beantwoord

IC naar Deventer e.v. te Hengelo

Waarom stopt de 1600/1700 richting de randstad op Hengelo planmatig op 2a, terwijl deze in de praktijk ook vaak gewoon op geheel spoor 2 stopt? Nu is het vaak een gok of je een machinist hebt die geheel doorrijdt naar 2a, of een die bij de blauwe 6/witte 2 al stopt, en daarmee eigenlijk maar met 2 bakken op 2a staat. Ik snap best dat het onlogisch is om de trein in zijn geheel op 2a te zetten, want er is geen reden om 2b leeg te laten, maar waarom staat dan in de planner wel 2a?

Mvg henksmaak
icon

Beste antwoord door Jeroen 3 april 2019, 12:19

Beste Henk,

Nu kom ik zelf niet vaak op Hengelo met deze trein dus ken de situatie niet exact, maar er staan treinlengte borden en die bepalen waar de trein moet staan. Als de trein door het wissel van spoor 1 naar spoor 2 gaat dan moet de machinist de cijfers in het witte vakje aanhouden en komt de trein niet door het wissel heen maar komt deze langs het perron gereden dan gelden de cijfers in het blauwe gedeelte van het treinlengtebord.

De trein die op perron 2a en 2b staat zal dan waarschijnlijk langs het perron binnenrijden en de trein die echt op 2a staat komt dan via de wissels naar spoor 2a, is dat de situatie ?

De cijfertjes op de treinlengteborden hebben dus te maken met de lengte van de trein, dat bepaalt dan de stopplaats bij de bordjes.

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 3
De 1600/1700 stopt planmatig op 2a, met slechts een enkele uitzondering daargelaten (2-3 in de ochtend en 1-2 in de middag). Als treinen vaker op heel spoor 2 stoppen, dan lijkt het dus dat of machinisten zich niet aan hun dienstkaartje houden, of dat de kaartjes niet overeenkomen met de reisplanner (laten we uitgaan van het laatste). Goed dat je dit aankaart.
Badge
Beste Henk,

Nu kom ik zelf niet vaak op Hengelo met deze trein dus ken de situatie niet exact, maar er staan treinlengte borden en die bepalen waar de trein moet staan. Als de trein door het wissel van spoor 1 naar spoor 2 gaat dan moet de machinist de cijfers in het witte vakje aanhouden en komt de trein niet door het wissel heen maar komt deze langs het perron gereden dan gelden de cijfers in het blauwe gedeelte van het treinlengtebord.

De trein die op perron 2a en 2b staat zal dan waarschijnlijk langs het perron binnenrijden en de trein die echt op 2a staat komt dan via de wissels naar spoor 2a, is dat de situatie ?

De cijfertjes op de treinlengteborden hebben dus te maken met de lengte van de trein, dat bepaalt dan de stopplaats bij de bordjes.
Beste Henk,

Inderdaad. De IC rijdt langs het perron binnen. Ik weet dat de cijfers te maken hebben met de lengte, maar dan blijft het mij onduidelijk waarom deze trein gepland wordt op 2a, terwijl hier geen enkele reden toe is:
- de trein komt binnen op geheel spoor 2
- er staat niks op 2b, en er komt ook niks aan op 2b in de tijd dat de trein er staat
-in de praktijk staat de helft van de trein ook gewoon op 2b
Ik zie dat Jeroen al een verklaring heeft gekregen welke aangeeft waar de trein volgens planning zou moeten stoppen, Henksmaak. Ik snap dat je graag wilt weten waarom dit het geval is maar ik kan deze informatie helaas niet achterhalen. Ik wil je vooral adviseren om rekening te houden met het feit dat hij op 2a en spoor 2 binnen kan komen.
Reputatie 3
Het lijkt me niet heel logisch als de trein via spoor 1 naar 2a rijdt, de 1600/1700 komt namelijk uit Enschede en niet uit Oldenzaal. Dus zoals @Jeroen aangeeft zal de trein stoppen bij de blauwe borden. Afhankelijk van de treinlengte stopt ie dan dus bij de blauwe 6, blauwe 8 of pas bij de blauwe 10/14 (en dat is dan helemaal aan het einde van het perron). Beetje vreemd dus dat er niet gewoon spoor 2 in de planner staat.

