beantwoord

IC Direct Rotterdam - Schiphol wijziging per 4-9

• 4 september 2017
  • 21 reacties
  • 703 Bekeken

Beste,

Gisteravond 3-9 wilde ik mijn reguliere reis opzoeken in de Reisplanner om erachter te komen dat de Intercity Direct vanaf 4-9 niet meer om 6:41 van Rotterdam naar Amsterdam vertrekt, maar om 6:28.
Waarom is hier niets over gecommuniceerd? Behalve een vage algemene verwijzing in een nieuws bericht.

Voor mij betekent dit een kwartier extra reistijd, aangezien ik dagelijks van Rotterdam naar Alkmaar reis
icon

Beste antwoord door Frank Visser 20 september 2017, 12:42

Excuses voor de overlast en dat een antwoord zo lang heeft laten wachten. Hier is inderdaad iets mis gegaan in de planning. Vanaf aanstaande maandag zal de eerste IC Direct weer vertrekken op het oude tijdstip dus 6:41 uur uit Rotterdam. Dit zal ook zichtbaar worden in de reisplanner maar dit zal de eerste keer nog maar kort van te voren zijn. Verder probeer ik te regelen dat deze terug wijziging van het vertrektijdstip de komende dagen wordt omgeroepen in deze trein.
Bekijk origineel

21 reacties

De trein van 6:28 heeft geen aansluiting richting Alkmaar, omdat de overstap op Amsterdam Sloterdijk slechts 3 minuten bedraagt. Ik moet dus een kwartier eerder weg, om op dezelfde tijd (7:58 u) aan te komen in Alkmaar.
Daarnaast zit er een enorm gat in de dienstregeling. Ik kan of om 6:28u vertrekken, er 1:30u over doen en om 7:58u aankomen of om 7:11u (43 minuten later) vertrekken, er 1:17u over doen en om 8:28 aankomen. Ik ben ofwel 20 minuten te vroeg of 10 minuten te laat.
Met de dienstregeling 2016 vertrok er nog een IC direct om 6:54u waarmee ik omstreeks 8:15u in Alkmaar kon zijn. Met de dienstregeling van 2017 werd mijn enige optie de trein van 6:41u en inmiddels dus 6:28. Om een beetje op tijd op mijn werk te zijn moet ik dus nu 30 minuten eerder vertrekken door wijzigingen in de dienstregeling t.o.v. 2016.
Samenvattend de volgende vragen:
Waarom is dit gat in de dienstregeling zo groot?
Waarom is de IC direct van 6:41 geschrapt, deze zat altijd vol?
Waarom is er geen overstap mogelijkheid richting Alkmaar met de IC direct van 6:28u?
Wijzigt hier nog iets in met de dienstregeling van 2018?

Alvast bedankt!
Reputatie 7
Hallo Samantha en welkom op het NS Serviceforum.

Wat jammer om te lezen dat jij er niet op vooruit bent gegaan in de afgelopen dienstregelingswijzigingen. Dat zie ik persoonlijk ook liever anders, maar helaas is het lastig om voor elk traject genoeg reismogelijkheden te faciliteren met een haalbare overstap, zoals hieruit blijkt. Ik ga kijken of ik antwoorden voor je kan krijgen op jouw vragen, gezien dit treinplanningsvragen zijn en dat niet mijn thuishonk is. Zodra ik meer weet, laat ik van mij horen in dit topic. Bedankt voor je heldere omschrijving!
Ik zie deze wijziging ook nergens aangekondigd zijn, tussentijdse wijzigingen beperken zich over het algemeen tot andere materieelinzet en wijzigingen van een of hooguit twee minuten, niet tot een trein die nu 6 dagen per week 12 minuten eerder vertrekt. En de dienstregeling van de IntercityDirect was al verslechterd dit jaar doordat de kwartierdienst pas om 7:15 begon i.p.v. om 7:00 waardoor er dus een trein minder rijdt in de ochtend, deze wijziging maakt het alleen maar erger.
Reputatie 6
Badge
De conducteurs die dienstdeden op de trein van 6.40 afgelopen week, hadden dit natuurlijk ook elke dag als service om kunnen roepen. Dan waren alle frequente reizigers om de hoogte.

Het vervroegen op zich kan geen kwaad, nu kun je eerder op Schiphol of in Amsterdam aankomen. Het interval is wel zeer ruim, zeker als de trein onverhoopt uitvalt..
De vervroeging van de trein die je noemt is een foutje geweest in de planning, dat verklaart ook waarom de aanpassing niet gecommuniceerd is. Momenteel wordt bekeken of en per wanneer we de oorspronkelijke tijd weer herstellen, of dat we het misschien zo laten. Ik hou je op de hoogte als ik meer weet!
Belachelijk! 😠 Trein van 6:41 zat altijd vol, nu de trein 15 minuten eerder vertrekt zal de eerstvolgende, welke pas om 7:11 vertrekt, propvol zitten. Dit grapje kost mij dus een half uur enkele reis extra, i.p.v. 1 uur reistijd naar 1 1/2 uur zonder gebruik te kunnen maken van IC direct, daar er geen verbindingen zijn binnen een acceptabele overstap tijd.:@

Krijg ik nu een restitutie van mijn IC toeslag abonnement? :?

