beantwoord

ic Utrecht-Almere


Ik ga mijn vraag niet moeilijker maken dan het is, waarom is er geen rechtstreekse intercity van Utrecht naar Almere. Ik erger mij een ongeluk aan de overstap in Amsterdam Zuid of het hele eind met een slt. waarom???
icon

Beste antwoord door DDietzen 25 februari 2018, 22:51

Als er onvoldoende vraag naar is, zal het niet snel gebeuren. Als er in de spits veel reizigers op dat traject zijn, maar daarbuiten nauwelijks, zal er hoogstens een spitstrein worden ingelegd. Ik ken de reizigersstromen niet goed dus kan daar niet veel concreets over zeggen, maar over het algemeen is dat de sta-in-de-weg voor nieuwe treinverbindingen. NS rijdt immers niet graag lege treinen, want treintjes rijden is niet goedkoop.

Ook is de capaciteit op de betreffende baanvakken (en dan met name Hilversum - Keverdijk en Muiderberg aansluiting - Almere C) zeer beperkt, dus een extra trein toevoegen gaat dan ook niet één-twee-drie. Daarvoor moet waarschijnlijk worden gewacht op de uitrol van treinbeïnvloedingssysteem ETCS, waarmee treinen dichter op elkaar kunnen rijden. Maar dat zal nog een jaartje of tien, vijftien op zich zal laten wachten, afhankelijk van de haast die de overheid daarmee maakt.

In de NMCA (Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse) Spoor 2030-2040 wordt wel een IC-verbinding tussen Utrecht en Almere getoond, maar die analyse is hier en daar al wel achterhaald (zoals bij de Drielandentrein) of zelfs ronduit niet kloppend (zoals bij de bediening van Amsterdam Bijlmer ArenA door Intercity's), dus dat is niet echt een stevig houvast.
Bekijk origineel

7 reacties

Badge
Als er onvoldoende vraag naar is, zal het niet snel gebeuren. Als er in de spits veel reizigers op dat traject zijn, maar daarbuiten nauwelijks, zal er hoogstens een spitstrein worden ingelegd. Ik ken de reizigersstromen niet goed dus kan daar niet veel concreets over zeggen, maar over het algemeen is dat de sta-in-de-weg voor nieuwe treinverbindingen. NS rijdt immers niet graag lege treinen, want treintjes rijden is niet goedkoop.

Ook is de capaciteit op de betreffende baanvakken (en dan met name Hilversum - Keverdijk en Muiderberg aansluiting - Almere C) zeer beperkt, dus een extra trein toevoegen gaat dan ook niet één-twee-drie. Daarvoor moet waarschijnlijk worden gewacht op de uitrol van treinbeïnvloedingssysteem ETCS, waarmee treinen dichter op elkaar kunnen rijden. Maar dat zal nog een jaartje of tien, vijftien op zich zal laten wachten, afhankelijk van de haast die de overheid daarmee maakt.

In de NMCA (Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse) Spoor 2030-2040 wordt wel een IC-verbinding tussen Utrecht en Almere getoond, maar die analyse is hier en daar al wel achterhaald (zoals bij de Drielandentrein) of zelfs ronduit niet kloppend (zoals bij de bediening van Amsterdam Bijlmer ArenA door Intercity's), dus dat is niet echt een stevig houvast.
onvoldoende vraag lijkt mij zeker geen sterk argument. De trein naar Almere vanuit Utrecht zit in de spits vaak rampvol
Badge
Stampvolle treinen in de spits zijn nog geen rechtvaardiging voor een extra treindienst. Als zo'n intercity in de spits goed gevuld is maar daarbuiten uitgestorven, is het niet rendabel voor NS om die trein te laten rijden. Het inleggen van een spitsintercity is dan nog wel een mogelijkheid maar heeft ook z'n nadelen (want waar moet je buiten de spits met het materieel van die intercity naartoe?).

Daarnaast kan NS (en ik) het niet vaak genoeg zeggen: staan in de spits hoort er helaas bij in Nederland. Als NS iedereen een zitplaats zou willen bieden, worden treinkaartjes zeker 50% duurder vanwege de grote hoeveelheid materieel die dan moet worden bijgekocht, het extra rijdend personeel dat moet worden ingezet, de werkzaamheden aan emplacementen om het extra materieel kwijt te kunnen...
okay thanks! Duidelijke antwoorden
Reputatie 7
Badge +3
Er is onvoldoende vraag, buiten enkele spitstreinen zijn de treinen meestal matig bezet. Dat is ook de reden dat deze treinserie in de avond en het weekend naar om het uur rijdt.
Tot 1975 was er nooit woningbouw voorzien in de Flevopolder.
Zelfs na het opstarten van de woningbouw was de gedachte dat Almere altijd van beperkte omvang zou blijven. Daardoor is nooit veel geïnvesteerd in infrastructuur.

Inmiddels heeft Almere 200.000 inwoners. Nieuwe infrastructuur wordt nu aangelegd voor 350.000 inwoners in de toekomst.

Het gerucht gaat Prorail grond in eigendom heeft langs de A27 om eventueel in de toekomst daar een spoorverbinding aan te leggen.

Echter Almere is opgezet als een echte auto-stad, zullen er wel voldoende treinreizigers hierdoor zijn? Vanwege de onhandige ligging is Almere altijd een eindstation voor een mogelijke intercity langs de A27. Ook hierdoor is het onduidelijk of een nieuwe spoorverbinding langs de A27 wel voldoende kostendekkend zal zijn door voldoende treinreizigers?

Het spoor rond Hilversum is inmiddels erg vol, te vol voor een intercity. Intercities zullen nu niet hard kunnen rijden in de scherpe bocht tussen Almere Poort en Naarden-Bussum.
Badge
Teun1983,

Wellicht is je geboortedatum 1983 waardoor je niet weet dat er al ruim voor 1975 woningen gebouwd werden in Flevoland, al was het toen natuurlijk nog niet de provincie Flevoland maar ging het om de OL Zuidelijke IJsselmeerpolders.

Zo werden in 1962 al de eerste woningen gebouwd in wat nu de gemeente Dronten wordt genoemd, in Lelystad was er al zo rond 1950 bewoning op een werkeiland wat later is doorgegaan als Lelystad Haven en de eerste 'echte' bewoners van Lelystad kwamen in 1967. Wat betreft Almere daar zou u gelijk in hebben aangezien de eerste bewoners daar pas in 1976 kwamen.

Gezien het al bestaande spoor zal er geen apart traject langs de A27 gaan komen, dat is qua kosten totaal niet rendabel voor een verbinding met Utrecht aangezien er al een spoor verbinding is via Muiderberg. De bocht bij Muiderberg aansluiting is inderdaad een bocht waar wat langzamer gereden wordt maar daar rijden we net als de bocht naar Weesp 80 km/uur en naar Weesp gaan 4 IC treinen per uur.

Probleem richting Utrecht is meer de capaciteit maar op dit moment wordt er gewerkt bij Naarden Bussum om de snelheid daar te kunnen verhogen wat mogelijk weer meer ruimte zal gaan geven. Daarnaast is het de vraag of er voldoende reizigers op een trein zouden stappen met als stops Hilversum en Utrecht vanaf Almere. Het is altijd een afweging van veel facetten voordat er bepaalt kan worden hoe en wat voor trein er op trajecten kunnen rijden en rendabel zijn.

Reageer