@Henksmaak komt de trein uberhaupt wel eens via spoor 1 naar 2a rijden, dus via de wissels halverwege het perron?
Het lijkt me niet heel logisch als de trein via spoor 1 naar 2a rijdt, de 1600/1700 komt namelijk uit Enschede en niet uit Oldenzaal. Dus zoals @Jeroen aangeeft zal de trein stoppen bij de blauwe borden. Afhankelijk van de treinlengte stopt ie dan dus bij de blauwe 6, blauwe 8 of pas bij de blauwe 10/14 (en dat is dan helemaal aan het einde van het perron). Beetje vreemd dus dat er niet gewoon spoor 2 in de planner staat.

@Henksmaak komt de trein uberhaupt wel eens via spoor 1 naar 2a rijden, dus via de wissels halverwege het perron?

Nog nooit meegemaakt nee.
Badge
@Sycorax het is ook niet direct een logische route maar als jij ziet hoe wij Amsterdam Centraal binnen rijden via de wissels dan is dat voor mij ook in veel gevallen niet de meest logische route.

Als de trein altijd langs het perron binnenrijd dan zou de trein dus inderdaad bij het blauwe gedeelte met het juiste cijfertje erop moeten stoppen. Dan zou alleen de treinlengte een verschil maken maar dan staat er normaal altijd een deel van de trein op spoor 2b.

Misschien kan Jouke NS dit doorgeven dat er in de reisplanner dus zowel 2a en 2 gebruikt wordt terwijl de info hiervandaan is dat de trein altijd op spoor 2 staat, met een aanpassing in het systeem zal het dan duidelijker zijn.
Ik heb inmiddels, zoals Jeroen vraagt, melding gemaakt van deze situatie. Wellicht kan dit in de toekomst toch worden opgelost.
Ik vermoed dat dit een van de laatste restanten is van een oude kronkel in de reisinformatie die op de meeste stations inmiddels verholpen is. Als een trein gepland wordt op het volledige spoor, maar het geplande materieel korter is dan de in rijrichting vooraan liggende perronfase is, wordt de trein alleen op dat deel aangekondigd. In geval van Hengelo betekend dit dat alle treinen die korter dan 167 meter worden op 2a aangekondigd, treinen die langer zijn op geheel spoor 2. Een korte blik in de dienstregeling bevestigd dit, trein 1616 rijdt bijvoorbeeld op maandag, dinsdag en donderdag met 7 bakken ICM en staat die dagen op spoor 2 aangekondigd, en op woensdag en vrijdag is deze trein met 6 bakken ICM gepland en toont de reisinformatie spoor 2a.

De systemen vanuit waar deze informatie komt volgen echter niet hetzelfde principe als de seinen, vandaar de situatie in de praktijk dus is dat de trein wel half op 2a half op 2b zal staan, want de machinist volgt gewoon de seinen op. In het verleden kwam dit op veel meer stations voor, bij kerende treinen was het zelfs zo erg dat de trein bij aankomst en vertrek vanaf de ander zijde van het perron gepland stond. Op veel stations is het echter opgelost, al dan niet doordat de wissels halverwege het perron weggehaald zijn,maar enkele stations hebben deze kronkel nog.
Grappig om het verhaal achter dit fenomeen te horen, wellicht dat hierdoor dit dan ook speelt voor de 7000 en 17900, die ook planmatig op 2a binnenkomen, maar zonder dat hier een reden voor is (2b is vrij) en daardoor dus ook met enige regelmaat nog gedeeltelijk op 2b staan.

Fijn dat het toch wordt doorgezet. Geeft toch weer wat meer duidelijkheid richting de reiziger 🙂

Reageer