intercity’ zo, omdat die met Intercity-materieel wordt gereden of omdat vanaf Woerden, non-stop naar Utrecht wordt gereden. ‘Vroeger’ stopte deze trein ook als enige op Vleuten: de stoppers Den Haag/Rotterdam - Gouda - Utrecht stopten daar juist niet.

Helemaal sluitend is die verklaring overigens niet: er zijn stoptreindiensten die met Intercity materieel wordt gereden en ook andersom. 

Zeker weten doe ik niet maar vermoedelijk geeft het grotendeels enkelsporige traject  Leiden-Woerden (of de toestand van het spoor) capaciteitsproblemen voor de inzet van Sprinters naast  Intercity’s.

Anderzijds: het schrappen van de stops op Leiden Lammenschans en Bodegraven (waar de tegenligger wordt gekruist) zal waarschijnlijk niet tot een substantiële versnelling leiden, waardoor voor deze oplossing (een Intercity die extra stopt)is gekozen. 

Op deze lijn is ook geregeld sprinter materieel te zien.  En gezien het enkelsporige traject en de slechte ondergrond van het spoor mogen we er niet harder rijden dan we nu doen.

Reageer