Ik hoop dat veel mensen hier op reageren, want dan is er een grotere kans dat de NS er wat aan doet. Ik zit dagelijks met meerdere mensen in de sprinter vanuit Dordrecht, die met de IC direct moeten, die nu dus ook langere reistijd hebben.
The online schedule has been inaccurate for September. Yesterday I checked to see what train to take today. 6:26? 6:28? 6:41? Who knows what the real answer is until you get to the station? It even said the 6:41 train was already delayed for this morning! Yesterday!
De vertrekstaat vermeldde vanochtend: 6:28, de NS app 6:26 en het vertrekbord op het station 6:41. Volgens de conducteur maandag en dinsdag 6:41, woensdag, donderdag en vrijdag 6:28 EN 6:41. Verwarring alom.

Wat zijn de vertrektijden van de eerste en tweede ICD vanaf Rotterdam naar Schiphol. 6:26 - 6:28 - 6:40 - 6.41 - 6:53 - 7:11? Het is sinds nieuwe dienstregeling van 4 sept 2017 elke dag anders?
het blijft allemaal heel onduidelijk, jammer dat niemand van de NS hierop reageerd:(.
ik krijg van NS nu een flut-antwoord dat volgens dienstregeling de treinen gewoon om 6:28 en 7:11 vertrekken, maar zeker die eerste bestaat ineens niet meer om 6:41 is de spooktrein terug van weggeweest. De staat niet in de dienstregeling, maar wel op het bord en de trein aan het perron. En al twee dagen op tijd vertrokken volgens spookplanning om 6:41 (dat dan weer wel)
Ik zie dat mijn collega Thomas hiermee bezig is en zal hem even een berichtje sturen om na te gaan of hij al een terugkoppeling heeft ontvangen.
Reputatie 3
Excuses voor de overlast en dat een antwoord zo lang heeft laten wachten. Hier is inderdaad iets mis gegaan in de planning. Vanaf aanstaande maandag zal de eerste IC Direct weer vertrekken op het oude tijdstip dus 6:41 uur uit Rotterdam. Dit zal ook zichtbaar worden in de reisplanner maar dit zal de eerste keer nog maar kort van te voren zijn. Verder probeer ik te regelen dat deze terug wijziging van het vertrektijdstip de komende dagen wordt omgeroepen in deze trein.
Reputatie 7
Bedankt voor de terugkoppeling Frank!
Reputatie 6
Badge
Gaat er in de nieuwe dienstregeling nog iets veranderen aan de dienstregeling van ICD? Wat ik af en toe vervelend vind, is dat ICD 's avond relatief vroeg eindigt (23.07 vanaf Amsterdam en 23.23 vanaf Schiphol). Een half uur later (zeker in het weekend) lijkt mij prettig, zeker omdat je na laatstgenoemde ICD vanaf Schiphol moet overstappen in Leiden: een overstap die niet altijd even realistisch is.

Wellicht kan dit gecompenseerd worden uit de kwartierdienst, die op zaterdagochtend al om 6.00 opstart.
Wellicht dat Frank Visser hier meer over weet voor je Raymond123. Hier en hier lees je daar overigens ook meer over.
Vanmorgen staat hij weer op 6.41 gepland. Wel een kwartier vertraging overigens. Ben benieuwd of het nu 6.41 blijft.
Morgen staat hij weer gepland voor 6.28u ? Dit is voor de reiziger niet meer bij te houden.
Reputatie 6
Badge
In de reisplanner stond 'ie gisteren om 6.41 met -toen al- een vertraging van 13 minuten. Wellicht een vooruitziende blik der NS.
Ik zie hem voor morgen gewoon gepland staan voor 06:41, Marchm.
Planning in de NS APP voor dinsdag 26 sep: eerste ICD Rotterdam>Schiphol 6:28 nu al vertraagd naar 6:54???
Reputatie 6
Badge
Hij staat ook morgen weer 13 minuten vertraagd t.o.v. 6.41. Waarschijnlijk gaat er iets mis in de geforceerde omzetting van 6.28 naar 6.41. Dat zijn, niet toevallig gok ik, ook 13 minuten. Wel grappig dat ie dan met 12 ?minuten vertraging aankomt op Schiphol. ...

Reageer