beantwoord

ICNG Groningen/Leeuwarden - Breda & Airport Sprinters

  • 13 juli 2020
  • 14 reacties
  • 310 Bekeken

Reputatie 4

Een tijd geleden verscheen dit bericht:

https://nieuws.ns.nl/in-2023-met-nieuwe-snellere-ic-van-groningen-assen-leeuwarden-en-zwolle-naar-randstad/

Dat was toen de coronacrisis nog niet was. Met deze verbinding zal de HSL verder geïntegreerd worden in het hoofdrailnet. Vergelijkbaar met IC Den Haag - Eindhoven. 

Heb daar de volgende vragen over:

- Zal de ICNG Groningen/Leeuwarden - Breda en Airport Sprinters nog gaan rijden vanaf dienstregeling 2023 als gevolg van vertraagde levering van ICNG? Of wordt dat dienstregeling 2024?

- Gaan de Airport Sprinters rijden vanaf 2023?

- Zal de ICNG Groningen/Leeuwarden - Breda de IC Groningen/Leeuwarden - Den Haag (serie 700/1800) Groningen/Leeuwarden - Schiphol gaan vervangen? En de IC Direct Breda - Amsterdam (serie 900) gaan vervangen tussen Breda - Amsterdam tussen Breda - Schiphol?

- Welke treinseries gaat de Airport Sprinters vervangen? De bedoeling was dat de Intercity Direct meer via Amsterdam Zuid verplaatst zou worden. Inclusief Beneluxtrein Brussel - Rotterdam (1 keer p/u) - Amsterdam Centraal/Den Haag HS?

- Hoe wordt het wegvallen van de serie 700/1800 tussen Schiphol - Den Haag Centraal opgevuld na het wegvallen van de IC Groningen/Leeuwarden - Den Haag? Trekken ze een treinserie vanaf Schiphol door naar Den Haag Centraal? Bijvoorbeeld Enschede/Amersfoort - Schiphol doortrekken naar Den Haag Centraal.

Het is te hopen dat deze plannen van NS allemaal doorgaan. En dat er geen kink in de kabel door die vervelende epidemie. Ben in ieder geval benieuwd hoe het verder gaat.

 

-

icon

Beste antwoord door Jeroen 13 juli 2020, 16:16

De gevolgen van de Corona uitbraak zijn nog niet te overzien en het is dus nog compleet afwachten hoe de dienstregeling er komende jaren gaat uitzien.  Veel zal afhangen van het aantal reizigers welke weer gebruik gaan maken van het OV.

De prognoses voor het aantal reiziegrs voor de komende jaren is flink bijgesteld en zal er in resulteren dat er gewenste dingen mogelijk geschrapt gaan worden.  Zo is het ook de vraag hoeveel nieuwe treinen er bij zullen komen omdat ook de aankoop van nieuwe treinen nu onder druk staat.

Voorlopig wordt het denk ik afwachten of je moet een glazen bol hebben waar je de toekomst in kunt zien.

Gelukkig zien we de drukte in de treinen momenteel wel weer toenemen, mensen gaan weer meer naar hun werk toe en trekken er ook weer meer op uit.  Maar of en wanneer de treinen weer zo druk worden als dat ze voor Corona waren is nog een hele grote vraag.

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat weet niemand. Als de treinen zo slecht bezet blijven als nu is de huidige dienstregeling niet in stand te houden en komen alle plannen voor de komende jaren ook op losse schroeven te staan. Koffiedik kijken.

Reputatie 4

De bedoeling is dat de reistijd tussen Noord Nederland - Randstad v.v.versneld wordt:

https://stateninformatie.flevoland.nl/documenten/ingekomen-stukken/DOCUVITP-2368397-v4-Mededeling-PS-Versnelling-spoorverbinding-Noord-Nederland.PDF

Niet via de Lelylijn. Maar door uitrol van ETCS, snelheidsverhoging op Hanzelijn. Vermoed dat de tijdswinst van 30 minuten tussen Noord Nederland - Randstad niet gehaald kan worden. Zoals wordt gesuggereerd in deze PDF. Richting Breda is er wel een forse tijdswinst.

