beantwoord

IC direct Schiphol-Eindhoven


Bestaan er de plannen bij de NS om een IC-direct te laten rijden tussen Schiphol en Eindhoven? Jammer dat de steden zoals Breda dit wel hebben en Eindhoven met zijn vele internationale bedrijven en universiteit en een hoge dichtheid van expats dit nog steeds niet heeft.
icon

Beste antwoord door Tamzin 2 juli 2017, 20:43

Nee, daar zijn geen plannen voor, het blijft bij ieder halfuur een intercity Schiphol-Utrecht-Eindhoven. Wel gaat deze IC vanaf december ook de hele avond rijden.
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Nee, daar zijn geen plannen voor, het blijft bij ieder halfuur een intercity Schiphol-Utrecht-Eindhoven. Wel gaat deze IC vanaf december ook de hele avond rijden.
Reputatie 1
Wel zou je vanaf Schiphol de IC Direct kunnen nemen naar Rotterdam CS, vanaf daar kan je overstappen op de IC richting Eindhoven die deels over het HSL traject loopt.
Welkom op het NS Serviceforum Oksana. Die plannen zijn er (inderdaad) niet. Reis je zelf vaak van Schiphol naar Eindhoven? Gelukkig rijden er twee rechtstreekse IC-treinen per uur.
Reputatie 6
Badge
De huidige verbinding via Utrecht is sneller dan via Breda/Rotterdam. Daarbij betaal je nu geen toeslag.

Met elk kwartier een trein tussen Eindhoven en Schiphol (2x rechtstreeks, 2x met overstap) is er al een goede verbinding.
Reputatie 6
Badge
IC Direct was bedoeld om de 2 allergrootste steden (A en R dam) en de grootste luchthaven met elkaar te verbinden, daar hoort Eindhoven dus niet bij.
Ja, die plannen zijn er zeker, in Programma Hoogfrequent Spoor is een intercity Amsterdam Centraal - Schiphol - Rotterdam - Breda - Tilburg - Eindhoven opgenomen. Een datum is mij echter niet bekend, maar hij staat wel degelijk op de kaart.


Of het echt veel sneller gaat zijn weet ik niet, met de huidige dienstregeling is het via Utrecht sneller, maar tegen de tijd dat deze trein gaat rijden zal men op de HSL wel met 200km/u rijden, dus mogelijk wordt het ietsjes sneller via Rotterdam naar Schiphol.
Reputatie 6
Badge
Alsof je enige tijdwinst maakt door tussen Breda en Eindhoven alsnog Tilburg aan te doen?? Liever maken ze HSL naar Utrecht Centraal, Breda is meer dan genoeg.
Ja, die plannen zijn er zeker, in Programma Hoogfrequent Spoor is een intercity Amsterdam Centraal - Schiphol - Rotterdam - Breda - Tilburg - Eindhoven opgenomen. Een datum is mij echter niet bekend, maar hij staat wel degelijk op de kaart.


Of het echt veel sneller gaat zijn weet ik niet, met de huidige dienstregeling is het via Utrecht sneller, maar tegen de tijd dat deze trein gaat rijden zal men op de HSL wel met 200km/u rijden, dus mogelijk wordt het ietsjes sneller via Rotterdam naar Schiphol.


Alsjeblieft niet, de ICD is nu al zoooo vaak vertraagd door vertraging op het stukje Rotterdam CS - Breda. Nog meer kans op vertraging voor reizigers tussen Rotterdam CS en Schiphol/Amsterdam CS, terwijl het echt amper tijdswinst oplevert.
Reputatie 7
Badge +3
Zo'n vaart zal het niet lopen want dat kan pas zodra Breda-Tilburg viersporig is.
Er is geen sprake van viersporigheid op Breda-Tilburg, enige aanpassingen die in het Programma Hoogfrequent Spoor terugkomen zijn een extra perron in Tilburg en seinoptimalisatie. Dat moet voldoende zijn, er liggen drie sprinterstations hier, met dat extra perron in Tilburg en een opvolgtijd van 2 minuten is dat normaal gesproken haalbaar. Wel moet de Betuweroute dan helemaal klaar zijn in Duitsland, want meer dan twee goederentreinen per uur passen er er dan echt niet meer tussen.

Maar ja, of het sneller wordt betwijfel ik nog altijd, want de route via Utrecht zou ook nog wat sneller moeten worden in de toekomst, dus die 200km/u op Breda - Schiphol weegt waarschijnlijk niet echt op tegen de omweg van meer dan 30 kilometer.
Badge +3
De baanvalsnelheid tussen Amsterdam Bijlmer ArenA zou natuurlijk ook eens verhoogd kunnen worden. Het vernieuwde spoor is daar wel voor ontworpen. Nu nog geschikte treinen, ERTMS en een verhoging van de bovenleidingspanning en we kunnen gaan met die banaan.
Reputatie 7
Badge +3
@Bemined
Die goederentreinen zullen niet minder worden aangezien Duitsland eist dat de goederentreinen worden gespreid tussen Kaldenkirchen en Emmerich.

Reageer