Badge

De gevolgen van de Corona uitbraak zijn nog niet te overzien en het is dus nog compleet afwachten hoe de dienstregeling er komende jaren gaat uitzien.  Veel zal afhangen van het aantal reizigers welke weer gebruik gaan maken van het OV.

De prognoses voor het aantal reiziegrs voor de komende jaren is flink bijgesteld en zal er in resulteren dat er gewenste dingen mogelijk geschrapt gaan worden.  Zo is het ook de vraag hoeveel nieuwe treinen er bij zullen komen omdat ook de aankoop van nieuwe treinen nu onder druk staat.

Voorlopig wordt het denk ik afwachten of je moet een glazen bol hebben waar je de toekomst in kunt zien.

Gelukkig zien we de drukte in de treinen momenteel wel weer toenemen, mensen gaan weer meer naar hun werk toe en trekken er ook weer meer op uit.  Maar of en wanneer de treinen weer zo druk worden als dat ze voor Corona waren is nog een hele grote vraag.

Reputatie 4

Dat weet niemand. Als de treinen zo slecht bezet blijven als nu is de huidige dienstregeling niet in stand te houden en komen alle plannen voor de komende jaren ook op losse schroeven te staan. Koffiedik kijken.

Dan kunnen ze de treinsamenstellingen ook aanpassen. Kortere treinen inzetten. Met de ICNG kun je op deze route variëren van 5 bakken tot maximaal 16 bakken. Ze moeten alleen de stations Lelystad Centrum en Almere Centrum gaan verlengen als het (weer) druk wordt. Dat kan tot 430 meter zoals in een brochure werd aangegeven.

Reputatie 4

De gevolgen van de Corona uitbraak zijn nog niet te overzien en het is dus nog compleet afwachten hoe de dienstregeling er komende jaren gaat uitzien.  Veel zal afhangen van het aantal reizigers welke weer gebruik gaan maken van het OV.

De prognoses voor het aantal reiziegrs voor de komende jaren is flink bijgesteld en zal er in resulteren dat er gewenste dingen mogelijk geschrapt gaan worden.  Zo is het ook de vraag hoeveel nieuwe treinen er bij zullen komen omdat ook de aankoop van nieuwe treinen nu onder druk staat.

Voorlopig wordt het denk ik afwachten of je moet een glazen bol hebben waar je de toekomst in kunt zien.

Gelukkig zien we de drukte in de treinen momenteel wel weer toenemen, mensen gaan weer meer naar hun werk toe en trekken er ook weer meer op uit.  Maar of en wanneer de treinen weer zo druk worden als dat ze voor Corona waren is nog een hele grote vraag.

Elk nadeel heeft zijn voordeel. Kan en moet NS zoal niet de dienstregeling omgooien? Kan NS die order van 49 vijfdelige, 30 achtdelige nationale ICNG en 20 achtdelige ICNG België (totaal ongeveer 33.000 zitplaatsen) aan Alstom annuleren? 

De ICR moet zoals gepland na 2025 volledig vervangen zijn. De ICM-M kan het nog een tijdje volhouden. Daarvoor hoeft NS voorlopig geen extra order te geven aan Alstom. En levering van de nieuwe dubbeldeksintercity in 2027 zal wel verschoven worden. 

Reputatie 7
Badge +3

@Hanzeboog

Kortere treinen helpen niet zo veel,

Los van een enkele uitgespaarde conducteur bezuinig je met kortere treinen nauwelijks op de personeelskosten tenzij je het controlesysteem structureel verandert.. 

Ook de materieelkosten dalen op korte termijn nauwelijks omdat er bij kortere treinen alleen wat meer materieel op het rangeerterrein staat in plaats van dat het rijdt. Pas als je het materieelpark inkrimpt (ouder spul afvoeren en geen nieuw spul aanschaffen) gaan de kosten flink omlaag. Helaas lijkt het er op dat het te laat is om het in bestelling zijnde SNG en ICNG nog (tegen acceptabele kosten) te annuleren.

Reputatie 4

@Hanzeboog

Kortere treinen helpen niet zo veel,

Los van een enkele uitgespaarde conducteur bezuinig je met kortere treinen nauwelijks op de personeelskosten tenzij je het controlesysteem structureel verandert.. 

Ook de materieelkosten dalen op korte termijn nauwelijks omdat er bij kortere treinen alleen wat meer materieel op het rangeerterrein staat in plaats van dat het rijdt. Pas als je het materieelpark inkrimpt (ouder spul afvoeren en geen nieuw spul aanschaffen) gaan de kosten flink omlaag. Helaas lijkt het er op dat het te laat is om het  in bestelling zijnde SNG en ICNG nog te annuleren.

ICNG gaat zoal alle Traxx + ICR vervangen. En als alles geleverd wordt zal er nog extra capaciteit zijn.

Daar komt bij dat Noord Nederland al jaren een snellere treinverbinding naar Randstad wil. Het zal gevoelig liggen bij Noord Nederland  als NS alsnog de ICNG niet inzet tussen Noord Nederland - Randstad -West Brabant.

En omdat het aantal treinreizigers toch niet al te hoog kunnen de enkeldekstreinen prima alle reizigers vervoeren tussen Groningen/, Leeuwarden - Breda.

Badge

@Hanzeboog

Kortere treinen helpen niet zo veel,

Los van een enkele uitgespaarde conducteur bezuinig je met kortere treinen nauwelijks op de personeelskosten tenzij je het controlesysteem structureel verandert.. 

Ook de materieelkosten dalen op korte termijn nauwelijks omdat er bij kortere treinen alleen wat meer materieel op het rangeerterrein staat in plaats van dat het rijdt. Pas als je het materieelpark inkrimpt (ouder spul afvoeren en geen nieuw spul aanschaffen) gaan de kosten flink omlaag. Helaas lijkt het er op dat het te laat is om het in bestelling zijnde SNG en ICNG nog (tegen acceptabele kosten) te annuleren.


Hier schiet je toch weer mis.

Materieelkosten bespaar je door ze ook minder kilometers te laten maken, slijtage komt door het aantal kilometers welke treinstellen maken en hoe minder kilometers ze rijden hoe minder slijtage en dus uiteindelijk minder kosten.

Het vervangen van oud voor nieuw is ook een kosten besparing qua onderhoud omdat de nieuwe treinen veel minder onderhoud nodig hebben dan het oude materieel wat weer minder kost aan materialen en aan personeel.  Daar tegenover staat dan wel weer de kosten voor de nieuwe treinstellen, maar daar hebben we wel specialisten voor zitten die dat kunnen en zullen berekenen.

Niemand hier weet wat er in de contracten staat en wat er mogelijk is, wellicht worden leveringen vertraagd en wordt er zo tijd gewonnen.  De situatie is ook voor de fabrikanten heel anders en misschen is het voor hun ook wel prettig om de orders over een langere tijd uit te smeren omdat nieuwe order opdrogen. Dan snijt het mes weer aan 2 kanten.

Reputatie 4

@Hanzeboog

Kortere treinen helpen niet zo veel,

Los van een enkele uitgespaarde conducteur bezuinig je met kortere treinen nauwelijks op de personeelskosten tenzij je het controlesysteem structureel verandert.. 

Ook de materieelkosten dalen op korte termijn nauwelijks omdat er bij kortere treinen alleen wat meer materieel op het rangeerterrein staat in plaats van dat het rijdt. Pas als je het materieelpark inkrimpt (ouder spul afvoeren en geen nieuw spul aanschaffen) gaan de kosten flink omlaag. Helaas lijkt het er op dat het te laat is om het in bestelling zijnde SNG en ICNG nog (tegen acceptabele kosten) te annuleren.


Hier schiet je toch weer mis.

Materieelkosten bespaar je door ze ook minder kilometers te laten maken, slijtage komt door het aantal kilometers welke treinstellen maken en hoe minder kilometers ze rijden hoe minder slijtage en dus uiteindelijk minder kosten.

Het vervangen van oud voor nieuw is ook een kosten besparing qua onderhoud omdat de nieuwe treinen veel minder onderhoud nodig hebben dan het oude materieel wat weer minder kost aan materialen en aan personeel.  Daar tegenover staat dan wel weer de kosten voor de nieuwe treinstellen, maar daar hebben we wel specialisten voor zitten die dat kunnen en zullen berekenen.

Niemand hier weet wat er in de contracten staat en wat er mogelijk is, wellicht worden leveringen vertraagd en wordt er zo tijd gewonnen.  De situatie is ook voor de fabrikanten heel anders en misschen is het voor hun ook wel prettig om de orders over een langere tijd uit te smeren omdat nieuwe order opdrogen. Dan snijt het mes weer aan 2 kanten.

Dat bedoelde ik dus met de oude Intercityrijtuigen. De levensduur van deze rijtuigen zijn al noodgedwongen verlengd. In diverse treinsites staat al aangegeven dat de ICR vanaf 2025 afgevoerd moet zijn. 

Technisch kunnen ze langer mee. Maar tegen welke prijs? Om die reden moet de ICR zo snel mogelijk afgevoerd worden als het mogelijk is. 

En treinreizigers willen in een moderne snelle Intercity zitten. 

Heeft NS een raamwerk met Alstom voor levering van meer ICNG?

 

Tenzij je het controlesysteem structureel verandert.. 

Pas als je het materieelpark inkrimpt (ouder spul afvoeren en geen nieuw spul aanschaffen) gaan de kosten flink omlaag.

Met beide mogelijkheden moeten we zeker rekening gaan houden.

De functie en taakinhoud van de conducteur zal wezenlijk gaan veranderen. Te denken aan geen BOA bevoegdheid meer en niet meer verantwoordelijk voor de vertrekprocedure en kaartcontrole.

De controle taken komen dan bij V&S te liggen welke volgens vaste en strikt te volgen planningen de controle en toezicht gaan uitoefenen.

Qua materieel is de kans groot dat (een fors deel van) het ICMm bijzonder snel buiten dienst gaat.

Badge +3

Vertrekprocedure lijkt me nogal een essentiële taak, wie moet dat dan gaan doen? Eenmansbediening (machinist met wat spiegels of uit het raam/deur hangen en de deuren sluiten) zie ik niet snel gebeuren. Met een sprintertje Gouda - Alphen a/d Rijn wel, maar dat is geen NS concessie.

Reputatie 4

 

 

Qua materieel is de kans groot dat (een fors deel van) het ICMm bijzonder snel buiten dienst gaat.

ICMm gaat toch tot 2030 mee? Maar ICMm zal zoal niet voorzien worden van ETCS. Ook een reden om het versneld af te voeren.

Reputatie 7
Badge +3

Vertrekprocedure lijkt me nogal een essentiële taak, wie moet dat dan gaan doen? Eenmansbediening (machinist met wat spiegels of uit het raam/deur hangen en de deuren sluiten) zie ik niet snel gebeuren. Met een sprintertje Gouda - Alphen a/d Rijn wel, maar dat is geen NS concessie.

Arriva rijdt op de Maaslijn in de spits treinen van 8 bakken (3+3+2) met eenmansbediening, in de Achterhoek en in Groningen met 6 bakken. Verschillende Duitse S-Bahnen (Frankfurt, München) rijden zelfs met treinen van 12 bakken met eenmansbediening. Dus wat is het probleem behalve de dwarsliggerij van de vakbonden? 

Reputatie 7
Badge +3

 

 

Qua materieel is de kans groot dat (een fors deel van) het ICMm bijzonder snel buiten dienst gaat.

ICMm gaat toch tot 2030 mee? Maar ICMm zal zoal niet voorzien worden van ETCS. Ook een reden om het versneld af te voeren.

Dat ETCS zie ik voorlopig nog niet komen, ook bij ProRail zal bezuinigd gaan worden. 

Reageer